پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 13:00:39 GMT
کد خبر : 74265       تاریخ : 1401/04/04 10:0
دومین مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کشور در مشهد برگزار شد

دومین مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کشور در مشهد برگزار شد

دومین مجمع عمومی و فوق‌العاده اتحادیه قرآنی کشور در روزهای اول و دوم تیرماه در مشهد برگزار شد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا از خراسان رضوی، دومین مجمع عمومی و فوق‌العاده اتحادیه قرآنی کشور، با حضور  محمد انجم شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‏‌های قرآن و عترت و مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی و حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در روزهای اول و دوم تیرماه در مشهد برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: زمانی حرکت این مجموعه را موفق می‌دانم که در نهایت منجر به تأثیرگذاری در جامعه شود، بدین منظور که ما در مجموعه اتحادیه‌ها و تشکل‌های قرآنی باید بتوانیم سرانه ارتباط با قرآن، سواد قرآنی و سرانه فعالیت‌های قرآنی را در کشور افزایش دهیم.

وی با اشاره به طرح «تلاوت نور» که توسط مساجد آغاز شده است عنوان کرد: اگر نگاهی به سرانه تلاوت در جامعه خود پیش از اجرای این طرح داشته باشیم، متوجه رشد چشمگیری در این راستا خواهیم شد که در حقیقت ما در حرکت سازماندهی شده توانستیم این اقدام را انجام دهیم و با اجرای این طرح نیز توانستیم سرانه تلاوت قرآن در کشور را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز در این نشست من نمی‌خواهم زخم‌های کهنه این مسیر را باز کنم، اما به هر حال اگر نگاهی به وضعیت انس و ارتباط با قرآن در کشور داشته باشیم متوجه خواهیم شد که شرایط خوبی نداریم و یکی از انتظاراتی که در این مسیر وجود دارد این است که به صورت جهادی برای ارتباط با قرآن که دریچه ارتباط با قرآن همان روخوانی، روانخوانی و تلاوت است، اقداماتی انجام دهیم و بتوانیم این مهم را در جامعه افزایش دهیم.

پژمانفر اظهار کرد: در واقع وقتی ۷۲۰ ساعت برنامه قرآنی را در طول ۱۲ سال تحصیلی برای دانش‌آموزان اختصاص می‌دهیم و هزینه‌های زیادی هم در این راستا اعم از هزینه معلم و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای این موضوع صرف می‌شود و از طرفی هم دانش‌آموزان وقت خود را صرف این ساعات می‌کنند، در این صورت انتظار می‌رود که حداقل روخوانی و روانخوانی دانش‌آموزان تقویت تقویت شود، اما این در حالی است که برخی از آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد که ۶۰درصد از دانش‌آموزانی که دارای مدرک دیپلم هستند مهارت روخوانی و روانخوانی قرآن را ندارند.

واگذاری دروس قرآنی دانش‌آموزان به تشکل‌های قرآنی

وی خاطرنشان کرد: این ۷۲۰ ساعتی که برای دانش‌آموزان صرف می‌شود به نوعی تلف می‌شود بدون آنکه خروجی داشته باشد. این‌ها مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار دهیم و به همین جهت من بارها این مسائل را در جلسات مختلف مطرح کرده‌ام و قول‌هایی هم گرفته‌ام که امیدوارم با کمک شما و واگذاری این بحث به شما بتوانیم اقدامات خوبی را در این راستا انجام دهیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طی صحبت‌هایی که با آموزش و پرورش داشتیم بناست که برخی از درس‌ها را به تشکل‌های قرآنی واگذار و این تشکل‌های قرآنی گواهی مهارت را به دانش‌آموزان اعطا کنند، یعنی دانش‌آموزان برای درس قرآنی خود بر اساس یک جریان سازماندهی شده به این مراکز مراجعه کنند و با کمترین هزینه این مهارت را کسب کنند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: ما در این راستا در حال تفاهم هستیم، اما به مجوزهایی نیاز داریم که بتوانیم این موضوع را به تشکل‌های قرآنی واگذار کنیم تا دانش‌آموزان با دریافت گواهی مورد تایید از این تشکل‌ها بتوانند مهارت لازم روخوانی و روانخوانی قرآن را به دست آورند. ان‌شاءالله که با قول‌هایی که به ما داده شده است بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: همین بحث در خصوص مقوله آموزش زبان هم مطرح است اما موافق نیستیم چون مراکز آموزش زبان آنچه که می‌خواهیم نیست و در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی قرار ندارد، زیرا بنده به شدت با این موضوع مخالف بوده و هستم مگر اینکه این مقوله هم به لحاظ متون، اساتید و هم به لحاظ نظارتی در یک مسیر گفتمانی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در واقع ما در اقصی نقاط کشور، در دور افتاده‌ترین روستاها و شهرستان‌های کشور این ظرفیت را داریم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم منتهی لازم است که هزینه‌هایی را برای این کار صرف کنیم و ما در فراکسیون قرآن و عترت نیز پیگیر این کار هستیم.

پژمانفر با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم بخشی از مسائلی که امروز وظیفه حاکمیت است را انجام دهیم، تأکید کرد: از این‌رو ما باید سواد قرآنی که به نوعی همان مسئله روخوانی و روانخوانی است را در جامعه خود افزایش دهیم و این مهم یکی از برنامه‌هایی است که ما با اعتماد به شما اتحادیه‌ها و تشکل‌های قرآنی این کار را انجام خواهیم داد.

وی عنوان کرد: بنای ما این است که در جمهوری اسلامی هیچکسی نباید باشد که فارسی بلد باشد، اما از مهارت تلاوت قرآن برخوردار نباشد، زیرا این بحث اصلا قابل دفاع نیست و این مهم نیز یکی از اهداف ماست که باید به آن دست پیدا کنیم، پس ما به شما اعتماد داریم و مطمئن هستیم که این کار را می‌توانید به نحو احسن انجام دهید و بر اساس شناخت و توجهی که به این ظرفیت وجود دارد ما پیگیر این مسئله هستیم.

همه دستگاه‌ها برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی قرآنی پای کار آیند

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنابراین همه سازمان‌های مرتبط اعم از آموزش عالی، علوم پزشکی، آموزش و پرورش، وزارت تعاون، تمامی تشکل‌های کارگری و مراکز کارری موظف هستند که این کار را انجام دهند.

پژمانفر بیان کرد: من این موضوع را با رئیس جمهور هم مطرح کردم و ایشان در هیئت دولت را نسبت به این موضوع مکلف کردند که همه دستگاه‌ها در ارتباط با این موضوع پای کار آیند و این کار را انجام دهند، یعنی همه دستگاه‌ها باید برای ریشه کن کردن بی‌سوادی قرآنی همکاری کنند و پای کار آیند.

وی تأکید کرد: ما این موضوع را در وعده‌های خود داریم و با انجام آن‌ها بتوانیم بگوییم که حاکمیت جمهوری اسلامی توانسته است که در جمهوری اسلامی این کار را انجام دهد و هیچکسی را نداریم که فارسی بلد باشد اما قرآن را نتواند بخواند.

رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حاکمیت باید بتواند یک جریان عمومی داشته باشد کما اینکه ما در جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و... را به عنوان یک وظیفه حاکمیتی داریم که این هم یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار دهیم و همواره موضوعی است که در حال پیگیری هستیم و امیدواریم که با دولت جدید و انگیزه‌ای که در این خصوص دارد، این کار صورت گیرد.

افزایش انسجام تشکل‌های قرآنی با یکدیگر

پژمانفر تأکید کرد: موضوع دیگری هم که در این مسیر وجود دارد این است که انسجام این مجموعه‌ها باید افزایش پیدا کند و این در حالی است که ما گاهی به جای آنکه هم‌افزایی کنیم رویکردمان تغییر می‌کند. وقتی دو مجموعه با یکدیگر کار می‌کنند باید با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: از این‌رو ما باید بدانیم که اگر می‌خواهیم این کارهای بزرگ قرآنی را در کشور داشته باشیم و هزاران کاری که شما می‌توانید انجام دهید که قطعاً هم توانمندی آن را دارید که باید به آن‌ها دست پیدا کنیم، لازمه اش این است که بین تشکل‌های و اتحادیه‌ها هیچگونه تفرقه‌ای حس نشود و همواره ما باید این وحدت را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون قرآن و عترت کجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پس شما باید در این مسئله سازماندهی شوید و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها را جدی بگیرید. قطعاً ما در مرحله اول باید وسواس داشته باشیم که به هرکسی این کار را واگذار نکنیم. ما انتظار داریم که شما این کار را انجام دهید و مطمئن هستیم با کمترین زمان و با بالاترین کیفیت این کار را انجام خواهیم داد اما برای به نتیجه رسیدم این کار واقعا این کار نیاز به سازماندهی و شناسایی دارد.

پژمانفر تصریح کرد: من به شما وعده‌ای نمی‌دهم اما در خصوص مباحث بیمه‌ای و مالی هم باید بگویم که صحبت‌هایی انجام شده و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم که امیدواریم این مشکلات هم حل شود. تلاش ما بر این است که به فعالیت‌های شما که در صف مقدم این امر قرار دارید، کمکی داشته باشیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این‌رو امیدوارم که برگزاری این برنامه‌ها منجر به انس و ارتباط بیشتر جامعه ما در حوزه قرآنی باشد.

گزارش ایکنا از دومین مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کشور در مشهد

مجموعه‌های قرآنی برای پاسخگویی به نیاز ملی قرآن توانمندی دارند

محمد انجم شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‏‌های قرآن و عترت، نیز بیان کرد: مجامعی که در موسسات قرآنی وجود دارند، معمولاً برنامه‌‏های مشخصی با اهداف اساس‏نامه خودشان را تعقیب می‌‏کنند، اما در این مجمع با توجه به اینکه دوره‏ جدیدی از ادغام تجربه شده و تمام ظرفیت‌‏ها به نوعی در یک ظرفیت ملی سازمان‏دهی شده است، قطعاً انتظاراتی فراتر از ساختار قرآنی کشور نسبت به آنچه قبلاً بوده وجود دارد.

وی مهم‌‏ترین انتظار مجمع را منفک شدن کار تصدی‏‌گری آموزش‏‌های قرآنی و امور اجرایی قرآن از دولت و واگذاری آن به بخش مردمی برشمرد و گفت: ضرورت دارد به مؤسسات قرآنی، اعتبار آموزشی و مهارت‌‏های تخصصی داده شود تا مدارک و آموزش‌‏های آن‌ها در دستگاه‌‏های حاکمیتی از استخدام تا گروه و پایه، مورد اعتبار باشد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‏‌های قرآن و عترت با اشاره به حضور رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز و رئیس شورای توسعه قرآنی در این مراسم، افزود: مسئولان قرآنی با دغدغه‌‏های موجود در این حوزه آشنایی دارند، لذا امید است، بخشی از انتظار بالندگی کار قرآنی را شورای توسعه فرهنگ قرآنی، جهت‌‏دهی کند و به تصویب آیین‌نامه‌‏ها و مقررات بپردازد.

انجم شعاع در ادامه به مهم‌ترین انتظار مجامع از خود اشاره و عنوان کرد: باید انسجام داخلی به گونه‌‏ای تقویت شود که به‌عنوان مجموعه‏ جهادی قرآنی و مردمی با ظرفیت بیش از چند هزار ساختار مصوب و چند هزار ساختار غیررسمی تحت پوشش و قریب بیست ‏و ‏هفت هزار معلم قرآنی، پاسخگوی نیاز تمام دستگاه‏‌های قرآنی کشور باشد.

وی با اشاره به تفاهم‏‌نامه‌‏هایی که با دستگاه‌‏های مختلف منعقد شده است، آن را نشان‌‏دهنده‏ اعتلا و توجه به مجموعه‌‏های قرآنی و مؤسسات دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه‌‏های قرآنی توانستند اثبات کنند که توانمندی برای پاسخگویی به نیاز بزرگ ملی قرآن و تاحدی اجرای منویات مقام معظم رهبری را دارند و اگر مجموعه‌‏های بزرگ، دستگاه‏‌های حاکمیتی، اجرایی و... ما را کمک کنند، به زودی شاهد تحول بزرگ قرآنی تحت عنوان نهضت ملی قرآن در حفظ قرآن و مهارت قرآنی خواهیم بود.

انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری آموزش قرآن به موسسات قرآنی

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی نیز عنوان کرد: خدا را شاکریم، موفق شدیم دومین مجمع اتحادیه را در جوار علی ابن موسی الرضا(ع) و در ایام ولادت ایشان برگزار کنیم که خوش‏بختانه بسیار مورداستقبال همکاران ما در سراسر کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: آنچه در این مجمع برای ما اهمیت داشت، بخشی مربوط به برنامه‌‏های جاری مجمع است، مانند تصویب تراز مالی مجمع که وظیفه مجمع است و هم حق مجمع که در جریان تمام فعل و انفعالات مالی قرار بگیرد. تراز، تهیه آن از مدت‌‏ها قبل اعلام شد و به تصویب رسید.

طلایی به چشم‏‌انداز پیش روی اتحادیه قرآنی اشاره کرد و گفت: براساس بیانیه گام دوم انقلاب و انتظارات مقام معظم رهبری که از جامعه قرآنی دارند با توجه به مسئولیت، رسالت و مأموریتی که برای موسسات قرآنی تعیین و تأیید شده است، سعی کرده‌‏ایم سند چشم‏‌اندازی را تهیه کنیم که قابل اجرا، عملیاتی و قابل دسترسی، هم‏چنین منطبق بر نیازهای روز جامعه و اسناد بالادستی باشد. این سند بعد از ماه‌‏ها کار کارشناسی و تلاش، آماده شده و امروز در مجمع مجدد ارائه می‌‏شود که اگر مورد تصویب مجمع قرار گیرد، می‏‌توان گفت نقشه راه را تمام مؤسسات قرآنی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی عنوان کرد: متاسفانه بخش فعالیت‏‌های مردمی قرآن به جهت منابع مالی دچار محدودیت و مشکلات هستند و اتحادیه‌‏ای با ۳۰۰۰ مؤسسه فاقد یک ریال بودجه از منابع دولتی برای اداره کردن است و اگر گاهی منابعی اختصاص می‏‌دهند، برای انجام مأموریت‌‏هایی است که دستگاه‌‏ها واگذار می‌‏کنند، نه برای اینکه موسسات را اداره کنند.

وی از به نتیجه رسیدن مجمع برای ایجاد یک شرکت عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی خبر داد و بیان کرد: با ایجاد این شرکت می‌توان به موسسات قرآنی، جامعه‏ قرآنی، بانوان قرآنی و فعالان قرآنی خدمت‌‏رسانی و محصولات موردنیازشان تأمین کرد تا در اختیارشان قرار گیرد، همچنین سود ناشی از آن برای پشتیبانی به خود موسسات قرآنی بازگردانده شود

طلایی در همین راستا، مجموعه‌‏ای به نام شرکت دی‌جی آلا را معرفی کرد که بالغ بر یک سال کار کارشناسی انجام شده و امروز اساسنامه و کلیات راهبرد اصلی‌‏ آن در مجمع تصمیم‌‏گیری می‌‏شود که اگر مورد موافقت مجمع قرار گیرد، برای اقدامات ثبت آن، اقدام خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی با اشاره به اقدامات فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه زمینه‌هایی برای فعالیت بهتر موسسات فراهم شده و نمونه‏ آن انعقاد تفاهم‌‏نامه‌‏ای است که به زودی با وزارت آموزش و پرورش منعقد می‌‏شود و براساس آن امر آموزش قرآن در مدارس به مؤسسات واگذار می‌شود.

وی عنوان کرد: یک دانش‌آموز بالغ بر ۷۰۰ ساعت زمان دارد که در سطح روخوانی آموزش را فراگیرد، اما خروجی‌‏ها نشان داده که جواب مثبتی نگرفته‌‏ایم، در حالی که می‌‏توان همین را با موسسات و با حداقل هزینه در یک رقابت محلی برگزار کرد. این تفاهم‌‏نامه و برون‌سپاری‏‌ها موضوعی است که اتحادیه به دنبال آن است.

طلایی گفت: امیدواریم با حضور مسئولان حاضر در این جلسه، بتوانیم حرف مؤسسات قرآنی را به گوش مسئولان کشور برسانیم و آن اینکه در کشور شعار مردم را داریم، اما در مشارکت و نقش دادن به مردم ضعیف عمل شده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۰۰ موسسه‏ در بخش قرآن فعالیت می‏‌کنند، خاطرنشان کرد: امید است علاوه بر دولت فعلی که به‌دنبال مردمی‌سازی دولت‏ هستند، نیز دستگاه‌‏های حاکمیتی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه علوم قرآنی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌‏ها، مدیریت شهری در سطح کشور از این ظرفیت برای آموزش و ترویج قرآن و سبک زندگی قرآنی استفاده کرده و مجموعه‌ای را که هیچ چشم‏‌داشتی ندارد و  بودجه‌‏ای جز حمایت و پشتیبانی برای انجام مأموریت‌‏ها ندارد، مورد حمایت قرار دهند.

در ادامه حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی، با بیان اینکه مشهد با افتخار میزبانی دومین مجمع عمومی و فوق‌‏العاده اعضای هیأت مدیره اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‏‌های قرآن و عترت را دارد، اظهار کرد: اعضای این اتحادیه کشوری که تقریباً ۳۰۰ نفر هستند، از کل کشور در این مجمع حضور دارند.

وی با اشاره به میزبانی دو روزه از مهمانان، گفت: قرار است فعالیت‌‏های سال آینده اتحادیه‏‌های قرآنی و بعضی از دستورالعمل‌‏های آیینی و قانونی اساس‏نامه‏ اتحادیه مورد بررسی قرار گیرد.

مجیدی افزود: فعالیت‌‏های قرآنی در کل کشور توسط اتحادیه‏‌های قرآنی صورت می‏‌گیرد. حائز اهمیت است که در ۳۱ استان کشور، ۳۱ اتحادیه قرآنی داریم که همگی زیرمجموعه‏ اتحادیه‏ قرآنی کشوری هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی با ابراز امیدواری از برگزاری هم‏‌اندیشی با مدیران قرآنی کشور، افق روشنی را برای فعالیت‌های قرآنی در سال آینده ترسیم کرد.

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=74265

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402