جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 15:30:27 GMT
کد خبر : 63688       تاریخ : 1399/10/03 04:1
 خیر دنیا و آخرت در کلام پیامبر(ص)

خیر دنیا و آخرت در کلام پیامبر(ص)

پیامبر(ص) فرمود: هرکه خداوند، محبّت اهل‌بیت(ع) را روزی‌اش کند، بی‌گمان به خیر دنیا و آخرت رسیده است و در اینکه او اهل بهشت است، احدى نباید شک کند.

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، وقتی هدف خلقت انسان را نظاره می‌کنیم و مسیر رسیدن به آن هدف را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که در این مسیر به سبب طولانی بودن آن و همچنین پرخطر بودن آن نیازمند راهنمایی هستیم که دائماً اتصال خودمان را به او حفظ کنیم تا هم مسیر را گم نکنیم و هم سالم و سلامت به مقصد برسیم.

هدف از خلقت انسان رسیدن به کمالاتی است که از مسیر اتصال به خدا، عبودیت و بندگی او به دست می‌آید. قرآن کریم که انسان را اشرف مخلوقات معرفی می‌کند، در وصف فرزندان آدم می‌فرماید: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا؛[1] و محققاً ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آن‌ها را (بر مرکب) در برّ و بحر سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم.»

این برتری و فضیلت که در راستای همان اتصال به خداست با طی شرایطی به دست می‌آید که مهم‌ترین آن شرایط استفاده حقیقی از راهنماهایی است که خدا به عنوان حجت بر روی زمین قرار داده است. وقتی اتصال قلبی انسان به حجت خدا بر روی زمین برقرار می‌شود گویی در یک حصن حصینی قرار گرفته است که طی مسیر تا رسیدن به خدا را برای او تضمین می‌کند.

محبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام آثار فروانی دارد که توجه به آن بر هر انسانی که به دنبال سعادت است واجب است. پیامبر خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله  می‌فرماید: «مَنْ رَزَقَهُ اَللَّهُ حُبَّ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ اهل‌بیتی فَقَدْ أَصَابَ خَیْرَ اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَةِ فَلاَ یَشُکَّنَّ أَحَدٌ أَنَّهُ فِی اَلْجَنَّةِ؛[2] هرکه خداوند، محبّت اهل‌بیت علیهم‌السلام را روزی‌اش کند، بی‌گمان به خیر دنیا و آخرت رسیده است و در اینکه او اهل بهشت است، احدى نباید شک کند.»

وقتی خدا محبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام را وسیله‌ سعادت انسان و رسیدن به بهشت برین الهی قرار می‌دهد، این نکته بسیار مهم برای ما واضح خواهد شد که باید در کسب، تقویت و حراست از این محبت جدیت و تلاش داشته باشیم. این‌گونه نیست که محبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌خودی ‌خود ایجاد و بدون مراقبه تقویت شود؛ حق این است که بدانیم دستگیری آن نجات‌دهندگان حقیقیِ بشر، بسته به تلاشی است که انسان‌ها در جلب محبت امام معصوم علیه‌السلام از خود نشان می‌دهند.

ابن جَهْم در پرسشی که از امام رضا علیه‌السلام دارد، چنین مطرح می‌کند: «سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ ... قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَشْتَهِی أَنْ أَعْلَمَ کَیْفَ أَنَا عِنْدَکَ فَقَالَ اُنْظُرْ کَیْفَ أَنَا عِنْدَکَ؛[3] عرض کردم فدایت شوم خیلى میل دارم بدانم که من چه مقدار در نظر شما ارزش دارم و علاقه شما نسبت به من چگونه است‌؟ پس فرمودند ببین علاقه تو نسبت به من چگونه است‌؟ محبت من هم نسبت به تو همان‌طور است.»

شناخت هرچه بهتر و بیشتر امامان معصوم علیهم‌السلام در کنار یادآوری و ذکر مداوم آن وجودات مقدس، از مهم‌ترین روش‌هایی است که ما را به این محبت و افزایش هر چه بیشتر آن می‌رساند. زیارت‌های امامان معصوم علیهم‌السلام از راه دور، با آن مفاهیم بلند و سرشار از معنویتی که دارد، یکی از مهم‌ترین دستوراتی است که این روش را دنبال می‌‌کند و بی‌هیچ بهانه‌ای ما را بر سر سفره‌ باکرامت حجت‌های خدا بر روی زمین قرار می‌دهد.

برای اینکه ما این ارتباط را به ‌صورت قوی حفظ کنیم و محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام را در دل خود افزایش دهیم، همیشه نیاز به تدارک‌های عظیم نیست؛ همیشه نیاز نیست که عزم سفر کنیم و توشه راه برچینیم و قدم در جاده‌ زیارت بگذاریم؛ گاه خلوتی برای برقراری این ارتباط کافی است و هزینه‌ آن یک دل آماده و یک زیارتنامه‌ای است که از راه دور خوانده می‌شود و ما را به دریایی عظیم از مفاهیم و معارف الهی پیوند می‌زند.

وقتی این باور در دل‌ و جان ما زنده باشد و به این مسئله شهادت داده باشیم که: «وَ أَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَ خُلَفَاءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ، أَحْیَاءٌ عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقَامِی، وَ یَسْمَعُونَ کَلامِی، وَ یَرُدُّونَ سَلامِی، وَ أَنَّکَ حَجَبْتَ عَنْ سَمْعِی کَلامَهُمْ، وَ فَتَحْتَ بَابَ فَهْمِی بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِهِمْ؛[4] و می‌دانم که رسولت و جانشینانت (درود بر آنان باد) همواره زنده‌اند و نزد تو روزی داده می‌شوند، محل ایستادنم را می‌بینند و سخنم را می‌شنوند و به سلامم پاسخ می‌دهند، اما تو گوشم را از شنیدن کلامشان محجوب کرده‌ای و درِ فهم مرا به چشیدن لذّت مناجاتشان بازکرده‌ای.» دیگر جای شک و شبهه وجود ندارد که می‌توان از راه دور هم این ارتباط را برقرار کرد و جرعه‌نوش محبت آن امامان مهربان علیهم‌السلام شد.
در روزهایی که همه دل‌تنگ زیارت حضرت رضا علیه‌السلام هستیم اگرچه که پایی برای رفتن به‌سوی زیارت قبر مطهر ایشان وجود ندارد اما اگر دلی آماده برای این ارتباط وجود داشته باشد از طرف ایشان انتظار برای برقراری این ارتباط وجود دارد؛ امروز چهارشنبه روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام است.
کلام آخر این کوتاه نوشته را با بیت شعری به محضر امام رضا علیه‌السلام به پایان می‌رسانیم که:
لطف تو دریاست دیگر کاسه و پیمانه چیست
گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب‌خانه چیست
* حجت‌الاسلام مصطفی راهی استاد حوزه علمیه قم
-------------------------
پی‌نوشت:
1.آیه 70 سوره اسراء.
2.بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم‌السلام، محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، ج27، ص78، انتشارات دار احیاء التراث العربی، لبنان.
3.تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعه، شیخ حر عاملی، ج 15، ص 274، انتشارات موسسه آل البیت (علیهم‌السلام) لاحیاء التراث، قم، 1416 ه ق.
4.اذن دخول حرم‌های شریفه. جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة (المصباح)، ابراهیم بن علی کفعمی، ج1، ص472، انتشارات دارالکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون، نجف اشرف، 1349.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=63688

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402