پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 18:31:10 GMT
کد خبر : 68805       تاریخ : 1400/02/11 13:59
آنچه باید درباره نخستین نمایشگاه مجازی قرآن بدانیم

آنچه باید درباره نخستین نمایشگاه مجازی قرآن بدانیم

در ماه‌هایی که در شرایط سخت شیوع کرونا به سر می‌بریم، شاهد برپایی نمایشگاه قرآن کریم خواهیم بود، البته این بار به صورت مجازی و به شکلی که عموم قرآن‌دوستان در سراسر کشور از این فضا بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از یک سال وقفه در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم به دلیل شیوع بیماری کرونا، سرانجام تصمیم گرفت تا نمایشگاه قرآن کریم را وارد فاز اجرای مجازی کند.

رویداد نمایشگاه قرآن نه تنها جایگاه قابل توجهی در تقویم فعالیت‌های قرآنی کشور دارد، بلکه در سال‌های اخیر و البته به گفته برگزارکنندگان این رویداد، آوازه‌ای در بین کشورهای اسلامی پیدا کرده است. یکی از نگرانی‌هایی که در مورد نمایشگاه قرآن وجود داشت، این بود که برگزاری مجازی این رویداد، خدشه‌ای به سابقه آن وارد کند و جایگاه آن را برای ادوار آینده تنزل دهد.

به نظر می‌رسد، این نگرانی در همان عنوان نمایشگاه از بین رفته است، چرا که مسئولان برگزارکننده به جای آنکه نمایشگاه مجازی را در امتداد نمایشگاه بین‌المللی قرآن به شمار بیاورند و آن را بیست‌وهشتمین دوره بنامند، همانند شیوه‌ای که سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن انجام داد، آن را در کنار نمایشگاه بین‌المللی قرآن و فرزندی متولد شده از این رویداد به حساب آوردند به همین خاطر است که آن را نخستین نمایشگاه مجازی قرآن، معرفی کرده‌اند تا نشان دهند سیاست وزارت ارشاد بر برگزاری فیزیکی نمایشگاه قرآن و توجه به جایگاه و سابقه دیرینه آن است.

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب رشد و رویش» بر روی نشانی اینترنتی iqfa.ir در دسترس قرار بگیرد، در حال حاضر و تا قبل از شروع به کار سامانه نمایشگاه، تنها شمارش معکوس نمایش داده می‌شود و با صفر شدن این نمایشگر، مخاطبان از طریق آن وارد سالن‌های تو در توی نمایشگاه مجازی می‌شوند، تا با تدارکاتی که برای آنها در نظر گرفته شده است، ساعاتی را در این فضا باشند.

اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم حاصل تلاش‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و علاوه بر مشارکت بسیاری از نهادها و مؤسسات قرآنی در بخش محتوایی، با همکاری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران(جابجایی خرید مخاطبان)، مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران(پشتیبانی بخش فروش) و بانک صادرات ایران(حامی مالی) برگزار می‌شود.

نمایشگاه مجازی قرآن کریم دارای دو بخش فروشگاهی و محتوایی است. در بخش فروشگاهی تنها به عرضه آثار مکتوب اکتفا شده و از بخش‌هایی که پای ثابت نمایشگاه فیزیکی بودند، خبری نیست. بخش‌هایی همچون حجاب و عفاف، نرم‌افزار و ... نیست. (بر اساس گفته برگزار‌کنندگان نمایشگاه محصولات نرم‌افزاری به صورت محدود در نظر گرفته شده است.)

در بخش فروشگاهی آثاری در سه حوزه مفهومی قرآن و عترت، دین و دفاع مقدس عرضه شده است، امسال برای اولین بار است که در حوزه دفاع مقدس آثاری در نمایشگاه قرآن کریم عرضه می‌شود، در بخش فروشگاهی بیش از ۵۰۰ ناشر حضور دارند و آخرین آثار منتشر شده خود را عرضه کرده‌اند، «ایوب دهقان کار»، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری نمایشگاه میزان حضور ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه مجازی را حدود ۵۰ ناشر اعلام کرد.

در بخش فروشگاهی مخاطب با جستجو در سایت میزبان، به کتاب مورد نظر خود خواهد رسید و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با استفاده از تجربه نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تلاش کرده است تا خریداران با چالش‌های بسیار کمتری در خریدهای خود مواجه شوند. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز براساس تفاهمی که با وزارت ارشاد امضا کرده است، متعهد شده تا کار رساندن این بسته‌ها به مخاطبان را انجام می‌دهد، این کار به صورت کاملاً رایگان انجام می‌گیرد و خریدار هیچ هزینه‌ای برای دریافت کتاب پرداخت نخواهد کرد.

اگرچه در نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی پست ایران هیچ زمانی را به عنوان مدت زمان تحویل مرسولات اعلام نکرد، اما میانگین تحویل بسته‌های خریداری شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران را سه روزونیم اعلام کرد تا خریداران از نمایشگاه مجازی قرآن نیز این میانگین زمانی را برای دریافت مرسولات خود در نظر بگیرند.

نکته دیگری که برای مخاطبان نمایشگاه قرآن می‌تواند، جالب باشد، در نظر گرفتن بیست‌درصد تخفیف برای خریداران است. در واقع مهم‌ترین تسهیلاتی که نمایشگاه برای مخاطبان در نظر گرفته است، ارسال رایگان بسته‌های پستی است که طی یک تفاهم با شرکت پست اجرایی خواهد شد.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از فعالان قرآنی جهت خرید از نمایشگاه مجازی قرآن بن‌های خرید نیز در نظر گرفته و آن در اختیار بیش از ۱۲ هزار فعال قرآنی قرار داده است. براساس آنچه عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن وزیر ارشاد در نشست خبری نمایشگاه عنوان کرد، مبلغ این بن‌های خرید برای افراد مختلف متفاوت است. وی همچنین در نشست خبری از شفاف‌سازی در این زمینه خبر داد و گفت: «میزان بن‌های اهدایی به صورت شفاف مشخص و جدول‌بندی شده است.»

بخش محتوایی دومین بخش نمایشگاه مجازی قرآن کریم است که تلاش بسیاری صورت گرفته تا همتراز با بخش فروشگاهی باشد. عمده‌ترین تفاوت نمایشگاه مجازی قرآن با نمایشگاه مجازی کتاب تهران و هر نمایشگاه مجازی دیگری همین بخش محتوایی است، نمایشگاه‌های مجازی دیگر و از جمله نمایشگاه مجازی کتاب صرفاً فروشگاهی بودند، اما نمایشگاه مجازی قرآن با تعریف بخش محتوایی تلاش کرده است تا خدمات دیگری غیر از فروش برای مخاطبان خود به همراه داشته باشد.

در این حوزه فعالیت‌های متعددی در بخش‌هایی همچون تلاوت، ترجمه، تفسیر، آموزش، کودک و نوجوان، پاسخگویی، مشاوره، کودک و نوجوان، نگارخانه، نمایش و... طراحی شده و همه این خدمات در فضای مجازی ارائه می‌شود.همچنین بیش از ۵۰۰ مرکز و مؤسسه قرآنی در این بخش حضور دارند تا به این ترتیب میزان مشارکت مراکز و مؤسسات قرآنی و نیز ناشران حاضر در نمایشگاه مجازی قرآن کریم به هزار مرکز، مؤسسه و ناشر برسد.

برگزاری ۳۰ نشست که ۱۰ نشست از آن با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندانی از کشورهای دیگر برگزار می‌شود، جنبه‌ای بین‌المللی به نمایشگاه مجازی بخشیده است، اگرچه برگزارکنندگان نمایشگاه ادعایی در مورد بین‌المللی بودن آن مطرح نکرده‌اند. در این بخش سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز همکاری داشته و بخشی از نشست‌ها در استودیوی ایکنا برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه امروز، شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68805

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402