جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 04:24:19 GMT
کد خبر : 68072       تاریخ : 1400/01/20 26:20
دعای توصیه شده امام رضا(ع) برای آخرین روزهای شعبان

دعای توصیه شده امام رضا(ع) برای آخرین روزهای شعبان

امام رضا(ع) در آخرین جمعه ماه شعبان حدیثی بیان و مهم‌ترین راه‌های آمرزش در این روزها را بیان فرموده‌اند.

به گزارش مبشرین، امروز آخرین جمعه ماه مبارک شعبان است. شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) به اسناد خود از عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده است که او گفت: آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت امام رضا(ع) رسیدم. 

حضرت به من فرمود: ای اباصلت! روزهای ماه شعبان سپری شدند و اینک آخرین جمعه آن فرا رسیده... در این روزهای باقی مانده از ماه شعبان، کوتاهی‌های گذشته‌ات را جبران کن و اعمالی که مفید به حال تو باشد انجام بده و زیاد دعا و استغفار کن و بسیار تلاوت قرآن نما و از گناهانی که کرده‌ای، توبه کن تا وقتی که ماه رمضان فرا می‌رسد، خود را برای خدا خالص و پاک کرده باشی.

امانت‌هایی که به تو سپرده شده، به صاحبانش برگردان. اگر از مومنی کینه به دل داری، گرد و غبار کینه را از دلت پاک کن. گناه را از دلت ریشه کن نما و از خداوند بترس و در نهان و آشکار بر او توکل کن. در بقیه روزهای باقی مانده این دعا را زیاد بخوان: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ؛ خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته، ما را نیامرزیده‌ای، در آن قسمت که از این ماه باقیمانده، بیامرزان». به درستی که خداوند متعال در این ماه بنده‌های بسیاری را از آتش جهنم نجات می‌دهد.

همچنین قرائت مناجات شعبانيه، روزه، قرائت صلوات هر روز شعبان که از امام سجاد(ع) روایت شده است، هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ»، هر روز هفتاد مرتبه ذکر « اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ»، صدقه دادن و در کل این ماه هزار بار ذکر « لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » از اعمال مهمی است که می‌توان در چند روز باقی باقی مانده از ماه شعبان انها را انجام داد.

روزه گرفتن در سه روز پایانی ماه شعبان نیز از توصیه شده‌ترین اعمال این ماه است. امام صادق علیه‌‌‌السلام فرمود: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى‌در‌پى را برایش محسوب مى‏‌کند.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=68072

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402