جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 14:16:37 GMT
کد خبر : 57165       تاریخ : 1399/07/13 07:35
حنانه خلفی؛ جهش از پشت میز مدرسه تا دکترای علوم قرآن

حنانه خلفی؛ جهش از پشت میز مدرسه تا دکترای علوم قرآن

حنانه خلفی دانش آموزی است که کلاس هشتم را پشت سر می گذارد ولی عزمش را جزم کرده که همزمان با درس خواندن در مدرسه، رشته علوم قرآن و حدیث را در مقطع کارشناسی ارشد آغاز کند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایرنا، وی که از پنج سالگی حفظ قرآن را شروع کرده و در هفت سالگی آن را به پایان رسانده با شرکت در آزمون های سازمان سنجش و سازمان دارالقرآن الکریم حالا می تواند در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کند و در رشته علوم قرآن و حدیث مشغول تحصیل شود.

حنانه خلفی درباره روند حفظ قرآن و شرکت در آزمون های قرآنی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: من از پنج سالگی شروع به حفظ قرآن کردم  و دو سال طول کشید تا کل قرآن را حفظ کنم. یعنی قبل از این که به مدرسه بروم قرآن را از حفظ می خواندم. از کلاس اول تا ششم در مدرسه شاگرد اول بودم و ضمن خواندن درس های مدرسه، قرآن را هم مرور می کردم و همه نمراتم در مدرسه عالی بود.

وی افزود: دو سال پیش در آزمون سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی شرکت کردم و توانستم مدرک درجه سه را بگیرم که معادل کارشناسی است.

وقتی پرسیدم شما که دیپلم نداشتید، چگونه توانستید معادل کارشناسی را بگیرید، گفت: برنامه حافظان قرآن اینگونه است که در آزمون های سازمان سنجش یا سازمان تبلیغات شرکت می کنند که با توجه به درجه موردنظر شرکت کننده مدرک معادل را می گیرند.

وی افزود: از طرف دیگر حافظان قرآن می توانند در سازمان سنجش ثبت نام کرده و یک سال درس های علوم قرآن و حدیث را بخوانند تا بتوانند مدرک کارشناسی را بگیرند. آنگاه با ارائه مدرک کارشناسی به سازمان دارالقرآن می توانند در رشته ارشد شرکت کنند.

این حافظ قرآن اضافه کرد: اگر حافظان قرآن در آزمون سنجش قبول شوند، مدرک کارشناسی می گیرند و من سال گذشته شرکت کردم و الان مدرک کارشناسی را دارم و از اکنون خود را برای سال بعد آماده می کنم تا بتوانم در آزمون مقطع کارشناسی ارشد شرکت کنم.

چگونه ممکن است دانش آموزی که باید پشت میزهای مدرسه بنشیند حالا خود را برای کارشناسی ارشد آماده می کند؟ حنانه در پاسخ گفت: من طی یک سال درس های ارشد را مطالعه کردم. یعنی علوم قرآن، صرف و نحو، حدیث، مفردات، تفسیر و بلاغت را خواندم و اگر سال بعد در آزمون سازمان دارالقرآن پذیرفته شوم، می توانم در کنکور سراسری ارشد شرکت کرده و در کلاس های ارشد حاضر شوم. البته حافظان قرآن در کارشناسی ارشد سهمیه ای ندارند.

این حافظ قرآن افزود: دو سال پیش مدرک درجه سه را از سازمان درالقرآن گرفتم و امسال برای دریافت درجه دو در آزمون این سازمان شرکت کردم که باید کتاب مفردات قاموس قرآن را بخوانم.

وی از آمادگی خود برای شرکت در آزمون درجه یک سازمان دارالقرآن خبر داد ولی گفت که یکی از شرایط آن داشتن ۱۰ سال سابقه تدریس است که او این سابقه را ندارد.

خلفی گفت: الان کلاس هشتم هستم. یعنی از یک طرف مشغول درس هایم در مدرسه هستم و از طرف دیگر خود را برای آزمون های سازمان سنجش و سازمان دارالقرآن آماده می کنم و می خواهم همراه با درس های مدرسه مدرک کارشناسی ارشد را بگیرم.

او قصد دارد تا رشته علوم قرآن و حدیث را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان ببرد و در مقطع دکتری نیز شرکت کند.

حنانه خلفی همان دختری است که در سال ۹۳ توانست به عنوان کوچکترین شرکت‌ کننده در سی‌ و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان تهران رتبه اول را در رشته حفظ کل قرآن کسب کند  و در آبان سال ۹۴ در سن هشت سالگی خدمت رهبر معظم انقلاب برسد.

از او درباره این دیدار پرسیدم که حنانه گفت: ایشان قسمتی از یک آیه را تلاوت کردند و من چند آیه بعدی را خواندم و بعد فرمود صوت و لحن زیبایی داری. مادرم گفت که برخی از شرکت کنندگان در جلسات قرآنی خواهان سی دی حنانه هستند.

وی افزود: در آن جلسه مادرم از رهبر انقلاب پرسید که اشکالی ندارد صدای حنانه را ضبط کنیم و ایشان فرمود اشکالی ندارد و می توانید آن را در اختیار دیگران نیز بگذارید. معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به من پیشنهاد ضبط داد و در سال ۹۵ از سی دی من رونمایی شد.

ترتیل حنانه خلفی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

حنانه گفت: سی دی ترتیل بنده از طریق اپلیکیشن ایران صدا و سلام قرآن در سایت سازمان اوقاف و امور خیریه موجود است. البته هنوز ترتیل تصویری آن آماده نشده است.

او گفت که بعد از دیدار با رهبر انقلاب شروع به فراگیری ترجمه قرآن کرده و دو سال طول کشیده تا تونسته مفردات قاموس قرآن را به پایان برساند.

حنانه حفظ قرآن را از بهمن سال ۹۰ آغاز کرد و در بهمن ۹۲ به پایان رساند و سپس با شرکت در مسابقات قرآن، رتبه های عالی را در حفظ ۲۰ جزء مسابقات بسیج، رتبه سوم حفظ کل مسابقات قرآن بسیج، رتبه اول مسابقات قرآن استان تهران در سال ۹۲ و ۹۳، رتبه دوم سی و ششمین دوره مسابقات قرآن شکوفه‌ها در سال ۹۳ و رتبه اول مرحله کشوری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن را کسب کرد.

او همچنان در مسابقات حفظ قرآن پیشتاز است ولی امسال به دلیل مشکل اینترنتی مقام دوم را به دست آورد. حنانه گفت: امسال در مسابقات قرآن و عترت دانش آموزی در رشته حفظ کل شرکت کردم ولی چون به صورت مجازی برگزار شد، در وسط خواندن من اینترنت قطع شد و من صدا و تصویر داور را نداشتم و همین مساله باعث شد تا مقام دوم را کسب کنم.

درباره تثبیت حفظیاتش پرسیدم که چگونه تلاش می کند تا آیات قرآن را فراموش نکند و حنانه گفت: زمانی که قرآن را حفظ می کردم، روزی پنج تا شش ساعت مرور داشتم ولی الان روزی یک یا دو جزء می خوانم که یا به پدر و مادرم تحویل می دهم یا با صدای استاد منشاوی تمرین می کنم.

او دو خواهر و یک برادر دارد که همگی صاحب خانواده شده اند ولی غیر از یکی از خواهران که حافظ ۱۰جزء با ترجمه فرانسه است، بقیه حافظ کل قرآن هستند و حنانه به فرزندان خواهران و برادرش کمک می کند تا به حفظ قرآن مشغول شوند.

پرسیدم چه سفارشی برای آن دسته از کودکان و نوجوانانی دارد که علاقه مند به حفظ قرآن هستند و او گفت: اگر می خواهند قرآن را حفظ کنند در مرحله اول روخوانی و روانخوانی را فراگیرند و با پشتکار و تلاش طی دو یا سه سال قرآن را حفظ کنند.

محمد رمضانی فر مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم  در این زمینه گفت: مدرک درجه یک تا سه به حافظان کل قرآن اعطا می شود که به ترتیب همطراز دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی است و مدرک درجه چهار مربوط به حافظان ۲۰ جزء و مدرک درجه پنج ویژه حافظان ۱۰ جزء قرآن کریم است.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=57165

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402