پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 21:22:22 GMT
کد خبر : 67012       تاریخ : 1399/12/12 11:4
اعمال رویکرد سختگیرانه برای تایید استطاعت جسمی زائران حج آتی/تجارب کافی برای پیشگیری از بیماری در میان زائران کشورمان
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر:

اعمال رویکرد سختگیرانه برای تایید استطاعت جسمی زائران حج آتی/تجارب کافی برای پیشگیری از بیماری در میان زائران کشورمان

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از اعمال رویکرد سختگیرانه برای تایید استطاعت جسمی زائران کشورمان در حج آتی خبر داد.

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، دکتر «سید علی مرعشی» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ابتدا درباره گسترش فعالیت های مرکز پزشکی درون ساختمان سازمان گفت: با توجه به تعامل مناسب مرکز پزشکی و سازمان حج و زیارت و از طرفی تسهیل امور خدمات رسانی به زائران، با عنایت آقای دکتر علی رضا رشیدیان ریاست محترم سازمان حج و زیارت و بمنظور افزایش کیفیت خدمات رسانی، فضای گسترده تری در اختیار مرکز قرار گرفت.

وی افزود: تقریبا از تمامی واحدهای مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر شامل واحد حج و عمره، عتبات، دبیرخانه و .... در دفتر سازمان حج و زیارت کشور مستقر شده و شرایط خوبی برای پاسخگویی هرچه بهتر به زائران و خدمات رسانی فراهم است.


مرعشی درباره ادامه بحران کرونا در دنیا و تاثیرات آن در اعزام حجاج و تمهیدات اندیشیده از سوی کارشناسان کشورمان در این رابطه گفت: سال گذشته دستورالعملی تهیه شد تا امکان ارائه خدمت مناسب توام با سلامت را داشته باشیم که در همین راستا از نظرات همکاران مرکز پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت کمک گرفتیم. 


**تدوین و ترجمه دستورالعمل بهداشتی برای حجاج کشورمان 
وی با بیان اینکه در حج گذشته عربستان اجازه حضور حجاج کشورهای مختلف به داخل عربستان را نداد و عملا این دستورالعمل تدوین شده اجرایی نشد، گفت: درحال حاضر این دستورالعمل به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده و در اختیار سازمان حج وزیارت قرار دارد تا هم زائران کشورمان استفاده نمایند و هم اینکه در صورت تمایل سایر کشورهای اسلامی در اختیار آنان قرار گیرد.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص دستورالعمل تدوین شده عنوان کرد: این پروتکل هم برای شرایط خاص از جمله بهداشت آشپزخانه، هتل، تردد در شهر، تردد در مکان های زیارتی ، انواع مراقبت های بهداشتی و ضدعفونی و ....و هم اینکه برای زمان قبل از اعزام یعنی تایید استطاعت جسمی و رفت و بازگشت زائران تدارک دیده شده است. 


**بحران های ویروسی را پشت سرگذاشته ایم/تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا 
وی با اشاره به تجارب مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در سالهای گذشته افزود: ما بحران هایی همانند ابولا، سارس، آنفولانزا و .... را پشت سرگذاشته ایم و به طور قطع در بحران کویید 19 نیز بر اساس تمهیدات بهداشتی برای زائران، شاهد کمترین مشکلی خواهیم بود. 


به گفته مرعشی، دستورالعمل تدوین شده در بحران کرونا بر اساس تجارب سالهای قبل و وضعیت جسمی زائران و زیر نظر کارشناسان مجرب تهیه و تدوین شده که بخشی از آن مربوط به قبل از اعزام و در زمان تایید استطاعت جسمی متقاضیان است.


**رویکرد سختگیرانه نسبت به اعزام بیماران قلبی، ریوی و نقص سیستم ایمنی 
وی افزود: بخشی از این دستورالعمل که برای حج گذشته بوده و به طور قطع در حج آتی نیز بعد از ارائه دستورالعمل های بهداشتی کشور میزبان، از سوی کارشناسان مرکز بروز رسانی خواهد شد،  شامل ممانعت از اعزام بیماران قلبی و ریوی و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی بوده که به طور قطع امسال هم در صورت اعزام رویکرد سختگیرانه ای مدنظر خواهیم داشت.


** عدم ارسال دستورالعمل های بهداشتی کشور میزبان 
مرعشی تصریح کرد: دستورالعمل بهداشتی کشور میزبان که به عنوان یک رویکرد مرجع در موضوع پزشکی حج محسوب می شود هنوز برای هیچ یک از کشورهای مهمان ارسال نشده اما در هر صورت همه شرایط همانند تولید واکسن، بهبود کنترل بیماری، درمان های بموقع و ... نیز مدنظر قرار دارد.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص احتمال تزریق واکسن کرونا در صورت برگزاری حج تمتع 1400 گفت: چندی قبل نشستی بین رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر بهداشت برگزار شد که دکتر نمکی بابت تامین واکسن حجاج کشورمان قول مساعد خود را اعلام کردند. 


**تایید استطاعت جسمی متقاضیان به صورت سختگیرانه 
مرعشی درباره اینکه آیا در اعزام موضوع سن افراد مدنظر خواهد بود یا خیر و اینکه برای زمان اعزام و بازگشت چه تمهیداتی اندیشیده می شود که از شیوع دوباره ویروس جلوگیری شود، گفت: با توجه به اینکه بیماری هنوز کامل کنترل نشده است مجبوریم شرایط سختگیرانه تری برای زمان قبل از اعزام یعنی تایید استطاعت جسمی در نظر بگیریم؛ در رابطه با زمان اعزام و بازگشت نیز نشست های مختلفی با همکاران در وزارت بهداشت و سایر دست اندرکاران برگزار کرده ایم که نتایج خوبی کسب کرده ایم.


وی افزود: درخصوص میانگین سنی هم قطعا ابتدا منتظر آن دستورالعمل کشور میزبان هستیم که به عنوان پایه در بحث بهداشتی حج تمتع مطرح است اما در هر صورت اگر چنین دستورالعملی منتشر نشود ما بر اساس دستورالعمل تدوین شده، تمهیداتی را برای افراد مختلف به ویژه در حوزه استطاعت جسمی یا شرایط بیماران در نظر می گیریم. 


مرعشی اظهار کرد: برخی عدم تایید استطاعت جسمی افراد، به صورت موقت و برخی دائمی است که بدون شک با توجه به استمرار شرایط کرونا و برای حفظ سلامت خود زائران ما نیز امسال شرایطی مبتنی بر دستورالعمل های تدوین شده خواهیم داشت.


وی تاکید کرد: معاینات زائران برای تایید استطاعت جسمی همه ساله در ایام حج تمتع به صورت جدی مدنظر بوده اما این معاینات در حج تمتع آتی  به سبب شرایط موجود جدی تر و سختگیرانه تر خواهد بود.


**تغییر در آموزش های بهداشتی و پزشکی به حجاج
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص موضوع آموزش و رعایت نکات پیشگیری از سوی زائران گفت: شاید بسیاری زائران به دلیل شرایط زندگی، دسترسی به فضای مجازی و اطلاعات کافی نداشته باشند بنابراین آموزش از طریق تهیه کلیپ ها و فیلم های آموزشی را همانند سالهای قبل مدنظر قرار داده ایم و همچنین با توجه به تعطیلی کلاس ها و نبود فضای پخش کلیپ ها ، از رسانه ملی هم در این حوزه بیشتر بهره می گیریم.


وی اهتمام به آموزش در پیشگیری از بیماری ها را ضروری دانست و تاکید کرد: نمونه بارز این آموزش به زائران را در سالهای گذشته و در زمان بروز آنفولانزا شاهد بودیم که با رعایت دستورالعمل ها و توجه به آموزش ها، نتیجه بسیار موفقیت آمیزی را شاهد بودیم.


مرعشی افزود: امیدواریم امسال نیز با توجه به آموزش های مناسب، عملکرد مناسبی را در حوزه پیشگیری و ممانعت از رشد ویروس در میان زائران مان شاهد باشیم. 


وی در خصوص موضوع ارسال دارو نیز اظهار کرد: با وجود شرایط سختی که وجود دارد برنامه ریزی های لازم در این خصوص انجام گرفته و نگرانی وجود ندارد. 

 
**حضور کادر درمانی حاذق و با تجربه برای حج آتی
وی خصوص میانگین سنی و تجربه پزشکان برای حج آتی گفت: در حج آتی ازتیمی با تجربه و حاذق بهره می گیریم تا بدون هرگونه مشکل و به صورت هماهنگ به پیش رویم.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تاکید کرد: در پایان همه زائران را به رعایت اصول بهداشتی دعوت می کنم و بر رعایت نکات ضروری بهداشتی در زمان قبل از اعزام، حین حضور در سرزمین وحی و زمان بازگشت دعوت خواهم کرد.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=67012

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402