پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 14:14:10 GMT
کد خبر : 57378       تاریخ : 1399/07/19 11:41
افتخاری: فعالیت قرآنی برای بسیاری هنوز جایگاهی ندارد / بانوان قرآنی دوباره منسجم شوند
آسیب‌شناسی غیرفعال شدن مجامع بانوان قرآنی؛

افتخاری: فعالیت قرآنی برای بسیاری هنوز جایگاهی ندارد / بانوان قرآنی دوباره منسجم شوند

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور با اشاره به اینکه بانوان فعال قرآنی با همدلی و استمرار در پیگیری مطالباتشان، می‌توانند علاوه بر فعال کردن مجدد مجامع خود، حضوری مؤثر در مجامع تصمیم‌ساز امور قرآنی کشور نیز داشته باشند، گفت: در کل، فعالیت قرآنی برای بسیاری از افراد هنوز جایگاهی ندارد و در این میان تلاش بانوان در این عرصه مهجورتر واقع شده است.

 
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، گستردگی فعالیت بانوان در امور قرآنی کشورمان در قیاس با آقایان، امری است واضح که این را از آماری مثل تعداد حافظان کل قرآن و متقاضیان شرکت در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد، تعداد مؤسسات قرآنی که به همت بانوان راه‌اندازی شده‌اند و دیگر رویدادهای قرآنی کشور می‌توان فهمید. اما چرا با وجود این فعالیت‌های گسترده، بانوان ما در جلسات و شوراهای مهم و تصمیم‌گیر امور قرآنی حضور کم‌رنگی دارند. در این باره با لاله افتخاری، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور، در دو محور آسیب‌شناسی مجامع قبلی بانوان فعال قرآنی و اهداف تشکیل این هیئت در ذیل سازمان دارالقرآن الکریم گفت‌وگو کردیم.

ایکنا ـ با وجود اینکه شاهد فعالیت گسترده‌تر بانوان در عرصه قرآنی هستیم، علل حضور کم‌رنگ بانوان در مجامع و جلسات تصمیم‌گیر کلان‌برنامه‌های قرآنی را در چه می‌دانید؟

عوامل مختلفی وجود دارد. بخشی به این برمی‌گردد که حتی فعالیت‌های قرآنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه آقایان نیز، خیلی گسترده و نمایان نبود و این محدودیت و محرومیت برای حضور بانوان بیشتر بود. فعالیت بانوان در آن برهه زمانی بیشتر بر روی روخوانی و روان‌خوانی به ویژه روخوانی و کمتر فصیح‌خوانی بود. در آن زمان، حفظ قرآن عمومیت نداشت، امثال بنده نیز، لطف خداوند شامل حالم شد که موفق به حفظ قرآن شدم. در این چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی گذشت تا بانوان جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند. در این انقلاب که بانوان با باورهای دینی و الگو گرفتن از نهضت حسینی(ع) و الهام گرفتن از حضرت زینب(س) وارد عرصه شدند، بسیار زمان صرف شد تا موقعیت خود را در عرصه‌های مختلف مانند علم، تکنولوژی، حضور اجتماعی و فعالیت‌های دیگر از جمله قرآن کریم پیدا کنند.

 
 

انتظار داشتیم تا این قبیل فعالیت‌ها تا زمان رسیدن به بلوغش، نمایان نشود، اما این گلایه را داریم که همچنان مهجور است. شاید بخش کمی از این مهجوریت به جامعه بانوان بازمی‌گردد؛ اما بیشتر ثقلش با نگاهی که باید از طرف جامعه قرآنی به بانوان صورت گیرد، بازخورد دارد. ان‌شاالله به زودی دولت جهانی قرآن را خواهیم داشت که بر اساس روایات، از ۳۱۳ نفر تشکیل شده و حدود ۵۰ نفر از کارگزارانش بانوان هستند. پس بانوان قطعاً تربیت قرآنی دارند. پس لازم به بازنگری به وضعیت خودمان و رفع نقص‌ها را داریم. البته بخشی از این نمود نداشتن، به نگاه مادرانه، خواهرانه، ایثار و تواضع بانوان برای اینکه همسران، پدران، برادران و فرزندان درخشش داشته باشند، بازمی‌گردد. اما از طرفی، خود بانوان هم باید دیده شوند. حدود ۵۰ درصد جامعه را بانوان تشکل می‌دهند و به فرمایش مقام معظم رهبری، اگر این ۵۰ درصد، وارد عرصه شوند، جمعیت عظیمی را با خود همسو خواهند کرد. اما این گروه چقدر دیده شده‌اند؟ در بخش حفظ قرآن کریم، توانمندی‌های بانوان تا حدودی نمایان است، اما توانمندی‌های قرائت آنها، امکان نمایان شدن ندارد. اما این موضوع نباید باعث به حاشیه راندن آنان شود. بانوانی را در جامعه قرآنی داریم که در بحث قرائت، توانمند هستند، چه اشکالی دارد که با رعایت قوانین شرعی در جلسات بانوان با رقابت سازنده، توانمندی‌هایشان را در معرض دیگران نمایان کنند. البته این امر در مسابقات قرآن محقق می‌شود، اما تنها به برپایی مسابقه خلاصه نشود. تشکیل نشست‌ها و محافل قرآنی ویژه بانوان می‌تواند، راهی دیگر باشد. هم‌اکنون نیز این محافل و نشست‌ها وجود دارند، اما به شیوه‌ای مناسب و منسجم نیست. موضوع دیگر ارتباطات بین‌المللی با بانوان کشورهای دیگر است که محقق نشده است. البته بانوی قرآنی شدن تنها به حفظ و تلاوت قرآن نیست، بلکه به عملکرد قرآنی است که باید بانوان پرچم‌دار باشند.

حضور متخصصان بین‌المللی در هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی کشور/ آسیب شناسی مجامع قرآنی بانوان

زمانی که توفیق خدمت در فراکسیون قرآن و عترت مجلس را پیدا کردم، چندین سال پیگیر برپایی دو مسابقه قرآنی از جمله برپایی مسابقه بین‌المللی قرآن بانوان بودم. برای برپایی این مسابقات، نبود باور، وجود حساسیت، مقاومت موانعی را ایجاد کرد. البته کوتاه نیامده و با لطف خداوند و همراهی و حمایت برخی از مسئولان، بعد از چند سال موفق به تثبیت این مسابقات شدیم. این موضوع نیز از نظر کیفیت‌بخشی، رعایت ضوابط و ملاحظه برخی از موارد، در صورت محکم‌کاری، می‌تواند بسیار عالی، جایگاه زنان را در جهان اسلام بشناساند. هم‌اکنون بیش از بیست هزار اثر پژوهشی و پایان‌نامه قرآنی بانوان گردآوری شده است. این موضوع نیاز به تحلیل دارد که چه کاری انجام شده و خروجی آن چیست؟ هم‌اکنون داده‌ها آماده هستند، باید پردازش، برنامه‌‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود.

ایکنا ـ سال‌ها قبل، شاهد برگزاری مجامع تصمیم‌گیر ویژه بانوان فعال قرآنی بودیم. اما روزبه‌روز شاهد کم‌رنگ شدن فعالیت آنها هستیم، به طوری که اکنون غیرفعال است. به نظر شما این به کم‌کاری بانوان بازنمی‌گردد؟

یک‌سری به فعالیت‌ غیرمنسجم بانوان و تبیین این موضوع برای آقایان برای درک جایگاه واقعی فعالیت بانوان بازمی‌گردد. البته بر این نکته تأکید می‌کنم که در کل، فعالیت قرآنی برای بسیاری از افراد که عاشق قرآن هستند، اما درک دقیقی از رسالت خودشان در ساحت قرآن ندارند، جایگاهی ندارد. زمانی‌که بنا شد تا اسناد چهارگانه توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه پنجم در نظر گرفته شود، با پیگیری بسیار زیاد، که حتی گاهی منجر به ناامیدی من می‌شد، بدون داشتن بار مالی، بسیار معقولانه یک بند به این برنامه افزودم تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سند توسعه فرهنگ قرآنی را در حوزه‌های تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی، پژوهش و سلامت به تصویب برساند. با زحمت از نمایندگان مجلس، این مصوبه را دریافت کردم.

 
 

حتی فعالیت فراکسیون قرآن و عترت مجلس نیز در ابتدا برای عده زیادی قابل درک نبود و به تدریج جای خود را باز کرد که امیدواریم جایگاه و رسالت اصلی خود را نگه دارد. این فعالیت‌ها تا بخواهد مشمول بانوان شود، این محرومیت و مظلومیت مضاعف می‌شود. در آخرین سالی که به عنوان نماینده در کمیسیون تلفیق، حضور داشتم برای راه‌اندازی صندوق توسعه فرهنگ قرآنی، یک مصوبه گرفتم و آنقدر رفت و آمد شد تا نمایندگان توجیه شدند. برای همه امور نیاز به ایجاد باور در دیگران و زحمت و استمرار نیاز است. بانوان هم باید همینطور باشند، اما از راهش وارد شوند. یعنی کارهایی که نه شعار، بلکه واقعاً شدنی است به ثمر برسانند.

ایکنا ـ چندین دوره همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه یا همایش بانوان فعال قرآنی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اما شاهد هیچ‌گونه خروجی از این جمع برای حضور در مجامع مهم تصمیم‌ساز امور قرآنی شاهد نبودیم. با توجه به حضور شما در اغلب این مجامع، نتوانستند حداقل یک سند یا ضوابط و شرایطی را تدوین کنند تا نمودی از خودشان داشته باشند. آیا عقب‌نشینی از سوی بانوان فعال قرآنی صورت گرفته است؟

زحماتی کشیده شد که به تدریج در حال پیدا کردن جایگاه خود بود، اما همه این موارد زمان، صبر و استمرار می‌خواست و نباید عقب‌نشینی می‌شد. البته همه برنامه‌ها به دلیل شرایط کرونا، از جمله برنامه‌های قرآنی، به ویژه فعالیت بانوان تا حدودی غیرفعال شده است. بخشی دیگر، ایجاد باور جامعه را می‌طلبد. در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان صاحب نظر و نماینده بانوان معرفی شدم و در تلاش هستم، اما چقدر می‌تواند این حضور تأثیرگذار باشد؟ همانطور که در این مسیر، شورای توسعه و فراکسیون تشکیل شد و مصوبات بسیاری داشت، اما این بحث در حال پیگیری است که اگر بانویی قرآنی شد، خانواده و جامعه قرآنی می‌شود و سود آن بیشتر از همه به آقایان می‌رسد، زیرا بانوی قرآنی از جایگاه، حق و مسئولیت خود آگاه است. چون مرز و حقش را می‌داند نه ظلم می‌کند و نه ظلم می‌پذیرد، با اخلاق قرآنی خود کمک می‌کند که جامعه به طرف تعالی پیش برود. بخشی از این نمود نداشتن فعالیت بانوان قرآنی، به خود بانوان باز می‌گردد که باید همبستگی، همدلی و هم‌افزایی داشته باشند و در برابر سلایق یکدیگر منافع جمع را در نظر گیرند و توانمندی‌های خود را نمایان کنند.

هر چند آمار دقیقی نداریم، اما بیش از آقایان، بانوان قرآنی توانمند داریم. بانوان باید مطالبه خود را داشته‌ باشند. در اینجا گذری به کربلا و جریانات بعد از آن داشته باشیم. در صحنه کربلا همه از جمله زنان، طفل شش‌ماهه، جوانان، مردان، نوعروس، مادر، همسر، دختر سه‌ساله، پیرمرد، نقش‌آفرین بودند. در جامعه قرآنی نیز همه باید نقش‌آفرین باشند. اگر نقشه وجود داشته باشد، عمل و پایش بر آن صورت گیرد، قطعاً همه جایگاه خودشان را پیدا خواهند کرد.

یک سال پیش، نشستی در حرم مطهر امام حسین(ع) با عنوان «شب قرآنی» ویژه بانوان ایرانی و عراقی برگزار شد. با توجه به مسئولیتی که در فراکسیون قرآن مجلس داشتم و سفرهایی که به کشورها صورت گرفت، بسیاری از نمایندگان کشورهای دیگر خواستار ارائه برنامه برای امور قرآنی بانوان و حتی آقایان‌ شدند. این امر باید دیده شود که بحمدالله این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

ایکنا ـ به نظر شما بانوان فعال قرآنی، همچنان باید تلاش‌شان برای تشکیل مجامع به صورت جداگانه باشد یا درصدد باشند تا به همین مجامع فعال مانند شورای توسعه فرهنگ قرآنی ورود کنند؟

هر کدام از این بخش‌ها از ظرفیتی برخوردارند. برای گسترش فرهنگ قرآنی و برای مضاعف کردن توان قرآنی، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود. بسیار عالی است که بانوان نیز مجامعی داشته باشند. هم‌اکنون مدیریت بسیاری از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی قوی برعهده بانوان است. مجامع قرآنی برای بسیاری از موارد نمی‌تواند، تصمیم‌ساز باشند و حاکمیت باید با بسترسازی و هموار کردن جاده‌ها وارد شود و موانعی را برداشته و حمایت کند. همان‌طور که در بحث مصوبات قرآنی، وظیفه شورای توسعه، حمایت، هدایت و نظارت است و نه تصدی‌گری و رقابت با بخش مردمی. از ابتدا هم در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان پارلمان قرآنی، بر حضور چهار نماینده از تشکل‌ها‌ی مردمی برای ارتباط با مدیران رده بالای قرآنی تأکید شده بود. این موضوع قدم مبارکی بود که باید تشکل‌ها با تصمیم‌سازی‌ها حضور داشته باشند. بنده با داشتن یک تشکل و هم عضو تشکل‌های قرآنی حضور دارم. تعداد قابل توجهی، تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه عضو هستند که بر تصمیمات دیگر اعضا تأثیرگذار بوده که البته همدلی و گاهی اختلافاتی هم وجود دارد. بسیاری از مسئولان تشکل‌های قرآنی از بانوان تشکیل شده‌اند و از این طریق پیشنهادهای خودشان را به شورای تصمیم‌ساز منتقل می‌کنند و چه بسا خود بانوان نیز می‌توانند حضور داشته باشند. زمانی که می‌گوییم مدیران بیشتر تشکل‌ها بانوان هستند، خودشان باید بهتر از همه از خودشان حمایت کنند. البته بحث جنسیت مطرح نیست، بلکه به دلیل قابلیت و توانمند بودنشان از کارهای بانوان دفاع کنند. زمانی که آنها با شاخصه‌های صحیح انتخاب کنند، قانون هم از آنها حمایت خواهد کرد. بیان جنسیت باعث پایین آمدن، جایگاه بانوان است، در حالی که قابلیت آنها باید مطرح شود.

 
 

ایکنا ـ با توجه به مسئولیت‌های شما در بخش قرآنی، دیگر بانوان اساتید دانشگاه به شما مراجعه کرده‌اند تا برای حضور در مجامع و شوراهای قرآنی اعلام آمادگی کنند؟

به دلیل اینکه نماینده و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس بودم، مراجعات زیادی داشته‌ام که اظهار تمایل برای فعالیت در امور قرآنی داشته‌اند، جلساتی را نیز حدود شش سال پیش برای یک چنین جایگاه برای بانوان برپا کردیم. چندین جلسه با آقایان و بانوان صاحب‌نظر قرآنی برگزار شد تا واقع‌‌بینانه کار پیش برود. شاید بخشی از دستاورد آن جلسات، مسابقات بین‌المللی و کارهای دیگری که به نتیجه رسید، باشد. اما باید این مسئله پیگیری شود و رها نشود. خوشبختانه فکر توجه به بانوان قرآنی در جامعه کلید خورده است. علاقه‌مندان در این حوزه هرگونه نظر و پیشنهادی دارند از طریق پیامک به شماره ۰۹۱۲۳۲۷۵۲۱۱ ارسال کنند تا در اولین فرصت با این عزیزان تماس می‌گیرم.

ایکنا ـ چه میزان آسیب‌شناسی از فعالیت‌های مجامع قبلی بانوان داشته‌اید؟ با توجه به اینکه مجامع قبلی زمان زیادی را صرف کردند و جلسات متعددی داشتند، آیا ضروری نیست که هیئت اندیشه‌ورز قرآنی برای اینکه دچار ضعف‌های مجامع قبلی نشود، این آسیب‌شناسی را انجام دهد؟

به نبود نقشه راه اشاره کردم. نقشه اصلی که بتوان جایگاه کنونی خود را دریابیم و اینکه گام به گام به کجا‌ها باید رفت. شورای توسعه فرنگ قرآنی از همه ظرفیتش استفاده کند تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند که البته بعید می‌دانم جبران شود، امیدواریم با سرعت و کیفیت‌بخشی و نظارت مستمر بتوانیم برسانیم. اسناد چهار‌گانه توسعه فرهنگ قرآنی که به تصویب رسید برای برنامه پنجم درنظر گرفته شده بود و تاکنون به طول انجامیده است در حالی که کم‌کم به سمت تهیه برنامه هفتم پیش می‌رود. انشالله که دقیق اجرا شود و شورای توسعه فرهنگ قرآن بند بند این برنامه را بررسی و سرمایه‌گذاری کند. بنابراین جدا از این برنامه، بانوان سندی هم باید برای خودشان داشته باشند، یعنی وحدت در عین کثرت باشد. برخی از رسالت‌ها باید به صورت خاص دیده شود. ما در جریان کربلا می‌بینیم «إنّ الله قد شاء أن یراک قتیلاً» یک عده‌ای را خداوند برای شهادت، مصلحت دانسته و عده‌ای دیگر را برای رساندن پیام شهادت. باید تقسیم کار صورت گیرد. 

اباعبدالله الحسین از مدینه حرکت می‌کند تا رسالت عظیمی را انجام دهند. درآنجا نیز تفکیک کار دیده می‌شود، در کربلا چه رسالت زنانه‌ای دیده شد؟ در شرایط کربلا، چه کسی باید لْتَذْكُرِ الی اَللَّهِ باشد. اگر زن، قرآنی باشد، خانواده قرآنی خواهد شد و می‌تواند در سختی‌ها  ضربه‌گیر باشد. برای این خانم چه مسائلی در بحث شغل و خانه‌داری تعریف شده است، با این نگاه‌ها باید برای بانوان تقسیم کار صورت گیرد. این عالم با حکمت آفریده شده است. اینها دیده نشدند که باید به این موارد توجه شود. در این صورت، باید خانم به عنوان یک بانو، عضوی در خانواده، عضوی سازنده در جامعه و الگوی شیعه در سطح بین‌المللی نمایان شود

ایکنا ـ هیئت اندیشه‌ورز بانوان فعال قرآنی چند ماه است که با تشکیل چهار جلسه کار خود را آغاز کرده است. آیا آسیب‌شناسی انجام شده تا دوباره درگیر مشکلات قبلی نشود؟

جای این هیئت خالی بود و برای کارکرد بهتر هیئت اندیشه‌ورز بانوان فعال قرآنی تشکیل شد که جای تشکر دارد. مسئولیت این هیئت به بنده اعطا شد که امیدواریم خدمتگزار قرآن و این هیئت باشیم. چندین جلسه تشکیل شد که در جلسات اول، باید ساماندهی صورت می‌گرفت. این هیئت از سوی دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده است. افرادی که عضو هیئت اندیشه‌ورز بانوان فعال قرآنی هستند، سال‌ها دستی بر فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند که مسئولیت، خدمت به مردم و گاه فعالیت داخل و بین‌المللی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده‌اند. این افراد ابتدا باید بستر آسیب‌شناسی را فراهم کنند و سپس دعوت‌ها در قالب همایش و یا پویش در فضای مجازی انجام شود. بنابراین افراد عضو، آگاهی از ظرفیت قرآنی روستاهای کشور در بخش بانوان هم دارند.

 
 

دو هدف کلان هیئت اندیشه‌ورز شامل استفاده از ظرفیت جامعه قرآنی بانوان برای خود جامعه قرآنی بانوان (قرآنی کردن جامعه بانوان) و دیگری استفاده از ظرفیت جامعه بانوان برای همه عموم جامعه است. بنابراین با این دو هدف کار را آغاز کردیم. آسیب‌هایی که وجود دارد شامل نبود انسجام، تمرکز، هماهنگی و آگاهی کامل از ظرفیت‌ها. رصد و شناسایی بانک بانوان فعال قرآنی که جلساتی برای دریافت اطلاعات بانوان قرآنی در رده‌های مختلف برپا شد. در آینده نزدیک با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، بخش قرآنی راه اندازی شود. علاقه‌مندان ایده‌های خود را می‌توانند ارسال کنند تا مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند. در سال‌های گذشته سرشماری  انجام و میزان سواد قرآنی افراد از زبان خود آنها دریافت شد که زمینه سازی آن با مشکلاتی همراه بود و در حقیقت جلسات بسیاری برای یک آمایش درباره سواد قرآنی، توان قرآنی برپا شد که متاسفانه به نتیجه‌ای نرسید که می‌توان در آینده با تفکر بیشتر به عنوان خود اظهاری از افراد جمع‌آوری شود. در چند جلسه گذشته هیئت اندیشه‌ورزان دو طرح کلان در حوزه بانوان بین‌المللی و مادران بررسی شد.

اعضای حقیقی و حقوقی این هیئت شامل خانم دکتر حاج عبدالباقی از حافظان و چهره‌های شناخته شده قرآنی، دکتر بهجت‌پور، آقای دکتر محمدعلی خواجه‌پیری تنها عضو حقیقی آقا، حوریه عقبائی و دو نفر از شخصیت‌های حقوقی از سازمان دارالقرآن الکریم و غیره و همه جلسات با حضور ریاست سازمان دارالقرآن و دبیر این مرکز برپا می‌شود.

بنابر این یک‌سری برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم از طرح‌ها استفاده کنیم که به دنبال آن، ساختار استانی تشکیل شد و هفته آینده جلسه‌ای به صورت ویدئوکنفرانس با استان‌ها برپا می‌شود. استان‌ها چهره‌های قرآنی، تاثیرگذار و شاخص خود را معرفی کردند. انتخاب این افراد به دلیل شناختی است که از ظرفیت‌های میدانی استان دارند، انجام شد. مباحث کلان برنامه‌ای به استان‌ها منتقل و تصمیم‌ها اخذ می‌شود و نخبگان و الگوهای توانمند در همه عرصه‌های قرآنی، کارآفرینی و غیره معرفی شوند. تعاملاتی با دیگر مراکز و نهادها در حال رایزنی است. کار به تازگی شروع شده و در این مدت برای برنامه‌ریزی‌های دقیق، سعی شده است.

در همین راستا، ظرفیت دیگری در اتحادیه قرآنی کشور ایجاد شده و در اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور، کمیته‌هایی در کارگروه‌ها تشکیل شده که کمیته بانوان با مسئولیت بنده شکل گرفته و هنوز دستورالعمل دقیقی برای کمیته‌ها تعیین نشده است. از اولین کارگروه‌هایی بودیم که دستورالعملی در چارچوب مناسب تعیین کردیم که منتظر دستورالعمل مشترک میان کمیته‌ها برای بومی‌سازی و جنسیت‌سازی هستیم. این کمیته ارتباط کمیته‌ها را با هیئت اندیشه‌ورز مستحکم خواهد کرد. وظیفه‌مان سنگین است، اگر خداوند توفیق بدهد و جامعه قرآنی ما به طور عام و بانوان به طور خاص همکاری کنند، شاید بتوان قدم‌های مؤثری برداشت و همه این موارد برای جمع‌آوری دیدگاه‌ها به شورای توسعه قرآنی مفید خواهد آمد. بسترهای این کار فراهم شده، امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود.

حضور متخصصان بین‌المللی در هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی کشور/ آسیب شناسی مجامع قرآنی بانوان

ایکنا ـ با توجه به اینکه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن پیشنهاد شده، آیا جایگاه مناسبی برای تشکیل این هیئت است یا اینکه باید در ذیل یک سازمان دیگر تشکیل می‌شد؟

این دغدغه سازمان دارالقرآن الکریم کشور بوده است و هدف آن زمینه‌سازی حضور تأثیرگذار بانوان در جامعه خودشان و در کل  در داخل و سطح بین‌المللی است. البته بیشترین تأکید بر جامعه داخل کشور است. هم‌افزایی، شناسایی، ظرفیت‌سنجی و به‌کارگیری سبب می‌شود که بانوان جایگاهی داشته باشند. سازمان دارالقرآن الکریم این ضرورت را احساس و جایگاه را ایجاد کرد و تحقق آن را دنبال خواهند کرد. مراکز و نهادهای دیگر هم این کار را انجام داده اند اما شاید مستمر نبوده و استقرار نداشته است و امیدواریم این فعالیت با توجه به کاری که انجام می‌شود، بر اساس آیین نامه و برنامه و هدف تعیین شده، استمرار داشته باشد.

ایکنا ـ برای اجرای مصوبات هیئت اندیشه‌ورز، در بدو امر چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

کاملا برنامه‌ریزی شده است. ارتباط این هیئت با سازمان دارالقرآن الکریم و به طبع این مرکز با سازمان تبلیغات اسلامی و غیره مشخص است. ارتباط استان‌ها با هیئت و ارتباط هیئت با ساختارهای استانی خود، با سازمان‌ها و نهادها مشخص است و آئین‌نامه چابک چهارصفحه‌ای تعیین و در ذیل آن دستورالعمل‌های کاری در بندهای و زیر محورهایی مانند حمایت، کاربردی کردن، نظارت، گام به گام کردن و غیره اضافه شد که از این طریق باید تحقق یابد.

ایکنا ـ حمایت و نظارت از هیئت اندیشه‌ورز چگونه تعریف شده است؟

در چند جلسه هیئت به بررسی آیین‌نامه پرداخته شد. بخشی از آن رفع موانع و بخش دیگر حمایت بودجه‌ای است. اگر در حمایت بودجه‌ای، کلان برنامه‌ها به طور خاص مشخص شد، بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود.

 
 
00:00 05:49

در آخرین جلسه این هیئت، مصوب شد که برخی از اعضای صاحب‌نظر، ضرورت‌های فعالیت‌های بانوان را با همکاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نظر گرفته و فایلی با زیرمحورهای مشخص با ضرورت‌های قرآنی بانوان با اولویت‌ها در نظر بگیرند. ان شالله پس از راه‌یابی به شورای توسعه، این شورا به عنوان مصوبات خود مطرح و بودجه تعیین شود. در کمیته تخصیص، اعضای هیئت حضور دارند. نظارت بر فعالیت هیئت اندیشه‌ورز، مردمی است و خودش باید با نهاد بالادستی پایش کند. گزارش‌ها، صورت جلسات و غیره همه به ریاست سازمان دارالقرآن ارسال می‌شود. در نظر گرفته شده که به ضرورت جلسات برپا شوند. به طور عادی در ماه یک بار و برای این منظور دو هفته یک بار جلسات برگزار می‌شود. تقویم زمان‌بندی تهیه و در اختیار اعضا قرار گرفته است. میان جلسات بر اساس ضرورت جلسات فوق‌العاده تعیین شده که بتوان هر چه سریعتر این بنیان گذاشته شود و پس از پیشرفت کار، جلسات به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

تاکنون برای بانوان چیزی شبیه به این هیئت وجود نداشت و امیدواریم که این کار مستمر باشد و توفیق به نتیجه رسیدن را داشته باشیم. اگر این طور بود آن پایش و نظارت مستقیم را خواهیم داشت و در راهی که پیش می‌رویم، خلأها را برطرف کرد. بنابر این کمک کنند و خلأ‌ها را برایمان بازگو کنند. در این مسیر استان‌ها و مسئولان می‌توانند کمک کنند تا بتوانیم خدمتی از جامعه بانوان را تقدیم قرآن کنیم.

پیروزی انقلاب اسلامی با همکاری همگان از زن و مرد و کودک و سالمند در مکتب اسلام به دست آمد. بنابر این در فعالیت‌های قرآنی همه برای هم نقش تعریف کنیم و همدیگر را ببینیم و جای خود را بشناسیم و به همدیگر کمک کنیم. مانند موکب‌های اربعین که همگان برای برپایی آن نقش‌آفرینی می‌کنند.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=57378

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402