شنبه 8 اردیبهشت سال 1403 Sat, 27 Apr 2024 02:26:00 GMT
کد خبر : 60040       تاریخ : 1399/08/11 24:38
گفتگو با دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت/ راهکار مقابله با موهنان به مقدسات

گفتگو با دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت/ راهکار مقابله با موهنان به مقدسات

شیخ ماهر حمود، عالم برجسته لبنانی، وحدت میان مسلمانان را تدبیری اصولی در برابر تعدی دشمن و سلطه استکبار علیه مسلمانان جهان دانست و تأکید کرد: براساس نص صریح قرآن وحدت موجب شناخت و آشنایی اقوام مختلف از یکدیگر شده و اصل وحدت در حفظ همین تنوع است.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، اهل سنت دوازدهم ربیع‌الاول و شیعیان هفدهم این ماه را سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) می‎دانند. حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، که خود از منادیان وحدت در جهان اسلام بودند، از این امر برای اتحاد و نزدیک شدن گروه‌های اسلامی استفاده و فاصله بین این دو تاریخ(۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول) را «هفته وحدت» نام‎گذاری کردند.

این هفته فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی و یک‎دلی جهان اسلام به ویژه در این زمان پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه مسلمانان از مذاهب مختلف در برخی آرا و احکام اختلاف نظر دارند، دارای اشتراک‎های متعدد چون باور به خدای واحد، کتاب آسمانی، پیامبر و قبله یکسان نیز هستند. همچنین مسلمانان بر انجام عبادات مهمی چون نماز، روزه، حج، زکات و غیره اتفاق نظر دارند.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خصوص ضرورت اتحاد یکپارچه جهان اسلام به ویژه در روزهایی که قلب مؤمنان از هتک حرمت ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) از سوی دولت فرانسه مواجه است، با شیخ ماهر الحمود، عالم اهل تسنن لبنان و دبیرکل اتحادیه علمای محور مقاومت، به گفت‌وگو نشست که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

شیخ ماهر الحمود با بیان اینکه نام‌گذاری هفته وحدت را نباید به اتحاد دو مذهب شیعه و سنی محدود کرد، اظهار کرد: این هفته به تمام پیروان مذاهب اسلامی تعلق دارد چرا که همگی آنها در چند اصل مهم از جمله قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) اجتماع دارند. از همین روی باید زیر پرچم وحدت اسلامی قرار گیرند.

دبیرکل اتحادیه علمای محور مقاومت با اشاره به اینکه عامل اصلی ضعف و رکود، تفرقه و جدایی است که باعث چیره شدن دشمن می‌شود، گفت: اگر مسلمانان واقعاً متحد بودند، اسرائیل جرئت و جسارت تعرض و اشغالگری در خاک کشور فلسطین را نداشت. آمریکا هم جرئت نمی‌کرد بر نفت، منابع و ثروت‌های کشورهای غرب آسیا مسلط شود و بر تصمیمات و امور داخلی برخی حکومت‌ها دخالت و نفوذ داشته باشد. نقشه جهانی تغییر کرده است. می‌توان گفت اگر مسلمانان دنیا واقعاً با یکدیگر متحد باشند و جمعیت زیادی را از این مساحت گسترده جهان اسلام همراه خود کنند، بدون شک استکبار، استعمار و گروه‌های متجاوز هیچ وقت بر مسلمانان تسلط نخواهند یافت.

این عالم اهل سنت لبنان با تأکید بر اینکه وحدت میان مسلمانان می‌تواند جوامع اسلامی را به سمت پیشرفت سوق دهد، تصریح کرد: بدون شک وقتی مسلمانان زیر پرچم وحدت با یکدیگر همکاری می‌کنند، مهارت، توانایی‌ها و علم و دانش آن‌ها نیز با هم پیوند می‌خورد و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بین آن‌ها همکاری و همیاری بوجود می‌آید. در این صورت قدرت آنها بیشتر از قبل می‌شود و بدون شک مشکلات مسلمانان در جهان خیلی کمتر خواهد شد.

 

حکم قرآن درباره اصل اتحاد و یکپارچگی

 

شیخ ماهر الحمود درباره تعبیر وحدت از نگاه قرآن کریم گفت: وحدت در قرآن یعنی اینکه با وجود مذاهب مختلف در مسائل بزرگ، اتحاد مواضع وجود داشته باشد. در حقیقت امکان ندارد که مسلمانان در مسائل فقهی دارای یک نظر واحد باشند اما آنها باید در مسائل بزرگ اتفاق نظر و موضع یکسانی داشته باشند از جمله اتخاذ موضع یکپارچه در برابر تجاوزهای رژیم غاصب صهیونیست و استکبار جهانی. در این مسائل که گفته شد، اختلاف مجاز نیست. بنابراین وحدت در همه ارکان یک امت محال است. حتی در زمان رسول خدا(ص) و  خلفای راشدین با وجود اینکه مواضع مختلفی بر آن حاکم بوده، اما در صف و گرایشهای کلی و اصلی دارای یک موضع بوده‌اند و اختلافی نداشته‌اند.

وی توضیح داد: گمان می‌کنم سید ما، حضرت علی(ع) مثال خوبی را در موضوع وحدت به ما یادآور شده است. در زمان خلافت عمر، علی(ع) موقعیت جهان اسلام را در مقابل روم در خطر دید و هر موقع نیاز به مشورت و راهنمائی بود، از هدایت دریغ نمی‌کرد و درحالی‌که برخی گمان می‌کردند که ممکن است روم به کشورهای اسلامی حمله کند، امام علی(ع) به عمر مشاوره می‌داد. همانطور که می‌بینیم علی(ع) بدون شک مصلحت مردم را بر منفعت شخصی خود ترجیح می‌داد. احزاب، مذاهب و حکومت‌های اسلامی باید مصالح مردم را بر منافع خود ترجیح دهند حتی اگر در جزئیات دچار اختلاف نظر باشیم یعنی وحدت به معنای در هم آمیختن کامل نیست و بدون شک این روزها وحدت با یکی شدن محقق نخواهد شد. اصل وحدت، در ضمن تنوع است. اصلاً نمی‌توان مردم را یکی کرد. چنانکه خداوند متعال هم می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ: ای مردم، بی‌تردید ما همه (افراد نوع) شما را از یک مرد و زن (آدم و حوّا) آفریدیم و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم و شما را قبیله‌های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید(پس در میان شما برتری نژادی نیست بلکه) مسلّما گرامی‌ترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است...»(حجرات/آيه۱۳)

شیخ ماهر الحمود در پایان با اشاره به تداوم اهانت‌های غربیان اسلام‌ستیز به مقدسات اسلامی درباره وظیفه امت اسلام، علما و نهادهای اسلامی گفت: در ایامی که موسوم به هفته وحدت اسلامی است، باید تمام مسلمانان موضع یکپارچه‌ای اتخاذ کنند. چنانچه سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی، در سخنان اخیر خود ایده مهمی را مطرح کرد که با موافقت شیخ ازهر، شیخ احمد الطیب مواجه و برای کل عالم مطرح شد. این ایده در واقع تعقیب کیفری و اجرای قوانینی است که اهانت به همه ادیان و مقدسات از جمله اسلام را جرم و جنایت می‌داند. همانطور که ما در غرب شاهد قوانینی علیه کسانی هستیم که به قضیه هولوکاست شک دارند یا هرکسی که علیه یهود باشد. پس چرا برای هتک حرمت مقدسات دینی، قوانینی ایجاد نشود! علما باید در مواضع خود شفاف باشند. گاهی اوقات علت این اهانت‌ها می‌تواند به خاطر کوتاهی مسلمانان در معرفی دین اسلام باشد. بدون شک اهانت اخیر مکرون تحت امر دستگاه‌های صهیونیستی بوده است. رئیس‌جمهور فرانسه مرتکب اشتباه بزرگی شده زیرا اهانت و گستاخی را به حساب آزادی بیان و اندیشه گذاشته است.

اصل «وحدت» در حفظ تنوع است / تعقیب کیفری؛ راه‌کار مقابله با موهنان به مقدسات

گفت‌وگو از طیبه صدیقی


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=60040

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402