پنج شنبه 30 فروردین سال 1403 Thu, 18 Apr 2024 19:02:44 GMT
کد خبر : 74203       تاریخ : 1401/01/22 11:59:26
تدوین و اجرای طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد

تدوین و اجرای طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن با اشاره به نقش سازمان دارالقرآن به عنوان مسئول راهبری مأموریت‌­های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: با همکاری برخی دستگاه‌های قرآنی، طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد تدوین و اجرایی می‌شود.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا،‌ حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به دیدار جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان نسبت به‌فعال شدن مساجد و تبدیل شدن هرمسجد به یک پایگاه قرآنی گفت: مقام معظم رهبری ضمن اشاره به موضوعات مختلف قرآنی، به موضوع تبدیل شدن «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» اشاره داشتند که جای تأمل و دقت نظر دارد.

وی بیان کرد: از قدیم‌الایام مساجد، محور فعالیت‌های مختلف و نخستین محل آموزش‌های معرفتی مسلمانان بوده‌اند و این موضوع از صدر اسلام و از زمان حیات نبی اکرم(ص) مورد توجه بوده است.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم گفت: پژوهش‌های تاریخی نیز نشان می‌دهد مساجد در طول تاریخ دارای کارکرد‌های مختلفی همچون عبادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی، تبلیغی، ادبی و در بعضی موارد اقتصادی و درمانی نیز بوده است.

بهبودی ادامه داد: آنگونه که از احادیث بر می‌­آید، مساجد در عصر ظهور نیز دارای چنین کارکرد‌هایی خواهند بود. آموزش علوم اسلامی و قرآن در آن جریان خواهد داشت و برای قرآن‌آموزی، خیمه‌گاه مسلمانان اعم از عرب و عجم خواهد بود و به‌عبارتی بهتر مساجد، دانشگاه علوم قرآنی در عصر ظهور خواهند بود.

وی با اشاره به واژه مسجد اظهار کرد: کلمه «مساجد»، ۲۸ بار در قرآن کریم تکرار شده است. نوع عبارات و تأکید خداوند بر جایگاه الهی و معنوی مسجد و نفی شرک و نفاق و هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی از مسجد، اهمیت مساجد را بیان می­‌دارد. بدین دلیل خداوند در قرآن کریم مالکیت مساجد را به خود نسبت داده و آن‌ها را از آنِ خویش دانسته و نخستین خانه واقعی بشر را مسجد‌(کعبه) بیان کرده است.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به روایات اهل بیت‌(ع) بیان کرد: روایات فراوانی در این زمینه از منابع خاصه و عامه به دست ما رسیده که این موضوع حاکی از اهمیت والا و قداست جایگاه مسجد است.

وی گفت: پیامبر خدا(ص) فرمودند: هر‌کس که اهل بیتم را دوست داشته باشد باید قرآن را نیز دوست بدارد و دوست­دار قرآن باید دوست­دار و محب مساجد هم باشد. زیرا مساجد محضر و خانه­‌های خداوند است که خودش فرمان برپایی و احترام آن­ها را داده و آن را مبارک گردانیده است.

وی در ادامه افزود: با هجرت پیامبر(ص) به مدینه و تأسیس مسجدالنّبی، نه فقط مکانی برای عبادت، بلکه دانشگاهی سراسر شور و نشاط در جهان اسلام تأسیس شد. حضرت در این مسجد و دیگر مساجد به تعلیم و آموزش قرآن و گفت‌وگو‌ها و مناظرات علمی می­‌پرداختند و در پرتو این گفت‌­وگوها، حقایق وحی و آیات الهی روشن می­‌شدند و به شبهات پاسخ داده می‌­شدند و پرده‌‌های جهل و تردید فرو می‌­ریختند.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به نقش مهم اعضای مساجد، افزود: سخنان پیامبر و اهل بیت(ع) نشان دهنده خشنودی خداوند متعال از فراگیرندگان و آموزش‌دهندگان قرآن کریم در مساجد است، تا آنجا که گاه وظیفه اعضای مسجد، قرآن و تعلیم آن شده است.

وی بیان کرد: رسول خدا(ص) می‌­فرمایند: «انِّما نُصِبَتِ المساجدُ لِلقُرآن» همانا مسجد‌ها برای (خواندن، آموختن و ترویج) قرآن برپا شده‌اند. همچنین پیامبر(ص) می‌فرمودند: هیچ گروهی در مسجدی از مسجد‌های خداوند گرد نیایند که به تلاوت کتاب خدا بپردازند و آن را به درس و بحث فراگیرند، مگر آنکه آرامش الهی بر ایشان فرود آید و رحمت او آنان را در برگیرد و خداوند ایشان را در شمار کسانی که نزد اویند یاد کند.

بهبودی در خصوص نقش ویژه مساجد در ترویج برنامه‌های قرآنی گفت: در تاریخ، از مکان­‌های دیگری همچون «دار القرّاء» نیز سخن به میان آمده است. ولی بی­‌تردید حجم کار‌های آموزشی و فرهنگی که در این مکان‌­ها انجام می‌­شد با آنچه در مساجد جامع صورت می­‌گرفت قابل مقایسه نیست. جلسات آموزشی دروس قرآن و معارف اسلامی در مسجد از صدر اسلام تا امروز، شاگردان بسیاری را تربیت و به جامعه اسلامی معرفی کرده‌ است، شاگردانی که بار عظیم فکری، فرهنگی و دینی جامعه اسلامی را در طول قرون گذشته برعهده داشته و هم اینک نیز بر دوش دارند. از این روست که بزرگ پرچمدار احیای معارف قرآنی در عصر حاضر، مقام معظم رهبری که خود متربی کمال یافته مکتب قرآن کریم و شاهد ثمرات فاخر آموزش‌­های قرآنی مساجد هستند، نسبت به ضرورت ایجاد پایگاه‌­های قرآنی در مساجد تأکید داشته و می­‌فرمایند: «مساجد یک محل، هر کدام یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند. با هم مسابقه بدهند. این بهترین مشوق است برای اینکه جوانان و نوجوانان وارد وادی قرآن­‌خوانی بشوند. ما به این احتیاج داریم. ما باید جوانانمان وارد عرصه قرآن­‌خوانی بشوند و به خصوص حفظ قرآن که ما حافظ، زیاد لازم داریم».

وی با اشاره به نقش سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان مسئول راهبری مأموریت‌­های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و به عنوان مرکز فرهنگی تحت نظارت مقام معظم رهبری مستند به بند ۱۶ و ۱۷ از ماده ۶ اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی و نیز بند ۶، ۹ و ۱۲ از ماده ۵ و بند ۱۲ از ماده ۶ و بند ۳ از ماده ۱۱ اساسنامه سازمان دارالقرآن الکریم، اظهار کرد: سازمان دارالقرآن الکریم به موازات ساماندهی مشارکت‌­های مردمی در عرصه صدور مجوز برای تشکل‌­های قرآنی، در لبیک به منویات معظم له، با همکاری برخی دستگاه‌های قرآنی، طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد را تدوین و اجرا می‌کند. اجرای این طرح می­‌تواند موجبات جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و انس آنان با کلام وحی شده و به عنوان یک گام مؤثر در رسیدن اصحاب مسجد به مسجد طراز اسلامی در حوزه علوم قرآن و معارف اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. به امید اینکه مساجد ما در عصر ظهور غیبت، مقدمه مسجد طراز اسلامی را در عصر ظهور بپیماید.

جزئیات طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=74203

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402