مریم سبزهزاری متولد ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۴ از شهر دزفول و ساکن اهواز از جمله چهار دانشآموز راهیافته به مرحله نهایی هفتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم دانشآموزان جهان اسلام است که در رشته قرائت تحقیق با سایر دانشآموز جهان اسلام در اسفندماه امسال به رقابت خواهد پرداخت.
وی در حال حاضر مشغول به تحصیل در پایه دهم رشته تجربی است. سبزهزاری در خانوادهای رشد کرده که مادرش بازرس اداره کار و پدرش هم مدیرکل هواشناسی استان خوزستان و از قاریان قرآن است. این قاری نوجوان به دلیل معطر بودن فضای منزل به طنین تلاوت قرآن و استماع مستمر صوت ملکوتی کلام وحی پدر، به این امر علاقهمند میشود و به اذعان خود از سن هفتسالگی به تلاوت میپردازد.
نخستین همخوانی با استاد حمدی زامل
سبزهزاری حتی از همراهی با پدر در محافل مختلف نیز گفت و تصریح کرد: همیشه دوست داشتم که روزی به مانند پدرم از قاریان قرآن شوم، خاطرم هست روزی برای نخستین بار در اتومبیل شروع به همخوانی با تلاوت یکی از قاریان مصری کردم، چون پدرم در حین مسیر، تلاوت قاریان را میشنید. تلاوتی که همخوانی کردم از سوره نمل استاد حمدی زامل بود و به مانند خودش همخوانی کردم با وجود اینکه کلمات را نمیدانستم و هنوز مدرسه نمیرفتم.
این امر جرقهای برای کشف استعداد این قاری نوجوان خوزستانی شد و موجب شد با توجه پدر و مادر و راهنمایی صحیح این استعداد، با آموزشهای پدر به شکوفایی و بالفعل شدن تبدیل شود. وی از پایه دوم دبستان وارد مسابقات قرآن شده و بعضاً نیز رتبههای برتر را نیز کسب کرده است تا اینکه در پایه هفتم (متوسطه اول) با استادی به اسم ثنا ممدوحی آشنا شده است.
وی ادامه داد: من از طریق کارگاههای آموزشی که در حاشیه مسابقات دانشآموزی از سوی آموزش و پرورش برگزار میشد با ایشان آشنا شدم، به طوری که حتی برای آمادگی تمام مسابقات با ایشان و پدرم تمرین میکردم. خاطرم هست طی آن سال رتبه چهارم کشوری را در مسابقات دانشآموزی کسب کردم و سال بعد در پایه هشتم در رشته قرائت تحقیق شرکت کردم و به عنوان قهرمان معرفی شدم. در پایه نهم تحصیلی نیز در رشته قرائت ترتیل شرکت کردم که با خانم جنامی آشنا شدم که از محضر ایشان نیز استفاده کردم و توانستم در مسابقات کشوری، رتبه دوم را از آن خود کنم.
اجرا از قرعهای که تمرین نکرده بودم
سبزهزاری درباره نحوه انتخابش به عنوان نماینده کشورمان در هفتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزان، اظهار کرد: واقعا همه چیز به یکباره رخ داد و آمادگی کامل مهیا نبود. برای انتخاب گروه دانشآموزی پیام دادند که برای چند روز آینده آماده باشید و ۱۰ قرعه نیز به ما دادند. من هم فرصت اندکی برای تمرین داشتم و با پدرم توانستم ۹ قرعه را تمرین کنم و متأسفانه یا خوشبختانه روز اجرا دقیقا همان قرعهای که تمرین نکرده بودم، بهم افتاد اما توانستم به خوبی اجرا کنم به طوری که رتبه نخست را کسب کردم و به عنوان نماینده ایران انتخاب شدم.
وی در حال حاضر با اساتید رشتههای مختلف قرآنی در ارتباط است اما اینکه به صورت مستمر از محضر آنها استفاده کند، اینگونه نبوده است و حتی اذعان دارد نه آموزش و پرورش و نه سازمان اوقاف دورهای برای آنها برگزار نکرده است.
سبزهزاری درباره برنامهروزانه قرآنیاش گفت: همیشه و هر روز مشغول تمرین نیستم، اما همیشه و هر روز زمانی را (حدود نیم ساعت) برای استماع تلاوتها دارم و گاهی این تلاوتها را به ناخودآگاه حفظ و تمرین هم میکنم، اما اینکه بخواهم تقلیدی و برای مسابقات کار کنم، نه معمولا روتین اینگونه نیست، اما برای آمادگی مسابقات گاها تا شش ساعت نیز تمرین میکنم. باید بگویم از ابتدا هدفم حضور در مسابقات بینالمللی بوده است و برای آن برنامهریزی کردم و از سایر دوستان که این راه را رفتهاند، میپرسیدم و کمک میگرفتم.
عدم آشنایی از سایر رقبا در مسابقات بینالمللی
این قاری نوجوان برای آمادگی بهتر در مسابقات بینالمللی از نکات آموزشی اساتیدی چون مهدی غلامنژاد، وحید نظریان و قاسم مقدمی استفاده میکند. اما هنگامی که از او درباره میزان آشناییاش از دانشآموزان نماینده سایر کشورها پرسیدم، گفت: اصلا آشنایی نسبت به آنها ندارم.
این قاری نوجوان به بیان خاطرهای از نخستین حضورش در جایگاه مسابقات پرداخت و افزود: بانوان به دلیل اوضاع متفاوتی که دارند و جایی برای تلاوت ندارند، هنگامی که در جایگاه قرار میگیرند، قطعاً کمی استرس دارند. من هم همینگونه بودم هنگامی که برای نخستین بار در جایگاه قرار گرفتند، ۱۳ سال(در مسابقات کشوری دانشآموزی، پایه هفتم) داشتم و جمعیت بسیاری را در مقابل خود دیدم و ترسیده بودم که نکند اشتباه کنم یا اجرایی داشته باشم که نتوانم رضایت داوران را کسب کنم، با وجود اینکه بسیار تمرین کرده و آن بخش را حفظ بودم. اما اشتباهی که کردم صدقالله را دوبار گفتم یک بار ناقص و دیگری کامل و قفلهها را اشتباه گفتم و تلاوتها را به طوری اجرا کردم که به طور کامل نمیتوانستم تلاوتم را کامل کنم و ادامه دهم و همه آن به دلیل استرس نخستین بار اجرایم بود و از آن به بعد یاد گرفتم که اگر اشتباهی در اجرایم داشتم باید ادامه دهم.
سبزهزاری از میان قاریان مصری از اساتیدی چون احمد شبیب و شعبان عبدالعزیز صیاد و محمد رفعت تقلید میکند و از قاریان ایرانی نیز به سبک اساتیدی چون حامد شاکرنژاد، مهدی غلامنژاد و قاسم مقدمی به اجرای تلاوت میپردازد.
وی از برکت قرآن در زندگیاش، گفت: قرآن در تمام زندگی من تأثیرگذار بود به طوری که حتی بر روی درس من نیز اثرگذار بود و از هنگامی که به صورت جدی تلاوت قرآن را دنبال کردم، در درسم نیز شاهد پیشرفت بودم و آنگونه که دوستانم بهم میگویند «مریم تو هرچه داری از دولتی قرآن داری» و این معنای واقعی همراهی قرآن در زندگیام است و در زندگی روزمره، اخلاق و درسم و همه چیزم قرآن اثرگذار بوده است.
سبزهزاری همواره سعی کرده است بتواند موفقیت در درسش را همراه با موفقیتش از قرآن پیش ببرد، چراکه معمولاً در اذهان عمومی سایر دانشآموزان اینگونه جا افتاده است «فردی که در راه قرآن است، آنگونه که باید درسش خوب نیست». همچنین همواره نیز سعی کرده است تا دوستانش را به این زمینه تشویق کند و بعضا نیز در این امر موفق بوده و زمینه جذب دوستانش به این عرصه را مهیا کرده است.
وی درباره ضرورت آشنایی قاری با مفاهیم قرآن، گفت: آرزویم این بود که قاری برتر جهان اسلام شوم اما نه به صورت مسابقهای بلکه بیشتر مد نظرم این بود که به مانند استاد مصطفی اسماعیل شوم چنانکه ایشان تلاوتهایشان معنامحور است یا به مانند سایر قاریان معنامحور. همیشه هم پیش از تلاوتهایم و در هنگام تمرین معنای آیات را میخوانم و درباره آیهای که قرار است به تفاسیر و معانیاش مراجعه میکنم تا بتوانم معنا را به مستمع القا کنم و مستمع همزمان با استماع لحن و صوت آیه، جذب معنای آیه نیز شود.
مریم سبزهزاری از دانشآموزان تیزهوش سرزمینان است که جزو انجمن خوشنویسان اهواز نیز هست و خوشنویسی و خطاطی نیز انجام میدهد. وی سفرهای تبلیغی به سایر کشورها نداشته است، اما علاقهمند است که برای تبلیغ دین و به ویژه نشان دادن توانایی بانوان ایرانی در امر تلاوت قرآن و جذب بیش از پیش بانوان به کلام وحی، سفرهایی داشته باشد.
وی در حال حاضر حافظ ۱۵ جزء قرآن است. سبزهزاری به صورت مداوم امر حفظ را دنبال نمیکند، اما از سن حدود ۹ سالگی با همراهی مادرش در این عرصه قرار گرفته است و همواره نیز برنامه تثبیت و مرور محفوظاتش را دارد.
سبزهزاری با اشاره به برنامه حفظش، گفت: هنگامی که حفظ جدید داشتم، بعضا میتوانستم چهار یا پنج صفحه حفظ کنم و مدت زیادی هم طول نمیکشید، اما مداوم امر حفظم را دنبال نمیکنم و طی این مدت نیز تثبیت و مرورم را انجام میدهم، البته یک مدت کوتاه هم در شعبه جامعةالقرآن الکریم شهر اهواز نیز شرکت میکردم.
این قاری و حافظ دانشآموز کشورمان دوست دارد در آینده پزشک شود تا نشان دهد قرآنیان، صرفا تک بُعدی عمل نمیکنند و بلکه در همه زمینهها میتوانند فعالیت داشته باشند.
وی درباره فراهم بودن زمینه برای فعالیت دختران و بانوان قرآنی کشور، اظهار کرد: واقعا زمینهای وجود ندارد و بانوان قرآنی هر کاری انجام میدهند تلاش خودجوش است، اساتید بانوی قرآنی کم است و معتقدم بانوان و دختران قرآنی راه طولانیتری را نسبت به آقایان باید طی کنند. همچنین محافل قرآنی برای بانوان به مانند آقایان نیست.
سبزهزاری اضافه کرد: حتی دختران و بانوان هنگامی که به امر تلاوت تقلیدی میپردازند همواره این سؤال را دارند برای چی باید دنبال این تلاوت باشم و ... اصلا شناخت کامل از بانوان قرآنی کشور نیست. حتی حائزین رتبه نخست مسابقات قرآن بینالمللی نیز به راحتی برای سال بعد به فراموشی سپرده میشود. تنها جایی که دختران و بانوان میتوانند خودشان را نشان دهند در مسابقات است که اگر این هم نباشد، واقعا فراموش میشویم البته تلاش ما بانوان نیز بر این است که بتوانیم این را درست کنیم.
مریم سبزهزاری در پایان گفت: دوست دارم هم سن و سالانم تا جایی که میتوانند تلاوت قرآن داشته باشند و این شور و شوق در آنها ایجاد شود و مسئولان نیز همراهی کند تا در میان دانشآموزان استعدادها شناسایی و تقویت شوند. البته معتقدم باید فضایی ایجاد شود تا دانشآموزان با دیدن آن فضا تشویق شوند و بیش از پیش شاهد کشف استعدادهای جدید در این زمینه باشیم.