چهارشنبه 5 اردیبهشت سال 1403 Wed, 24 Apr 2024 01:23:41 GMT
کد خبر : 71143       تاریخ : 1400/12/08 10:55:00
در هر شهر؛ یک مسجد محور فعالیت استارتاپی

در هر شهر؛ یک مسجد محور فعالیت استارتاپی

مدیر مؤسسه مسجدی‌ها با ارائه پیشنهادی تصریح کرد: می‌توانیم در هر شهر یک مسجد را به عنوان محور اصلی امور استارتاپی فعال کنیم به این صورت دایره این حوزه گسترده‌تر شده و استعدادها در مناطق محروم نیز شناسایی می‌شوند.

به گزاش مبشرین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی مسلمی‌فر، مدیر مؤسسه مسجدی‌ها در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: این مؤسسه، مسجدمحور تعریف شده است و در موضوعات مختلفی شامل تربیتی، خیریه، ورزشی و ... ورود داشته است. از سال ۸۴ در سطح مسجد محل و به تدریج از سال ۹۶ فعالیت‌ها را در سطح استان و کشور گسترش دادیم.

وی بیان کرد: دستاورد اصلی‌ ما این بود که  نمی‌توان مساجد را همچنان به صورت سنتی پشتیبانی کرد، در نتیجه محصول ما تولید اپلیکیشن مسجدی‌ها بود که پلتفرمی برای خدمت‌رسانی، پشتیبانی و شبکه‌سازی بین مساجد است.

مدیر مؤسسه مسجدی‌ها در رابطه با بخش‌های مختلف این اپلیکیشن، عنوان کرد: گروه‌های مختلفی را در مورد این موضوع تشکیل دادیم و کم کم با این مباحث آشنا و متوجه شدیم که به صورت یک مدل در جهان مطرح است. یکی از بخش‌های اپلیکیشن، رصد و شناسایی است؛ متأسفانه در سطح کشور هنوز نمی‌دانیم چه تعداد مسجد داریم، می‌گویند ۷۰ تا ۸۰ هزار مسجد، ولی تعداد دقیق آن مشخص نیست، اطلاعات آن‌ها نیز ثبت نیست، در بخش شناسایی که برای عموم قابل مشاهده است، مساجد دسته‌بندی شده‌اند، هم‌اکنون تقریباً ۲۴ هزار مسجد به صورت دقیق نقطه‌گذاری شده‌اند، یک گروه از مساجد قرمز هستند به این معنی که گروهی در آنجا فعالیت می‌کند، یک گروه نیز فیروزه‌ای هستند، بدین معنی که با آن‌ها ارتباط گرفته‌ایم و مسئول آنجا مشخص شده و دارای پرونده هستند، تمام اینها در اپلیکیشن مشخص شده، مساجد فیروزه‌ای تقریباً ۳ هزار مورد هستند.

مسلمی‌فر در مورد اینکه این اپلیکیشن چگونه درآمدزایی می‌کند؟ گفت: درآمدزایی بخش‌های مختلفی دارد، یک مقدار مربوط به کمک خیرین است، بخش‌های دیگر نیز مثل آموزشی، مشاوره و تبلیغات نیز هزینه دارد، این اپلیکیشن دارای شبکه بزرگی است و تقریباً ۲۰ هزار عضو فعال دارد و از این طریق بحث درآمدزایی انجام می‌شود. این اپلیکیشن برای عموم مردم است، ولی سه مدل عضویت داریم، عضویت طلایی برای ائمه جماعات است که دسترسی‌های ویژه‌ای دارند، عضویت نقره‌ای برای کادر مساجد است، یک عضویت عادی نیز برای عموم داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که بیش از ۱۶ سال است که در این عرصه فعال هستید، چه مشکلاتی بر سر راه درآمدزایی از کار فرهنگی بوده است؟ عنوان کرد: دو مشکل وجود دارد؛ یکی بحث شناسایی استعدادها و دیگری نیز پشتیبانی از آن‌هاست که متأسفانه حمایت لازم انجام نمی‌شود. در مورد بحث استعدادیابی، باید تعداد مراکز خلاقیت و نوآوری در اصناف مختلف افزایش پیدا کند، ما نیز پیگیر هستیم تا در بحث مساجد این قضیه اتفاق بیفتد.

مسلمی‌فر اظهار کرد: تعداد استارتاپ‌ها زیاد هستند، ولی حوزوی‌ها فقط دو مورد یکی در دفتر تبلیغات و دیگری در معاونت تبلیغ هستند، یکی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند به کمک این قضیه بیاید استفاده از ظرفیت مساجد است، در هر شهری یک مسجد محوری می‌تواند ویژه این کار قرار گیرد و به عبارتی در هر شهر یک مسجد محوری استارتاپی داشته باشیم، به این نحو دایره کار گسترده‌تر شده و تعداد نیز افزایش پیدا می‌کند، استعدادهایی که در مناطق محروم هستند نیز شناسایی می‌شوند، از طرف دیگر بحث حمایت نیز هست که باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: حدود پانصد شهرستان داریم اگر در هر کدام از آن‌ها یک مسجد، محور قرار گیرد و افراد دغدغه‎مند حمایت کنند و یک مرکز استارتاپی راه بیفتد، به این نحو بسیار راحت در هر شهرستان می‌توان نیروهای نخبه را شناسایی کرد.

مسلمی‌فر همچنین در رابطه با ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های نرم، گفت: بحث فناوری را اصلاً نمی‌توان منکر شد و با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، باید چاره‌ای بیندیشیم و با این جریان هم‌زیستی داشته باشیم، چون طلبه هم هستم می‌بینم که حتی در بحث‌های فقهی نیز نمی‌شود این قضیه سرعت را نادیده گرفت، حتی با توجه به سرعت زیاد رشد فناوری اعلام کرده‌اند که تا پنج سال دیگر اندروید نیز منسوخ می‌شود.

وی با اشاره به مصائب روند دریافت مجوزها نیز بیان کرد: روند دریافت مجوزها سخت است، ما مجوزها را گرفته‌ایم، ولی متأسفانه روند ساده‌ای نیست، باید راحت‌تر شود تا کار پیش رود.

مسلمی‌فر در پاسخ به این سؤال که چرا مؤسسات قرآنی با وجود ارتباط با قشر مذهبی و امکان نیازسنجی از آن‌ها و تولید محصولات فرهنگی خیلی تمایلی به این قضیه نشان نمی‌دهند؟ گفت: قائل به این سخن نیستم، برعکس خیلی در این قضیه پیشرفت کرده‌اند، ولی متأسفانه حمایت نشده‌اند و الا در بحث‌های قرآنی به شخصه بیش از ۲۰ گروه استارتاپی می‌شناسم که فعالیت‌های خیلی خوبی داشته‌اند، نرم‌افزارهای خیلی خوبی نیز تولید کرده‌اند، ولی دیده نشده‌اند، همین‌ها اگر حمایت شوند کم کم دیگران نیز علاقه‌مند می‌شوند، اصلاً بقیه از این قضیه اطلاع ندارند. نکته دیگر اینکه در بحث استارتاپ تعداد مهم نیست، شاید فقط دو شرکت مثل دیوار یا شیپور داشته باشیم که بازه مخاطبانشان زیاد است، اگر همین پنج، شش استارتاپ قرآنی رشد کنند برای پوشش دادن یک کشور کفایت می‌کند، تعداد در اینجا خیلی موضوعیت ندارد.

یادآوری می‌شود، امکان دانلود اپلیکیشن مسجدی‌ها از لینک https://zil.ink/msapp فراهم است.

 

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=71143

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402