پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 22:12:15 GMT
کد خبر : 68840       تاریخ : 1400/02/12 24:04
 خلیج‌فارس یک حوزه فوق‌العاده مهم در حوزه‌های مختلف هندسه جهانی است

خلیج‌فارس یک حوزه فوق‌العاده مهم در حوزه‌های مختلف هندسه جهانی است

آیت‌الله صفایی بوشهری شامگاه جمعه در همایش مجازی روز ملی خلیج‌فارس با گرامیداشت این روز ملی اظهار داشت: 10 اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس نماد این است که آبراه استراتژیک خلیج‌فارس و مهم جهانی همواره بنام خلیج‌فارس باقی خواهد ماند همانگونه که در آغازین شکل وجود خلیج‌فارس بوده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، خلیج‌فارس را یک آبراه  مهم و استراتژیک جهانی دانست و بیان کرد: بسیاری از تحولات اساسی در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی ،‌ امنیتی و حوزه‌های مختلف سیاسی از آبراه خلیج‌فارس آغاز شده است.

امام جمعه بوشهر، خلیج‌فارس را کانون پیشرفت و رشد در عرصه‌های گوناگون دانست و گفت: این آبراه بین‌المللی دارای شاخصه‌های رشد در بخش‌های اقتصاد ، حوزه فرهنگ و عرصه‌های سیاسی و امنیتی است.

وی، با بیان اینکه بسیاری از منابع غنی انرژی جهان در اطراف خلیج‌فارس قرار دارد خاطر نشان کرد: در عرصه‌های فرهنگی کشورهای اطراف خلیج‌فارس همیشه دارای کانون و مرکزیت تولید فرهنگ‌های مهم و تاثیرگذار تاریخی در جهان بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به نقش خلیج‌فارس در عرصه‌های سیاسی گفت: این آبراه در عرصه سیاسی نقش استراتژیک حوزه خلیج‌فارس و معادلات سیاسی جهان قابل انکار نیست و در عرصه تاریخی جنگ‌ها و تهاجم و در نتیجه دفاع‌های مختلف خلیج‌فارس همیشه شاهد این نوع تحرکات بوده و تحرکات آن بر کلان حوزه سیاست و نظامی و امنیتی نقش داشته است.

آیت الله صفایی بوشهری، خلیج‌فارس را یک عرصه مهم و یک آبراه فوق‌العاده راهبردی و تعیین کننده در نظم جهانی دانست و تأکید کرد: همیشه جهان‌خواران در طول تاریخ، خلیج‌فارس و سلطه و کنترل آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

امام جمعه بوشهر، با بیان اینکه خلیج‌فارس یک حوزه فوق‌العاده مهم در حوزه‌های مختلف هندسه جهانی است تصریح کرد: ایران اسلامی با داشتن سواحل بسیار، بخش شمالی خلیج‌فارس را در دست دارند و این یک موقعیت فوق‌العاده مهم برای ایران محسوب می‌شود.

وی، بیان کرد: در این رابطه تردید نیست که باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، یک طرح جامع مدیریت در عرصه خلیج‌فارس داشته باشد تا بتواند از این ظرفیت در تمامی عرصه‌ها برای پیشرفت و اقتدار خود در منطقه و جهان استفاده کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، با اشاره به اینکه تاریخ نشان داده که پیدایش خلیج‌فارس از فرو رفت جغرافیای ایران آغاز شده و به شکل آبرفت، ریزش آب از اقیانوس هند در این مجموعه صورت گرفته است خاطر نشان کرد: در تمامی نقشه‌‌های معتبر جهانی این آبراه به عنوان خلیج‌فارس بیان شده و این یک واقعیت غیر قابل انکار است هر چند جهان استعمار به سبب ایجاد اختلاف ‌کشور‌های منطقه و اندیشه‌های استعماری که دارند به‌دنبال تبدیل و تغییر نام در جغرافیای این آبراه بوده‌اند.

امام جمعه بوشهر، نام خلیج‌فارس را غیر قابل تغییر دانست و تأکید کرد: استعمارگران و متجاوزان باید بدانند که خلیج‌فارس هم در عرصه پیدایش و در ‌حوزه بقا خودش نام خلیج‌فارس در آن حک شده و تغییرناپذیر است.

آیت الله صفایی بوشهری، حوزه خلیج‌فارس را دچار یک بحران جدی سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی فرهنگی دانست و بیان کرد: باید کشورهای منطقه، با استقلال و همکاری همه جانبه و صادقانه در بین خود از این آبراه نهایت استفاده برای تمدن آفرینی انجام دهند.

وی، با اشاره به اینکه جهان استکبار هیچگاه نگذاشته و نمی‌گذارد که از آبراه استراتژیک خلیج‌فارس کشورهای منطقه به سود خود استفاده کنند خاطر نشان کرد: آنان همواره به‌دنبال این هستند که از حوزه خلیج‌فارس برای خود استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر جایگاه استان بوشهر را در عرصه خلیج‌فارس مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بدون شک استان بوشهر با داشتن 936 کیلومتر مرز دریایی و 707 کیلومتر ساحل یکی از استان‌های مهم در جغرافیا و هندسه کلان خلیج‌فارس است و با دارا بودن مراکز مهم انرژی در حوزه گاز، نفت و صنایع پایین دستی از آبراه خلیج‌فارس نهایت استفاده می‌تواند ببرد.

امام جمعه بوشهر، حوزه انرژی هسته‌ای و جغرافیای تجارت، ترانزیت، صید و صیادی را از دیگر ظرفیت‌های استان بوشهر در حوزه خلیج‌فارس دانست و افزود: این استان در تأمین مواد اولیه دریایی برای تولید محصولات دانش‌بنیان و علوم نو پیدا می‌تواند از ظرفیت خلیج‌فارس استفاده کند.
 

آیت الله صفایی بوشهری، استان بوشهر را استانی مهمی در حوزه خلیج‌فارس دانست و تأکید کرد: با توجه به موقعیت ویژه استان بوشهر، در ادوار مختلف تاریخی انگلستان به تنهایی 4 بار به استان بوشهر حمله کرده و شکست خورده است.

وی بیان کرد: کشورهای مختلف جهان در ادوار مختلف تاریخی در استان بوشهر کنسولگری داشته‌اند اما با این نگاهی که استکبارجهانی در حوزه خلیج‌فارس ایران به بوشهر داشته و تهاجم مختلفی انجام داده ولی هیچگاه استان بوشهر میدانی برای تاخت و تاز تسلط جهان استکبار نبوده همیشه عالمان حکم به وجب دفاع داده‌اند و سرداران بزرگی چون رئیسعلی دلواری  قیام کردند و با همراهی مردم آنها را شکست داده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، با اشاره به اینکه خلیج‌فارس یک آبراه و گوهر فوق‌العاده مهم است بیان کرد: خلیج‌فارس یک ظرفیت مهم و بسیار با ارزش برای منطقه و ایران اسلامی است که باید با برنامه‌ریزی دانش‌بنیان، مدیریت کارآمد، نظارت فوق‌العاده بهینه و باز تولید پروژه‌های مهم از این ظرفیت قوی استفاده کند.

امام جمعه بوشهر، بر هدایت طرح‌ها به سمت دریا پایه و برنامه‌ریزی دریا محور در حوزه اقتصاد سیاسی و امنیتی و فرهنگی در راستای استفاده از ظرفیت خلیج‌فارس تأکید کرد.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68840

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402