جمعه 31 فروردین سال 1403 Fri, 19 Apr 2024 19:34:21 GMT
کد خبر : 68490       تاریخ : 1400/01/31 23
انتقاد عراقی‌ها از طرح بین‌المللی بازسازی مسجد تاریخی موصل

انتقاد عراقی‌ها از طرح بین‌المللی بازسازی مسجد تاریخی موصل

طرحی که در مسابقات بین‌المللی بازسازی مسجد تاریخی النوری موصل از بین گزینه‌های پیشنهادی کشورهای مختلف از سوی یونسکو انتخاب شده، با انتقاد برخی کارشناسان معماری عراق مواجه شده است.

به گزارش مبشرین به نقل از الجزیره، مهندسان معماری و کارشناسان آثار ملی عراق از طرح پیشنهادی بازسازی مسجد تاریخی النوری در موصل که مورد تأیید یونسکو واقع شده است، انتقاد کردند.

این مهندسان تأکید کردند که طرح جدید مدرن متشکل از نماهای مکعبی شکل، الهام گرفته از سازه‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و اصالت عراقی مسجد را حفظ نمی‌کند.

روزنامه انگلیسی تلگراف با انتشار گزارشی در این باره نوشت: تعدادی از اهالی موصل از این طرح ناراضی بوده و خواستار بازسازی مسجد با به کارگیری گنبدهایی همانند معماری تاریخی و قدیمی آن هستند.

 سازمان تربیت، علوم و فرهنگ سازمان ملل متحد(یونسکو) نیز اعلام کرد: پنجشنبه گذشته یک شرکت مصری برای بازسازی مسجد بزرگ موصل که طی حملات داعش تخریب شد، انتخاب شده و در این زمینه کشور امارات، متعهد به پرداخت کمک هزینه ۵۰ میلیون دلاری شده است.

گروهی از کارشناسان نخبه معماری عراقی نیز تأکید دارند که این طرح که در مسابقه بین‌المللی پیروز شد، آثار باستانی منحصر به فرد شهر را نادیده می‌گیرد و برای انجام پروژه، معماران غیر بومی به کارگرفته شده است.

انتقاد عراقی‌ها از طرح بین‌المللی بازسازی مسجد تاریخی موصل

رشا العقیدی، تحلیلگر برتر مرکز استراتژی و سیاست نیولاینز در واشنگتن نیز در این باره گفت: دلیل انتفادات به طرح جدید این است که این طرح شباهتی به معماری‌های موصل ندارد بلکه بیشتر با معماری شارجه امارات هم‌خوانی دارد.

این پژوهشگر اهل موصل افزود: به وضوح تأثیر نفوذ امارات را در طرح جدید می‌بینیم.

جنید الفاخری، کارشناس آثار باستانی عراق نیز در این باره معتقد است: مرمت و بازسازی نباید از ارزش تاریخی این آثار بکاهد.

وی افزود: مسجد النوری جزئی از هویت موصل است و مسجد، مأذنه‌ و جایگاه تاریخی آن باید حفظ شوند.

از سوی دیگر، گروه مصری طرح منتخب نیز اعلام کردند: طرحی که انتخاب شده است در درجه اول نمادی از همبستگی و پویایی اجتماعی را نشان می‌دهد.

انتقاد عراقی‌ها از طرح بین‌المللی بازسازی مسجد تاریخی موصل

همچنین سازمان یونسکو اعلام کرد که انتخاب این طرح با مشورت نمایندگان دفتر نخست‌وزیری عراق و وزارت فرهنگ این کشور بوده است.

لازم به ذکر است که مسجد النوری موصل یکی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی کشور عراق است که در سال ۱۱۷۲ میلادی و در زمان شاه نورالدین زنگی بنا شده است. این مسجد بارها تعمیر و بازسازی شده است اما در سال ۲۰۱۷ و پس از حمله داعش به موصل، این مسجد و مناره‌های متمایز آن، در اثر انفجار تخریب شد.

دولت عراق و سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۸ میلادی با امضای توافقنامه‌ای، تصمیم گرفتند این مسجد و سایر آثار باستانی موصل را با سرمایه‌گذاری امارات بازسازی کنند./ایکنا


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68490

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402