جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 02:52:00 GMT
کد خبر : 59857       تاریخ : 1399/08/06 28
آنچه بر محل غیبت امام زمان(عج) گذشت؛ از انفجار تا اجرای طرح توسعه

آنچه بر محل غیبت امام زمان(عج) گذشت؛ از انفجار تا اجرای طرح توسعه

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات سامرا با تأکید بر اینکه هیچ اثری از تخریب مربوط به انفجارهای حرم مطهر امامین عسکریین باقی نمانده است، گفت: اکنون بیش از دو هزار نفر می‌توانند در سرداب محل غیبت امام زمان(عج) عبادت کنند.

به گزارش مبشرین، جعفر دهنوی، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات سامرا، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به بازسازی و توسعه حرم امامین عسکریین و محل غیبت کبرای امام زمان(عج)، گفت: در حال حاضر بیش از ده‌ها پروژه کوچک و بزرگ در حرم مطهر سامرا در حال انجام است و گروه‌های هنری از جمله طلاکاران، گروه‌های عمرانی و سنگ‌کارها، مقرنس‌کارها، آینه‌کارها، طراحان کاشی‌کار و سایر صنعت‌گران و هنرمندان در این حرم مطهر در حال فعالیت هستند تا آثاری ماندگار را از نظر هنری و استحکام و درخور شأن این بیت شریف خلق کنند.

سامرا را با اشک چشمانمان مستحکم‌تر می‌سازیم

وی با اشاره به دو انفجار تروریستی که در حرم‌ به وقوع پیوست، در خصوص شرایط کنونی حرم گفت: حدود ۱۴ سال از حادثه تلخ انفجار در حرم مطهر می‌گذرد. پس از این اتفاق بلافاصله با هدف‌گذاری محبان عصمت و طهارت(ع) و شیفتگان این امامان همام، با شعار «سامرا را با اشک چشمانمان سریع‌تر، وسیع‌تر و مستحکم‌تر می‌سازیم» طرح‌های بازسازی حرم آغاز شد و بیش از ۱۰ برابر توسعه یافته است.

دهنوی از افزایش قابل توجه تعداد زائران این حرم مطهر نیز سخن گفت و افزود: هر سال نسبت به سال گذشته خیل زائران این حرم افزایش می‌یابد و امسال نیز در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) همانند مراسم اربعین خیل عظیم زائران در این حرم مطهر جمع شدند و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته اکنون هیچ اثری از حادثه انفجار در حرم باقی نمانده است. دشمن به خیال اینکه بقیع دیگری اینجا درست خواهد کرد، دست به انفجار حرم مطهر زد، اما اکنون نه تنها شیعیان بلکه محبان اهل بیت(ع) از سایر مذاهب و ادیان نیز خود را منتسب به این آستان می‌دانند و به آن پناه می‌آورند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات سامرا وجود سرداب مقدس محل به دنیا آمدن، زندگی و غیبت کبرای امام زمان(عج) را از ویژگی‌های حرم مطهر سامرا برشمرد و ادامه داد: این حرم نه تنها محل شهادت و خاکسپاری، بلکه محل زندگی سه امام و دو امامزاده حسین(ع) و محمد(ع) بود. در گذشته محل سرداب به حدی کوچک بود که دو نفر همزمان نمی‌توانستند از پله‌های این سرداب پایین بروند و ۲۰ نفر همزمان نمی‌توانستند در آنجا نماز بخوانند، اما امروز بیش از دو هزار نفر می‌توانند در این محل به زیارت بپردازند و وسعت این سرداب به حدی رسیده که خیل عظیم زائران در این مکان اطراق می‌کنند.

وی اظهار کرد: دو پنجره نیم ضریح مطهر نیز برای محل سرداب در حال ساخت است که نصب خواهد شد. آینه‌کاری و مقرنس‌کاری این بخش نیز در حال انجام است. مضیف حرم نیز با برنامه‌ریزی و بدون محدودیت در حال ارائه خدمات به زائران است. همچنین مرحله چهارم سنگ‌کاری باب المهدی، که سنگ‌کاری دور حرم مطهر است، به زودی آغاز می‌شود و در ادامه به طرح توسعه می‌پردازیم که اولین گام بعد از مرمت و بازسازی است.

آنچه بر محل غیبت امام زمان(عج) گذشت/ از انفجار تا اجرای طرح توسعه

دهنوی در پاسخ به اینکه شیوع کرونا در روند بازسازی و توسعه حرم سامرا چه تأثیری داشت؟ گفت: همه‌گیری کرونا بر این روند هیچ تأثیری نگذاشته است و با مدیریت و برنامه‌ریزی تولیت و هیئت امنای حرم سامرا، تنها حرمی که با شیوع کرونا در آن بسته نشد حرم سامرا بود و اکنون به پاس خون شهدای مقاومت به خصوص شهدای بزرگوار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس امنیت کاملی در سامرا برقرار است.

مردم سامرا منتظر زائران هستند

وی از آغاز طرح توسعه حرم مطهر خبر داد و تصریح کرد: بازسازی حرم مطهر تأثیر فرهنگی ارزشمندی بر این منطقه گذاشته و موجب الفت بیشتر مردم و زائران شده است. مردم سامرا از دیدن زائران در شهرشان بسیار خوشحال می‌شوند. دو سال پیش تصمیم ارزشمندی گرفته و اجازه داده شد که زائران اربعین از داخل شهر به سمت حرم مطهر بروند که موجب ارتباط نزدیک‌تر زائران و مردم شهر شد و مردم سامرا از زائران به خوبی استقبال و پذیرایی کردند و هر سال منتظر اربعین و سایر مناسبت‌ها هستند که زائران را در شهر خود ببینند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات سامرا تصریح کرد: مردم سامرا بسیار فهیم، باتجربه و دوستدار اهل‌بیت(ع) هستند، هر چند اکثر آنها اهل سنت هستند اما این حرم را متعلق به جد خودشان می‌دانند و زائران را بسیار دوست دارند. آنها خود را منتسب به امام هادی و امام حسن عسکری(ع) و امنیت این شهر را به وجود این امامان بزرگوار متصل می‌دانند.

وی زیباترین اتفاق دوره مأموریت خود را حضور در این بیت شریف و محلی که صاحب آن امام حی است دانست و گفت: اگر گرهی در امور ایجاد ‌شود، بلافاصله با توسل به امام زمان(عج) باز می‌شود. ارتباط خوبی با تولیت و هیئت امنای حرم داریم و همانند دوست و برادر در کنار هم فعالیت می‌کنیم و این الفت و دوستی به پاس این است که دو ملت ایران و عراق به هم پیوسته‌ و مکمل یکدیگرند.

آنچه بر محل غیبت امام زمان(عج) گذشت/ از انفجار تا اجرای طرح توسعه


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=59857

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402