چهارشنبه 5 اردیبهشت سال 1403 Wed, 24 Apr 2024 06:58:36 GMT
کد خبر : 54263       تاریخ : 1399/05/18 19:31
در روز غدیر با این زیاتنامه زائر نجف شوید

در روز غدیر با این زیاتنامه زائر نجف شوید

امام هادی(ع) در روز عید غدیر به زیارت امیرالمومنین(ع) مشرف می‌شوند و زیارت‌نامه‌ای را انشاء می‌کنند که به زیارت غدیریه مشهور شده است.

به گزارش مبشرین به نقل از فارس، در حدیث ابن ابی نصر بزنطی از حضرت رضا علیه‌السلام آمده:
ای پسر ابی نصر هر کجا باشی، بکوش روز عید غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام حاضر شوی، به درستی‌که در این روز، خداوند می‌آمرزد از هر مرد و زن مؤمن، گناه شصت سال ایشان را و از آتش دوزخ آزاد می‌کند، دو برابر آنچه در ماه رمضان، شب قدر و شب فطر آزاد کرده و پرداخت یک درهم در این روز به برادران مؤمن، برابر با هزار درهم در اوقات دیگر است و در این روز به برادران مؤمن احسان کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان؛ به خدا سوگند، اگر مردم فضیلت این روز را چنان‌که باید بدانند، هرآینه هر روز فرشتگان با ایشان ده مرتبه مصافحه کنند.

زمانی که معتصم خلیفه عباسی، امام هادی(ع) را از مدینه به سامرا فرا خواند. در روز غدیر، امام به نجف رسید و امیرالمومنین(ع) را زیارت کرد که در این زیارت، زیارتنامه‌ای را که امروز به نام غدیریه مشهور است، انشاء کردند.

این زیارت‌نامه را می‌گوییم انشاء کردند زیرا زیارتنامه‌های از دیگر از ائمه مختلف نسل به نسل به ما رسیده‌است اما ایشان این زیارتنامه را نوشتند که شیخ عباس قمی آن را محکم‌ترین زیارتنامه از لحاظ سند می‌نامد.

محور اصلی زیارت غدیریه، اصل تولی و تبری و محتوای اصلی آن بیان فضائل امام علی(ع) است. مهمترین بخش‌های این فضیلت‌ها عبارتند از:

فضیلت‌های قرآنی: در این زیارت بیش از ۳۰ آیه آمده است که بیان فضایل امیرالمؤمنین(ع) است؛ نظیر آیه لیله المبیت، آیه تبلیغ، آیه ولایت 

فضیلت‌های حدیثی: در زیارت غدیریه به بیان فضایلی که پشتوانه روایی در منابع حدیثی شیعه واهل سنت دارد، اشاره شده است. مانند امیرالمؤمنین، سید الوصیین، وارث علم النّبیین، ولی ربّ العالمین، امین‌الله فی ارضه، سفیر‌الله فی خلقه، الحجّه البالغه علی عباده، دین‌الله القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، سید المسلمین، یعسوب المؤمنین، امام المتقین، قائد الغرّ المحجّلین، امام المّتقین، اوّل من صدّق بما انزل الله علی نبیه و...

فضیلت‌های تاریخی: این زیارت، مطالبی از رشادت‌های تاریخی امام علی(ع) و فداکاری‌های آن حضرت در راه دین اسلام را بیان کرده است. از جمله: جنگ بدر، احزاب، اُحد، جنگ حُنین، صفّین، جمل، نهروان و...


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=54263

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402