جمعه 31 فروردین سال 1403 Fri, 19 Apr 2024 05:00:08 GMT
کد خبر : 60856       تاریخ : 1399/09/07 15:19
گزارش مکتوب ..... عملیات مروارید نگین عملیاتهای خلیج فارس
روز نیروی دریایی ارتش؛

گزارش مکتوب ..... عملیات مروارید نگین عملیاتهای خلیج فارس

امروز هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش روزی است که طومار یگان دریایی دشمن بعثی درهم پیچیده شد و تا آخر دوران دفاع مقدس نتوانست قد اَلَم کند .

به گزارش مبشرین به نقل از خبرگزاری صداو سیما مرکز بوشهر؛ عملیات مروارید ، در بامداد روز هفتم آذر سال 1359 در پهنه آبهای خلیج فارس نمایش شکوه و اقتدار ایران در دفاع از مرزهای آبی خود و شکست سنگین بر پیکره رژیم بعث عراق شد دراین عملیات که ناوچه پیکان و دریادلان ارتش  حماسه آفریدند و توان دریایی عراق را بطور کامل نابود کردند.

امیر طالب زاده ؛ فرمانده ارشد ارتش در استان بوشهر می گوید : در این عملیات جانفشانی سفید پوشان نیروی دریایی و تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری مشترک خیال رزمندگان را تا پایان دوران دفاع مقدس از نیروی دریایی رژیم بعث عراق راحت کرده و ثابت کردند که در دریا حرف اول را ایرانیان می زنند .
وی می افزاید : در عملیات مروارید در یک برنامه ریزی و اجرای دقیق ؛ با انهدام ناوچه های عراق و انهدام اسکله البکر الامیه را که وظیفه صادرات نفت عراق را برعهده داشت ، اقتصاد نفت عراق را تا مدتها فلج و ناکارآمد کردند .
امیر طالب زاده با تشریح چگونگی اجرای این عملیات می گوید : ناوچه پیکان نیروی دریایی ارتش بصورت موتور خاموش در کنار اسکله البکر الامیه عراق پهلوگیری می کند و سفید پوشان نیروی دریایی پس از در گیری با گارد ریاست جمهوری عراق ، اسکله دشمن را تصرف می کنند .
گزارش مکتوب ..... عملیات مروارید نگین عملیاتهای خلیج فارس

فرمانده پایگاه ششم شهید یاسینی بوشهر می افزاید : هواپیماهای جنگنده  F4پایگاه شکاری بوشهر هم که مجهز به موشک های  ماوریک بودند به محض اعلام خطر ناوچه پیکان ؛ با پرواز به آن منطقه ، ناوچه های رژیم بعث عراق را هدف قرار می دادند .
وی می گوید : عراقی‌ها با خرید ۱۲ فروند ناوچه موشک‌انداز «اوزا» از روس‌ها تسلط نسبی در منطقه دریایی پیدا کرده بودند درعملیات مروارید همگی  منهدم شدند .  


آبروی دریا
دریادلان ارتش با طراحی یک عملیات مشترک با نیروی هوایی تلاش کردند تا شر ناوچه‌های مزاحم عراقی را کم کنند.
دریادار امیر آزاد فرمانده سابق منطقه یکم نیروی دریایی ارتش می‌گوید: ناوچه‌های عراقی به علت موقعیت جغرافیایی این کشور در پشت اسکله‌های نفتی البکر و الامیه (در دهانه رود اروند رود و نزدیکی بندرام القصر عراق) کمین می‌کردند و این سکو‌ها که با بتن و محکم ساخته شده بودند سنگری برای نیروی دریایی عراق بودند.
برای کم کردن شر نیرو‌های صدام لازم بود تا نیروی دریایی ارتش حرکتی کند.
دستور سری برای انجام عملیات علیه این سکو‌ها و ناوچه‌های عراقی بالاخره دو ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی در آذرماه رسید.
منطقه دوم امامت نیروی دریایی ارتش مامور اجرای عملیات شد. به علت فاصله طولانی این سکو‌ها با بوشهر استفاده از تیزپروازان نیروی هوایی نیز در دستور کار قرار گرفت.
گزارش مکتوب ..... عملیات مروارید نگین عملیاتهای خلیج فارس


طراحی عملیات مروارید
در عملیات مروارید هدف اصلی حمله به سکو‌های نفتی البکر و الامیه و نابود کردن ناوچه‌های اوزا عراقی و بمباران بندر ام القصر عراق بود.
این عملیات در سپیده دم هفتم آذرماه با طراحی مشترک نیروی هوایی و دریایی آغاز شد. البته پیش از این در دو سه هفته گذشته نیز دو عملیات اشکان و شهید صفری علیه این سکو‌ها انجام شده بود.
ناوچه‌ها و شناور‌های ایرانی با رادار خاموش به نزدیکی اسکله رسیده بودندو تکاوران نیروی هوایی با فانتوم‌ها ناوچه‌های دشمن را یکی پس از دیگر به قعر دریا فرستادند و در مدتی کوتاه پرچم ایران بر فراز این سکو‌ها برافراشته شد.
در ادامه این عملیات، نیرو‌های ایرانی به آخرین منطقه شمال خلیج فارس یعنی خورعبدالله در سواحل و مرز دریایی عراق هجوم بردند و بیش از ۹۰ درصد از یگان‌ها و نیرو‌های پشتیبانی کننده ناوگان درگیر دریایی عراق را منهدم کردند.
گزارش مکتوب ..... عملیات مروارید نگین عملیاتهای خلیج فارس


درس تلخ
در جریان این عملیات ۴ فروند قایق موشک‌انداز کلاس اوزا و ۷ فروند شناور دیگر عراقی غرق شدند و ۶ فروند میگ-۲۳، یک فروند میگ-۲۱ و یک فروند بالگرد سوپر فرلون نیروی هوایی عراق سرنگون شدند.
امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش می‌گوید: بر اثر این عملیات نیروی دریای عراق بطور کامل زمین گیر شدو تا پایان جنگ توان عملیات علیه نیرو‌های ایرانی نداشت.
بر اساس اسناد موجود جنگ، همچنین جریان صادرات عراقی‌ها از آب‌های خلیج فارس قطع شد و رژیم متجاوز صدام مجبور شد از مرز‌های اردن و ترکیه نفت خود را صادر کند.
سلاح‌های جنگی عراقی‌ها هم که در کشتی‌های ایتالیایی بارگیری شده بودندهیچ زمانی امکان ارسال پیدا نکردند.
اما در عوض ایران بر آب‌های خلیج فارس مسلط شد و جریان صادرات و واردات نفتو کالای ایران به روال عادی بازگشت.
یاد پیکان
پیکان در عملیات مروارید خوش درخشید.
قهرمانان ناوچه همیشه جاودان پیکان در نزدیکی محل اصلی درگیری توانستند دو فروند هلی‌کوپتر و یک فروند هواپیمای میگ عراقی را در دریا سرنگون کنند.
اما در هنگامی که عملیات پایان یافته بود و خلبانان به پایگاه بازگشته بودند. ناوچه پیکان در حالی که به طرف مرز‌های ایران در حرکت بود در کمین ناوچه عراقی قرار گرفت و به قعر دریا رفت.
گزارش مکتوب ..... عملیات مروارید نگین عملیاتهای خلیج فارس


خسارت سنگین
در این عملیات پیروزمند که با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی انجام شد، ضرباتی سنگین بر پیکره نیروی هوایی و دریایی عراق وارد شد به طوری که هیچگاه نتوانست از اثرات این شکست رها شود. انهدام ناوچه‌های دشمن، انهدام دو ترمینال نفتی عراق و شکار موشک‌های کرم ابریشم که به سمت ایران شلیک می‌شدند، از جمله نتایج عملیات مروارید بود.
پیروزی شیرین
روز‌های آغازین جنگ، نه‌تنها یادآور بخشی از تاریخ است بلکه مانند یک داستان، جذاب است. روزی که سپید پوشان نیروی دریایی ارتش یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمی علیه متجاوز انجام دادند.
عملیات مروارید در شصت و هفتمین روز جنگ تحمیلی یک پیروزی شیرین و بزرگ برای رزمندگان ایرانی بود که تلخی‌های نبرد با صدام را از یاد ببرد.
نتایج عملیات مروارید
۱. انهدام بخش عمده نیروی دریایی عراق و محبوس شدن مابقی یگان‌های دشمن در بنادر ام القصر و بصره
۲. قطع کامل صادرات نفتی عراق از پایانه‌های نفتی البکر و الامیه و انهدام آن‌ها
۳. استیلای کامل نیروی دریایی ایران تا پایان جنگ تحمیلی بر خلیج فارس و دریای عمان
۴. کم نظیر بودن این نوع عملیات در تاریخ جنگ‌های دریایی
۵. اقتدار و سیادت دریایی ج. ا. ایران تا پایان جنگ تحمیلی
۶. بازتاب مثبت این عملیات در رسانه‌های خارجی به جهانیان
۷. حفظ و تامین خطوط مواصلاتی خودی و بازنگه داشتن خطوط تردد کشتیرانی به بندر امام
۸. ایجاد زمینه لازم جهت عملیات‌های بعدی
گزارش مکتوب ..... عملیات مروارید نگین عملیاتهای خلیج فارس

بیشتر بخوانید؛  اوج بلوغ و بالندگی راهبردی در نیروی دریایی ارتش
اقتدار ایرانی
امروز اقتدار نیروی دریایی فراسرزمینی است و جای پایش در آب‌های آزاد و دور از ایران اسلامی باز شده است.
دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش می‌گوید: عملیات مروارید در دفاع مقدس شاهکار نیروی دریایی ارتش در نبرد با دشمن متجاوز به وطن بود. عملیاتی که آبروی نظامی ایران شدو طومار نیروی دریایی عراق پیچیده شد.
دریاردار مجتبی محمدی هم می‌گوید: در این عملیات پرونده نیروی دریایی عراق بسته شد و در طول هشت سال جنگ تحمیلی سیادت دریایی ایران در آب‌های نیلگون خلیج فار س حفظ شد.
ماموریت ارتش پس از پایان جنگ همچنان در دفاع از منافع تجاری و آب‌های ایران ادامه دارد.
امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش می‌گوید: ناوچه‌های نیروی دریایی با اسکورت بیش از ۳ هزار کشتی تجاری و ۴۰۰ حمله به دزدادن دریایی اقتدار ایرانی را به اثبات رسانده است.
وی با اشاره به اقتدار موشکی می‌افزاید: با توان نیرو‌های ایرانی موشک‌های قادر و غدیر را با برد ۳۰۰ کیلومتر و موشک کروز دریایی در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار گرفته است.
این نیرو همچنین بیش از 69 ماموریت دریایی در آب‌های دور و آزاد به ثبت رسانده است.
اکنون با تکیه بر دو ویژگی ایمان و تخصص جوانان ایرانی آب و آسمان خلیج فارس در تسلط ایرانی هاست و نیروی دریایی پس از تامین امنیت در خلیج فارس اکنون سودای حضور در آب‌های آزادو اقیانوس هند دارد. ویژگی‌ها که نشان از سیادت دریایی ایران دارد.
بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات ایران از طریق دریاست و این نشان می‌دهد ایران در دریا همچنان مقتدر می‌مامند.

 

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=60856

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402