پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 13:33:12 GMT
کد خبر : 57153       تاریخ : 1399/07/13 01:11
اربعین متفاوت عاشقان حسینی

اربعین متفاوت عاشقان حسینی

پس از شیوع جهانی کرونا، ‌مسئولان ایرانی بر ممنوعیت راهپیمایی اربعین تأکید و عراقی‌ها نیز از پذیرش زائر خارجی در ایام اربعین عذرخواهی کردند.

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، رفتن به زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده یکی از اعمالی است که ریشه در گذشته‌های دور دارد که عاشقان آن امام شهید به آن پایبند بوده‌اند. در برخی از نقل‌های تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است اما در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.

اما تشرف به کربلا با پای پیاده در قالب «سفر اربعین»  حدود 10 سال می‌شود که بین ایرانیان عاشق اباعبدالله(ع) مرسوم شده است و مردم عراق هم طی دو دهه گذشته و بعد از سرنگونی حکومت بعث به جهانیان ثابت کرده‌اند که کنار دیگر محبان و شیعیان اهل‌بیت(ع) از کشورهای ایران، لبنان، پاکستان، هند، لبنان، قطر، امارات، کویت، بحرین و… مراسم اربعین حسینی را باشکوه‌تر از سال قبل اجرا می‌کنند، اما امسال شرایط راهپیمایی کرونا متفاوت شد.

پس از شیوع جهانی کرونا، ‌مسئولان ایرانی بر ممنوعیت راهپیمایی اربعین تأکید و عراقی‌ها نیز از پذیرش زائر خارجی در ایام اربعین عذرخواهی کردند و فرماندهان انتظامی در استان‌های کرمانشاه، خوزستان، و ایلام از جلوگیری از تجمع و حضور زائران در مرزها خبر دادند.

مرز خسروی بسته است

‌فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در این ارتباط از بسته بودن مرز خسروی کنار مرزهای استان‌های ایلام و خوزستان خبر داد و از زائران خواست تقاضای سفر به عتبات عالیات برای شرکت در مراسم اربعین را نداشته باشند.

سردار ‌علی اکبر جاویدان‌ اظهار داشت: امسال به‌دنبال شیوع بیماری کرونا برگزاری مراسم اربعین حسینی از سوی دولت عراق لغو و رسماً اعلام شد آنها پذیرای زائران دیگر کشورها نخواهند بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به لغو مراسم اربعین، مرزهای رسمی و چهارگانه کشور شامل خسروی در قصرشیرین، مهران در ایلام و شلمچه و چذابه در خوزستان که سال گذشته کار تردد زائران در آنها انجام می‌شد، بسته شده است. مرز خسروی نیز به‌تبعیت از مرزهای ایلام و خوزستان امسال به‌روی زائران بسته است و هیچ ترددی به‌سمت عراق انجام نخواهد شد.

تردد مرز مهران ‌انجام نمی‌شود

‌فرمانده مرزبانی استان ایلام نیز گفت: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مرز مهران همچنان بسته است و هیچ ترددی در آن صورت نمی‌پذیرد و مرزداران از هرگونه تجمع و حضور زائران در مرز مهران جلوگیری خواهند کرد.

‌سردار ‌کیاست سپهری‌ گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم پذیرش زائران حسینی توسط کشور عراق، از مردم و هموطنان عزیز تقاضا می‌شود با عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای عزیز (مدّ ظلّه العالی)، در خانه‌های خود اربعین حسینی را برگزار کنند و زنده نگه‌دارند.

وی افزود: برابر تصمیمات کلان کشور و همچنین برای پیشگیری از شیوع ویروس مهلک کرونا، مرز مهران همچنان بسته است و هیچ ترددی در آن صورت نمی‌پذیرد، از این رو مرزداران از هرگونه تجمع و حضور زائران در مرز مهران جلوگیری خواهند کرد.

فرمانده مرزبانی استان ایلام تصریح کرد: از مردم عزیز و ولایتمدار کشور عزیزمان ایران اسلامی تقاضامندیم امسال با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم مراجعه به مرز، مراسمات مذهبی خود را در منزل برگزار و حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) را به سال‌های بعد و پس از ریشه‌کن شدن این ویروس منحوس، موکول کنند.

پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ‌مسدود است‌

‌فرمانده انتظامی استان خوزستان با تأکید بر اینکه بنا به تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا پایانه‌های مرزی ایران با عراق مسدود است، گفت: هموطنان به مرزها مراجعه نکنند.

سردار ‌سید محمد صالحی اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا در جهان و برابر تصمیم ستاد برگزاری مراسم اربعین و اعلام رسمی کشور عراق مبنی بر عدم صدور روادید، مراسم راهپیمایی اربعین حسینی امسال برگزار نخواهد شد.

این مقام ارشد انتظامی در خوزستان ضمن اشاره به مسدود بودن پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه با کشور عراق بیان داشت: امسال پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه پذیرای هیچ زائری نخواهد بود.

سردار صالحی تصریح کرد: کارکنان نیروی انتظامی برای پیشگیری از حضور زائران و تجمعات احتمالی در مبادی ورودی استان و شهرستان‌های خرمشهر و دشت آزادگان در پایانه‌های مرزی مستقر هستند و برابر تمهیدات اتخاذشده کلیه مبادی ورودی استان با نظارت مستمر توسط عوامل پلیس راه و انتظامی مورد پایش و رصد قرار می‌گیرند.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: روزهای گذشته تعدادی از هموطنان عزیز از طریق مبادی ورودی شهرهای استان خوزستان قصد مراجعت به پایانه‌های مرزی را داشتند که پس از شنیدن صحبت‌های مأموران پلیس از ادامه حضور انصراف دادند و به شهرهای خود بازگشتند.

ممنوعیت تردد به‌سمت مرزها برای مراسم اربعین حسینی

فرمانده قرارگاه ابوذر اربعین حسینی پلیس پیشگیری نیز با بیان اینکه براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا امسال مراسم پیاده‌روی اربعین برگزار نخواهد شد، گفت: به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و حفظ سلامتی مردم، محورهای مواصلاتی منتهی به مرز عراق به‌صورت شبانه‌روزی پایش و از تردد به‌سمت مرزها ممانعت می‌شود.

سردار ‌مهدی معصوم‌بیگی‌‌ ضمن تسلیت مناسبت‌های ایام پایانی ماه صفر؛ اربعین حسینی(ع)، رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا(ع) اظهار داشت: امنیت و سلامت دو رکن اساسی پیشرفت و توسعه در هر کشور محسوب می‌شوند و اهمیت این دو رکن تا اندازه‌ای است که پیامبر رحمت و مهربانی نیز از آن‌ها به‌عنوان دو نعمت مجهول یاد کرده‌اند بنابراین باید قدر و ارزش برخورداری از این دو موهبت الهی را بدانیم و با عمل به مسئولیت اجتماعی برای پایداری و حفظ آن با اتحاد و همدلی تلاش کنیم.

فرمانده قرارگاه ابوذر اربعین حسینی پلیس پیشگیری با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) در ارتباط تصویری سی و یکم شهریور ماه با مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس مبنی بر تبعیت همه از برنامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پیروان راستین آن امام همام نه‌تنها باید از فرامین و تدابیر ولی زمان خویش تبعیت و از منزل اظهار ارادت کنند بلکه ضرورت دارد پیروان اباعبدالله الحسین(ع) با حفظ سلامتی خود در این مقطع زمانی ارزش‌ها، فرهنگ و عبرت‌های عاشورا و نهضت آزادگی و ظلم‌ستیزی واقعه کربلا را برای نسل‌های آینده منتقل کنند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: کنترل لایه به لایه جمعیت مأموریت اصلی قرارگاه ابوذر اربعین حسینی(ع) پلیس پیشگیری است بنابراین کارکنان خدوم این پلیس تخصصی در راستای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و با توجه به عدم پذیرش زائر خارجی از سوی کشور عراق و بسته بودن مرزها، با حضور فعال در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای چهارگانه در سه استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان ضمن پایش شبانه‌روزی از تردد به‌سمت مرزها جلوگیری می‌کنند.

سردار معصوم‌بیگی با ابراز اینکه پلیس پیشگیری نیروی انتظامی قدردان همکاری مردم با پلیس در برقراری نظم و امنیت عمومی و همراهی اقشار مختلف با خادمان سلامت و امنیت جامعه است، خاطرنشان کرد: با عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری و اجرای توصیه‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ضامن سلامت خود، خانواده و جامعه باشیم تا بتوانیم به روزهای با آرامش قبل از ویروس کرونا بازگردیم.

‌جلوگیری از تجمعات زائران در نوار مرزها

‌فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی نیز گفت: برابر اعلام ستاد مرکزی اربعین کشور و عدم اعلام آمادگی کشور عراق برای پذیرش زائران، هرگونه تردد در مرزهای چهارگانه خسروی، مهران، شلمچه و چذابه ممنوع می‌باشد.

سردار ‌احمدعلی گودرزی‌ در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، با بیان اینکه "توفیق نشد خدمتگزار زائران در مرزهای کشور باشیم"، اظهار داشت: امیدواریم که سایه ویروس منحوس کرونا از جهان رخت ببندد تا شاهد برگزاری راهیپمایی عظیم اربعین سرور سالار شهیدان امام حسین(ع) در سال‌های آینده باشیم.

وی با اشاره به عدم برگزاری کنگره عظیم اربعین در سال جاری، افزود: برابر اعلام ستاد مرکزی اربعین کشور و همچنین عدم اعلام آمادگی کشور عراق برای پذیرش زائران، هرگونه تردد در مرزهای چهارگانه خسروی، مهران، شلمچه و چذابه ممنوع می‌باشد.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه زائران از حضور در مرزها خودداری کنند، تصریح کرد: با توجه به اینکه بسترهای لازم برای پذیرش زائران در کشور عراق مهیا نیست، به همین منظور مرزبانی کشور عراق با افرادی که به‌صورت غیرقانونی وارد مرزهای این کشور شوند برخورد قاطع خواهد داشت.

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=57153

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402