جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 03:45:37 GMT
کد خبر : 68593       تاریخ : 1400/02/04 19:05
عبادتگاه امامین عسکریین (ع) کجا بود

عبادتگاه امامین عسکریین (ع) کجا بود

سرداب غیبت در حرم سامرا محل زندگی و عبادت امامین عسکرین (ع) بوده است و حضرت مهدی (عج) نیز در زمان حیات امام عسکری (ع) و پس از آن، در این مکان دیده شده است.

به گزارش مبشرین به نقل از فارس، حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا یکی از زیارتگاه‌هایی است که همواره بسیاری از شیعیان به این مکان مقدس که مشهور به خانه امام زمان (عج) است، مشرف می‌شوند. در زیرزمین این مکان مقدس، سردابی وجود دارد که زائران این روزها امکان تشرف به آن را ندارند.

 

موقعیت کنونی حرم امامین عسکریین (ع)، خانه امام هادی (ع) و حضرت عسکری (ع) بوده است که البته این خانه در کنار مسجدی بود که می‌گویند محل نماز خواندن آن دو امام(ع) بوده است و وقتی که درِ خانه بسته بود، شیعیان پشت پنجره خانه تجمع می‌کردند و امامین عسکریین (ع) را زیارت کرده و سپس به مسجد می‌رفتند و نماز زیارت می‌خواندند.

 

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در گفت‌وگو با فارس درباره سرداب حرم امامین عسکریین (ع) می‌گوید: این سرداب به عنوان محل زندگی و عبادت امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) در روزهای گرم تابستان بوده و حتی ممکن است محل تولد امام زمان (عج) نیز همین مکان باشد.

 

وی با بیان اینکه قبل از زمان صدام حرم سامرا و محل زندگی امامین عسکریین (ع) تغییراتی داشت، می‌افزاید: اکنون این محل در بازسازی متحول شده  و سرداب در طبقه زیرین قرار گرفته است. این امر در حالی است که در گذشته سرداب هم‌سطح زمین کنونی حرم بود و حضرت مهدی (عج) نیز در زمان حیات امام عسکری (ع) و قبل از غیبت در این مکان دیده شده است. البته برخی تصور می‌کنند که همچنان امام زمان (عج) در سرداب زندگی می‌کند که این امر نیز صحت ندارد.

 

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه برخی افراد، آغاز غیبت حضرت مهدی (عج) از سرداب غیبت می‌دانند، می‌گوید: این مورد نیز در روایات اشاره نشده است و بزرگان شیعه آن را تأیید نمی‌کنند.

در گذشته ورودی این سرداب در بخش بانوان در نزدیکی ضریح سرداب بود که هم‌اکنون در ضلع غربی حرم امامین عسکریین (ع) و در فاصله ۱۵ متری مضجع شریف این دو امام شیعیان قرار دارد که زائران از فاصله چندین متری به زیارت این بخش هم می‌پردازند.

حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا روزانه میزبان زائران بسیاری است که در ایام ماه مبارک رمضان نیز به قصد ۱۰ روز در خانه امام زمان (عج) حضور دارند و متولیان این آستان از آنها پذیرایی می‌کنند. گنبد حرم امامین عسکریین (ع) به عنوان بزرگترین گنبد اعتاب مقدسه عراق به شمار می‌رود و در دو طرف گنبد نیز گلدسته‌هایی قرار دارد که در حال طلاکاری هستند. همچنین در زیر گنبد آینه‌کاری و کاشی کاری زیبایی شده است.

 

حرم امامین عسکریین (ع) پس از سرنگونی صدام، به دست تکفیری‌ها دو بار تخریب شد که خیران ایرانی زیر نظر آیت‌الله سیستانی و ستاد بازسازی عتبات برای توسعه و بازسازی این مکان مقدس همت کردند و با تلاش شهید قاسم سلیمانی این مکان مقدس هم‌اکنون در امنیت کامل است و زائران به راحتی امکان تشرف به آن را دارند. این امر در حالی است که در سال‌های گذشته به دلیل حضور داعش امکان تشرف به حرم امامین عسکریین (ع) وجود نداشت.

 


 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68593

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402