چهارشنبه 29 فروردین سال 1403 Wed, 17 Apr 2024 01:52:13 GMT
کد خبر : 55881       تاریخ : 1399/06/07 15
صوت | نوحه‌خوانی فارسی «حاج منصور» عراقی‌ها

صوت | نوحه‌خوانی فارسی «حاج منصور» عراقی‌ها

کسانی که صدای «حمزه الصغیر» و نوحه‌هایش را شنیده باشند، متفق القول او را اسطوره بی همتا و دست نیافتنی نوحه‌خوانی عاشورایی و حسینی در عراق می‌دانند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ حمزه عبود اسماعيل (السعدی) معروف به «حاج منصور» عراقی‌ها در سال ۱۹۲۱ میلادی در محله «باب الطاق» کربلای معلی به دنیا آمد. او در همان کودکی از مهر پدری محروم شد. مادرش او را برای فراگیری قرآن و دروس دینی به مکتب خانه سپرد.

پس از پایان درس عشق و علاقه خاصی به حفظ قصیده‌های حسینی و عاشورایی و نوحه سرایی داشت. به همین دلیل به پای ثابت منابر حسینی تبدیل شد و به شاگردی «حاج شيخ عباس صفار» درآمد.

با اینکه خیلی زود به یکی از نوحه خوانان برجسته و محبوب کربلای معلی و پس از آن نجف اشرف و سراسر عراق تبدیل شد، اما هیچ گاه از نوحه خوانی ارتزاق نکرد. او دکان کوچکی در میدان «البلوش» تقاطع خیابان امام علی (ع) داشت و در آنجا به کار اتوکشی یا همان خشکشویی کنونی اشتغال داشت و به نوحه خوانی به عنوان یک حرفه و محل کسب درآمد نگاه نکرد.

به این جهت به «حمزه الصغیر» (حمزه کوچک) معروف شد، چون از قضای روزگار نوحه خوان دیگری در محله آنها سکونت داشت که هم نام او بود (حمزه السماک) و از آنجا که وی هم از لحاظ سنی و هم جثه بدنی از حمزه سماک کوچکتر و همچنین تازه کارتر بود، به حمزه الصغیر شهرت یافت.

اوایل سال ۱۹۷۶ برای درمان غده‌ای که در بینی‌اش چند سالی پدیدار شده بود و از مراجعه به پزشکان کربلا نتیجه نگرفته بود، راهی پایتخت شد تا درمان خود را در بیمارستان بغداد ادامه دهد، اما علی رغم همه تلاش ها به دلیل پیشرفت بیماری که سرطان تشخیص داده شده بود، حالش رو به وخامت نهاد تا سرانجام ۲۳ شوال سال ۱۳۶۹ هجری قمری دار فانی را وداع کند.

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=55881

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402