چهارشنبه 5 اردیبهشت سال 1403 Wed, 24 Apr 2024 15:51:04 GMT
کد خبر : 68629       تاریخ : 1400/02/05 12:12
حضور مؤذن غیرمصوب در رسانه ملی تخلف است

حضور مؤذن غیرمصوب در رسانه ملی تخلف است

معاون اجرایی شورای عالی قرآن با بیان اینکه حضور مؤذن غیرمصوب در رسانه ملی، تخلف از ضوابط مصوب است، گفت: در مورد اخیر هم که یک فرد ناشناس، اذان مغرب را با کیفیت ضعیف به صورت زنده در برنامه افطار شبکه پنج سیما اجرا کرد، مراتب به صورت مکتوب به معاونت محترم سیما منعکس شد تا ضمن تذکر به دست‌اندرکاران این برنامه، از تکرار آن جلوگیری شود.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، دو روز پیش در پخش زنده برنامه افطار شبکه تهران، در موعد اذان مغرب، شاهد حضور فردی برای اجرای اذان بودیم که اجرای ضعیف آن نقدهایی را از سوی برخی از فعالان قرآنی به همراه داشت. از آنجایی که وظیفه اصلی شورای عالی قرآن، نظارت بر پخش قرائت، دعا، مناجات، اذان و همه نغمه‌های دینی در صداوسیماست به سراغ محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن رفتیم و گفت‌وگویی داشتیم.

 
وی با اشاره به اینکه همه تلاوت‌ها و اذان‌هایی که در اوقات اذانگاهی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش می‌شود، اعم از تولیدی و زنده باید مجوز شورای عالی قرآن را دریافت کنند، گفت: مواردی مثل استفاده از مؤذن غیر مصوب اذان مغرب جمعه، شبکه ۵ سیما، تخلف از ضوابط مصوب شورای عالی قرآن بوده که موضوعات این‌چنینی بلافاصله به شبکه مربوطه تذکر داده می‌شود.

میرزاجانی در پاسخ به این سؤال که اگر مؤذنی در پخش زنده، اذان را به خوبی با رعایت همه نکات، اجرا کرد، تصمیم چیست و استفاده از رتبه‌داران مسابقات اذان هم نیاز به مجوز دارد؟ گفت: پخش نغمه‌های قرآنی از شبکه‌های صداوسیما باید مجوز شورای عالی قرآن را داشته باشد و این وظیفه شوراست که از آنتن رسانه ملی اعم از شبکه‌های سراسری، استانی و برون‌مرزی، بهترین آثار قرآنی شامل تلاوت قرآن، اذان، ادعیه، تواشیح و امثال آن پخش شود.
حضور مؤذن غیر مصوب در رسانه ملی تخلف است / تذکر داده شد
 
معاون اجرایی شورای عالی قرآن با تاکید بر اینکه ملاک شورا برای پخش اذان در صداوسیما دارا بودن استاندارد‌های فنی و شاخص‌های جذابیت رسانه‌ای است و صرفاً به نتایج برتر مسابقات اکتفا نمی‌کنیم، اظهار کرد: هر اثری که در رسانه ملی پخش می‌شود، باید ممتاز باشد و هم اجراکننده آن باید جزء مجریان مصوب شورا باشد؛ لذا فرقی نمی‌کند که تلاوت یا اذانی که پخش می‌شود، تولیدی یا زنده باشد.
 
وی تصریح کرد: با توجه به پایش مستمر و روزانه بالغ بر صد شبکه تلویزیونی و رادیویی از سوی کارشناسان نظارت شورا، چنانچه در هر موردی ضوابط مصوب نقض شود، موضوع جهت رفع اشکال بلافاصله به شبکه ذی‌ربط و در صورت لزوم به معاونت مربوطه یا حسب ضرورت به ریاست محترم سازمان صداوسیما منعکس می‌شود. در مورد اخیر هم که یک فرد ناشناس، اذان مغرب را با کیفیت ضعیف به صورت زنده در برنامه افطار شبکه پنج سیما اجرا کرد، مراتب به صورت مکتوب به معاونت محترم سیما منعکس شد تا ضمن تذکر به دست‌اندرکاران این برنامه، از تکرار آن جلوگیری شود.

  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68629

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402