شنبه 8 اردیبهشت سال 1403 Sat, 27 Apr 2024 06:15:47 GMT
کد خبر : 53759       تاریخ : 1399/05/02 11:27:16
بازار تازه‌های نشر دینی و قرآنی در تیرماه

بازار تازه‌های نشر دینی و قرآنی در تیرماه

شیوع دوباره ویروس کرونا باعث شد که شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران به دلیل نبود چشم‌انداز روشن، با مصوبه‌ای عدم برگزاری آن را در سال جاری اعلام کند و همین امر کورسوی امید را در دل ناشران خاموش کرد و آرزوهایشان را بر باد داد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، بنابر اعلام صریح دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تکلیف همگانی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع در سطح کشور و همچنین نبود چشم‌انداز روشن در امکان برگزاری نمایشگاه در ماه‌های آتی، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران برگزاری این دوره از نمایشگاه را در سال جاری منتفی دانست. 
 
با اعلام این خبر، امید و آرزوی ناشران بر باد رفت؛ آن‌ها که امیدوار بودند به دلیل کاهش پیک شیوع کرونا در خردادماه، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شود، اما با آغاز پیک دوم کرونا، عملاً این امکان فراهم نشد و شورای سیاستگذاری به ناچار این تصمیم را گرفت.
 
در گزارش پیش رو، نگاهی بر تازه‌های نشر دینی و قرآنی در تیرماه داریم. براساس آمار خانه کتاب در تیرماه امسال ۵۲۷۷ عنوان با شمارگان ۵ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۲۷ جلد منتشر شده که در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری را شاهد هستیم، زیرا در سال گذشته ۹۴۴۵ عنوان کتاب با شمارگان ۱۴ میلیون و ۲۸ هزار و ۷۵ جلد منتشر شده است.
 
در حالی که سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی نوشت: با وجود شرایط کرونایی انتشار کتاب در بهار امسال بیش از سال پیش بوده است، در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی، همت ناشران فرهنگ‌گستر ستودنی است. بهار امسال ۱۵ هزار و ۵۵۴ کتاب منتشر شد و بهار پارسال ۱۵ هزار ۴۷۶ عنوان کتاب نشر یافت. در برخی حوزه‌ها چون؛ هنر، علوم طبیعی و ریاضی، دین به ترتیب ۲۳،۴۵،۵۰ درصد افزایش داشت. ‏در برخی حوزه‌ها، چون کمک آموزشی و ادبیات، ۳۶ و ۲ درصد کاهش.
 
ناگفته نماند، به گفته اغلب ناشران، بیشتر عناوین از ماه‌ها قبل منتشر شده بود تا به نمایشگاه کتاب تهران برسد و اگر افزایشی وجود دارد، ناشی از این مسئله است که کسی نمی‌دانست این اتفاقات رخ خواهد داد و به همین دلیل کتاب‌ها ماه‌هاست که در انبار‌ها مانده است و بسیاری از ناشران از ضربه سخت برگزارنشدن نمایشگاه کتاب سخن می‌گویند و احتمالاً ورشکستگی ناشران؛ بنابراین انتظار می‌رود زین پس محتاطانه رفتار خواهند کرد تا به قول خود، در صنف نشر بقا داشته باشند.
 
به هر حال آرزوی اهالی فرهنگ و رسانه و نشر این است که در هفته‌ها و ماه‌های آتی وضعیت بهتری را شاهد باشیم. در فضای فعلی می‌توانیم به رسم ماه‌های قبل تازه‌های نشر حوزه دین، قرآن و اندیشه را به مخاطبان معرفی کنیم تا از آخرین اخبار تازه‌ها مطلع شوند. گزیده‌ای از تازه‌های نشر یادشده بدین قرار است؛

مدیریت آرزو‌های طولانی

کتاب مدیریت آرزو‌های طولانی (طول امل) از دیدگاه قرآن و احادیث تألیف مصطفی عباسی و سجاد اسحاقی به همت دانشگاه جیرفت منتشر شد. این اثر در هفت فصل تدوین شده است؛ آرزو‌های طولانی یا به تعبیر روایات و تفاسیر همان طول امل به معنای آرزو‌های دور و دراز، نامعقول و دست نیافتنی است که اولاً با ظرفیت، توان، استعداد و عمر انسان سازگاری ندارد و ثانیاً تکیه بر آن‌ها موجب آسیب روح و جسم انسان می‌گردد. حتی اگر دستیابی به اندکی از این آرزو‌ها در مواردی محدود ممکن شود، مستلزم زیر پا گذاشتن شرع، عقل و یا نادیده گرفتن عرف و آداب جامعه است که به همین جهات در روایات از پرداختن به این آرزو‌ها نهی شده و گاهی به ام الرذائل تعبیر شده است؛ چرا که فرد آرزومند برای دستیابی به آن‌ها به هر گناه، تباهی و پلیدی دست خواهد زد. این کتاب در تبیین هرچه دقیق‌تر مفاهیم تربیتی و اخلاقی و روانشناختی و پیشبرد آموزه‌های اخلاقی در جامعه مؤثر افتد و زمینه‌ساز تحقیقات بیشتر در موضوعات کلیدی و مؤثر در اندیشه و عملکرد آحاد جامعه اسلامی شود.

شکوه هنر قاجار

کتاب «شکوه هنر قاجار» شامل ۹ مقاله از جنیفر اِسکِرس، نویسنده و پژوهشگر اسکاتلندی است که با ترجمه علیرضا بهارلو و مرضیه قاسمی گردآوری شده و به همت انتشارات خط و طرح منتشر شده است. اسکرس از پژوهشگرانی است که چندین دهه در حوزه هنر‌های خاورمیانه و ایران عصر قاجار قلم زده است.
 
عناوین مقالات این کتاب عبارتند از؛ هنر ایران از نگاه سیاحان بریتانیایی قرن نوزدهم، تفریح و تفرج در شرق و غرب: سه رویارویی میان ایرانیان و اروپاییان در عصر قاجار، هنر و معماری عصر قاجار، باستان‌گرایی در هنر قاجار، سیری در کاخ‌های سلطنتی قاجار، معماری و تزئینات کاخ گلستان: اهداف و دستاورد‌های فتحعلی‌شاه و ناصرالدین‌شاه، تجلی فرهنگ مذهبی و عامیانه در کاشیکاری قاجار، نقش رنگ در مضامین و تکنیک‌های کاشیکاری قاجار و علی‌محمد اصفهانی کاشی‌کار تهرانی.

تربیت برای پرسیدن

کتاب «تربیت برای پرسیدن؛ درآمدی بر نظریه تربیتی پرسش‌محور» تألیف محمود مهرمحمدی و نامدار ابراهیمی به همت نشر نی منتشر شده است. ایده‌ای که در این کتاب تبیین شده، ناظر به یک نظریه تربیتی است که در آن پرسشگری، قابلیت و ظرفیت فاخری است که دانش‌آموزان در فرایند تربیت کسب می‌کنند. از منظر این نظریه، تربیت به معنای پر کردن حافظه کودکان با مجموعه‌ای از معلومات و اطلاعات نیست، بلکه بارآوردن افرادی با ذهن پرسشگر و جست‌وجوگر است.

آزاداندیشی و آزادی بیان

آزاداندیشی و آزادی بیان کتاب آزاداندیشی و آزادی بیان اثر محمود حکمت‌نیا به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. این کتاب ۴۴۰ صفحه‌ای جدیدترین کتاب محمود حکمت‌نیاست. وی که سوابق پژوهشی ارزشمندی درباره مالکیت فکری، فلسفه حقوق و برخی زمینه‌های دیگر دارد، کوشیده است با ارائه منظومه‌ای حقوقی با تحلیل موضوعی بیان به مبانی فلسفی، حکمی و ادله شرعی آزادی بیان پرداخته، با ارائه حدود آن نسبت دولت را با آزادی بیان روشن و ساختار‌های حقوقی کشور‌ها را نسبت به این مقوله ترسیم کند.

یک قمقمه دریا

کتاب «یک قمقمه دریا» شامل ۱۰۰ قصه و نکته از زندگی امام رضا(ع) به نویسندگی محمدهادی زاهدی و با طرح جلد مجتبی غریب نواز صفحه آرایی نرگس صفایی توسط به‌نشر در ۱۲۰ صفحه قطع رقعی تاکنون بیش از ۵۰ هزار نسخه منتشر شده است. در این کتاب عناوینی، چون ولایت، خانواده، امامت، رضا، امتداد پیامبر (ص)، ولایت‌عهدی، در نیشابور، امام و مأمون، خبر از آینده، مناظرات، عالم آل محمد (ص)، تفسیر، عبادت و دعا، آداب، مردم‌داری، کرامات آفتاب، جود و بخشندگی شهادت، زیارت آفتاب سفارش‌ها و مسابقه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد. «یک قمقمه دریا»، قمقمه‌ای از اقیانوس عظیم رضوی است که در آن با رعایت ایجاز و گزیده‌گویی و با ادبیاتی روان، گوشه‌هایی از زندگانی حضرت رضا(ع) به شکل داستانی عنوان شده است. تمامی منابع به کار رفته در این کتاب، از منابع دست اول است و علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی بیش‌تر و کامل‌تر، به اصل منابع که در انتهای هر بخش آمده است، مراجعه کنند.

جستار‌هایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن

کتاب «جستار‌هایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن»، مجموعه مقالات سید ضیاالدین میرمحمدی به همت دفتر نشر معارف منتشر شد. گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی با انتشار این اثر در سه فصل با ۲۱۶ صفحه امیدوار است که با جدی گرفتن مسائل و درگیر شدن با محور‌های اصلی آن، زمینه طرح اندیشه‌های عمیق‌تر و جدیدتری برای اندیشیدن در فلسفه تاریخ و تمدن معاصر به بار آید.

چیستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در علم تاریخ، واگرایی و تمایز فلسفه نظری تاریخ و فلسفه علم تاریخ، تبیین‌شناسی تحلیل‌های عاشورا، نقد و ارزیابی تاریخی در الصحیح من سیرةالنبی الاعظم (ص)، فلسفه نظری تاریخ از دیدگاه قرآن، قانونمندی تاریخ و ویژگی‌های آن در قرآن، درآمدی بر چیستی تمدن اسلامی از دیدگاه مستشرقان، تأملی بر طراحی نظام هندسی سبک زندگی اسلامی در مقیاس تمدنی، سبک زندگی عالمان و حاکمان و نسبت آن با تعالی و انحطاط تمدن اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)، گونه‌شناسی معنای علم در تمدن اسلامی. از موضوعات این کتاب است.

بررسی تطبیقی ماهیت غنا و مبانی فقهی آن

کتاب «بررسی تطبیقی ماهیت غنا و مبانی فقهی آن از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت» تألیف محمد جواد حیدری خراسانی در ۲۸۰ صفحه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به زیور طبع آراسته شد. در این کتاب سعی شده است با نگاهی تطبیقی به مسئله غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت، به تبیین جامع و مستند از بحث پرداخته شود. در بیشتر موارد، پس از اشاره به مطلب مورد بحث و برخی از دلایل آن، به اقوال فق‌ها اشاره شده و نیز تا آنجا که ممکن بوده، دقت شده است که خواننده به منابع دست اول ارجاع داده شود و برای رعایت حال خوانندگان، گاه در کنار استفاده از منبعی به زبان اصلی، ترجمه فارسی آن نیز بیان شده تا علاوه بر محققان، خطبا و مبلغان، برای عموم مردم نیز مفید باشد و نیز کوشیده شده در بخش‌های مختلف، ضمن بیان ماهیت و مبانی فقهی غنا و موسیقی، نقد و بررسی علمی و محققانه‌ای درباره آرا و دیدگاه‌ها انجام شود.

قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب «قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت» تألیف محسن داودآبادی و اسماعیل بیوکافی به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شد. کتاب در سه بخش تدوین‌شده است: بخش نخست به کلیات و تعریف تبلیغ دین می‌پردازد و در بخش دوم به مبانی و اصول تبلیغ پرداخته و درنهایت بخش سوم ویژگی‌های مبلّغ دینی را بررسی می‌کند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهوم‌شناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛ اصول تبلیغ دین و ویژگی‌های مبلغ دینی است.

درسنامه علم لغت

کتاب درسنامه علم لغت برگرفته از دروس حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن وکیلی منتشر شد. امروزه بدون تلاش فنی در علم لغت استفراغ وسع در فهم کتاب و سنت حاصل نمی‌شود و ضروری است هر طلبه فاضلی، مدتی را صرف دانش لغت و سپس صرف کار با کتب لغت نماید تا به توان اجتهاد در علم لغت دست یابد. کتاب حاضر با در نظر گرفتن نکاتی ارزشمند از تاریخ زبان عرب، اصول کشف موضوع له لغات، اصطلاحات لغویان و روش کار با هریک از معاجم لغوی معروف به خوبی می‌تواند جای خالی را در این عرصه پر کند.

ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه

کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» که ترجمه‌ای از اثر علی‌حسن خلیل وزیر اسبق دارایی لبنان و عضو هیئت رئیسه جنبش امل باعنوان «صفحات مجهوله من حرب تموز ۲۰۰۶» است، به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است. مقدمه این کتاب به قلم نبیه بری است. این کتاب با هدف واکاوی ابعاد مختلف تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی، ناگفته‌هایی از پشت‌پرده جنگ ۳۳ روزه را برای نخستین‌بار افشا کرده است. سیدصلاح فحص، نماینده جنبش امل لبنان در ایران در گفتگو با مهر درباره ترجمه فارسی این کتاب گفت: کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» گوشه‌های تاریک جنگ تموز ۲۰۰۶ را روایت می‌کند که خواننده ایرانی کمتر درباره آن شنیده یا خوانده است. این اثر اولین کتابی است که ما را از پشت پرده نبرد نظامی که همان جدال سیاسی و دیپلماتیک است آشنا می‌کند.

یاران پیامبر

مجموعه چهارجلدی «یاران پیامبر» نوشته محمود پوروهاب به همت انتشارات به‌نشر منتشر شده است. این‌مجموعه در قالب عناوین کتاب‌های «پروانه» که این‌ناشر برای نوجوانان منتشر می‌کند، به چاپ رسیده است. کتاب‌های مجموعه یادشده با موضوع سیره اهل بیت و خاندان و یاران اهل بیت برای گروه سنی نوجوان (د و هـ) با تصویرگری وحید خاتمی و صفحه‌آرایی علیرضا پورحنیفه در قطع وزیری منتشر شده‌اند. «آخرین مهاجر- عبدالله پسر اریقط و معاذ پسر جموح»، «آن روی زیبا- مصعب بن عمیر»، «تن‌ها زندگی می‌کنی - ابوذر غفاری» و «سال‌های بردگی - بلال حبشی» عناوین این‌چهارجلد هستند.

آیات منتخب از کلام‌الله مجید

کتاب «آیات منتخب از کلام‌الله مجید» با تنظیم و تدوین عنایت‌الله مجیدی به‌تازگی به همت انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب منتخب آیاتی از قرآن مجید با ترجمه بدیع‌الزمان‌فروزانفر، ادیب و استاد بی‌بدیل زبان و ادبیات فارسی و عربی است که به کوشش عنایت‌الله مجیدی تنظیم و تدوین شده و در واقع، اساس آن، آمیخته سه ترجمه منتخب آیاتی است که فروزانفر بین سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۷ و سپس از ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۸ فراهم آورده است.
 
نخستین کوشش‌های فروزانفر برای ترجمه قرآن، به سال ۱۳۱۳ بازمی‌گردد که وی به توصیه علی‌اصغر حکمت، کفیل وقت وزارت معارف ترجمه منتخبی از آیات قرآن کریم را در حد درک و فهم محصلین دوره ابتدایی فراهم آورد. حاصل کار با نام آیات منتخبه از کلام‌الله مجید در شمار کتاب‌های درسی برای کلاس پنجم و ششم مدارس کشور انتشار منتشر شد. در پی آن به درخواستی دیگر از وزارت معارف، فروزانفر عهده‌دار ترجمه برگزیده‌ای از آیات قرآن برای تدریس در کلاس‌های سوم و چهارم مدارس کشور شد که احتمالاً بخش‌هایی از ترجمه حاضر نمونه‌ای از همان‌ترجمه است.

فلسفه در زندگی

کتاب «فلسفه در زندگی» اثر محمدرضا واعظ شهرستانی به همت انتشارات نگاه معاصر در ۱۹۲ صفحه منتشر شده است. این کتاب با هدف ساده‌سازی فلسفه و عمومی ساختن آن در زندگی با راهنمایی در باب تفکر انتقادی و مجموعه یادداشت‌هایی که به نقد و بررسی مسائل روز رسانه‌ها از منظری منطقی می‌پردازد، آغاز می‌شود و با طرح چگونگی آغاز برنامۀ فلسفه برای کودکان در جهان و ارائۀ جستار‌هایی در باب آموزش تسهیل‌گری و وضعیت فعلی فلسفه برای کودکان در ایران ادامه می‌یابد و سرانجام با ارائۀ یادداشت‌هایی از نویسنده دربارۀ فلسفۀ امانوئل کانت، مکتب اگزیستانسیالیسم و رویکردی فلسفی به تکنولوژی و چند موضوع دیگر پایان می‌یابد. این کتاب برای علاقه‌مندان به مبحث تفکر انتقادی، مربیان، معلمان و به ویژه تسهیل‌گران برنامه فلسفه برای کودکان و کلیه افرادی که آشنایی چندانی با فلسفه ندارند کاربردی و مفید است. همچنین، بخش‌های اول، دوم و سوم این کتاب می‌تواند به منظور آشنایی پدران و مادرانِ با تفکر نقادانه و کندوکاو فلسفی با کودکان و نوجوانان مؤثر واقع شود. به طور کلی و از منتظر ساختار کتاب، کتاب «فلسفه در زندگی» به سه جستار اصلی اختصاص یافته است: جستار‌هایی در منطق و تفکر انتقادی، جُستار‌هایی در برنامۀ فلسفه برای کودکان و در انتها جستار‌هایی در فلسفه.

فرهنگ چند معنایی روایتی دیگر از اسلام

کتاب «فرهنگ چند معنایی روایتی دیگر از اسلام» نوشته توماس باور ترجمه دکتر غلامرضا خدیوی به همت پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. هدف محقق نشان‌دادن این امر است که متفکران و علمای اسلام تا حدود قرن ده هجری در ارکان تفکر و علوم اسلامی یعنی در علوم قرآنی؛ حدیث؛ فقه و ادبیات دینی و عرفی این دوره فرهنگ بی‌بدیلی را خلق کردند که محقق آن را «فرهنگ چندمعنایی» نامیده و معتقد است این فرهنگ بیش از هر فرهنگی در طول تاریخ قابلیت مدارا با فرهنگ‌های دیگر را داشته است. اما این فرهنگ چندمعنایی با هژمونی مدرنیته غرب و فرهنگ تک‌معنایی آن به شدت سرکوب شد و مسلمانان نیز از همه طیف‌ها خود به نیز به این سرکوب دامن زدند.

من هم کورونا گرفتم

«من هم کورونا گرفتم» روایتی است اول‌شخص از زبان یک استاد دانشگاه که مبتلا به کورونا شده است. او که در کتابخانه شخصی‌اش زندانی قرنطینه شده است هم باید با بیماری مبارزه کند و هم با تناقضات فردی، اجتماعی، سیاسی و فلسفی‌ای که ذهنش را به‌شدت درگیر کرده‌اند. روح‏ الله حسینی نویسنده اثر، دانش‏ آموخته زبان و ادبیات فرانسه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است. علاوه بر کتاب پژوهشی بحران مدرنیته و مدرنیته در بحران، که از سوی انتشارات فرانسوی ارمتان منتشر شده است، مقالات فارسی و فرانسوی بسیاری نیز در حوزه هنر و ادبیات فرانسه و فارسی از این نویسنده و مترجم ادبی به چاپ رسیده است.

لباس روحانیت

کتاب «لباس روحانیت»، تألیف مهدی مسائلی به همت کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. لباس روحانیت هویتی تاریخی دارد و نمادی برای تبلیغ دین است. این لباس اگرچه محدودیت‌هایی را برای مبلغ دینی به وجود می‌آورد، درعین‌حال تبلیغ دین را برای او آسان می‌کند و برکات اجتماعی و معنوی فراوانی به همراه دارد. افزون بر این، این لباس، لباسی سنتی است که آشنایی با جزئیات آن، فرهنگ و تمدن فراموش‌شده اسلامی را یادآوری می‌کند. این لباس، انتساب به دین را می‌رساند و باید حرمتش را نگاه داشت؛ در وهله اول حفظ حرمت و ارزش این لباس بیش از همه بر روحانیت لازم است و یک روحانی باید از وظایف خویش در این‌باره آگاهی کاملی داشته باشد.

هو در قرآن و میراث عرفان اسلامی

رساله «هو در قرآن و میراث عرفان اسلامی»، تألیف سید سلمان صفوی به همت انتشارات آکادمی مطالعات ایرانی لندن منتشر شده است. جایگاه واژه رمزی هُو در قرآن و میراث عرفانی ما بی‌نظیر است. هُو اشاره رمزی به ذات پنهان حضرت عشق است. او در مرتبه ذات از ما نهان است، اما با سفر عاشقانه؛ جنبه‌های بیکران جمالی و جلالی هُو برای مسافر سرگشته و شیفته هُو دلنوازی می‌نماید و دل عاشق آشکارا مشاهده می‌کند که هُو اول و آخر زندگی او و جهان است.

آینه‌های غیبی

کتاب «آینه‌های غیبی» تحلیلی کامل از ارتباط انسان با فرشته و شیطان از منظر قرآن و حدیث با ارائه الگوی بازنمایی رسانه‌ای این ارتباط نوشته مصطفی همدانی است که به همت انتشارات‬ دین و رسانه وابسته به اداره‌‏کل پژوهش‌های اسلامی رسانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است. مصطفی همدانی دارای مدرک سطح چهار حوزه و دکترای فرهنگ و ارتباطات و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم است.
 
شاید بتوان گفت بنیادی‌ترین آموزه معنوی دین اسلام، یا دست کم یکی از مهم‌ترین آنها، باور آفرینی و ایمان افزایی به جهان غیب است؛ همان‌طور که آغازین ترنم‌های قرآن کریم، ستایش مؤمنان به وصف غیب باوری است. به نظر می‌رسد جهان معاصر نیز تشنه معنا و گرسنه معنویت و شیفته غیب و حقایق ماورایی است. همان‌طور که آندره مالرو معتقد است: «قرن بیست‌ویکم، یا قرن معنویت خواهد بود یا وجود نخواهد داشت.» این میان، رسانه‌ها که از عناصر فرهنگی برجسته قرن بیست‌ویکم به‌شمار می‌روند، می‌توانند در توسعه معنویت خواهی در این قرن نقش مهمی ایفا کنند؛ زیرا به تصریح ارتباط شناسان، یکی از کارکرد‌های رسانه‌ها، انتقال فرهنگی است که می‌تواند اینگونه تعریف شود: آموزش و ترویج فرهنگ، عقاید و ارزش‌ها.

نامه نامور

مجموعه داستان‌های شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی با عنوان «نامه نامور» در ۱۲ جلد، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شد. این مجموعه سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار برای علاقه‌مندان داستان‌های حماسی از سوی کانون به چاپ رسید. «رستم و سهراب» نوشته جعفر ابراهیمی (شاهد) و تصویرگری کمال طباطبایی، «بیژن و منیژه» و «بازی اهریمن» به نویسندگی سوسن طاقدیس و تصویرگری محرم اسلام‌نژاد و نازنین عباسی، «رستم و اکوان دیو» نوشته افسانه شعبان‌نژاد و تصویرگری سحر حقگو، «داستان فرود» کاری از اسدالله شعبانی و تصویرگری راهله برخورداری و «رستم و اسفندیار» نوشته مرجان فولادوند و تصویرگری پژمان رحیمی‌زاده عنوان شش جلد از کتاب‌های این مجموعه است.

وحدت وجود از منظر قرآن، نهج البلاغه و عرفان

رساله «وحدت وجود از منظر قرآن، نهج البلاغه و عرفان» تألیف سیدسلمان صفوی از سوی انتشارات آکادمی مطالعات ایرانی لندن منتشر شده است. توحید الهی، حقیقتی بدیهی و در عین حال بسیار غامض است. وحدت وجود به این معناست که تنها یک «بود» وجود دارد که آن خدای یگانه است «لا اله الا هو» و کثرات «نمود» اسما نکوی الهی‌اند. تعریف توحید در نزد عوام آن است که خداوند، آفریدگار جهان است، اما مسئله توحید در بین اهل علم محل نزاع است و حداقل سه دیدگاه راجع به این مسئله وجود دارد: نگاه کلامی، نگاه فلسفی و نگاه عرفانی. این رساله از سلسله رساله‌های مطالعات «مکتب ثقلین، فلسفه و عرفان» آکادمی مطالعات ایرانی لندن است. فهرست مطالب این اثر عبارت است از: وحدت وجود در خطبه اول نهج البلاغه، وحدت وجود در قرآن، وحدت شخصی وجود در حدیث قرب نوافل و فرایض، ابن عربی و وحدت وجود.

فلسفه الهیات بالمعنی الاخص

فلسفه الهیات بالمعنی الاخص (درآمدی بر خداشناسی فلسفی) پژوهشی فرانگرانه از سنخ فلسفه‌های مضاف درباره خداشناسی فلسفی است که به قلم حجت الاسلام مهدی عبداللهی به نگارش درآمده و به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اندیشه‌ورزی درباره خدا و معرفت عقلی ذات و صفات او با بنیادی‌ترین آموزه ادیان الهی، یعنی ایمان به خداوند متعال گره خورده است، چنان که به‌فرموده امیر سخن حضرت امیرالمومنین (ع) نقطه‌آغاز دین شناخت خداوند است. بر همین اساس، خداشناسی فلسفی نیز برترین جایگاه را در میان شاخه‌های مختلف علوم فلسفی دارد. بر همین سیاق، اندیشه‌ورزی درباره خود این دانش نیز امری بایسته است، به‌ویژه اگر به حضور دیدگاه‌های مختلف در این زمینه و منظومه‌های معرفتی گوناگونی درباره خداوند متعال توجه داشته باشیم، بر این اساس، جای دارد که خود خداشناسی و مسائل پیرامون آن دست‌مایه پژوهش و بررسی قرار گیرد.
 
فلسفه الهیات بالمعنی الاخص مانند سایر فلسفه‌های مضاف به علوم، به اقتضای ذات فرانگر آن به یک منظومه معرفتی از روش عقلی بهره می‌گیرد. اجزا و اضلاع معرفتی این دانش را تحلیل عقلی می‌کند. از سوی دیگر، با نگاه برون‌دانشی به جغرافیای معرفت، نسبت‌های معرفتی آن با سایر دانش‌های بشری را به‌روش عقلی تحلیل می‌کند.

پرچمدار کوچک من

کتاب کم‌حجم «پرچمدار کوچک من» نوشته فریده الیاسی‌فرد به همت انتشارات راه‌یار منتشر شده است. این کتاب ۸۰ صفحه‌ای با نقد نگاه کلیشه‌ای رایج که زمان توجه به مسائل دینی را سن تکلیف می‌داند، به درک مسائل معنوی از دوره کودکی تأکید دارد و با این پیش‌فرض که ماه‌های محرم و صفر، یکی از بهترین فرصت‌های تربیتی کودکان و نوجوانان ایرانی در طی سده‌ها بوده است که اگر والدین آن را دریابند، تأثیراتش را می‌توانند در فاصله زمانی کوتاهی ببینند، سراغ مادران جوان رفته و با ثبت تجربه‌های خلاقانه آنان در زمینه تربیت حسینی و تصویرسازی‌های متناسب، روش‌های نو و جدیدی را از زبان مادران به خواننده معرفی کرده است. محققان این کتاب در ابتدا با حدود ۱۰۰ نفر از مادران، مصاحبه‌های کوتاهی گرفته‌اند و پس از آن، پس از ارزیابی و مصاحبه‌های عمیق، ۶۰ تجربه برگزیده از میان تجارب و خاطرات خلاقانه این مادران در تربیت کودکشان برای انتشار در کتاب انتخاب شدند.
 
برخی از این‌مادران نیز با استفاده از قصه و بازی، لحظات بی‌نظیری برای انتقال مفاهیم کلی عاشورا به فرزندشان خلق کرده‌اند که تمام این تجربیات در کتاب «پرچمدار کوچک من» گردآوری و تنظیم شده است. واقعیت آن است که این مادران، همان جوانان گام دوم انقلاب هستند که «جهادی، همه جانبه و هوشمندانه» سبک زندانی ایرانی اسلامی را ترویج می‌کنند و زمینه را برای بزرگ شدن کودکان و نوجوانان همت‌های والا و افق‌های بلند آماده می‌کنند.

دهه شصت مظلوم

کتاب «دهه شصت مظلوم» در راستای مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای شناساندن حوادث تعیین کننده این دهه و جلوگیری از تحریف و جابجایی جایگاه شهید و جلاد، پژوهش، تبیین و عرضه شده است. نویسنده این اثر سعید میرزایی است و انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت آن را منتشر کرده است. در این کتاب حوادث مهمی، چون نخست وزیری مهندس بازرگان و فرجام نهضت آزادی، تعیین قانون اساسی و مواضع گروه‌ها و شخصیت‌ها و بازنگری آن، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و پی‌آمد‌های آن تا قرارداد الجزایر، آشوب‌ها و کودتا‌های داخلی و نقش گروه‌ها و برخی شخصیت‌ها در آنها، بنی‌صدر و حوادث مهم دوره ریاست جمهوری او، ترور‌ها و تروریست‌های دهه ۶۰ از جمله فرقان و منافقین و عملیات فروغ جاویدان و مرصاد، جنگ تحمیلی از آغاز تا چرایی ادامه آن بعد از فتح خرمشهر و سرانجام آن، سرگذشت قائم مقام تحمیلی و مسئله اعدام منافقین در سال ۶۷، نخست وزیری میرحسین موسوی و مسائل مربوط به این دوره، چگونگی انتخاب رهبر جدید انقلاب اسلامی بعد از رحلت حضرت امام خمینی بررسی شده‌اند.

ترکش دوست‌داشتنی

کتاب خاطرات احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قران کریم با عنوان «ترکش دوست‌داشتنی» به همت انتشارات عیدگاه منتشر شده است. این کتاب به قلم محمد خسروی‌راد و در ۴۰۰ صفحه منتشر شده که شامل زندگی‌نامه و خاطرات احمد ابوالقاسمی از دوران کودکی تاکنون است و موضوعاتی که در آن می‌خوانیم شامل حضور در جبهه و مجروحیت و ترکشی که از آن زمان تا اکنون در ریه ابوالقاسمی جا خوش کرده، ماجرا‌های خواندنی از سفر‌های خارجی و حوادث تلخ و شیرین محافل قرآنی در اروپا، آفریقا، آسیا و سایر نقاط جهان، چگونگی طی مراحل مختلف رشد یک قاری که صدای چندان خوشی نداشت به سطوح بالای جهانی و دستیابی به عنوان اول جهانی.

تفسیر سوره تغابن

کتاب «تفسیر سوره تغابن» رهبر معظم انقلاب از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. تمام ۱۸ آیه این سوره در ۱۰ جلسه از تاریخ ۷ مهر ۱۳۶۲ تا ۲۸ بهمن ۱۳۶۲ مورد بحث قرار گرفته است. متن ویراسته جلسات تفسیر سوره تغابن حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که در دوران مسئولیّت ریاست جمهوری معظم‌له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری برگزار شده و تمامی ۱۸ آیه این سوره در ۱۰ جلسه از ۷ مهر ۱۳۶۲ تا ۲۸ بهمن ۱۳۶۲ مورد بحث قرار گرفته است. ایشان درباره علت انتخاب این سوره و دیگر سوره‌های جزء ۲۸ و ۲۹ که متن شرح آن به زودی منتشر می‌شود، می‌فرمایند: «علت اینکه اینجا را انتخاب کردیم این است که سوره‏‌هاى جزء بیست‏‌وهفتم و بیست‏‌وهشتم و این حدود، غالباً سوره‏‌هاى مدنى و از سوره‏‌هایى است که در مدینه‏ طیّبه بر پیغمبر اکرم نازل شده و مربوط است به بعد از تشکیل حکومت اسلامى، یعنى مثل وضع کنونى ما.»

دوره سوم سخنرانی‌های شهید دیالمه

دوره سوم انتشار سلسله سخنرانی‌های شهید دیالمه با عناوین انسان در قالب زمان، از خود بیگانگی جامعه (الیناسیون)، مرجعیت و روحانیت و اسلام قدرت بزرگ فردا توسط نشر معارف به چاپ رسید. مخاطبان شهید دیالمه، نسل جوان دانشگاهی بودند که اطلاعات دینی آن‌ها اندک بود و معیاری برای شناخت حق از باطل نداشتند؛ چراکه نگاه شهید دیالمه، موضوع محور نیست، بلکه مسئله محور است.

من هیچ‌کاره بودم

کتاب «من هیچ کاره بودم» خاطرات حاج حسن روحانی نژاد، جهادگر و خیر خستگی‌ناپذیر تبریزی به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. این کتاب قصه خودنوشت مردی ۸۰ ساله است که در زندگی‌اش هر لحظه که خواسته بایستد و نفسی تازه کند، چشمش به کمبود‌ها و رنج‌های دیگران افتاده و همین او را به ادامه دویدن واداشته است. کسی که برای ساختن دنیای بهتر، منتظر هیچ دولت و ارگانی نمانده و با دست خالی معجزه کرده و پیش رفته. معلولان را سر و سامان داده، صد‌ها مدرسه ساخته، مسجد‌های زیادی را بناکرده و یا بهبود داده، نمازخانه و ورزشگاه و خانه برای محرومان ساخته و بیش‌تر از همه این‌ها «دل»‌ها را آباد کرده و هر وقت که کسی از او تشکر کرده، بالا را نگاه کرده و از ته قلبش گفته: به خدا که «من هیچ کاره بودم!»

سفر به قلعه خورشید

جدیدترین رمان انتشارات کتاب جمکران ویژه نوجوانان با عنوان «سفر به قلعه خورشید» با موضوع سیر آشنایی یک نوجوان به امام رضا (ع) و دلبسته شدن به آن حضرت راهی بازار کتاب شده است. این اثر داستان پرفراز و نشیب برده‌ای است به نام «سحاب» که دوست دارد کاتب بشود. او برای رسیدن به آرزویش پنهانی با کاروان حکومتی مأمون که برای بردن امام رضا علیه‌السلام از مدینه به مرو آمده‌اند، راهی می‌شود تا به نیشابور، شهر هزار کاتب برسد. اما در مسیر سفر با اتفاقاتی روبرو می‌شود که مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. این اثر را رقیه بابایی به نگارش درآورده است.

  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=53759

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402