شنبه 1 اردیبهشت سال 1403 Sat, 20 Apr 2024 14:29:28 GMT
کد خبر : 68646       تاریخ : 1400/02/06 14:18
حال و هوای مساجد «طرابلس» در ماه مبارک رمضان

حال و هوای مساجد «طرابلس» در ماه مبارک رمضان

مساجد و آثار تاریخی طرابلس، دومین شهر بزرگ لبنان در ماه رمضان تزیین و مملو از جمعیت نمازگزاران می شود.

به گزارش مبشرین، طرابلس در شمال لبنان، دومین شهر بزرگ این کشور بعد از بیروت است و تاریخی ریشه دار دارد. بیش از 160 آثار تاریخی از قلعه، مسجد و بازار در این شهر قرار دارد و آثار رومانی، فاطمی، صلیبی و معماری اسلامی مملوکی در آن مشهود است.

 

مساجد طرابلس در ماه رمضان مملو از جمعیت نمازگزار می شود و خیابان ها، بازار و مساجد این شهر به مناسبت ماه  رمضان تزیین می شود. با این وجود بسیاری از این مساجد قدیمی نیازمند مرمت هستند.

 

خالد تدمری، رئیس کمیته آثار و میراث گردشگری، مهندس معماری متخصص در مرمت و عضو شورای شهر طرابلس در این باره گفت: دادگاه های شرعی بیش از 365 ساختمان دینی را به ثبت رسانده اند که در آن علوم مختلف نیز تدریس می شود.

 

وی افزود: مسجد جامع المنصوری، از بزرگ ترین مساجد طرابلس و لبنان است که سلطان اشرف خلیل بن قلاوون در سال 1294 آن را بنا کرده است و امروزه صحن مسجد آن بر جای مانده است و از سال 2008 میلادی کار مرمت آن آغاز شده است و الان در مرحله ایمن سازی قرار دارد.

 

وی تاکید کرد: مسجد امیر سیف الدین طینال از زیباترین مساجد لبنان است و دارای معماری زیبایی است که معماری آن از مساجد ممالیک قاهره، حلب و دمشق الهام گرفته است.

 

خالد تدمری گفت: با همکاری یک تیم ایتالیایی عملیات مرمت این مسجد در حال انجام است و بیرون این مسجد چراغ هایی روشن شده است که در ماه رمضان می درخشد.

 

وی اظهار کرد: مسجد عیسی بن عمر البرطاسی هم مسجد است و هم مدرسه و دارای مناره های بزرگ و معماری این مسجد از معماری اندلسی بهره گرفته است و کار مرمت این مسجد با همکاری وزارت فرهنگ ترکیه صورت گرفته است و بقیه مساجد نیز در انتظار  مرمت هستند.

 

رئیس کمیته آثار و میراث گردشگری و عضو شورای شهر طرابلس  درباره ماه رمضان در مساجد طرابلس گفت: مساجد، اماکن تجاری و اماکن تاریخی در ماه رمضان بسیار فعال هستند./شبستان


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68646

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402