پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 19:50:11 GMT
کد خبر : 67155       تاریخ : 1399/12/16 24
نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن را بیشتر بشناسیم

نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن را بیشتر بشناسیم

در سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، ۹ نفر در رشته‌ها و بخش‌های مختلف حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود حضور موفقی در این مسابقات داشته باشند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از امروز، ۱۶ اسفندماه به صورت غیر حضوری آغاز می‌شود و تا ۲۰ اسفند ادامه دارد. در این دوره با توجه به شرایط کرونا در ایران و سایر کشورها، مسابقات به صورت ارسال فایل ضبط شده شرکت‌کنندگان برای گروه برگزارکننده و داوری این فایل‌ها همزمان با پخش زنده تلویزیونی است. این شیوه برگزاری باعث شده تاکنون ایران تنها کشور برگزارکننده مسابقات قرآن در دوران کرونا در دنیا باشد.

اما در این دوره سه گروه شرکت‌کننده حضور دارند که شامل بزرگسالان(سی‌وهفتمین دوره)، بانوان(چهارمین دوره) و طلاب علوم دینی(چهارمین دوره) است. بخش بزرگسالان در سه رشته حفظ کل، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل برگزار می‌شود، رشته ترتیل برای اولین بار است که به این مسابقات اضافه شده است. در بخش بانوان نیز مسابقات، تنها در رشته حفظ کل قرآن برپا و بخش طلاب علوم دینی نیز در پنج رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن، تفسیر تخصصی و خطابه خوانی برگزار می‌شود. بر همین اساس در این دوره، جمهوری اسلامی ایران ۹ نماینده دارد که در ادامه، معرفی کوتاهی از آنها صورت گرفته است.

سیدحمیدرضا مقدسی، نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق طی سال‌های اخیر همواره رتبه اول یا دوم مسابقات را کسب کرده است. او دو بار در مسابقات سراسری قرآن، رتبه دوم و یک بار هم رتبه اول را دریافت کرده و به واسطه همین رتبه اول بود که به عنوان نماینده ایران در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی معرفی شد. پایه تلاوت این قاری جوان عبدالعزیز حصان، قاری مطرح مصری است.

حمیدرضا مقدسی قاری قرآن

مقدسی، متولد ۱۳۶۷ در اصفهان و در حال حاضر هم به خاطر تحصیل در حوزه علمیه، ساکن شهر قم است. مسابقات بین‌المللی ایران دومین رویداد بین‌المللی است که مقدسی در آن حضور می‌یابد. او پیش از این در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت، رتبه‌ چهارم را به دست آورد. مسابقات تلویزیونی «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» و مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از دیگر رقابت‌هایی است که مقدسی در آن موفق به کسب رتبه شده است.

او در شهر اصفهان زیر نظر اساتیدی چون «مسعود عنایتی‌مقدم» و «غلامرضا شاه‌میوه» آموزش‌های لازم را دیده و بعد از حضور در شهر قم به صورت خصوصی از آموزش‌های حجت‌الاسلام «محمدرضا شهیدی‌پور» بهره برده است.

رضا گلشاهی، نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران است. او در دو عرصه قرائت و حفظ کل قرآن کریم حضور پررنگی در عرصه مسابقات از دوره نوجوانی تا کنون داشته است.

رضا گلشاهی قاری و حافظ کل قرآن

گلشاهی متولد ۱۳۷۷ است، او در بین قاریان و حافظان قرآن کریم شرکت‌کننده در مسابقات قرآن بیشترین نرخ رشد را داشته است، به طوری که پس از ۱۰ سال از شروع آموزش‌های مقدماتی، در بالاترین سطح مسابقات به عنوان نماینده ایران حضور یافته است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در مسابقات سال‌های سال طول می‌کشد که از سد مرحله کشوری عبور کرده و به بین‌المللی برسند.

این قاری و حافظ قرآن کریم یادگیری قرائت قرآن را از سال ۱۳۸۹ و زیر نظر شهید حادثه منا «محسن حاجی‌حسنی کارگر» در مشهد آغاز کرد و حالا کمتر از ۱۰ سال از آن روز به دنبال کسب رتبه در بالاترین سطح مسابقات قرآن است.

گلشاهی در ۱۴سالگی سابقه حضور در مسابقات قرآن کشور کویت و کسب رتبه سوم آن مسابقات را در کارنامه دارد. باید منتظر ماند و دید مسابقات ایران می‌تواند به باکیفیت‌ترین رتبه او در مسابقات قرآن منتهی شود یا خیر؟

احسان محمدی، اولین نماینده ایران در رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است. وی متولد شهریور ۱۳۷۲ در شهر مشهد است. انتخاب او به‌عنوان اولین شرکت‌کننده ایران در رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن فارغ از هر نتیجه‌ای که کسب کند، می‌تواند ماندگاری نام او در عرصه مسابقات را به دنبال داشته باشد، ‌زیرا در تاریخ‌نگاری رویدادها همیشه نامی از اولین‌ها برده می‌شود.

احسان محمدی قاری و مرتل قرآن

احسان، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید است و در حال حاضر هم یک شرکت خدماتی را مدیریت می‌کند. او از هفت‌سالگی کار تلاوت قرآن را در جلسات آغاز کرده و از اساتید وی‌ می‌توان به «داوود خلوصی» و«سیدمجتبی سادات‌فاطمی» اشاره کرد.

از جمله رتبه‌های او در رشته ترتیل می‌توان به کسب رتبه ممتاز مسابقات در دو دوره متوالی مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد. او در جشنواره ملی قرآن دانشجویان و مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز دارای رتبه است. چارچوب ترتیل وی بر اساس استادان منشاوی و خلیل الحصری شکل گرفته است.

عطیه تبیانیان، تنها نماینده ایران در بخش بانوان سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم است. وی متولد سال ۱۳۷۲ در سمنان و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تهران است.

عطیه تبیانیان حافظ کل قرآن کریم

او از سن هفت‌سالگی کار حفظ قرآن کریم را آغاز کرده و پس از پنج سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است. تبیانیان علاوه بر حفظ قرآن در بحث قرائت نیز موفق بوده و تا کنون در این رشته رتبه‌های متعددی را کسب کرده است، عضویت در گروه‌های تواشیح و موفقیت در مسابقات مربوط به این رشته بخش دیگری از فعالیت‌های این نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی است.

از جمله اساتید این چهره قرآنی می‌توان به اساتیدی همچون معصومه عباسی‌نظری، خانم‌ها گلپایگانی و آزادباش و همچنین راضیه جمالی و نایبی نیز اشاره کرد.

مهدی فروغی، ۳۶ساله متولد و ساکن شهر قم است. وی متأهل و دارای سه فرزند است و در رشته قرائت تحقیق در بخش طلاب علوم دینی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران حضور یافته است. شاید مهم‌ترین افتخار فروغی که همواره به آن تأکید دارد، قاری و مؤذن حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران باشد. او هم اینک در سطح دو حوزه مشغول تحصیل است.

مهدی فروغی قاری قرآن کریم

او پیش از مسابقات ایران در سال ۱۳۹۲ در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عراق حضور یافته و رتبه اول رشته قرائت تحقیق آن مسابقات را به دست آورده است. فروغی در سال ۱۳۹۶ از سوی شورای عالی قرآن به عنوام مرتل برتر معرفی شده است. او دارای مدرک داوری از سازمان دارالقرآن نیز هست و با توجه به این موضوع بیش از ۱۵ سال است که به داوری در مسابقات کشوری، استانی و منطقه‌ای می‌پردازد.

رتبه سوم مسابقات سراسری قرآن سازمان دارالقرآن در سال ۱۳۸۵، رتبه دوم مسابقات سراسری ابتهال، رتبه اول مسابقات اوقاف استان قم در رشته‌های ترتیل، تحقیق، تواشیح در ادوار مختلف، رتبه اول مسابقات انتخابی حوزه علمیه سراسر کشور در سال ۹۹، رتبه اول مسابقات سراسری قرآن سپاه در رشته ترتیل و ... تنها بخشی از رتبه‌های این چهره در مسابقات قرآن است.

او عضو گروه تواشیح بقیة‌الله(عج) قم نیز هست و همراه با این گروه به کسب رتبه برتر مسابقات تواشیح نیز شده است. سفر به کشورهای مختلف برای امر تبلیغ و از جمله سفر به سرزمین وحی در قالب کاروان نور از دیگر افتخارات این قاری ممتاز کشورمان است.

محمد لائینی، در رشته حفظ کل قرآن کریم بخش طلاب علوم دینی در مسابقات بین المللی قرآن ایران حضور دارد. او ۲۲ ساله و متولد روستای لائی رودبار است. این چهره در حال حاضر طلبه و دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی علوم قرآن و حدیث در دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.

محمد لائینی حافظ کل قرآن

لائینی همچون بسیاری از حافظان قرآن کریم ابتدا کار خود را با تلاوت آغاز کرده است، از ۱۰ سالگی به صورت حرفه‌ای وارد عرصه تلاوت شد و از ۱۵سالگی بحث حفظ قرآن کریم را شروع کرد و پس از پنج سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شد. از جمله اساتید وی در حفظ قرآن کریم پیمان ایازی و در تلاوت نیز نادر قنبری بوده است. این چهره قرآنی آموزش‌های خود را در دارالقرآن شفا شهرستان نکاء دیده است.

او تاکنون در تلاوت و حفظ رتبه‌های متعددی را کسب کرده است که از جمله آنها می‌توان به رتبه عالی و ممتاز مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۶ در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم اشاره کرد. کسب رتبه دوم رشته حفظ کل قرآن کریم مسابقات مدهامتان در سال ۹۸ و مسابقات سراسری قرآن دانشجویان وزارت علوم در همین سال از دیگر رتبه‌های محمد لائینی است. کسب رتبه در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه سراسر کشور از دیگر رتبه‌های او در مسابقات قرآن است.

احمدرضا زیدانی، ۲۲ سال سن دارد و از شهر امیدیه استان خوزستان به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش طلاب علوم دینی راه‌یافته است. وی علاوه بر دنبال کردن حرفه‌ای تلاوت ترتیل و تلاوت تحقیق در حفظ قرآن کریم نیز موفق عمل کرده است.

احمدرضا زیدانی قاری و مرتل قرآن کریم

زیدانی از ابتدای نوجوانی تلاوت قرآن را شروع کرد و در ادامه از سن ۱۶ سالگی وارد وادی حفظ قرآن شد و یک سال بعد این مهم را به سرانجام رساند. بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد حوزه‌ علمیه شد و در حال حاضر هم در سطح یک حوزه در حال تحصیل است.

او از جمله شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که به صورت حرفه‌ای پرورش اندام را نیز دنبال می‌کند و امیدوار است در این رشته نیز به سطوح بالایی برسد. از جمله اساتیدی وی می‌توان به قاسم مقدمی، نصرت‌الله حسینی، حسین محمدی، محمدی‌نیا، نصاری، دیالم و امینی اشاره کرد.

افتخاراتی که قاری و حافظ جوان تا کنون به دست آورده است، می‌توان به رتبه اول مسابقات قرآن استان خوزستان در سه دوره متوالی در رشته قرائت تحقیق اشاره کرد. زیدانی دو دوره متوالی و در سال های ۹۵ و ۹۶ رتبه سوم رشته حفظ کل مسابقات دانش آموزی کشور را کسب کرده است. او همچنین دارای مدرک تخصص حفظ قرآن کریم از سازمان تبلیغات اسلامی است.

حجت‌الاسلام سیدکاظم هاشمی‌فخر، ۲۹ ساله و ساکن هویزه خوزستان است. او در رشته خطابه‌خوانی و در بخش طلاب علوم دینی در مسابقات شرکت کرده است. ابتدا در رشته ادبیات دانشگاه چمران اهواز به تحصیل پرداخت، اما در ادامه از سال ۱۳۹۲ وارد حوزه شد و در حال حاضر در حوزه تدریس و تحصیل می‌کند.

سیدکاظم هاشمی فخر

هاشمی‌فخر چندین سال به صورت تخصصی در رشته کاراته سبک کیوکوشین هم فعالیت داشته و به سطوح بالایی در این رشته هم رسیده است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی اعتصامی، نماینده ایران در رشته تفسیر تخصصی قرآن کریم در بخش طلاب علوم دینی است. او متولد سال ۱۳۶۲ در شهر کرج و ساکن شهر قم است، در سال ۱۳۷۶ وارد حوزه علمیه معصومیه شد و در حال حاضر هم در مقطع دکتری تفسیر تطبیقی در جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه مشغول تحصیل است و عضو گروه علوم قرآن مدرسه عالی علوم قرآن و حدیث جامعة المصطفی نیز است.

سیدمهدی اعتصامی نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن
او علاوه بر تدریس در بحث تجوید و ترتیل قرآن کریم، در دروس خارج فقه آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، وحید خراسانی و مروی حضور داشته است. این شرکت‌کننده حافظ بیش از هشت جزء قرآن کریم است و در بحث ترجمه و خطابه به زبان‌های عربی و مالایو نیز تسلط دارد. این چهره عضو کمیته استشراق کنگره نقش شیعه در پیشرفت علوم اسلامی نیز هست.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=67155

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402