پنج شنبه 30 فروردین سال 1403 Thu, 18 Apr 2024 04:37:38 GMT
کد خبر : 69995       تاریخ : 1400/11/04 12:02:13
اختتامیه جشنواره کتابت قرآن کریم برگزار شد

اختتامیه جشنواره کتابت قرآن کریم برگزار شد

اختتامیه جشنواره کتابت قرآن با عنوان «قرآن آخرین کتاب آسمانی» امروز با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرعامل ایکنا برگزار شد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم همراه با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز این جشنواره سوم بهمن­ هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه الزهرا(س) و روز مادر و زن با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، اصغر امیرنیا، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، رشید جعفرپور، قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و اعضای هیئت داوران جشنواره در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار و همزمان با تهران، به صورت آنلاین در ده استان شامل؛ آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مازندران، فارس، اصفهان،مرکزی، یزد، بوشهر، کرمانشاه و همدان، در حضور معاونان فرهنگی این واحدهای استانی از نفرات برگزیده تجلیل شد.

 آموزش‌محور بودن؛ از وجوه ممیزه جشنواره کتابت قرآن

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هم ضمن تشکر از عوامل و مجموعه‌هایی که جهاددانشگاهی را در برگزاری نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم همراهی کردند، اظهار کرد: از وجوه ممیزه این جشنواره، آموزش‌محور بودن آن بود که باید از همدلی و همراهی اساتید اهل فن تشکر کرد. در طول سال‌های مختلف همه نهادها در عرصه قرآن و فرهنگ قرآنی و معارف دینی کار کردند، اما حقیقتا آنچه که از بیانات مقام معظم رهبری برمی‌آید، این است که هنوز با هدف و مقصدی که باید به آن برسیم، بسیار فاصله دارید و امیدواریم با لطف خداوند و همکاری همه مجموعه‌های دخیل به جایی برسیم که افتخار کنیم دانشگاه ما یک دانشگاه قرآنی است.

جمال رحیمیان

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی جهاددانشگاهی در سال ۵۹، گفت: جهاد از ابتدا برای نشر فرهنگ دینی و معارفی برنامه داشته است در حوزه قرآن هم وظیفه خود می‌دانیم که گام برداریم؛ لذا معتقدم دوستان ما در نهاد رهبری به‌عنوان یک قرارگاه عمل کنند و  ما هم در معاونت فرهنگی جهاد به عنوان همراه و همدل و همکار آن‌ها این آمادگی را داریم کار را تا جایی پیش ببریم که یک روز اعلام کنیم در فضای دانشگاهی با حدود سه و نیم میلیون مخاطب، توانستیم ۵ درصد را مخاطب خود قرار دهیم.

خداوند قرآن را سراسر با هنر آفرید

اصغر امیرنیا، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی گفت: هنر ذاتا پاک و مطهر است و خود خداوند هم قرآن را سراسر با هنر آفریده است و به‌‌طور مستعاری همه موارد را به‌صورت‌های مختلف هنری بیان کرده است؛ بنابراین همه دستگاه‌ها باید از همه هنرها برای گسترش مفاهیم قرآنی استفاده کنند.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنر خوشنویسی از زمان کتابت قرآن تاکنون بیشتر در معرفی مفاهیم قرآنی نقش داشته است، عنوان کرد: علاوه بر خوشنویسی باید از سایر هنرها هم به نحو احسن بهره برد. مثلا بیان بسیار زیبا، شیوا و جاذبه‌ای که در قصص و روایت قرآن کریم وجود دارد، به راحتی انسان را به‌خودش جذب می‌کند تا علاوه بر پندی که از آن می‌گیرد، زیبایی آن را هم درک کند.

وی افزود: در جشنواره‌هایی مانند جشنواره ملی کتابت قرآن کریم که دیگران حضور پیدا می‌کنند، دو نقش می‌توان ایفا کرد؛ یکی شناسایی استعدادهای بالقوه و تبدیل آن‌ها به استعداد بالقوه با کمک اساتید و دیگری شناسایی استعدادهای بالفعل و معرفی آن‌ها به جوامع ملی و بین‌المللی است.

امیرنیا با تاکید بر لزوم استفاده همه دستگاه‌ها از امکانات یکدیگر برای گسترش مفاهیم قرآنی، تصریح کرد: منابع در عرصه قرآنی بسیار محدود است و اگر دستگاه‌های مختلف بتوانند با بهره‌گیری از موسساتی که در این حوزه وجود دارند، هماهنگی ایجاد کنند، مسلما کار بهتری شکل می‌گیرد و تاثیرگذارتر هم خواهد بود.

جشنواره ملی کتابت قرآن رویدادی تربیت‌محور 

محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ابتدای این نشست ضمن تشکر از سازمان‌های مختلف و ۱۱ واحد جهاددانشگاهی همراه در برگزاری نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم، عنوان کرد: جهاددانشگاهی اولین مجموعه‌ای است که در بعد از انقلاب در فضای دانشگاهی پرچم قرآن را برافراشت. از سال ۶۲ مسابقات قرآنی دانشجویان در زمینه‌های مختلف را بنیاد نهاد و پس از برگزاری موفق قریب به ۲۵ دوره این جشنواره، با محوریت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تصمیم گرفته شد که اصل مسابقات به‌صورت گردشی بین نهادهای دانشگاهی برگزار شود و همه از سفره پربرکت قرآن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه عنوان کرد: ما در جهاددانشگاهی یک تابلوی راهنما از مقام معظم رهبری با این تعبیر داریم که جهاددانشگاهی مامور است کارهای بر زمین مانده را انجام دهد. در همین راستا هرجا حس کردیم کاری بر زمین مانده، آن کار را شروع کردیم و هرجا احساس کردیم کاری که جهاد شروع کرده، دیگرانی می‌توانند ادامه دهند، تصمیم گرفته شد تا کار به آن‌ها واگذار شده و وقت و سرمایه در کارهای جدیدتر صرف شود.

حسنی ادامه داد: پس از اینکه تصمیم بر این شد که مسابقات قرآنی دانشجویان به‌صورت گردشی اتفاق بیفتد، جهاددانشگاهی تلاش کرد عرصه جدیدتری پیدا کند و این کار را از زمین بردارد. در همین راستا حدود یک دهه است که دوستان ما در سازمان قرآنی دانشگاهیان و مجموعه جهاد دو کار بزرگ را شروع کردند، ابتدا «مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان جهان» کلید خورد؛ مسابقاتی که تاکنون ۶ دوره آن انجام شده و در تکاپوی برگزاری هفتمین دوره آن هستیم.

محمدحسین حسنی

وی افزود: کار بزرگ دیگر این است که موضوع جنبه‌های هنری قرآن جدی گرفته شد و رویدادهای متنوع در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف هنری با محتوای سوره‌های قرآن در این سال‌ها برگزار شده است و سازمان قرآنی را به گنجینه‌ای از آثار هنری مرتبط با قرآن کریم تبدیل کرده است.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به برگزاری رویدادهایی در حوزه طراحی لباس و جواهرات با محتوای سوره‌های قرآن کریم، در حوزه نگارگری و تصویرسازی سوره‌های قرآن و در موضوع داستان‌نویسی و... عنوان کرد: یکی از افتخارات ما در سازمان این است که در موضوع خوشنویسی کارهای جدی انجام دادیم و با اطمینان می‌توان گفت رویدادهای حوزه خوشنویسی در مجموعه ما بیشتر از سایر مجموعه‌ها است.

حسنی در بخش دیگر صحبت‌های خود برگزاری نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم را تجربه متفاوتی خواند و افزود: با راهنمایی اساتید خوشنویسی متعهد و قرآنی، برای اولین بار یک مدل جدید در عرصه‌های هنری را طراحی و اجرا کردیم.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا اضافه کرد: در رویدادهای هنری عمدتا با رویدادهای کشف استعداد مواجه هستیم که گاها موجب دست به دست چرخیدن جوایز می‌شود و تعداد مشخصی از افراد در رویدادهای هنری جایزه می‌گیرند که این امر یک آسیب است. از طرفی طبق اساسنامه جهاددانشگاهی و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که وظیفه جهاددانشگاهی را «هدایت و تربیت موج جوان دانشجویی به سمت کمال» عنوان می‌کنند، به طراحی جدیدی با عنوان رویداد تربیت‌محور رسیدیم.

تنها جشنواره‌ای که نمره نهایی را به اثر نداد

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: در ابتدای کار بیش از ۲۵۰ نفر در جشنواره شرکت کردند و پس از پذیرش آثار و داوری اولیه‌ای که انجام شد، وارد یک دوره آموزشی و تربیتی شدند. در طول دوره با همراهی ۱۵ استاد ممتاز خوشنویسی و...، طی ۶ ماه و در بیش از ۶۰ ساعت، آموزش‌های متنوع و تخصصی در حوزه تدبر در قرآن کریم، خوشنویسی و آشنایی با تاریخ و مفاخر خوشنویسی به دانشجویان شرکت‌کننده در این جشنواره ارائه شد.

حسنی با اشاره به برگزاری مسابقات مناسبتی در طی برگزاری جشنواره بین شرکت‌کنندگان، اضافه کرد: ما تنها جشنواره‌ای هستیم که می‌توانیم ادعا کنیم نمره نهایی را به اثر ندادیم، بلکه به فرایند نمره داده شده است زیرا میزان مشارکت و قرارگرفتن دانشجو در فضای قرآنی برای ما اولویت بیشتری داشته است.

وی در پایان گفت: در پایان جشنواره هم از ۲۱ دانشجوی برگزیده و شایسته تقدیر جشنواره تقدیر خواهد شد که پنج نفر آن‌ها در تهران و ۱۶ نفر هم‌زمان در استان‌ها تقدیر می‌شوند.

راه ماندگاری مولفه‌های قرآنی استفاده از زبان هنر است

حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها هم ضمن قدردانی از مجموعه کسانی که نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم را به این نقطه رساندند، عنوان کرد: ما یک‌سری مؤلفه‌های فرهنگی داریم که بعضا معرفتی و ایدئولوژیک هستند؛ اگر بخواهیم این حوزه‌ها حفظ و ماندگار شوند و در لایه تقدم تاثیرگذار شوند، باید از زبان هنر استفاده شود.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه هنر ابزار بسار مناسبی در گفتمان‌سازی مولفه‌های فرهنگی و انتقال آن به دیگران است، تصریح کرد: نباید از هنر غفلت کرد. اینکه ما از اعتقاد خودمان روایت مناسب با مدل و قالب مناسبی داشته باشیم، کمک می‌کند این روایت را بهتر به جامعه انسانی منقل کنیم و از داشته‌های خود بهتر دفاع کرده و آن را گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور با بیان اینکه قرآن خودش یک دردانه هنری است، اضافه کرد: قرار بوده خداوند متعال، قرآن را یک اعجاز دائمی قرار دهد، این اعجاز به جهت‌های مختلف در قرآن قابل رؤیت است؛ بنابراین بخشی از زیبایی کار هنری همین اعجازگونه بودن آن است.

وی با تاکید بر اینکه آثار هنری هم اعجاز هستند، افزود: هرکسی قلم در دست بگیرد نمی‌تواند اثری را خلق کند زیرا هنرمند با تمرین و ممارست به این توان رسیده که اثر را به آن زیبایی بیافریند. قرآن کریم از جهات مختلف اینگونه است و از هر جهتی به قرآن مراجعه کنید، اثر هنری بودن آن قابل توجه و استفاده است و می‌طلبد با این اثر هنری ارزشنمند، هنرمندانه برخورد شود و هنر در خدمت توسعه مفاهیم آن در جامعه قرار گیرد.    

فاطمی‌پور

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه یکی از رسالت‌های ما این است که قرآن و مفاهیم آن را به جامعه هدف خود -که جامعه بزرگی هم هست- برسانیم، گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید دقت کنیم که امروز با یک جامعه هدف قریب به چهار میلیون نفری دانشگاهی مواجه هستیم که نیاز است برای این جمعیت کار کنیم. هرچه بیشتر افراد را با مفاهیم، هنرها و وجوه قرآن درگیر کنیم، ارزشمند است. این جشنواره هم بهانه‌ای است که از زاویه جدیدی به این موضوع پرداخته شود.

قرآن؛ منبع اصلی سبک زندگی اسلامی

رشید جعفرپور، قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم با اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی، عنوان کرد: یکی از راهبردهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، سبک زندگی اسلامی است و به اعتقاد من قرآن کریم منبع اصلی این سبک زندگی است؛ بنابراین باید همه تلاش‌های ما در این مسیر باشد که سبک زندگی اسلامی را هم برای خود و هم برای جامعه مخاطب خود از این منبع سرشار شکل دهیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ما در وزارت علوم فعالیت‌های قرآنی را در سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنیم؛ یکی مباحث علوم قرآنی است و رشته‌های متعددی در این حوزه فعال هستند. دسته دیگر معارف و آموزه‌های قرآنی است و سطح سوم هم به بحث امور قرآنی اختصاص داده شده است که به نشر قرآن در سطح جامعه کمک می‌کند؛ مجموعه این فعالیت‌ها باید کمک کند تا انس با قرآن کریم تقویت شود.

در این مراسم غلامرضا راهپیما، استاد خوشنویسی در سخنانی به بیان جنبه‌های زیبایی‌شناسی کتابت قرآن کریم اشاره کرد.

در پایان ضمن قرائت بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم توسط داوود نیکنام، از اعضای هیئت داوران این جشنواره، نمایشگاه مجازی آثار برگزیده افتتاح و برگزیدگان در بخش‌های مختلف جشنواره معرفی و به نفر اول تا سوم هر بخش لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی و به شایستگان تقدیر هم لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد.

برگزیدگان

اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم به شرح زیر است:

رشته خط نستعلیق؛

نفر اول: امین زنجانی از دانشگاه فروسی مشهد

نفر دوم: آریا سلطانی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز

نفر سوم: نیما حسن‌پور از موسسه غیرانتفاعی رحمان رامسر

 

رشته خط نسخ؛

نفر اول: ربابه زینالی از موسسه عالی اسلامی هنر قم

نفر دوم: محمود جلالی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نفر سوم مشترک: محسن کریمی‌نیا از دانشگاه پیام‌نور همدان و غلامرضا صارمی از مرکز علمی کاربردی مبارکه اصفهان

شایسته تقدیر: رقیه سادات وزیری از دانشکده هنر دانشگاه تهران؛ حمید عندلیب دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان؛ آرین محزون از دانشگاه شیراز

 

رشته خط شکسته؛

نفر اول: امیر دانش‌مراغی از دانشگاه آزاد مراغه

نفر دوم: علیرضا کریمیان آموزشکده فنی و کشاورزی فسا

نفر سوم: فرشاد حیدری از دانشگاه علمی کاربردی اصفهان

شایسته تقدیر: علی مردانی از دامشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ سید مهرداد محرابی از دانشگاه پیام‌نور محلات؛ حسین علیمردانی از دانشگاه پیام‌نور تبریز

 

رشته خط ثلث؛

نفر اول: ستار ولی‌نژاد از دانشکده هنر دانشگاه اصفهان

نفر دوم: حامد شاه‌حسینی از دانشگاه بیرجند

نفر سوم: علیرضا کریمیان آموزشکده فنی و کشاورزی فسا

شایسته تقدیر: سید محسن روحانی از دانشگاه صنعتی‌ شریف؛ مهدی عزتی از دانشگاه سروش اصفهان


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=69995

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402