شنبه 8 اردیبهشت سال 1403 Sat, 27 Apr 2024 03:15:00 GMT
کد خبر : 68868       تاریخ : 1400/03/12 27:51
۳ نکته درباره پایتخت‌ قرآنی ایران ۱۴۰۰

۳ نکته درباره پایتخت‌ قرآنی ایران ۱۴۰۰

بوشهر روز دهم خردادماه طی آئینی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نخستین پایتخت قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شد، منطقه‌ای که بیش از این، عنوان پایتختی را در موارد دیگری نیز به خود اختصاص داده بود.

به گزارش مبشرین، طی روزهای گذشته و در ادامه فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر انتخاب پایتخت‌های دینی برای کشور، بوشهر به عنوان نخستین پایتخت قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ انتخاب شد تا به گفته مسئولان فرهنگی این استان، همین موضوع بهانه‌ای برای اجرای بیش از ۸۰ عنوان برنامه در سال جاری باشد.

این معاونت پیشتر نیز یزد و کاشان را به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کشور معرفی کرده بود و با انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی این سه‌گانه تکمیل شد تا از این پس منتظر خبرهای امیدوارکننده در این سه حوزه از این پایتخت‌ها باشیم. به بهانه انتخاب جدیدترین پایتخت دینی کشور ذکر برخی نکات در این زمینه خالی از لطف نخواهد بود.

پایتخت استعمارستیزی

یکی از مفاهیمی که در آیات قرآن بارها مورد تأکید قرار گرفته، مبارزه با ظلم و ستم است، موضوعی که از جمله مصادیق آن می‌توان به استعمارستیزی اشاره کرد؛ استعمارستیزی مفهومی است که اهالی بوشهر به حدی آن را نیک به جا آورده‌اند که به پایتخت استعمارستیزی شهره شده‌ است. اهالی آنجا مبارزاتی جانانه با استعمارگران داشته‌اند که تنها گوشه‌ای از آن در «دلیران تنگستان» در قاب تلویزیون نمایش داده شد.

بد نیست بدانیم که بوشهر علاوه بر پایتختی مبارزه با استعمار، در سال‌های اخیر به پایتختی انرژی ایران نیز شناخته می‌شود، قرار گرفتن در سواحل خلیج فارس، دروازه صادرات و واردات دریایی، وجود ذخایر نفت و گاز پارس جنوبی و البته نیروگاه هسته‌ای همه باعث شده تا این استان به عنوان پایتخت انرژی ایران نیز معرفی شود. از روز دهم خردادماه نیز این استانِ کشیده شده بر سواحل خلیج فارس، به عنوان نخستین پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰ معرفی شد تا در کنار آن دو مفهوم، از این پس، به پایتختی قرآن نیز شناخته شود.

استانی با سند توسعه قرآنی

استان بوشهر از معدود استان‌های دارای سند توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور است. سندی که افق آن سال ۱۴۱۴ بوده و اهداف متعددی نیز برای آن تعریف شده است، این اهداف در نهایت قرار است، استان بوشهر را به استانی الگو و الهام‌بخش در سطح کشور تبدیل کند و علاوه بر آن انس، باور و عمل به قرآن را در بین اهالی این دیار در حد قابل قبولی توسعه دهد.

در کنار این سند، بوشهر را باید به عنوان تنها استانی در کشور بشناسیم که در آن «روز قرآن» ثبت شده دارد. برنامه‌های متعددی ۱۶ اسفندماه به اجرا در می‌آید، اختتامیه رویداد «بوشهر نخستین پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰» در این روز خواهد بود.

چارک؛ ستاره بوشهر

روستای چارَک که یکی از قرآنی‌ترین روستاهای کشورمان است و به احتمال زیاد از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از ۱۰ روستای قرآنی کشور نیز انتخاب شده (هنوز اسامی نهایی ۱۰ روستای قرآنی اعلام نشده است)، در قلب استان بوشهر واقع شده است. روستایی که به نسبت جمعیتی که دارد، تعداد قابل توجهی قاری و حافظ قرآن را در دل خود جا داده است، مسئولان فرهنگی استان حتی به قاری و حافظ قرآن بودن ۹۰ درصد جمعیت آن هم اشاره کرده‌اند. این روستا اما در بین فعالان عرصه قرآنی به این نام شناخته می‌شود، انتخاب استان بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ می‌تواند باعث بیشتر شناخته شدن این روستا در کشور و الگوگیری دیگر روستاها از آن باشد.

مطمئناً وجود روستای چارک در استان بوشهر و انتخاب این استان به عنوان پایتخت قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ می‌تواند این انتظار را در جامعه قرآنی و علاقه‌مندان به قرآن ایجاد کند تا در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد روستاهایی که اهالی آن گرایش بیشتری به سمت فرهنگ قرآنی داشته باشند،‌ افزایش یابد.

تیمور کاکایی/ایکنا


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68868

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402