جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 13:18:00 GMT
کد خبر : 74249       تاریخ : 1401/03/23 09:18:44
«أَنَا مِنْ حُسَيْن»؛ شعار اربعین ۱۴۰۱

«أَنَا مِنْ حُسَيْن»؛ شعار اربعین ۱۴۰۱

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: «أَنَا مِنْ حُسَيْن» به عنوان شعار اربعین سال جاری انتخاب شده است.

به گزارش مبشرین، مراسم اعلام شعار و رونمایی از پوستر اربعین ۱۴۰۱ امروز دوشنبه ۲۳ خردادماه در بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی اربعین، با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف و جمع‌آوری پیشنهادها در ایران و عراق در خصوص شعار اربعین سال جاری، گفت: در خصوص انتخاب شعار اربعین تأکید بر این بود که در متن شعار حتما نام سید الشهدا(ع) باشد؛ شعار از احادیث ائمه معصومین(ع) انتخاب شود و ناظر بر شرایط کنونی جهانی بوده و مسئله جهانی شدن اربعین را مد نظر داشته باشد. پس از جمع‌بندی پیشنهادهای مطرح شده، مقرر شد شعار امسال بخشی از حدیث حضرت رسول(ص) که فرمودند: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» باشد.

وی تصریح کرد: نام امام حسین(ع) رمز اتحاد و پیروزی ماست و از آنجایی که طی سال‌های اخیر شاهد اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) بودیم، شعار اربعین سال جاری برگرفته از حدیث حضرت محمد(ص)، «أَنَا مِنْ حُسَيْن» انتخاب شده است.

۳ اقدام مهم برای بهره‌مندی از اربعین 

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، به تشریح سه اقدام مهمی که باید مسئولان اربعین انجام دهند پرداخت و گفت: با توجه به تجربه‌ای که دارم برای داشتن زیارت موفق اربعین سه موضوع باید رعایت شود. اول اینکه زائر اربعین باید توشه معنوی از این زیارت بردارد و بعد از زیارت اربعین فرد متفاوتی شود. تمام تلاش‌ها برای این است که زائر از زیارت توشه‌ای معنوی بیاورد و در جمهوری اسلامی نشر دهد.

وی ادامه داد: مسئله مهم دوم این است که زیارت اربعین باید نفعی برای دو کشور ایران و عراق داشته باشد و محور وحدت ایران و عراق باشد. اگر اربعین به نحوی برگزار شود که اختلاف بین دو کشور ایجاد کند، نشان می‌دهد عملکرد موفقی نداشته‌ایم. اربعین باید محور وحدت مسئولان، مردم و دولت‌ها باشد.

اباذری مسئله مهم سوم را عمل و اجرای تدابیر مقام معظم رهبری اعلام کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در اربعین باید استقلال و عزت عراق حفظ شود و از مسئولان، عشایر، نیروهای دولتی، عتبه و مردم عراق تشکر شود. اگر به این منویات عمل کنیم، قوانین عراق را محترم بشماریم، استقلال عراق را محترم بشماریم و مدارک رفت و برگشت قانونی داشته‌ باشیم، می‌توانیم اربعین خوبی رقم بزنیم.

وی در پایان سخنان خود از فعالان فرهنگی اربعین درخواست کرد تا با شعار اربعین به پیش روند و فعالیت‌ها را براساس این شعار برنامه‌ریزی کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت طی سخنانی گفت: این شعار برگرفته از سخنان انسان کاملی است که خداوند در قرآن فرمود «اگر تو نبودی جهان را نمی‌آفریدم».

وی شعار انتخاب شده برای اربعین سال جاری را کاملاً هدفمند و دارای ابعاد مختلف دانست و گفت: شعار بیان کننده خط و مشی انسان‌هاست. گاهی شعار در جنگ‌ها به کار می‌رود که به آن رجز می‌گویند و گاهی اهداف انسان را بیان می‌کند.

«انا من حسین» شعار اربعین 1401

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: در پرچم‌ها هم از شعار استفاده می‌کنند. وقتی می‌خواهند پرچم با پیوست فرهنگی غنی‌سازی شود، از شعار در آن استفاده می‌شود. مثلاً شعار جمهوری اسلامی در پرچم همان الله است. شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی هم یکی از غنی‌ترین شعارهای کشورهای جهان است و خط و مشی ما را واضح بیان می‌کند.

نواب با تأکید بر اینکه شعار باید فراگیر از نظر جمعیتی و زمانی و حکیمانه باشد، گفت: برخی کشورها شعار ارزشمندی دارند اما به آن ایمان ندارند مثل شعار آمریکا که «ما به خدا ایمان داریم» است اما به آن عمل و توجه نمی‌شود و بیشتر به مادیات توجه دارند.

فعالیت ۱۷ کمیته ستاد مرکزی اربعین

محمدتقی باقری، دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز طی سخنانی ضمن تشکر از کمیته فرهنگی اربعین، گفت: ۱۷ کمیته ستاد مرکزی اربعین فعالیت می‌کنند تا زائران را به سرمنزل برسانند. همه کمیته‌های زیرساخت، اسکان، امنیتی و... می‌خواهند به کمیته فرهنگی کمک کنند تا زائران بتوانند ره توشه‌ای از اربعین به همراه بیاورند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد زائران اربعین ایران را اتباع تشکیل می‌دهند، از تلاش‌هایی که برای روان‌سازی اربعین صورت می‌گیرد تشکر کرد.

در پایان این مراسم نیز از پوستر اربعین ۱۴۰۱ که حاوی شعار «أَنَا مِنْ حُسَيْن» است، رونمایی شد.

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=74249

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402