چهارشنبه 29 فروردین سال 1403 Wed, 17 Apr 2024 02:53:16 GMT
کد خبر : 64261       تاریخ : 1399/10/21 15:16
نگرانی مسلمانان اروپا از افزایش اسلام‌هراسی در غرب

نگرانی مسلمانان اروپا از افزایش اسلام‌هراسی در غرب

افزایش پدیده اسلام‌هراسی، نژادپرستی و حمله به مساجد در کشورهای غربی، نگرانی مسلمانان در اروپا را به دنبال داشته است.

به گزارش مبشرین به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، افزایش پدیده اسلام‌هراسی، نژادپرستی و حمله به مساجد در کشورهای غربی، نگرانی مسلمانان در اروپا را افزایش داده است.

نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی اسلامی فعال در اروپا با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ حمله به مساجد در آلمان بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ ثبت شده است، گفتند: مقامات امنیتی در کشورهای اروپایی برای جلوگیری از این حملات اقدامی کنند.

 

۱۲۲ حمله در ۲۰۲۰

کمال آرکون، رئیس انجمن «الرؤية الوطنية»(دیدگاه ملی) جامعه مسلمانان در آلمان، مستقر در کلن، توضیح داد که داده‌های انجمن بین‌المللی FAIR در آلمان که حملات علیه مساجد را ثبت می‌کند، نشان می‌دهد که فقط در طول ۲۰۲۰ در آلمان، ۱۲۲ حمله به مساجد صورت گرفته است.

آركون افزود: سال گذشته(۲۰۲۰) تعداد زیادی از مساجد در آلمان مورد حمله، بمب‌گذاری و تهدیدهای توهین‌آمیز به اسلام قرار گرفتند كه این امر موجب افزایش اضطراب و نگرانی جامعه مسلمانان در این كشور شد.

نگرانی مسلمانان اروپا از افزایش اسلام‌هراسی در غرب

وی بر لزوم اقدام مقامات امنیتی در آلمان برای دستگیری عاملانی که به مساجد حمله کرده‌اند، تأکید کرد، به ویژه پس از آنکه تعداد حملات به مساجد در آلمان در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ به بیش از ۷۰۰ مورد رسید.

آرکون افزود: برخی از مساجد به طور مكرر مورد حمله قرار می‌گیرند، در حالی كه سال به سال سطح خشونت و تهدید علیه مسلمانان مانند آتش‌زدن عمدی و نوشتن تهدیدها و توهین‌ها بر دیوار برخی از مساجد افزایش می‌یابد.

رئیس انجمن الرویه الوطنیه در آلمان گفت: می‌بینیم که نژادپرستی علیه مسلمانان پس از حملات تروریستی در اروپا خشونت بیشتری پیدا کرده است. متأسفانه، افراطیون راست‌گرا در تلاشند جامعه را تحریک کنند تا نگرش‌های تهاجمی نسبت به مسلمانان نشان دهند.

 وی افزود: زنان مسلمان، مساجد و انجمن‌های اسلامی بیشترین تأثیر منفی را از این حملات و جو نژادپرستانه می‌گیرند.

آرکون از نیروهای امنیتی در آلمان خواست تا تحقیقات جدی‌تری انجام دهند و عاملان این حملات به مساجد را در کمترین زمان پیدا کنند.

وی افزود: ما تلاش‌های نیروهای امنیتی در آلمان را برای تحقیق درباره حملات علیه بسیاری از مساجد شاهدیم؛ اما متأسفانه مهاجمان دستگیر نشده‌اند و همچنان در شهرهای آلمان پرسه می‌زنند و صلح اجتماعی را تهدید می‌کنند.
 

افزایش خشونت نژادپرستانه

دورموش ییلدیریم، رئیس اتحادیه اسلامی ترکی در اروپا گفت: نژادپرستان در کشورهای غربی هم‌زمان با شصتمین سالگرد مهاجرت کارگران مسلمان ترک به اروپا سازماندهی فعالیت‌های ضد اسلامی را آغاز کردند.

 وی افزود: انجمن‌ها و احزاب نژادپرست با اشاره به افزایش تعداد جوامع مسلمان در این کشور و رسیدن آنها به سطح برخورداری از یک نماینده در پارلمان فدرال برای اسلام‌هراسی در داخل جامعه آلمان تلاش می‌کنند.

نگرانی مسلمانان اروپا از افزایش اسلام‌هراسی در غرب

ییلدیریم ادامه داد: ما نگران افزایش خشونت نژادپرستانه علیه مهاجران مسلمان هستیم، زیرا تقریباً هر روز به یک مسجد حمله می‌شود.

وی افزود: می‌خواهم بگویم که ما موافق نیستیم در انتخابات سراسری یا غیر آن از مسئله مهاجران مسلمان سوء‌ استفاده شود، زیرا این وضعیت بر مهاجران مسلمان در جامعه آلمان تأثیر منفی می‌گذارد.

ییلدیریم توضیح داد: در ۲۰۲۰ پلیس آلمان حضور عناصری را در دستگاه پلیس متعلق به سازمان نئونازی‌های راست افراطی کشف کرد که برای تعمیق خصومت علیه مسلمانان در جامعه آلمان تلاش می‌کردند.

در همین حال، به گفته ییلدیریم برخی از سیاستمداران پوپولیست با گسترش نفرت از مسلمانان سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه خارجی‌ها و مهاجران را دنبال کردند.

وی اظهار کرد: پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اسلام‌ستیزی افزایش یافت و در روزهای اخیر به هراس از اسلام تبدیل شد و این در شکل حمله به اعضای جامعه مسلمان و مساجد آنها منعکس شده است. طی دو سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ مسجد مورد حملات مختلف قرار گرفته‌اند.

رئیس اتحادیه اسلامی ترکی در اروپا گفت: امنیت جوامع مسلمان و مساجد آنها باید از سوی مقامات امنیتی در کشورهای اروپایی تأمین شود. اتحادیه اسلامی اروپا تحولات منفی کنونی را در پرونده حملات فزاینده به اعضای جوامع مسلمان و مساجد آنها در کشورهای اروپایی پیگیری می‌کند.

 

ابعاد ترسناک

Blend Bielke(بلند بیلکی)، رئیس اتحادیه بین‌المللی دموکرات‌ها در آلمان گفت: متأسفانه در پنج سال گذشته، خصومت با اسلام و مسلمانان در جوامع اروپایی به ابعاد ترسناکی رسیده است.

بیلکی خاطرنشان کرد: در سراسر اروپا نگرانی در مورد هجوم مهاجران مسلمان از خاورمیانه و آسیا به اروپا وجود دارد که منجر به افزایش اسلام‌هراسی شده است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی در آلمان و فرانسه بدون دلایل مشخص به مساجد حمله می‌کنند، زیرا ۱۵۰ پلیس نقابدار به بهانه سوء‌ظن به کمک‌های ارائه شده طی همه‌گیری کرونا به برخی از مساجد حمله کردند.

بیلکی ادامه داد: این ادعا فقط نمونه‌ای از بسیاری حملات است که بدون ارائه دلایل روشن آغاز شده است. وظیفه دولت‌ها ترساندن نیست؛ بلکه بیشتر حل مشکلات با گشودن کانال‌های گفت‌وگو است.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای ایجاد اسلام اروپایی، اسلام فرانسوی و اسلام آلمانی گفت: البته ما مخالف چنین تلاش‌هایی هستیم. هیچ وقت اسلامی واقعی وجود نداشته تا اینکه اروپا اسلام خودش را ساخته است.

 

افزایش اسلام‌ستیزی در آلمان

آیدین برماکس اوغلو، رئیس مرکز فرهنگ ترکیه در برول در غرب آلمان گفت که خصومت با اسلام و مسلمانان در آلمان طی سال‌های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همیشه در اروپا و آلمان، هراسی از اسلام و مسلمانان وجود داشته است  تا حدی که انجمن‌های دارای نام اسلامی به طور مداوم تحت نظارت سازمان‌های اطلاعاتی قرار داشتند؛ این شاهدی بر ریشه اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی است.

اوغلو اظهار کرد: قانون اساسی آلمان حق انجام انواع فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی را به تمام شهروندان و ساکنان تضمین می‌کند، اما وجود عناصر نژادپرست در نهادهای آلمان موجب شده مسلمانان از این حقوق خود به‌درستی بهره‌مند نباشند.

 

منبع: ایکنا


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=64261

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402