شنبه 1 اردیبهشت سال 1403 Sat, 20 Apr 2024 20:42:33 GMT
کد خبر : 53990       تاریخ : 1399/05/08 08:48
ابتکار شرکت آلمانی در تولید نرم‌افزار حج مجازی

ابتکار شرکت آلمانی در تولید نرم‌افزار حج مجازی

یک شرکت آلمانی نرم‌افزاری را تولید کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت مجازی مناسک حج را تجربه کنند.

به گزارش مبشرین به نقل از «یورو نیوز عربی»، مراسم حج امسال از امروز، چهارشنبه، ۸ مرداد، با حضور ۱۰ هزار حاجی از داخل عربستان آغاز می‌شود. کاهش تعداد زائران حج به دنبال شیوع بیماری کروناست زیرا محدودیت‌هایی را برای تجمعات و سفرها ایجاد کرده است. از این رو، یک شرکت آلمانی ایده حج مجازی را به اجرا درآورده که در شرایط کنونی می‌تواند مورد استقبال افرادی باشد که امسال نتوانسته‌اند حج خود را به‌ جا آورند.
 
شرکت «Bigitec» در آلمان یک برنامه تعاملی را تولید کرده است که کاربران از طریق آن می‌توانند در مراسم حج مجازی شرکت کنند و با مناسک آن آشنا شوند.
 
این برنامه که «Muslim ۳D» نام دارد همچون بازی‌های کامپیوتری به نظر می‌رسد اما هدف آن این است که کاربر را طی یک سفر مجازی با زندگی اسلامی، تاریخ و آداب و سنن مسلمانان آشنا کند.
 
«بلال شبیب»، مدیر اداری این شرکت، درباره این برنامه اظهار کرد: «این برنامه ترکیبی از یک بازی ویدئویی و یک موزه مجازی است. ایده این کار بیش از ۱۰ سال پیش به ذهن من رسید، زمانی که من در ساخت بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کردم و به این بازی‌ها عشق می‌ورزیدم. یکبار از خودم پرسیدم چرا چیزی وجود ندارد که من از طریق آن بتوانم فرهنگ و تاریخ خود را کشف کنم؟ تولیداتی که دیده بودم و به شکلی با اسلام در ارتباط بود، اساساً بازی‌های جنگی بود که مسلمانان را اشرار نشان می‌داد و هدفش کشتار آنان بود.»
 
این برنامه برای نخستین بار در ژانویه سال گذشته ارائه شد و در آن زمان از سوی بیش از یک میلیون کاربر در سراسر جهان بارگذاری شد.

 

برنامه حج مجازی جایگزین حج واقعی نیست

 
شبیب می‌گوید: «مردم بیشتر از زمانی که عربستان سعودی اعلام کرد که به دلیل بیماری کووید – ۱۹ مراسم حج امسال را محدود می‌کند، به این برنامه توجه بیشتری نشان دادند. اما اعتراف می‌کنم که این برنامه نمی‌تواند جایگزین حج واقعی باشد و من اعتقاد ندارم که جای سفر به حج واقعی را پر می‌کند چرا که وجود جسم انسان در آن مکان و لباس‌ها و زیارت اماکن مقدس که اهمیتی دینی دارد، جزئی از شعائر دینی است. اما تأکید می‌کنم که این برنامه ابزاری برای زیارت مجازی می‌تواند باشد.»
 
وی بیان کرد: با استفاده از تصاویر ارائه شده از سوی زائران حج، یک انیمیشن دقیق از کعبه تهیه شده است و کاربر می‌تواند رویداد حج را از این طریق بازیابی کند. این چیزی نیست که از طریق خواندن کتاب بتوان آن را انجام داد، زیرا با این برنامه می‌توان یک تجربه همه‌‌جانبه را در بازدید از اماکن مقدس عربستان به دست آورد./ایکنا

  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=53990

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402