پنج شنبه 30 فروردین سال 1403 Thu, 18 Apr 2024 22:22:26 GMT
کد خبر : 64112       تاریخ : 1399/10/17 21:23
یادی از سعیدحافظ؛ حافظه معنوی ابتهال و انشاد دینی

یادی از سعیدحافظ؛ حافظه معنوی ابتهال و انشاد دینی

پنج سال پیش در چنین روزهایی شخصیتی متواضع و بی‌ادعا از دنیا رفت که با اتکا بر صدای خوب و حافظه‌اش توانسته بود از حافظه معنوی ابتهال و انشاد دینی محافظت کند و آن را ارتقا بخشد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، شیخ سعید حسن حافظ ادریس، معروف به شیخ سعید حافظ در ۹ اکتبر ۱۹۵۱ در شهر قصاصین واقع در استان اسماعیلیه مصر متولد شد.

او در سال ۱۹۵۶ در حالی که تنها پنج سال سن داشت، در جریان تجاوز سه جانبه انگلستان، فرانسه و اسرائیل به مصر و بمبی که در شهر اسماعیلیه فرود آمد، به شدت مجروح و از ناحیه چشم نابینا شد و همچنین عمو و پسر عمویش دار فانی را وداع گفتند.

خانواده حافظ پس از این حادثه در روستایی در استان اسماعیلیه ساکن شدند، مادرش او را نزد مکتب‌دار روستا برد تا قرآن بیاموزد، در حالی که سعید حافظ، هنوز ۱۰ساله نشده بود، توانست کل قرآن را با وجود نابینایی، حفظ و استادش را متعجب کند.

هنگامی که نوجوان بود، سوره الرحمن از شیخ محمد رفعت و سوره‌های ضحی و انشراح را به سبک شیخ عبدالباسط تقلید کرده بود و در ابتدای آئین‌های دینی استان اسماعیلیه به تلاوت می‌پرداخت.

وقتی همگان استعداد شگفت‌انگیز او را در تلاوت و خواندن سرودهای دینی احساس کردند به پدرش، حسن حافظ توصیه کردند که فرزندش را به مرکز نمونه مراقبت و راهنمایی نابینایان در محله زیتون قاهره منتقل کند. سعید حافظ دوران نوجوانی و جوانی خود را در آن مرکز سپری کرد و توانست دیپلم موسیقی اخذ کند.

سعید حافظ در ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۳ در حالی که ۲۲ سال سن داشت، در آزمونی شرکت کرد که به موجب آن، به عنوان خواننده در تلویزیون مصر انتخاب شد و از همان ماه او در برنامه‌هایی با ماهیت دینی به اجرا پرداخت.

در ۲۵ ژوئیه ۱۹۷۴، مدحت عاصم، استاد موسیقی و کارشناس رادیو، او را در رادیو مصر پذیرفت، اما سعید حافظ آرزو داشت، روزی بتواند مانند شیخ محمد النقشبندی، شیخ نصرالدین طوبار و شیخ محمد الطوخی در اوقات نماز برای نمازگزاران، از رادیو، دعای مذهبی بخواند.

وی در آغاز کار رادیویی خود تحت تأثیر شیخ محمد النقشبندی قرار داشت تا اینکه بعد از مدتی، راهی را برای خود برگزید و صاحب‌سبک شد؛ سبکی که بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان به سرودهای دینی در مصر، شیفته آن شدند. سعید حافظ در آن سال‌ها افتخار بزرگ دیگری نیز کسب کرد و توفیق یافت تا در ضبط استودیویی ۳۰ دعای روزانه با شیخ محمد عمران، حکیم تلاوت مصر مشارکت داشته باشد.

سعید حافظ، صاحب دو دختر به نام‌های عالیه و زینب بود. او از سال ۲۰۰۰ میلادی به کشورهای مختلف برای اجرای برنامه دعوت شد که سفر به مراکش در سال ۲۰۰۳، اسپانیا در سال ۲۰۰۴ ، تونس در سال ۲۰۰۵، پاریس در سال ۲۰۱۴ و الجزایر در سال ۲۰۱۵ از جمله آن بود.

او، دائماً به زیارت حرم سیده نفیسه قاهره می‌رفت و به خاطر عشق و علاقه‌ای که نسبت به خاندان پیامبر(ص) داشت، در آن مکان مقدس به دعا و مدیحه‌سرایی درباره پیامبر اکرم(ص) پرداخت. ۳۱ آگوست ۲۰۱۵ آخرین اجرای سعید حافظ در رادیو مصر بود؛ شبی پرشور که بسیاری از جوانان برای شنیدن صدایش در مسجد حضرت زینب(س) قاهره گرد هم آمده بودند.

پس از آن بیماری دیابت شیخ سعید حافظ شدت یافت و به کما رفت. بعضی منابع مصری می‌گویند در دوران حدوداً یک ماه و نیمی که او در کما بود، هیچ‌گونه مراقبت خاص و توجهی از جانب دولت نسبت به این شخصیت برجسته به عمل نیامد. البته چهره‌هایی همچون احمد رمضان، فرزند قاری شهیر شیخ محمود محمد رمضان و شیخ یاسر محمودالشرقاوی، قاری جوان و خوش‌آتیه مصری، دوستان و یاران وفادار او تا لحظه آخر بودند.

گزارش ایکنا حاکی است، سرانجام، شیخ سعید حافظ، ظهر ۴ ژانویه ۲۰۱۶ مقارن با ۱۵ دی ۱۳۹۴ در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. یاسر الشرقاوی در تشییع پیکر او به قرائت قرآن پرداخت و جمعیت عزادار برایش در میدان سیده نفیسه قاهره، مراسمی برپا کردند.

بی‌شک نام و آثار به جای‌مانده از سعید حافظ، میراثی معنوی برای ره‌پویان عرصه ابتهال و انشاد دینی در سراسر جهان خواهد بود. چنانچه استاد بهاءالدین خرمشاهی به نیکویی خواجه حافظ شیرازی را حافظه شعری ما ایرانیان نامیده است، می‌توانیم بگوییم سعید حافظ، در کنار چهره‌هایی چون طه‌الفشنی، نصرالدین طوبار، نقشبندی، محمد عمران و ... حافظه معنوی ابتهال و انشاد دینی در سراسر جهان اسلام است.

بنابراین گزارش، غلامرضا شاه‌میوه، مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم همزمان با سالروز وفات این مبتهل شهیر، عکسی کم‌تر دیده شده از او مربوط به سال ۱۳۸۶ شمسی منتشر کرده است:

در حال تکمیل

در ذیل ابتهالی زیبا با صدای سعیدحافظ را می‌شنویم:

 
 
 
 
مأخذ: https://۳baqera.blogspot.com/۲۰۱۷/۰۱/S.Hafez.html?m=۱

ترجمه: مجتبی اصغری / ایکنا


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=64112

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402