چهارشنبه 5 اردیبهشت سال 1403 Wed, 24 Apr 2024 00:33:25 GMT
کد خبر : 66725       تاریخ : 1399/12/04 16
پاسخ گویی حوزه به شبهات مطرح شده در ایام کرونا
دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه سراسر کشور

پاسخ گویی حوزه به شبهات مطرح شده در ایام کرونا

حجت الاسلام هاجری با اشاره به فعالیت های جهادی طلاب در شرایط شیوع کرونا گفت: شبهات ایجاد شده در مورد روحانیت، ائمه، معصومین و توسل را شناسایی کردیم و پاسخ آنها متناسب با سوالات و شبهات داده شود.

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، شیوع ویروس کرونا زندگی فردی و اجتماعی خانواده های زیادی را این روزها تحت تاثیر قرار داده است. تعطیلی برخی مشاغل، تحمیل هزینه های تامین اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی و ماسک بر سبد خانوارها، اعمال محدودیت های تعاملی باعث شده است تا معیشت خانواده های کم بضاعت و اقشار آسیب پذیر جامعه بیش از گذشته تحت تاثیر مسائل اقتصادی قرار گیرد. یک سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد و چند هفته ای هست که کرونای انگلیسی شایع شده و آن نیز مشکلات و مسائل مربوط به خود را دارد و زندگی فردی و اجتماعی افراد را دچار مشکل کرده است. رعایت پروتکل های بهداشتی و الزام فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های تردد در کنار استرس ابتلا به بیماری کرونا و کرونای انگلیسی نیز دغدغه هایی است که این روزها هموطنان مان را درگیر خود کرده است.

 

در این میان گروه های جهادی، خیران، فعالان مسجدی و فرهنگی جامعه، بچه های بسیج، روحانیون و طلاب همه و همه دست به دست هم برای کمک به خانواده های کم بضاعت وارد میدان شده اند. تاکیدات رهبر معظم انقلاب نیز شرایطی فراهم کرده است تا گروه های جهادی بیش از گذشته پای کار بیایند و برای خدمت به هموطنان مان همدل و همراه شوند. 

 

 حوزه های علمیه سراسر کشور یکی از دهها مجموعه ای است که طی یک سال اخیر در کنار مردم به ارائه خدمات مادی و معنوی پرداخته است. ساماندهی فعالیت های جهادی طلاب و روحانیون سراسر کشور یکی از برنامه هایی بوده است که متناسب با نیاز هر استان و شهر انجام شده است.طلاب و خانواده هایشان در شرایط سخت کرونایی بار دیگر با حضور جهادی به میدان آمده اند تا بخشی از رنج حاصل از شیوع کووید ۱۹ را بکاهند و با اقدامات جهادی به حمایت مادی و معنوی از هموطنان مان بپردازند. 

 

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام دکتر «عبدالرسول هاجری» دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه سراسر کشور گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید: 

 

حوزه های علمیه در شرایط شیوع کرونا چه اقدامات و برنامه هایی داشتند؟

از اسفند سال گذشته که کرونا وارد کشور شد و مسئله شیوع کرونا جدی شد، با پدیده کرونا برخوردی متفاوت داشتند و با رویکرد تخصصی به مواجهه با کرونا پرداختند. معاونت های مربوطه حوزه علمیه پوست اندازی کردند و خود را با شرایط کرونا هماهنگ کرده و وفق دادند. در این راستا برنامه ریزی هایی انجام دادیم و فراخوانی صادر کردیم و در آن از طلاب و خانواده هایشان درخواست کمک کردیم و در معاونت پژوهش حوزه علمیه کمیته علمی تخصصی تشکیل شد.

 

کمیته علمی و تخصصی چه اهدافی داشت؟ و برای چه تشکیل شده است؟

کار کمیته علمی و تخصصی این بود که نیازهای معرفتی و نیازهای علمی را شناسایی کند، سوالات و شبهاتی که خیلی زیاد بود و علیه شهر قم، روحانیت، ائمه معصومین و توسل ایجاد شده بود را شناسایی کند و متناسب با آن پاسخ داده شود. این کار تخصصی بر عهده معاونت پژوهش حوزه علمیه کشور قرار گرفت.

البته در مسئله شیوع کرونا این طور نبود که همه کارها در ستاد انجام شود بلکه ستاد بازوهایی داشت که در هر معاونت کار تخصصی خود را انجام می داد. در حوزه اطلاع رسانی بخش اطلاع رسانی فعالیت ها بر عهده کمیته رسانه و اطلاع رسانی با عنوان کرونا قرار گرفت.

در سال های گذشته و زمانی که حوادث و بلایایی رخ می داد یک ستاد بحران در حوزه های علمیه داشتیم که نیروها را بسیج کرد و این نیروها به منطقه می رفتند و به مردم خدمت رسانی می کردند اما در شرایط کرونا خدمات رسانی تخصصی شده بود و در هر حوزه ای کار به صورت تخصصی انجام می شد و برنامه ریزی کرده بودیم تا نیروها آموزش های لازم را ببینند و برای خدمات رسانی در آن بخش فعالیت کنند.

 

در بخش تبلیغات و اعزام مبلغ به مناطق مختلف کشور در شرایط کرونا چه برنامه ای داشتید؟

در بخش نیازهای معرفتی مبلغانی را آموزش دادیم. همچنین متن، کتاب و بروشور متناسب با شرایط شیوع کرونا آماده سازی شده است. کتاب ها متناسب با نیاز مخاطبان و برای مبلغان و همین طور برای مخاطب، بیماران و خانواده بیماران کرونایی نوشته شده است.

یکی از کارهایی که حوزه علمیه انجام داد حضور در میدان اصلی بحران کرونا بود. در زمان شیوع کرونا تعداد پرستاران و نیروها کم بود حتی در قبرستان ها هم نیرو کم داشتیم. تعداد نیروهایی که به بیماران و خانواده های بیماران سرکشی کنند نیز کافی نبود و سازمان های رسمی نیز نمی توانستند به همه این امور رسیدگی کنند و در همه جا نیروی کافی داشته باشند.

 

چگونه طلاب برای کمک رسانی و خدمت به مردم به میدان آمدند؟ 

یکی از کارهای اصلی که توسط حوزه علمیه کشور انجام شد به طلاب و خانواده هایشان در سراسر کشور فراخوان زدیم تا اگر می توانند بیایند کمک کنند که بسیاری از طلاب اعلام آمادگی کنند و برای خدمت رسانی و کمک به همنوعان خود ثبت نام کردند و با توجه به نیاز آموزش های لازم را گذرانده اند.

برای نمونه در شهر قم و با کمک دانشگاه علوم پزشکی قم طلاب دوره های مقدماتی پزشکی را گذراندند و با اصطلاحات پزشکی و قوانین و مقررات آشنا شدند و گواهی دریافت کردند که با آن گواهی به بیمارستان ها رفتند و به بیماران خدمت رسانی می کنند. از دادن دارو به بیمار، سرکشی از بیماران تا ارایه خدمات مشاوره به بیماران کرونایی و خانواده های بیماران کرونایی و ارایه خدمات آرامبخشی  کارهایی بوده است که توسط طلاب انجام شده است.

نیروهای جهادی طلاب و روحانیون در شهرهای مختلف حضور دارند و معمولا هم با خانواده هایشان به خدمت رسانی می پردازند؛ به عنوان مثال در یکی از آرامستان ها دو طلبه دو قلو با همسرانشان به صورت شیفتی به غسل، کفن و تدفین بیماران کرونایی می پردازند. با توجه به واگیری ویروس کرونا و شرایط خاص بیماران کرونایی ابتدا متوفیان کرونایی بدون غسل دفن می شدند اما بعدها احکام مربوط به غسل و تدفین بیماران کرونایی احصا شد و طلاب با همه شرایط در محل حضور دارند و به غسل و تدفین بیماران کرونایی می پردازند.

 

نگاه جامعه به طلاب و حوزه های علمیه در شرایط کرونا چگونه بود؟

 انگیزه خدایی است که به عمل انسان ارزش می دهد. در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز طلبه ها در بیمارستان ها حضور پیدا کردند تا در کنار بیماران کرونایی به خدمت رسانی بپردازند و در مواردی حتی به عنوان همراه بیمار کرونایی در بیمارستان حضور داشتند به ویژه در موج اول شیوع ویروس کرونا تعدادی از روحانیون معمم در بیمارستان ها حضور پیدا می کردند تا به بیماران و بستگان شان آرامش روانی بدهند. خدمت رسانی در شرایط کرونا تجربه خوبی بود تا روحانیت را در متن جامعه و در مسایل و مشکلات اصلی و در کنار مردم داشته باشیم و دین را با توجه به نیازها و مشکلاتی که مردم دارند، ارایه دهیم و کمک کنیم تا بخشی از آلام و دردها و مشکلاتی که روی دوش مردم قرار گرفته اند را کاهش دهیم.


 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=66725

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402