پنج شنبه 30 فروردین سال 1403 Thu, 18 Apr 2024 09:28:34 GMT
کد خبر : 67865       تاریخ : 1400/01/14 01
ممنوعیت مراسم‌های مذهبی در شهرهای نارنجی و قرمز

ممنوعیت مراسم‌های مذهبی در شهرهای نارنجی و قرمز

با توجه به امکان افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز باید منتظر ماند تا تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده و مشخص شود آیا مراسم احیای شب‌های قدر مانند سال گذشته برگزار خواهد شد یا خیر؟

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و در روزهای پایانی فروردین ماه دومین ماه رمضان در شرایط کرونایی جهان آغاز می‌شود. صبح امروز شنبه ۱۴ فروردین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در مناطق آبی و زرد برگزاری مناسک مذهبی آزاد است و برای شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است اما برای شب‌های قدر وقت هست و تصمیم می‌گیریم.

سال گذشته به دلیل مواجه غافلگیرانه با ویروس کرونا در ماه رجب و شعبان و اوایل ماه رمضان مساجد بسته و بسیاری از محافل راز و نیاز، تعطیل شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای که به صورت مجازی ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ با اعضای ستاد ملی کرونا داشتند در مورد اهمیت دعا و راز و نیاز و توسل در شب‌های قدر نکاتی بیان کردند. رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «یک سوال بی‌پاسخی وجود دارد در مورد مراسم دعا و نماز و عبادت. می‌خواهم این را بگویم که مسئله دعا و عبادت، یکی از نیازهای حتمی و اساسیِ مردم است. مردم احتیاج دارند به اینکه از لحاظ دعا و توجّه و توسّل، به‌خصوص در مسائل مهم، در قضایا یا حوادث مهم، بتوانند این توسّل و این توجّه و این ارتباط با خدا و خواستن از خدا را داشته باشند. همان‌طور که گفتم، من پیشنهادی ندارم و نظر کارشناسی و بررسی‌شده‌ ستاد را معتبر می‌دانم، منتها توصیه‌ام این است که بررسی این مورد را به کسانی بدهید که اهمّیّت حضور دعا و توسّل و مسائل معنوی را به‌معنای واقعی کلمه درک کرده باشند؛ اینها بررسی کنند مسئله را و تصمیم‌گیری کنند؛ هرچه تصمیم‌گیری کردند، بر عهده من و همه مردم است که بر طبق آن تصمیم‌گیری‌ها ان‌شاءاللّه عمل بشود.»

این سخنان رهبر معظم انقلاب باعث شد تا بعد از چند ماه تعطیلی مراسم‌های مذهبی، هیأت‌ها در پارک‌ها و فضاهای باز با تدابیر بهداشتی مراسم شب‌های قدر را برگزار نمایند.

حجت الاسلام روح‌الله حریزاوی معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی هفته گذشته خبر از ارائه طرح‌های کارشناسی شده و تجربه‌های موفق در خصوص برگزاری مراسم آئینی به ستاد ملی کرونا داد و اظهار داشت: برگزاری مراسم «محرم، صفر و رمضان» با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی در سال گذشته نشان از عقلانیت و مسئولیت‌پذیری جامعه متدین ایران دارد لذا القای نگرانی از انتشار بیماری در اماکن مذهبی، بی‌مورد و غیرکارشناسی است.

حریزاوی با تاکید بر لزوم اعتماد مسئولان دولتی به مدیریت هوشمند و فعال جامعه مؤمن و انقلابی تصریح کرد: بر اساس طرح پیشنهادی نهاد دین، برگزاری ایمن نماز جماعت، جلسات مناجات، جزءخوانی و تفسیر قرآن کریم و نیز مراسم احیا، روز قدس و نماز عید سعید فطر با رعایت دقیق دستورالعمل‌های مصوب در مساجد و مصلاهای سراسر کشور امکان‌پذیر است و انتظار داریم مسئولان امر نسبت به مانع‌زدایی از نشر معارف الهی و حرکت به سوی نورانی‌تر شدن جامعه اهتمام ورزند.

با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور و امکان افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز باید منتظر ماند تا تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده و مشخص شود آیا مراسم احیای شب‌های قدر مانند سال گذشته برگزار خواهد شد یا تدبیر دیگری اندیشیده می‌شود؟


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=67865

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402