جمعه 31 فروردین سال 1403 Fri, 19 Apr 2024 12:04:49 GMT
کد خبر : 56631       تاریخ : 1399/07/01 14:46
دفاع مقدس، جلوه اقتدار ایران در خلیج فارس

دفاع مقدس، جلوه اقتدار ایران در خلیج فارس

هشت سال دفاع مقدس یادآور اتحاد، همبستگی و انسجام ملتی بود که تاریخ هیچگاه این یک رنگی و همدلی آنان را فراموش نخواهد کرد زیرا این دوران باعث اقتدار و امنیت ایران در منطقه و جهان بویژه خلیج فارس شد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایرنا، در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی در ایران که هنوز ارتش و نیروهای مسلح کشور بطور کامل ساماندهی نشده بودند، رژیم بعث صدام در عراق که تصور می‌کرد، شرایط انقلابی در ایران فرصت خوبی برای رسیدن به اهداف خود و مطرح شدن به عنوان ژاندارم و قدرت اول منطقه است با تحریک ابرقدرت‌های شرق و غرب و پشتیبانی کشورهای مرتجع منطقه هجوم ناجوانمردانه‌ای را به خاک جمهوری اسلامی آغاز کرد.

انگیزه آغازگران جنگ علیه ایران، ترکیبی از ۲ انگیزه منطقه‌ای و جهانی بود؛ جنگی که رژیم بعث عراق در آخرین روزهای شهریور ۱۳۵۹ به ایران تحمیل کرد و هشت سال به طول انجامید.

حرکت‌های عراق علیه ایران، اگرچه در سال ۱۳۵۸ ضعیف بود؛ ولی با آغاز سال ۱۳۵۹ با بروز حوادثی مهم، چون قطع رابطه آمریکا با ایران، حمله ناموفق آمریکا در طبس و نیز دستگیری و اعدام آیت‌الله محمدباقر صدر شدت یافت.

جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی در حالی آغاز شد که هنوز بیش از ۱۹ ماه از آغاز انقلاب اسلامی نگذشته بود، نظام جمهوری اسلامی تثبیت نشده بود و در گوشه و کنار کشور حوادث مختلفی رخ می‌داد.

هجوم همه جانبه ارتش رژیم بعث  عراق به کشور انقلابی و اسلامی ایران با این فرض طرح‌ریزی شده بود که ارتش نظام جدید، فاقد توان لازم اما دشمن شناخت صحیحی از انقلاب اسلامی، انرژی متراکم و استعداد عظیم آن را برای حل مشکلات و بحران‌های گوناگون از جمله وضعیت جنگی، باور نداشت.

 این در حالی بود که عناصر انقلابی نیز از توان نهفته خود تصویر روشنی نداشتند به همین دلیل روزهای اول جنگ با ابتکار دشمن و انفعال ایران آغاز شد اما استعدادهای نهفته در انقلاب بتدریج بروز کرد و نیروی مسلح جدیدی را متولد ساخت که نه تنها خلأ ناشی از فروپاشی ارتش شاهنشاهی را پوشش می‌داد، بلکه عامل تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت جنگ شد.

نکته مهم در دوران هشت سال دفاع مقدس اتحاد و انسجام همه یگان‌های نظامی و مردم در قالب گردان‌های بسیج به روشنی دیده می‌شد برای کسی یگان و رنگ لباس مطرح نبود، بلکه برای همه مهم حفظ میهن اسلامی از حمله ناجوانمردانه دشمن بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر همزمان با بزرگداشت چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس برای تبیین دستاوردهای این دوران حماسه ساز با سه تن از فرماندهان نظامی به گفت وگو نشسته است که اظهاردات آنها تشریح شده  است. 

سیادت ایران در خلیج فارس در سایه اتحاد دریادلان ارتش و سپاه

سرپرست پایگاه دریایی ارتش جمهوری اسلامی در بوشهر گفت: خلیج فارس در ماه‌های نخست آغاز جنگ تحمیلی خط مقدم جبهه به شمار می‌رفت، زیرا نیروی دریایی عراق می‌خواست از طریق اروند رود به این آبراه بین‌المللی برسد و شاه رگ اقتصادی خود برای صدور نفت حفظ کند و از طرفی کشتی‌های ایران را مورد هدف قرار دهد.

ناخدا یکم شهرام منصوری مقدم افزود: تاریخ دفاع مقدس حماسه آفرینی کارکنان نیروی دریایی بویژه ناوچه همیشه جاویدان پیکان در عملیات غرور آفرین مروارید تنها ۶۷ روز پس از آغاز جنگ را هیچگاه فراموش نمی‌کند.

وی بیان کرد: نیروی دریایی ارتش با اقدامی بموقع درعملیات‌های مختلف ۹۰ تا ۹۵ درصد از شاکله نیروی دریایی دشمن را درهم شکست طوریکه عراق تا پایان جنگ دشمن چیزی به نام نیروی دریایی نداشت.

منصوری مقدم اضافه کرد: نیروی دریایی در سال ۱۳۵۹ برای تثبیت سیادت ارتش جمهوری اسلامی در خلیج فارس و حفظ منافع نظام، حماسه پیکان را آفریدند امروز نیز با اقتدار در آب‌های آزاد از منافع نظام محافظت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها در زمان جنگ برای جلوگیری از اختلال در واردات و صادرات مهمترین وظیفه نیروی دریایی ارتش بود امروز هم با ظهور پدیده دزدان دریایی، این نیرو با تمام قدرت نه تنها از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ایرانی بلکه از کشتی‌های کشورهای دیگر نیز در منطقه خلیج عدن و باب المندب محافظت می‌کند.

منصوری مقدم افزود: همچنین هفتم آذر و حماسه ناوچه پیکان در عملیات مروارید که سکوهای نفتی البکر و الامیه عراق را نابود کرد، یادآور رشادت‌های دلیرمردانی است که با سرکوب نیروی دریایی دشمن بعثی برگ زرین دیگری بر افتخارات خود در دوران جنگ به ثبت رساندند.

وی گفت: از شروع جنگ تحمیلی، نیروی دریایی ارتش با تشکیل گروه رزمی ۴۲۱ هدایت تمام عملیات‌های دریایی را برعهده گرفت طوریکه در مرزهای آبی کشور کسی بدون اجازه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حق تردد نداشت و اقتدار و سیادت نیروی دریایی از همان روزهای اول تثبیت شد.

منصوری مقدم در باره عملیات مروارید و ناوچه پیکان گفت: سکوهای نفتی البکر و الامیه به عنوان دژی محکم برای نیروی دریای رژیم بعث صدام بود که از این راه کشتی‌های تجاری و نفتکش ایران را مورد حمله قرار می‌دادند که در این شرایط تصمیم گرفته شد این سکوها درهم شکسته شوند.

وی یادآورشد: دشمن بعثی با بسیج کامل نیروی دریای و هوایی خود از پایانه‌های صدور نفت البکر والامیه مراقبت می‌کرد در این شرایط سپید جامگان نیروی دریایی در آذر ۱۳۵۹، به این سکوها تاختند و با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، ضمن وارد آوردن ضربه‌های کوبنده بر پیکره نیروی دریایی و هوایی دشمن، بیش از دو سوم این پایانه ها را منهدم کردند و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را بر مرتفع ترین دکل این پایانه ها به اهتزاز در آوردند.

منصوری مقدم گفت: پایانه های نفتی البکر و الامیه از بزرگترین مراکز صادرات نفت است که در شمال خلیج فارس در دهانه خور عبدالله نزدیک جزیره بوبیان کویت قرار گرفته و از شاهرگ حیاتی اقتصادی رژیم بعثی صدام از طریق دریا به حساب می آمد.

وی اظهار کرد: در این نبرد دریایی سخت، ۲ فروند ناوچه موشک انداز از نوع «اوزا» و ۱۳ فروند از هواپیماهای جنگنده دشمن در قعر آب های خلیج فارس غرق شد و علاوه براین نیز تعدادی از تکاوران دریایی رژیم بعث صدام کشته و تعدادی نیز به اسارت در آمدند.

منصوری مقدم گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش در طول دفاع مقدس ۲۶۶ شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد.

راهبرد جمهوری اسلامی در دفاع مقدس، خلیج فارس امن یا ناامن برای همه بود  

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت: دفاع مقدس تداعی گر اتحاد و انسجام ملت ایران در مقابل زیاده خواهی‌های دشمن است. 

سردار رمضان زیراهی افزود: نقش مردم، نیروهای مسلح و مسئولان در دفاع مقدس ویژه‌ است و هیچ جای دنیا این همنوایی، همگرایی، وحدت و انسجام در خط مقدم و در پشت جبهه‌های جنگ دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: سپاه از اول جنگ یگان دریایی خود را تشکیل داد و در علمیات‌های مختلفی از جمله بدر، خیبر، والفجر۸ کربلای ۳، ۴ و ۵ حضور موفق و موثری در دفاع از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا کرد.

زیراهی افزود: استراتژی جمهوری اسلامی در سال ۶۴ این بود که اگر خلیج فارس امن است باید برای همه امن و اگر ناامن است باید برای همه ناامن باشد در همین ارتباط در سال‌های آخر جنگ برای نیروی دریایی سپاه عملیات‌های مقابله به مثل تعریف شد.

وی اعلام کرد: از سال ۶۶ تا ۶۷ عملیات‌های غرور آفرینی از سوی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس انجام شد و جوانان این آب و خاک با قایق‌های تندرو قدرت‌های پوشالی شرق و غرب را در خلیج فارس در هم شکستند.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه گفت: با عملیات‌های مقابله به مثل این نیرو به این وسیله غرور آمریکا که آمده بود غرور مردم ایران را بشکند با توکل بر خدا و عزم و اراده جوانان این آب و خاک در خلیج فارس شکسته شد.

زیراهی گفت: آمریکایی‌هایی که آمده بودند در خلیج فارس امنیت ایجاد کنند به اذعان خودشان اعلام کردند "ما نه تنها نمی توانیم امنیت خلیج فارس را تامین کنیم بلکه امنیت خودمان را نیز نمی توانیم تامین کنیم".

وی افزود: استکبار جهانی در زمان جنگ تحمیلی با ناوهای غول پیکر خود می خواست اراده ملت ایران را بشکند اما با همت و مردانگی جوانان این سرزمین غرور او در خلیج فارس لگد مال شد.

زیراهی یادآورشد: رویارویی مستقیم جوانان این سرزمین با بالگردهای آمریکایی در خلیج فارس و سرنگونی آنها آزمون اراده‌ها بود که رزمندگان  با سربلندی آن را پشت سر گذاشتند و تا امروز دشمن با همه امکانات و تجهیزاتی که دارد جرات تعدی به آب‌های این سرزمین را ندارد.

شجاعت و اعتماد به نفس ملت ایران در دفاع مقدس فراموش شدنی نیست

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: رزمندگان و پیشکسوتان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس زمینه‌ای را فراهم کردند که امروز پشتوانه شجاعت و اعتماد به نفس ملت ایران و مجهز شدن آنها به روحیه شجاعت، ایثار و فداکاری در برابر نظام سلطه است که این روحیه همواره با انقلاب اسلامی همراه و ساری و جاری است.

سردار علی رزمجو افزود: امروز گروه‌های مقاومت منطقه‌ای متأثر از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس در مقیاس جهانی تجلی پیدا کرده‌است.

وی ادامه داد: امروز پیامدهایی همراه با انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس قابل مشاهده است که رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس خلق کردند و اکنون همگان مشاهده می‌کنند کسانی که دنبال آزادی‌خواهی هستند از این پیامدها بهره‌مند می‌شوند.

رزمجو اضافه کرد: درست است که امروز در شرایط تحریم‌های ظالمانه به سر می‌بریم و دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند تا این انقلاب را به زانو دربیاورند اما در دوران دفاع مقدس نیز این تحریم‌ها وجود داشت ولی توانستیم از آن دوران سخت بخوبی عبور کنیم.

وی گفت: تقویت کار و تلاش جهادی و انقلابی، نهادینه کردن فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی در کشور، نهراسیدن از مشکلات و موانع در سطح‌های مختلف مدیریتی کشور و تقویت امید به آینده از جمله پیامدهای مثبتی است که از دوران دفاع مقدس نصیب جمهوری اسلامی ایران شد.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر  الگو شدن دفاع عاشورایی را از پیامدهای مهم دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: رزمندگان اسلام با تأسی از حماسه‌های کربلا در دوران دفاع مقدس با دشمن جنگیدند و بر همین اساس ما موفق شدیم ۴۱ سال انقلاب اسلامی را با موفقیت به جلو ببریم.

رژیم بعث عراق با پشتیبانی همه قدرت‌های شرق و غرب و حمایت برخی کشورهای عربی مرتجع  تصور می‌کرد این جنگ به سرعت و در مدت چند روز به نفع حزب بعث به پایان برسد و او به هدف‌های تعیین شده خود دست می یابد اما همت، اراده، یکدلی و شجاعت ملت ایران باعث شد این جنگ هشت سال به طول انجامد و شکست‌های سنگینی را از جانب ایران در هوا، دریا و زمین متحمل شود که تاریخ آنها را ثبت کرده است.

تاریخ حضور شجاعانه تیزپروازان پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی بوشهر درلحظه نخست آغاز جنگ، شجاعت شهید محمد ابراهیم همتی در حادثه بمباران سکوهای نفتی البکر و الامیه و رویارویی مستقیم جوانان این سرزمین (شهید مهدوی و همرزمانش ) با قایق‌های تندرو در نبرد مستقیم با بالگرهای آمریکایی در خلیج فارس را که همگی آنها تنها در راه حفظ دین و انقلاب اسلامی بود، فراموش نخواهد کرد.

بررسی آماری حضور اقشار مختلف استان بوشهر نشان می‌دهد که ۹۰ هزار نفر از جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفری این استان در دهه ۶۰، در ۷۲ عملیات زمینی و سایر عملیات‌های دریایی و هوایی شرکت داشتند که از منظر تعداد افراد شرکت کننده به نسبت جمعیت استان عدد بسیار بالایی است.

تقدیم دو هزار و ۱۲۱ شهید ، صدها آزاده و جانباز بیانگر نقش آفرینی مردم استان بوشهر در هشت سال جنگ تحمیلی و جانفشانی در راه دفاع از مرز وبوم و آرمان های انقلاب اسلامی است.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=56631

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402