جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 03:04:36 GMT
کد خبر : 5526       تاریخ : 1396/03/31 16:38
خط و فونت نوین قرآنی «واضح» رونمایی شد

خط و فونت نوین قرآنی «واضح» رونمایی شد

مبشرین: خط و فونت نوین قرآنی «واضح» کاری از گروه طراحی «افق رویداد» امروز در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور رونمایی شد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، مراسم رونمایی از خط و فونت نوین قرآنی «واضح» کاری از گروه «افق رویداد» که زیر نظر و با حمایت مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی جهاد دانشگاهی طراحی شد، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد در سالن کنفرانس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در این مراسم که حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی؛ معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید پورعلی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حسن بیادی؛ عضو هیئت امنای سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، احمد ابوالقاسمی؛ مدیر رادیو قرآن، احمد حاجی شریف؛ معاون ارتباطات سازمان دارالقرآن‌الکریم و علی متقیان؛ مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حمید صابرفرزام؛ رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و سرپرست مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی و... حضور داشتند، پس از اظهارنظر کارشناسی برخی از حضار و استماع توضیحات وحید عزیزی‌نژاد؛ مدیر پروژه فونت قرآنی «واضح» از این فونت به طور رسمی رونمایی به عمل آمد.

خریداری فونت «واضح» به منظور فراگیر شدن

 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اظهار کرد: به هر حال ضمن تشکر از این گروه طراحی خوشحال هستیم که شاهد متوقف شدن چاپ مکرر قرآن کریم با استفاده از رسم‌الخط «عثمان طه» هستیم.

خط و فونت نوین قرآنی «واضح» رونمایی شد

 

وی ادامه داد: البته هیچ‌گاه زیبنده نبوده و نخواهد هم بود که کشوری که مهد هنر خوشنویسی است اینچنین طی چند دهه خط رایجش برای خوشنویسی و کتابت قرآن «عثمان طه» باشد. البته برخلاف اطلاعاتی که ارائه شد و تعداد قرآن‌های چاپ شده با خط «عثمان طه» را بالغ بر ۲ میلیون نسخه در سال اعلام کردند، باید بگویم که این امر سیر نزولی داشته و اکنون به رقم تقریباً یک میلیون نسخه رسیده است و این روند تنزلی همچنان نیز با سعی و تلاش مسئولان و حمایت از طراحان و خوشنویسان ادامه خواهد داشت.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: البته انجام چنین اقداماتی و موارد مشابهی که به طور حتم از این به بعد به شکل خودجوش و یا الگوبرداری شده از کار ارزنده دوستان به انجام خواهد رسید، به این معنی نیست که جهد و کوشش در این زمینه به سرانجام رسیده است و باید همچنان خوشنویسان به خطاطی و کتابت قرآن در سطح بالای کیفی توجه نشان دهند.

وی ادامه داد: خط و بالتبع آن فونت «عثمان طه» که تاکنون در چاپ و نشر قرآن از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله اموری است که به طور رایگان در اختیار ناشران قرار گرفته و لذا در هزینه‌های تمام شده چاپ قرآن چندان اثری ندارد؛ باید ترتیبی داده شود که این خط و فونت جدید وضع شده نیز با حمایت دوستان امتیازش به شکل منصفانه و معقولی از طراحان خریداری شود تا ناشران نیز راغب به چاپ قرآن با استفاده از این خط و فونت شوند؛ مثلاً قیمت تمام‌شده برای هدیه قرآن آن هم در شمارگانی بالا با استفاده از این خط و فونت چیزی در حدود حداکثر یکصد هزار ریال تمام شود تا همگی قادر به استفاده از آن باشند.

حشمتی در پایان سخنان خود گفت: معاونت قرآن و عترت نیز تمام‌قد به رواج این خط در عرصه چاپ و نشر کمک خواهد کرد و البته در حد بضاعت و نتوان نسبت به این مهم توجه خواهد داشت کما اینکه تاکنون نیز سالانه ۲۰۰ تا ۳۳۰ هزار نسخه قرآنی را تهیه می‌کند.

حمایت همه‌جانبه مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی

حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در مراسم رونمایی از خط و فونت نوین قرآنی «واضح» که پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد با اشاره به اینکه از عمر فعالیت مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی چیزی بالغ بر یک سال می‌گذرد گفت: ضرورت ایجاد چنین مرکزی به این جهت بود که متأسفانه تا سال گذشته علی‌رغم اینکه در حوزه علمی و پژوهشی ۲۰۰ مرکز رشد و ۲۰ پارک فناوری داشتیم اما در زمینه علوم قرآنی و دینی فاقد چنین مرکزی بودیم.
خط و فونت نوین قرآنی «واضح» رونمایی شد

 

وی ادامه داد: البته ایجاد چنین مرکزی با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های علمی، فرهنگی و فناورانه در جهاد دانشگاهی شاهد آن هستیم اصلاً کافی نیست و ما تنها توانستیم فضایی را ایجاد کنیم که در آن برخی پژوهشگران، محققان و مخترعان در زمینه فناوری‌های قرآنی بتوانند فرصت برای طرح ایده‌های خود داشته باشند.

 

صابرفرزام تصریح کرد: دوستان مبدع این خط و فونت قرآنی که موفق به این کار شدند و اکنون شاهد ثمره کار آنها در این مراسم هستیم از جمله فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های ایران هستند که می‌توانستند دانش خود را در عرصه‌های دیگری به‌کار گیرند اما از دانش و تخصص خود در راه طراحی این فونت که به ترویج فرهنگ قرآنی کمک بسزایی خواهد کرد، استفاده کردند.

سرپرست مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی گفت: این مرکز در حد بضاعت خود به حمایت از روند اجرایی این پروژه پرداخت و باید بگویم که این حداقل کاری است که با توجه به رسالت ذاتی مرکز رشد قادر به انجام آن بودیم و قطعاً این مسیر که در آن جوانان مبتکر و خلاقی همانند گروه «افق رویداد» که موفق به طراحی و اجرای این فونت قرآنی شدند، به‌فور شاهد چنین ابتکارات و ایده‌های مؤثری است که نیاز به حمایت مسئولان دارد.

وی افزود: قطعاً معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که البته پیش از این نیز قول‌های مساعدی برای حمایت از ابتکارات در زمینه کارهای فناورانه قرآنی داده است قادر خواهد بود بیش از پیش در به سامان رسیدن بسیاری از این اقدامات مفید واقع شود.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در پایان سخنان خود گفت: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با حداکثر امکانات در خدمت پروژه‌های علمی، تحقیقاتی و هنری مرتبط با قرآن باشد و اخیراً نیز در حال احداث استودیویی با استفاده از ابزار و تکنولوژی روز صدا و تصویر در این مرکز هستیم که به این واسطه بتوانیم پروژه‌های متعدد قرآنی مراجعه کننده را به این مرکز به انجام رسانده و به ثبت برسانیم.

خط و فونت نوین قرآنی «واضح» رونمایی شد

وحید عزیزی‌نژاد، مدیر پروژه فونت قرآنی «واضح» در ادامه بیان کرد: ما اصالتاً یک گروه مهندسی هستیم و هسته فعالیت ما در دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفت. تخصص ما طراحی سرویس‌های اینترنتی با استفاده از فضای دیجیتال در بستر اینترنت است و تمام تلاش خود را از زمان آغاز به فعالیت به کار بستیم تا خدماتی از این جنس را به شکل بهتری ارائه نماییم.

عزیزی‌نژاد تصریح کرد: ما در گروه «افق رویداد» سابقه کار در زمینه طراحی سرویس‌های آموزش پزشکی، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغاتی و ... را داریم و در مورد این سرویس قرآنی که اخیراً ارائه شد و اکنون شاهد رونمایی از آن هستیم باید بگویم که ضرورت انجام این کار و ارائه این سرویس بیش از پیش احساس می‌شد.

سرپرست گروه طراح فونت «واضح» در ادامه گفت: با گسترش سرویس‌های اینترنتی خبرخوان شاهد این هستیم که تعداد کاربران و خبرخوان‌ها که روزگاری با توجه به تیراژ نسبتاً بالای جریان کثیرالانتشار مثلاً به ۹۰۰ هزار نفر می‌رسیدند حال به رقمی بالای ۵ تا ۶ میلیون رسیده و در شرایطی کنونی که با ایجاد شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام این میزان را در گستره ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفره شاهد هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به این گستردگی که به واسطه ارتقای سطح تکنولوژی ارتباطی شاهد آن هستیم، به نظر می‌رسد که یکی از موضوعات مبتلا به جامعه که از لحظه به دنیا آمدن تا لحظه وفات هر انسانی با آن سر و کار داشته و مواجه است، مسائل و موضوعات مذهبی و دینی به‌ویژه قرآنی باشد که برای ارائه چنین خدماتی در حوزه دینی و قرآنی شاهد هستیم که هم نظام آموزشی، هم نظام اداری و هم نظام حوزوی در کشور فعال هستند.

عزیزی‌نژاد در ادامه افزود: در مقوله مواجهه با قرآن مهم‌ترین مسئله‌ای که پیش می‌آید، بحث ارتباط اولیه با قرآن و انتقال مفاهیم آن است که البته این امر به ۱۶ علوم مرتبط با قرآن نیز مربوط می‌شود و لذا باید به دنبال راه‌حلی باشیم تا حداقل در مواجهه با خط قرآنی به عنوان نخستین ارتباط با کلام‌الله مشکلات ابتدایی برطرف شود.

وی گفت: واقعیت این است که ما در زمینه رسم‌المصحف با توجه به این تخصصی در آن نداشتیم، نمی‌توانستیم ورود کنیم و لذا تمرکز بر خط قرآنی داشتیم؛ چراکه خط متداول برای کتابت قرآن یعنی «عثمان‌طه» و حتی نسخ نی‌ریزی نیز مشکلاتی برای قاری ایجاد می‌کرد و لذا تمام تأکیدات ما بر احداث خطی مورد استفاده و سهل و ممتنع بود.

این طراح اظهار داشت: نکته قابل‌توجه در گروه «افق رویداد» به عنوان طراحان این فونت و خط قرآنی، وجود یک کارگروه طراحی قلم بود که بر مقوله‌ای که اخیراً در مجامع هنری ما تحت عنوان «تایپوگرافی» مطرح است، مسلط بودند؛ امری که تاکنون در ایران به این توجهی نشده بود و همانند بسیاری از کشورها که این وجه هنری متناسب با پیشرفت خط آنها رشد کرده بود در ایران شاهد چنین تحول هنری نبودیم و ما توانستیم با استفاده از توان کارشناسی موجود در این کارگروه که جزء نسل نخست فارغ‌التحصیلان تایپوگرافی هستند، خط و فونتی را ابداع کنیم که هم خوانایی و روانی داشته باشد، هم بر پایه هنر ایرانی و سواد فارسی استوار بوده و در عین سادگی و وضوح تحت وب و فضای دیجیتال بتواند همه تغییرات و اصطلاحات احتمالی را روی آن به انجام رساند.

عزیزی‌نژاد تأکید کرد: از جمله دستاوردهای این پروژه ارائه فونتی بود که در فضای word، قابل اجرا باشد و از جمله اینکه استانداردهای یونی‌کد برای نگارش قرآن را در اختیار داشته باشد؛ ضمن آنکه به بازار کار این فونت در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز توجه خاصی مبذول شد و با وجود اینکه شاهد هستیم سالانه ۲ تا ۴ میلیون قرآن در کشور به چاپ می‌رسد، بالغ بر ۱۲ میلیون دانش‌آموز و ۴ میلیون دانشجو داریم، ۱۰۷ هزار مدرسه با ۵۶۰ کلاس درس فعال داریم و از همه مهم‌تر ۷۰ هزار مسجد به فعالیت مذهبی مشغول هستند، همه اینها بسترهای مناسب برای ارائه این خط و فونت و بازاریابی آن را در اختیار ما می‌گذارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: اپلیکیشن این فونت قرآنی نیز در نیمه راه طراحی است تا بتوان با استفاده از گوشی‌های هوشمند سیستم اندروید و ios بتوان کلیه امکانات و سرویس‌های رایج در زمینه اطلاع‌رسانی و تبادل اطلاعات را با استفاده از این فونت به انجام رساند.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=5526

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402