جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 01:40:14 GMT
کد خبر : 70095       تاریخ : 1400/11/26 09:26:15
کامل ترین وجود عینی و مصداقی ترین قرآن بعد از پیامبر(ص) امیر مومنان امام علی (ع) هستند

کامل ترین وجود عینی و مصداقی ترین قرآن بعد از پیامبر(ص) امیر مومنان امام علی (ع) هستند

این استاد اخلاق گفت: کامل ترین وجود عینی و مصداقی ترین قرآن بعد از پیامبر اکرم (ص) حضرت امیر مومنان امام علی (ع) است. رسول خدا (ص) گفتارش نتیجه وحی بود و فقط به اذن خداوند عالم حقایق را بیان می کردند.

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، روز سیزدهم ماه رجب از بزرگ‌ترین ایام سال است چرا که امام اول شیعیان، امام على(ع) در روز جمعه 13 رجب سال سى‌‏ام عام الفيل و در خانه‌ی خدا متولد شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموی پيامبر(ص)) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراين امام على(ع) از هر دو طرف هاشمى نسب است. حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان استاد جوزه علمیه در حسینیه آیت‌الله علوی بروجردی  سخنرانی هایی در حصوص حضرت امیر المومنین(ع) داشته است که در ادامه برای استفاده مخاطبان آورده شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه آیت‌الله علوی بروجردی با استناد به سوره مبارکه واقعه گفت: همه آیات مصداقشان امیرمومنان امام علی (ع) و شیعیان واقعی او هستند بنابراین شیعه واقعی کسی است که قلب، باطن و اعضای بدنش در حد ظرفیت و توانایش در اعتقاد و عمل همانند امیر مومنان امام علی (ع) باشد.

 

وی با اشاره به اعتقاد امیر مومنان امام علی (ع) درباره پروردگار اظهار داشت: در قلب او حقیقت خداوند متعال تجلی داشت و هیچ معبودی را شایسته عبادت و بندگی به غیر از خداوند نمی‌دانست. یعنی قلب امیر مومنان امام علی (ع) آمیخته به تمامی معارف انبیاء الهی و قرآن مجید بود.

 

 وی ادامه داد: ایمان مجموعه‌ای از اعتقاد به خدا، قیامت، قرآن‌کریم و انبیاء الهی است. در واقع ایمان سبب خیر دنیا و آخرت برای انسان می شود. با استناد به روایتی از پیغمبر اکرم (ص) که فرمودند: اگر ایمان امیر مومنان امام علی (ع) نسبت به خدا، قیامت، قرآن کریم و انبیاء الهی را در یک کفۀ ترازو و تمامی آسمانها و زمین را در کفه دیگر قرار بدهند ایمان او بر کل آسمانها و زمین سنگینی می‌کند.

 

استاد اخلاق گفت: اعتقاد و ایمان به پروردگار برای انسان بسیار سودمند و با ارزش است چراکه پروردگار عالم به عزت و جلالش قسم خورده که فرد مومن را در روز قیامت به دوزخ نخواهد برد. ایمان به خداوند سبب سود و منفعت در وجود هر فردی می شود. اما وزن ایمان او همانند امیر مومنان امام علی (ع) نیست چرا که ظرفیت ایمان هیچ انسانی با او برابری نمی کند و  ایمان مومنان حقیقی بعد از امیر مومنان امام علی (ع) قرار می گیرد.

 

حجت‌الاسلام انصاریان ادامه داد: ایمان انسان را از آلودگی و گناه حفاظت می کند. به همین سبب اعمال و اخلاق انسان باید دنباله رو اخلاق و اعمال امیر مومنان امام علی (ع) باشد. مومن باید همانند امیر مومنان امام علی (ع) اخلاص در عمل داشته باشد یعنی تمام اعمالش از جمله نماز خواندن، کمک به مردم و غیره فقط برای رضای خداوند باشد. اخلاص در پیشگاه خدای متعال بسیار ارزشمند است. در روز قیامت به خاطر ایمان و اخلاق اولیای الهی به آسانی در بهشت را بر روی مومن باز می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: شیعیان واقعی اگر گناهی مرتکب شوند به خاطر ایمان و پیوند با اهل بیت(ع) مورد بخشش خداوند قرار می گیرند و توبۀ آنها پذیرفته می شود. اما اگر فرد غیر مومن حتی عمل بسیار نیک انجام دهد به خاطر نداشتن ایمان عملش پذیرفته نمی شود. بنابراین برای شیعیان ایمان به ولایت و اهل بیت (ع) بسیار سودآور و ارزشمند است.

 

حجت‌الاسلام انصاریان ادامه داد: دشمن امیرمومنان امام علی (ع) دشمن خداوند متعال است. به همین دلیل پیامبر اسلام (ص) در عید غدیر خم اعلام کرد؛ او ولی پروردگار عالم است. یعنی امیرمومنان امام علی (ع) بزرگترین نشانه خداوند متعال است و هر کس او را به حقیقت بشناسد خدا را باور می کند.

 

این استاد اخلاق با استناد به آیات قرآن کریم گفت: افراد صادق بندگان مقرب پروردگار عالم و پیشتازان کسب بهشت پایدار هستند. آنها در جنات زندگی دائمی و همیشگی دارند. البته هر گروهی از مردم به تناسب ایمان و عملشان در یک مکانی از بهشت مستقر می شوند.

 

حجت‌الاسلام انصاریان در خصوص افراد صادق، ادامه داد: آنها افرادی هستند که از تمامی امتها حتی امت اسلامی زودتر به بهشت وارد می شوند. آنها شیعیان واقعی امیرمومنان امام علی (ع) هستند. اعتقاد، اخلاق و عمل صالح همانند آب زلالی است که در وجود هر انسانی می تواند رشد کند البته هیچ انسانی توان این را ندارد که همانند امیر مومنان امام علی (ع) شود و این یک حقیقت محض است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوره مبارکه واقعه به توصیف بهشت می پردازد و به انسان نشان می‌دهد که چه افرادی صادق و اهل بهشت هستند؛ از این رو با خواندن این سوره می توان بهشت را برای خود در این دنیا مجسم کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان با اشاره به اینکه قرآن دارای ۴ وجود است، گفت: اولین وجود کتبی قرآن های خطی و چاپی است. دومین وجود لفظی که با زبان قرائت می‌شود، خواندن قرآن مجید وجود لفظی قرآن است. سومین وجود ذهنی است که شخص کل قرآن را حفظ شود. چهارمین وجود عینی است که یک انسان به طور کامل به صورت عملی و اعتقادی تمام حرکاتش و ظاهر وجودیش قرآنی می‌شود.

 

استاد اخلاق با استناد به روایتی، بیان کرد: کامل ترین وجود عینی و مصداقی ترین قرآن بعد از پیامبر اکرم (ص) حضرت امیر مومنان امام علی (ع) است. رسول خدا (ص) گفتارش نتیجه وحی بود و فقط به اذن خداوند عالم حقایق را بیان می کردند.

 

حجت‌الاسلام انصاریان در خصوص امیرمومنان امام علی (ع) گفت: اگر تمامی امت اسلامی به کتاب نهج‌البلاغه، روایات، آثار تربیتی و دعاهای امیرمومنان امام علی (ع)عمل کنند به قرآن مجید عمل کرده اند. دعاهای معرفتی بسیاری از جمله دعای کمیل، دعای صباح که معجزه ادبی و معارفه آن حضرت هستند. امیرمومنان امام علی (ع) بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) تا زمان شهادتش شاگردی نداشت.

 

 حجت‌الاسلام انصاریان با استناد به روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره امیر مومنان امام علی(ع) گفت: قرآن علی و علی قرآن است اقتدای به حضرت علی (ع) اقتدا به قرآن است؛ زیرا ثقلین یک جا در وجود او جمع شده است.

 

وی با اشاره به جملات ناب از وجود امیر مومنان امام علی (ع) ادامه داد: او مقرب درگاه خداوند است. البته می توان با کمک ذهن نیروی معنوی قویی داشت تا مقرب درگاه پروردگار شد. اگر برخلاف جهت قرآن کریم و اهل بیت (ع)حرکت کنید از خداوند دور می شوید؛ چرا که دچار وسوسه، گناه و غیره خواهید شد.

 

استاد اخلاق افزود: با ذکر قرآن مجید، فهم و عمل به قرآن می توان به جایگاه قرب الهی رسید؛ البته باید از مال حرام، افکار مسموم، عقاید خرافی و غیره دوری کرد تا بدینوسیله به خدا نزدیکتر شد. البته تنها با ذکر گفتن نمی توان به خدا نزدیک شد و برای گره گشای از آیات قرآن باید به ائمه اطهار (ع) متوسل شد.

 

ویبا اشاره به روایتی از رسول اکرم (ص) درباره امیر مومنان امام علی (ع) گفت: در این روایت کلمه حق به کار برده شده است. در واقع حق به معنی حقیقت ثابت و غیرقابل تغییر هست. این کلمه در قرآن زیاد بیان شده و از مصادیق خود قرآن‌کریم است. استاد اخلاق با استناد به آیه ۷ سوره مبارکه اعراف اظهار داشت: ترازو در قیامت حق هست یعنی یک واقعیت ثابت و غیرقابل تغییر است و براساس آن اعمال همۀ مردم سنجیده می شود؛ چراکه پرونده‌های انسانها با قرآن سنجیده می‌شود.

 


حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به شکل های حسابرسی ادامه داد: یک محاسبه بسیار آسان است که در این حسابرسی صاحب پرونده هیچ گونه ترس و اضطرابی ندارد. افرادی که در بهشت دارای یک سلسله نعمتهای ابدی هستند. آنها یسیر نام دارند در روایات بسیاری به افراد یسیر؛ اصحاب یمین نیز گفته می شود.

 

 حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به اینکه قرآن‌کریم آرامش بخش است، افزود: خواندن قرآن مجید سبب آرامش دلها می شود. البته تنها قرائت قرآن کریم آرامش ایجاد نمی کند. بلکه باید اعمال خود را با قرآن مجید در نظر گرفت. بسیاری از مردم به حق دارای مشکلات هستند. در واقع خداوند عالم به انسان مشکل داده اما بشارت و مژده نیز می‌دهد؛ لذا عده ای در مشکلات خود از خدا ناامید و دلسرد نمی شوند و گرفتاریها را با عمق دل پذیرا هستند.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) ادامه داد: دنیا کلا مصیبت است اما با قرآن می توان خود را آرام کرد. هر چیزی که به انسان در دنیا داده شده همه امانت و  عنایت پروردگار عالم است و باید آن را با میل قلبی مانند عبادت کردن، تربیت دینی فرزندان و غیره انجام داد. در واقع خداوند هر چیزی را می گیرد به انسان بهترش را می دهد.


استاد اخلاق افزود: امیر مومنان امام علی (ع) با قرآن معنی پیدا می کنند یعنی قرآن با وجود حضرت علی (ع) هماهنگ است چراکه حق همیشه ثابت هست، اطاعت از امیر مومنان امام علی (ع) اطاعت از قرآن است؛ زیرا او خود قرآن‌کریم است.


وی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: هر کس از من اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است و هر کس از من نافرمانی و سرکشی کند از خداوند متعال سرکشی کرده است. هرکس از امیر مومنان امام علی (ع) اطاعت کند از خداوند متعال اطاعت کرده است. این شخصیت امیر مومنان امام علی (ع) است. هرکس از او سرکشی و نافرمانی کند نسبت به خدا سرکشی کرده است. در واقع اطاعت از امیر مومنان امام علی (ع) اطاعت از پیامبر اکرم (ص) و خداوند می باشد و نافرمانی از او نافرمانی از پیامبر اکرم (ص) و پروردگار عالم است.

 

وی در پایان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) خاطرنشان کرد: کسی که بین رکن[روبروی مقداد] در مسجد الحرام عمرش[عمر روزگار] را بگذراند، اما نسبت به امیر مومنان امام علی (ع) سرکش باشد. با تمام روزه داری و نماز خواندن به جهنم می رود. باید مطیع امیر مومنان امام علی (ع) بود.


وی با اشاره به قرآن مجید گفت: رسیدن به معرفت، رضایت، رحمت، خیر، برکت در دنیا و آخرت در گرو اطاعت کردن از خدا، پیامبر(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) است. عده ای اصلا اطاعت نمی کنند و عده‌ای دیگر امیرمومنان امام علی(ع) را حذف می‌کنند اما خدا و پیامبر را قبول دارند، این گروه با کتاب‌های که خود نوشته اند از خداوند عالم و پیامبر اکرم (ص) اطاعت می کنند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها یک گروه از هر سه اطاعت می‌کنند و آن هم فقط شیعیان هستند؛ پیروان امیر مومنان امام علی (ع) اهل نجات هستند. در واقع تنها راه رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت اطاعت از پروردگار عالم، رسول اکرم (ص) و  امیر مومنان امام علی(ع) است. اگر در جای دیگری به دنبال سعادت بروید به شقاوت و بدبختی برخورد خواهید کرد.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=70095

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402