سه شنبه 28 فروردین سال 1403 Tue, 16 Apr 2024 19:18:13 GMT
کد خبر : 67741       تاریخ : 1400/01/09 29:08
«نیمه برات» جشن سنتی مردم استان بوشهر در روز میلاد امام زمان(عج)

«نیمه برات» جشن سنتی مردم استان بوشهر در روز میلاد امام زمان(عج)

«نیمه برات» نام یک جشن سنتی در استان بوشهر است که مردم این استان هر ساله در روز نیمه شعبان و به مناسبت میلاد امام زمان(عج) اقدام به توزیع شیرین‌های محلی می‌کند.

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، همزمان با سالروز ولادت مهدی موعود (عج) مراسم و جشن‌های مختلفی توسط مردم در نقاط مختلف برگزار می‌شود و بسیاری از مناطق همچنان سنت‌ها و رسوم خود را حفظ کرده‌اند.

در استان بوشهر به مناسبت‌های مذهبی مختلف، رسوم و مراسم و جشن‌های متعددی وجود دارد که یکی از این برنامه‌ها مربوط به سالروز میلاد امام زمان (عج) است که علاوه بر نورافشانی، آذین‌بندی کوچه‌ها، برگزاری جشن و.... به توزیع نیمه برات می‌پردازند.

نیمه برات نام یک مراسم سنتی و با قدمت بسیار زیاد در استان بوشهر است که مردم این استان هر ساله در روز نیمه شعبان و به مناسبت میلاد امام زمان (عج) اقدام به توزیع شیرین‌های محلی می‌کند.

مردم استان بوشهر با تهیه یک شیرینی محلی به نام رنگینک که حلوا خرمایی نیز نامیده می‌شود، اقدام به توزیع آن می‌کنند. حلوا خانی و یا حلوای انگشت‌پیچ از دیگر شیرینی‌های محلی مردم استان بوشهر است که در این روز پخت و توزیع می‌شود.

توزیع زولبیا و بامیه، انواع شیرینی سنتی و محلی، بیسکوئیت، کلوچه و دیگر شیرینی‌ها نیز در روز نیمه برات توسط مردم استان بوشهر انجام می‌شود و اغلب بین همسایگان توزیع می‌شود.

زمان توزیع نیمه برات در استان بوشهر از عصر چهاردهم شعبان آغاز می‌شود و در شب نیمه شعبان و در روز میلاد صاحب الزمان (عج) نیز ادامه دارد.

وقتی نیمه برات را به در خانه همسایه و نزدیکان می‌برند، کسی که ظرف نیمه برات را تحویل می‌گیرد پس از طلب آمرزش برای متوفیان، ظرف را از آنچه که خودش برای نیمه برات آماده کرده، پر می‌کند.

در فرهنگ نامه‌ها و متون کهن، نیمه شعبان به عنوان «شب برات» نامیده شده و این بدان سبب است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می بخشد.

به طور مثال در این متون آمده است: هر کس در شب برات عبادت کند و نیکی به جای آورد، از دوزخ رهایی خواهد یافت یا این طور نوشته شده که در شب برات که شب پانزدهم شعبان است ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می‌کنند.

در فرهنگ لغت آمده برات از کلمه برائت عربی گرفته شده که یکی از معناهای آن بری شدن مدیون از دین است.

برگزاری جشن‌های حقیقی و مجازی در استان بوشهر

جشن بزرگ سالروز میلاد حضرت مهدی موعود (عج) در شب و روز نیمه شعبان در فضاهای مجازی و حقیقی از جمله اجرای کاروان نسیم انتظار با مشارکت جوانان و نوجوانان بوشهری برگزار شد.

آئین‌های ویژه‌ای توسط مردم استان بوشهر در سالروز میلاد حضرت مهدی موعود (عج) برپا شد که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بیشتر برنامه‌ها در فضاهای مجازی برگزار شد.

طنین انداز شدن بانگ «لبیک یا مهدی» و فعالیت هیئات مذهبی در فضای مجازی از جمله برنامه‌های نیمه شعبان در استان بوشهر بود.

در این راستا در بیشتر امام‌زاده‌های استان بوشهر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم جشن و آئین ویژه میلاد حضرت مهدی (عج) برگزار شد.

اجرا کاروان نسیم انتظار ویژه نیمه شعبان در شهرستان بوشهر از دیگر برنامه‌ها بود که این کاروان با به حرکت آمدن در کوی و برزن نوای دلنشین یا مهدی را به گوش جان مردم رساندند.

توزیع بسته‌های معیشتی، گوشت نذری بین نیازمندان و افراد آسیب‌پذیر از دیگر برنامه‌های سالروز میلاد امام زمان (عج) در استان بوشهر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با تبریک نیمه شعبان و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) اظهار داشت: حضرت مهدی (عج) عمود خیمه جهان هستی و معنا بخش حیات بشری است.

حجت‌الاسلام محمد رضا اسماعیل‌پور، حضرت مهدی (عج) را کامل کننده حکومت نبوی و علوی دانست و افزود: با ظهور حضرت مهدی (عج) تمام بی‌عدالتی‌ها پایان می‌یابد و شعار جهان در انتظار عدالت و عدالت در انتظار مهدی محقق می‌شود.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه بیان کرد: دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) باید نسبت به وظیفه دینی خود قبل از ظهور امام عصر (عج) به ایشان شناخت داشته باشند و فرهنگ مهدویت را ترویج و گسترش دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر فرهنگ مهدویت را سبب بالندگی جامعه انسانی دانست و تاکید کرد: دوستداران آن حضرت باید وظیفه اجتماعی خود را در خصوص شناخت امام عصر (عج) انجام دهند.

اسماعیل‌پور از توزیع بسته‌های تبرکات مهدوی ویژه نیمه شعبان خبر داد و خاطر و نشان کرد: در نیمه شعبان سالروز میلاد حضرت مهدی موعود (عج) برنامه‌های ویژه‌ای به منظور آشنایی هرچه بیشتر عموم مردم با امام عصر (عج) و تقویت فرهنگ انتظار و ایجاد فضای امید و نشاط در جامعه در حال برگزاری است.

توزیع جهیزیه

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: به مناسبت نیمه شعبان ۶۲ جهیزیه بین زوج‌های نیازمند این استان توزیع شد.

سردار علی رزمجو گفت: برای کمک به قشر کم درآمد و به منظور تبیین فرمایش رهبر معظم انقلاب در راستای ترویج ازدواج آسان، اقدام به تهیه جهیزیه برای ۶۲ نوعروس این استان کردیم.

وی بیان کرد: این جهیزیه‌ها شامل کالاهای اساسی و مورد نیاز برای آغاز زندگی ازجمله یخچال‌، اجاق‌گاز، ماشین لباس‌شویی، تلویزیون و جاروبرقی است.

رزمجو اضافه کرد: ارزش این جهیزیه‌ها یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان است.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر یادآور شد: در نوروز امسال تاکنون ۱۳ هزار و ۶۰۰ بسته معیشتی در بین نیازمندان استان توزیع شده است.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=67741

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402