جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 13:12:03 GMT
کد خبر : 68653       تاریخ : 1400/02/06 24:35
آمادگی شورای انقلاب فرهنگی در تقویت فعالیت‌ کانون‌های مساجد

آمادگی شورای انقلاب فرهنگی در تقویت فعالیت‌ کانون‌های مساجد

حجت‌الاسلام دکتر عاملی از آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تقویت جایگاه فعالیت‌های مردمی و مسجدمحور ستاد هماهنگی کانون‌های فهما برای خدمات‌رسانی بهتر به بچه‌های مسجد خبر داد.

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، جلسه ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور حجت الاسلام حبیب‌رضا ارزانی و جمعی از معاونین و مدیران ارشد دو مجموعه با موضوع بررسی عملکرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پس از تصویب اساس‌نامه این ستاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی در این جلسه، ضمن تقدیر از مجموعه فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال‌های اخیر اظهار کرد: تحولات خوبی را در سطح کانون‌های مساجد به ویژه در چند سال اخیر مواجه بودیم از جمله فعالیت‌هایی که در سطح فضای مجازی و با راه‌اندازی سامانه بچه‌های مسجد شکل گرفت؛ این سامانه در واقع پل ارتباطی خوبی را میان کانون‌ها و حوزه برنامه‌ریزی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد برقرار کرد که جای تقدیر دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به جایگاه و ظرفیت مساجد اشاره کرد و گفت: با توجه به کارکردها و انتظاراتی که از مساجد وجود دارد و در اساس‌نامه ستاد فهما نیز به آنها اشاره شده است تلاش کانون‌ها باید در راستای تحقق این اهداف باشد، برای مثال از مهمترین کارکردهای کانون‌ها تقویت روح همدلی و محبت میان آحاد و اقشار مختلف جامعه است که این مهم در قالب رواق همدلی محقق می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین شبستان نوآوری نیز ذیل فعالیت‌های ستاد فهما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه در موضوع نوآوری با پدیده‌ای به نام "نوآوری عمومی" مواجهیم و این مؤلفه ناظر بر آن است که اساساً چه کارهایی می‌توان انجام داد تا گره‌ی از کار مردم باز شود، بنابراین شبستان نوآوری باید بیش از پیش در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد فعال شود تا از رهگذر این مساله مشکلات محله شناسایی و برای هرکدام از آنها راهکارهای عملیاتی به دست خود مردم و از مسیر کانون‌ها ارائه شود؛ از جمله این موارد در راستای تحقق اهداف فوق می‌توان به جایگاه کارآفرینی در کانون‌های مساجد اشاره داشت که به عنوان نوآوری عمومی تلقی می‎‌شودچرا که موضوع اشتغال یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نظام و خانواده‌ها است.

حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی، با اشاره به موضوع تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد طبق برنامه ششم اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی خوبی که در سطح ستاد فهما وجود دارد باید تلاش مضاعفی صورت پذیرد تا ضمن کیفی سازی و توانمندسازی کانون‌های موجود، فراگیری کانون‌ها در مناطقی که نیاز به حضور مجموعه‌های فرهنگی احساس می‌شود گسترش یابد و از سوی دیگر با محوریت ائمه محترم جماعات و فعالان داخل مسجد نظیر بسیج، کانون، هیأت امنا، خیریه‌های خدمات شایسته‌تری به مامومین و مجاورین مساجد ارائه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی هنری کانون‌ها در راستای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد گفت: اساساً کانون‌ها ایجاد شدند تا ارتباط میان مسجد و نسل جوان و نوجوان را تقویت کنند، بنابراین در این حوزه باید در ادامه اقدامات گذشته، فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوع دیگری در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان از آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای استفاده از ظرفیت‌های قانونی و رسمی خود به منظور تقویت جایگاه کانون‌های مساجد با هدف خدمت رسانی بهتر به بچه‌های مسجد خبر داد.

همچنین حجت‌الاسلام ارزانی در ابتدای این جلسه طی گزارشی با اشاره به مهمترین موضوعات و چالش‌های پیشرو ستاد فهما در راستای تحقق اهدافِ اساس‌نامه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین موارد که مبنای برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند تلقی می‌شود موضوع بانک‌های اطلاعاتی ستاد فهما بود که با راه‌اندازی پرتال بچه‌های مسجد تا حدود زیادی محقق شد و البته این جریان همچنان در حال تکمیل و اجرا است.

رئیس ستاد فهما افزود: مساله دیگری که پیش رو مجموعه ستاد فهما قرار داشت، مدل پرداختی سرانه به کانون‌ها بود که در شیوه جدیدی که طراحی شد، این پرداختی بر مبنای ارزیابی عملکرد کانون‌به صورت سالیانه صورت می‌پذیرد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به شناسایی استعدادهای برتر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب طرح پایتخت فهما و همچنین طرح ملی ایران قوی اشاره کرد و گفت: ستاد کانون‌های مساجد در راستای اجرای این دو طرح در دو سال اخیر بر اساس یک نظام هدفمند و در قالب کلان پروژه استقرار نظام جامع فهما بسیاری از کانون‌ها و اعضای برتر شناسایی و مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام ارزانی همچنین در مورد تحولات حوزه فضای مجازی در سطح کانون‌های مساجد به ویژه در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های مناسب در سطح فضای مجازی از قبل از شیوع کرونا در ستاد فراهم شده بود در نتیجه در این ایام فعالیت‌های کانون‌ها در این بستر با کمترین اختلال ادامه یافت.

وی در پایان از تدوین سند تحول در افق ۱۴۱۴، تشکیل منظم جلسات شورای سیاستگذاری ستاد به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انسجام بخشی فعالیت‌های کانون‌ها در سه شبستان و ۱۲ رواق به عنوان بخش دیگری از مهمترین اقدامات ستاد در طول سه سال اخیر یاد کرد.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68653

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402