پنج شنبه 6 اردیبهشت سال 1403 Thu, 25 Apr 2024 21:45:44 GMT
کد خبر : 56512       تاریخ : 1399/06/29 14
روند برگزاری اولین همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» تشریح شد

روند برگزاری اولین همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» تشریح شد

در گفتگو با محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی»، روند اجرایی این همایش تشریح شد.

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، نظر به پیشرفت‌های گسترده هوش مصنوعی، می‌توان از آن در حل برخی از مسائل دشوار یا پرهزینه در علوم اسلامی بهره گرفت و با صرفه‌جویی در وقت و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت پیشرفت این علوم برداشت. به علاوه با به‌کارگیری ابزار قدرتمندی همچون هوش مصنوعی توسط محققین، دریچه‌های تازه‌ای از مسائل جدید علمی گشوده خواهد شد.

گستردگی موضوعات، مبانی و اطلاعات متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دینی در یک لحظه، ضرورت جست‌وجوی عمیق و دقیق و هوشمند در میان کتب و … از مواردی هستند که به روشنی بر ضرورت توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم می‌کنند.

بی‌تردید این اقدام نیز همچون سایر اقدامات علمی-اجتماعی می‌بایست آسیب شناسی شود و گام‌های دقیق و مطمئنی برای زمینه‌سازی این حضور فراهم شود ولی لزوم شناخت آفات و آسیب‌ها و مقابله‌ی با آن‌ها، منافاتی با ضرورت حرکت به سمت استفاده از این ابزار قدرتمند در راه تولید علوم اسلامی ندارد.

در همین راستا، اولین همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» به‌منظور هم‌افزایی و تبیین بیشتر اهداف و توانایی‌ها، در ۲۷ مهرماه در قم برگزار خواهد شد تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها، زمینه‌های هر چه بهتر این خیزش محقق شود. در گفتگو با محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی همایش به بررسی روند این همایش و اهمیت آن پرداختیم که در ادامه از نظر شما می‌گذرد:

*اهداف اجرایی این همایش چیست و تا چه حدی محقق شده است؟

با توجه به ظرافت‌های موضوع همایش و اینکه این همایش نخستین نمونه در نوع خود است، در چارچوب این همایش بنا بود نظر مراکز علمی مهم دانشگاهی و حوزوی به سمت موضوع همایش جلب شود و همکاری علمی و اجرایی بین این مراکز شکل بگیرد. در همین راستا ظرفیت سنجی دقیق و جامعی نسبت به بیش از ۱۰۰ مرکز انجام گرفت و به حول و قوه الهی طی جلسات متعددی که با حدود ۵۰ مرکز علمی، رسانه‌ای و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی برگزار شد، توافقات خوب و مثبتی صورت گرفت که تاکنون برخی از مصوبات این جلسات اجرایی شده است. تا امروز ۱۰ پیش نشست تخصصی برگزار شده و در کنار پژوهش‌های پژوهشگران مستقل، مؤسسات علمی نیز طبق توافقات انجام شده مقالاتی را به دبیرخانه همایش ارسال کرده اند. همچنین در حال رایزنی برای عضویت رؤسای مراکز همکار همایش در شورای راهبری همایش هستیم؛ تا در دوره‌های بعدی ابعاد همایش گسترده‌تر شود. با توجه به رایزنی‌های گسترده ای که با مجموعه‌های علمی صورت گرفته شبکه خوبی متشکل از پژوهشگران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی و فعالان این حوزه ایجاد شده که در ادامه می‌تواند در کیفیت بخشی به تولیدات علمی مفید فایده باشد از دیگر کارکردهای این شبکه علمی شناسایی گستره موضوع در دانشگاه‌ها و از دیدگاه متخصصین رشته‌های مختلف است که منجر به جمع آوری نظام مسائل مرتبط با همایش شد.

پیوست رسانه‌ای همایش با نگاه به اطلاع‌رسانی اهداف، محورها و رویدادهای همایش و پاسخ به سوالات و شبهات جامعه هدف تنظیم و در دو مرحله به روز رسانی شد. در همین راستا تعدادی مصاحبه با شخصیت‌های علمی نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی و اجرایی تأثیرگذار ضبط شد که به مرور زمان و طی برنامه زمان‌بندی منتشر خواهد شد. همچنین یک نشست خبری در خبرگزاری حوزه و یک نشست خبری نیز در دفتر مرکزی خبرگزاری فارس برگزار شد. در ادامه در حال رایزنی برای پخش زنده افتتاحیه همایش از طریق سیمای جمهوری اسلامی و برنامه‌سازی در چارچوب موضوع همایش هستیم.

*آیا این همایش ظرفیت بین المللی هم دارد؟

همایش فعلی به دلیل اینکه نخستین همایش بود و نمونه مشابهی هم نداشت در سطح ملی برگزار شد. در حقیقت ما برآورد دقیقی از میزان استقبال جامعه هدف نداشتیم؛ اما با توجه به استقبال مناسبی که در این دوره صورت گرفت و بازخوردهای خوبی که دریافت کردیم، به دنبال این هستیم که همایش بعدی را در سطح بین المللی برگزار کنیم و از پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های سراسر جهان دعوت کنیم که در این مورد به نظریه پردازی و تولید علم بپردازند.

*در طول روند اجرایی همایش با انتقاد یا مخالفت خاصی از طرف گروه، جریان یا دستگاه خاصی مواجه شدید؟

خوشبختانه نگاه جامعه حوزوی و دانشگاهی نسبت به برگزارکنندگان این همایش روشن است و تا به امروز اگر مخالفتی هم صورت گرفته در قالب تذکرات سرشار از محبت و دلسوزانه در مورد عواقب اجرایی شدن این کار بدون آسیب شناسی و برنامه ریزی دقیق بوده‌است؛ که با ارائه توضیحات از طرف مسئولین علمی و اجرایی همایش دغدغه‌های این بزرگواران تا حد زیادی مرتفع شده است.

*شیوع بیماری کرونا چه تأثیراتی بر روند برگزاری همایش داشت؟

ما به دنبال این بودیم که از مراجع عظام تقلید برای سخنرانی در همایش دعوت کنیم و از حضور ایشان بهره مند شویم و همچنین همایش اصلی را در سالنی با ظرفیت حدود ۱۸۰۰ نفر برگزار کنیم. اما متأسفانه بیماری کرونا بسیاری از برنامه‌های ما را با مشکل مواجه کرد و به اقتضای شرایط بایستی در فضایی محدودتر و با نفرات کمتر افتتاحیه همایش را برگزار کنیم، ضمن اینکه از حضور مراجع عظام تقلید هم محروم شدیم اما در تلاشیم پیام‌هایی از این بزرگواران اخذ کنیم تا در آینده چراغ راهی برای ادامه همایش‌ها و پژوهشگرانی باشد که در مورد موضوعاتی از این دست فعالیت می‌کنند. همچنین قطار پیش نشست‌های ما متوقف شد و با توجه به قرنطینه کشور و تا فروکش کردن ترس عمومی از بیماری کرونا، نتوانستیم برنامه‌ای برگزار کنیم اما پس از آن پیش نشست دهم را به صورت مجازی برگزار کردیم.

*آیا تاکنون تفاهم نامه‌ای هم به امضا رسیده است؟

امضای تفاهم نامه از برنامه‌های اولیه این همایش نبود. اما با چند مرکز علمی پژوهشی و دستگاه اجرایی تفاهم نامه‌هایی امضا شد. مهمترین برنامه ما پس از برگزاری نخستین همایش این است که به صورت رسمی با مراکز متعدد و مهمی وارد مرحله امضای تفاهم نامه شویم که باعث خواهد شد همایش بعدی در ابعاد بسیار بزرگ‌تری برگزار شود.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=56512

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402