پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 15:47:35 GMT
کد خبر : 68798       تاریخ : 1400/02/11 29
امام علی(ع) راه ارتباط با قرآن را به ما می‌آموزد / ویژگی‌های برگزاری مجازی نمایشگاه قرآن
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

امام علی(ع) راه ارتباط با قرآن را به ما می‌آموزد / ویژگی‌های برگزاری مجازی نمایشگاه قرآن

سیدعباس صالحی، شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، با بیان اینکه امام علی(ع) از آغاز تا پایان وحی با قرآن بود، تصریح کرد: ایشان به ما می‌آموزد چگونه با این کتاب الهی ارتباط برقرار کنیم.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، ظهر شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در بخشی از این مراسم،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقارن نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با دو اتفاق «شب‌های قدر» و ایام «ضربت خوردن حضرت علی(ع)» را دارای معنایی خاص عنوان کرد و گفت: شب قدر به عنوان شب نزول قرآن، جوهر شرافت و کرامت این شب است؛ امام علی(ع) فرزانه‌ای است که پا به پا تا پایان حیات و به ویژه در ۲۳ سال ایام بعثت با قرآن حرکت کرد و با قرآن بود و با قرآن زیست.

صالحی در ادامه به برخی تعابیر امام علی(ع) از ایام نزول وحی اشاره کرد و افزود: «أَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ»،‌ وقتی نور وحی جهان را را نورفشانی می‌کرد من بودم و وقتی نسیم نبوت به جهان می‌وزید استشمام می‌کردم. وقتی که وحی بر پیامبر(ص) نازل شد ناله شیطان را شنیدم. حضرت علی(ع) از آن زمان تا پایان ارتحال پیامبر(ص) با قرآن بود و با قرآن زیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه علی(ع) از آغاز تا پایان وحی با قرآن بود، تصریح کرد:‌ به همین جهت به نظر می‌رسد تصویری که امام علی(ع) از قرآن دارد، به ما کمک می‌کند چگونه به قرآن نگاه کنیم و نیز آنچه علی(ع) در نسبت به قرآن از مسلمانان می‌خواهد به ما کمک می‌کند که چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم. در نهج‌البلاغه و کلمات مختلف امام علی(ع) تصویر و تفسیر خاصی از قرآن وجود دارد. اگر می‌خواهید ببینید که قرآن در کدام جایگاه قرار دارد، مفسر این منزلت و مبین این مرتبت علی(ع) است.

وی در ادامه به دو تصویرسازی امام علی(ع) از قرآن کریم اشاره کرد و گفت:‌ در خود قرآن آمده است که «قرآن شفا و دارو و درمان است». امام علی(ع) در کلمات خود به این ویژگی قرآن اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «قرآن درمان دردهای تک تک انسان‌ها و جوامع انسانی است».

صالحی در ادامه به برخی تعبیرات امام علی(ع) در مورد قرآن اشاره کرد و افزود: در بیانات ایشان درمانگری و شفاگری قرآن تأثیر خاصی دارد. این شفاگری و درمانگری با درمانگری بقیه داروها متفاوت است. داروها معمولاً دارای عوارض هستند، یعنی درمان می‌کنند اما پیامدی هم دارند؛ درمانگری قرآن اما درمانگری‌ای است که بی‌عارضه و بی پیامد است. داروها معمولاً به مکمل نیاز دارند اما قرآن داروی بسنده است. امام علی(ع) می‌فرمایند: «قرآن دارو و درمانی است که بعد از آن نیاز به دارو و درمان دیگری نیست». داروها گاهی تا یک سطح عمل می‌کنند و در نهایت به نقطه‌ای می‌رسند که دیگر اثر ندارند، اما امام در جمله‌ای می فرمایند: «قرآن بزرگ‌ترین دردهای انسان را دوا می‌کند». ایشان چهار درد را به عنوان بزرگ‌ترین دردها بیان می‌کنند که عبارت از «کفر»، «‌نفاق»، «انحراف» و «گمراهی» هستند. به فرمایش امام این چهار حوزه با درمانگری قرآن به شفا می‌رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه ‌وقتی از گستره معنایی و معرفتی قرآن صحبت می‌شود این دامنه در کلام امیر(ع) تبیین بسیار شگرف، جالب و جذابی پیدا می‌کند، گفت:‌ قرآن در ظاهر علوم و باطن آن حکمت است. کتاب‌ها و تعالیم بر چند نوع هستند؛ برخی دانش‌افزا هستند که به ذهن انسان کار می‌کنند، کتاب‌هایی هستند که حکمت هستند و با روح و جان انسان ارتباط برقرار می‌کنند، اما قرآن کتابی است که ظاهر آن با ذهن انسان برخورد می‌کند و درون آن با جان انسان تماس می‌گیرد. امام در این حوزه بسیار حرف برای گفتن دارد.

وی اظهار کرد:‌ تصویری که امام(ع) از قرآن بیان می‌کند علاوه بر نگاه معصومانه، ملازمت ۲۳ ساله امام با قرآن قدرت تماس را برقرار کرده تا امام قرآن را بشناسد لذا تفسیرها و تصویرهایی که امام علی(ع) از قرآن دارد تفاسیر و تصاویر خاصی است.

صالحی در ادامه با اشاره به اینکه امام(ع) به ما می‌آموزاند چگونه با قرآن ارتباط برقرار کنیم، ‌گفت:‌ محور نخست برای برقرای این ارتباط محبت به قرآن است. این نکته کمتر در عرف دینی و مذهبی ما مطرح می‌شود. در کلام امیر(ع) آمده است که اگر می‌خواهید به خدا برسید محبت قرآن داشته باشید. نکته دیگر برای ارتباط با قرآن به تعبیر امام تلاوت احسن قرآن است اما تلاوت احسن چیست؟ امام در نهج‌البلاغه آن را به شکلی جذاب توضیح داده است. این توضیح جذاب از نکات دسترس‌پذیرتر و عمومی‌تر تا نکته‌ای که در خطبه متقین مطرح شده است،‌ ادامه می‌یابد؛ تلاوت احسن تلاوتی است که تنها به زبان و ذهن نمی‌زند بلکه به جان می‌زند و می‌سوزاند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سومین نکته برای ارتباط به قرآن کریم در کلام حضرت امیر(ع) را تعلم و تفقه در قرآن کریم برشمرد و گفت: اینکه فرق تعلم و تفقه چیست مفصل است اما اجمالاً به این معنی است که ذهن انسان به طرف فضای معرفتی قرآن در سطح و عمق برود. چهارمین نکته برای ارتباط با قرآن نیز این است که مشکلات فکری، روحی و اخلاقی و عملی خودمان را به قرآن عرضه کنیم و از آن پاسخ دریافت کنیم. امام(ع) می‌فرمایند: «اگر دردی دارید به قرآن عرضه کنید و از قرآن شفا بگیرید».

وی در بخش پایانی سخنان خود به عمل به قرآن که در فرمایشات حضرت علی(ع) به عنوان راه ارتباط با قرآن معرفی شده، اشاره کرد و افزود: در این زمینه تعبیر معروفی از امام وجود دارد. امام در این تعبیر هشدار می‌دهند مبادا دیگران زودتر از مسلمانان مفاهیم و معارف قرآن را اقتباس کرده و به آن عمل کنند. امام(ع) قرآن را با این نگاه می‌نگرد و به ما توصیه می‌کند چگونه با این نگاه خودمان را به قرآن نزدیک کنیم.

صالحی با تأکید بر اینکه کارهایی که در فضای فعالیت‌های قرآنی اتفاق می‌افتد باید در مسیر نگاه امام علی(ع) حرکت کند، تصریح کرد: این فعالیت‌ها باید تصویر قرآن را به خوبی به جامعه منتقل کند و نوع ارتباط ما با قرآن را با محبت‌افزایی،‌ فهم‌افزایی، تلاوت احسن، حل مسئله با معارف قرآنی و عمل به معارف قرآنی نهادینه کند و در این مسیر ما را به پیش ببرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نمایشگاه قرآن کریم سنت سالیانه‌ای بود که البته سال قبل به دلیل شرایط خاص توفیق برگزاری نبود اما امسال در فضای جدیدی در ده روز آینده تا پایان ماه رمضان برپا خواهد بود. اتفاقی که رقم خورده می‌تواند زمینه‌ را برای ترویج آن نوع نگاهی که امام علی(ع) به ما عرضه کرده و آموخته است،‌ فراهم کند. امیدوارم ما بتوانیم از طریق این فضا شرایط تعلم و تفقه و شرایط گسترش محبت قرآنی و عمل قرآنی را افزایش دهیم.

وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران تجربه مقدماتی برای این کار بود که با گام‌های بعدی توسعه پیدا خواهد کرد. در نمایشگاه کتاب متوجه پاره‌ای از مزیت‌های استفاده از فضای مجازی و دسترسی‌های وسیع‌تر جغرافیایی و ... شدیم. اگر در نمایشگاه قرآن فاصله و زمان برگزاری هشت ساعت بود در نمایشگاه مجازی ۲۴ ساعته است. اگر در نمایشگاه حضوری فقط تهرانی‌ها می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند، در نمایشگاه مجازی تمام ایران می‌توانند از این نمایشگاه بهره‌مند شوند. امیدواریم نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصتی را برای نقطه تعالی و اعتلای جامعه ما، جامعه اسلامی و جامعه بشری جهت نزدیک تر شدن به قرآن فراهم کند.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68798

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402