جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 02:31:36 GMT
کد خبر : 54075       تاریخ : 1399/05/11 12:12
سازمان دارالقرآن، از تغییر رویکرد تا ساختار اداری جدید

سازمان دارالقرآن، از تغییر رویکرد تا ساختار اداری جدید

تشریح عملکرد معاونت‌های مختلف سازمان دارالقرآن در دوره مدیریت جدید این سازمان و تعاریف تازه‌ای که برای هر یک از آنها شده، امری ضروری است و اطلاع‌رسانی دقیقی را می‌طلبد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، ساختار معاونت‌های سازمان دارالقرآن الکریم در دوره جدید با تغییراتی رو‌به‌رو بوده است. دلیل نگارش این گزارش عدم اطلاع‌رسانی و انعکاس مطلوب طرح‌ها و برنامه‌های این سازمان برای اطلاع عموم به ویژه دغدغه‌مندان حوزه‌های قرآنی است؛ بی‌اطلاعی از طرح‌ها و برنامه‌ها صرفاً به مدیریت جدید این سازمان باز‌نمی‌گردد و پیش از آن نیز گاه‌گاهی با چنین روندی روبه‌رو بوده‌ایم.

انتظار دانستن فعالیت‌های این سازمان مهم بسیار بیش از آن چیزی است که در حال حاضر رخ می‌دهد، به طور نمونه طی چند سال اخیر معاونت پژوهش سازمان دارالقرآن، اطلاع‌رسانی چندانی در رابطه با برنامه‌های اجرایی خود در مجموعه سازمان و استان‌ها نداشته‌ است.

معاونت‌ها طبق برنامه‌ریزی سالیانه، برنامه‌هایی را در سطح کشور طرح‌ریزی و اداره قرآن تبلیغات اسلامی در شهرهای مختلف به عنوان بازوان اجرایی، مجری پیاده‌سازی آن بوده‌اند.

از زمان حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان‌صباغ در سمت مدیریت سازمان دارالقرآن، از  آبان‌ماه سال ۹۸ در انتظار فصل جدیدی بودیم. این فصل تازه خود را در تغییر در چینش معاونت‌ها و چارت اداری این سازمان نشان داده است.

هنوز در رابطه با برنامه‌های سال ۹۹ سازمان دارالقرآن، بودجه این سازمان در سال جاری، اطلاع‌رسانی دقیقی از سوی مسئولان سازمان انجام نشده است. در اواخر سال گذشته و اوایل امسال آنچه که بیشتر اطلاع‌رسانی شد، برنامه‌هایی همچون تشکیل ستاد فعالیت‌های قرآنی گرامیداشت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، برنامه‌ریزی جهت قدردانی جامعه قرآنی کشور از مدافعان سلامت کشور در ایام شیوع کرونا، اجرای طرح ستاره‌باران در فضای مجازی، برخی سفرهای استانی و... بود.

ساختار جدید سازمان دارالقرآن الکریم در دوره مدیریت جدید شامل شش معاونت و چند اداره کل می‌شود. در این پست‌ها، سیدجعفر صادقی، به عنوان سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین موسی جامعی به عنوان سرپرست معاونت تعلیم و تربیت قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین الهایی‌سحر به عنوان سرپرست معاونت توسعه ارتباطات و مشارکت‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسینی‌نهاد به عنوان معاون توسعه منابع و پشتیبانی، میثم معافی به عنوان سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر و مهدی شکری به عنوان سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن تعیین شده‌اند.

سازمان دارالقرآن

همچنین، حسین بهبودی به عنوان سرپرست اداره‌کل توسعه مشارکت‌های مردمی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شفیعی به عنوان سرپرست اداره‌کل ارتباطات و امور استان‌ها، حسین تقی‌پور به عنوان سرپرست اداره‌کل پژوهش و تأمین محتوا و مجتبی عظیمی‌نژاد به عنوان سرپرست اداره روابط عمومی این سازمان قرآنی معرفی شده‌اند.

اداره‌کل پژوهش و تأمین محتوا یکی از بخش‌های سازمان دارالقرآن است که امسال با توجه به رویکردهای جدید این سازمان در رابطه با توسعه جلسات قرآن خانگی و بحث‌های معرفتی و تربیتی قرآنی و نیاز به تولید محتواهای قرآنی با رویکردهای مفهومی و محتوایی تشکیل شده است.

برنامه‌های سازمان دارالقرآن پیش از این بیشتر در حوزه‌های حول نهضت قرآن‌آموزی، آموزش قرائت، برپایی دوره‌های تربیت مدرس و چندین دوره سبک زندگی قرآنی و اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن و در این اواخر تفسیر قرآن و اعزام سفیران نور به منظور ایجاد محافل قرآنی و... تعریف شده بود، اما با تغییر رویکرد سازمان، تولید این برنامه‌ها نیز به سمت موارد تربیتی رفته و ضرورت تولید محتواهای جدید نیز بیشتر محسوس است.

همچنین با توجه به اقتضائات زمان و شرایط حال حاضر کشور در زمینه شیوع بیماری کرونا، ضرورت پرداختن به آموزش‌های مجازی در سازمان دارالقرآن ضروری شناخته شد که این اداره‌کل به بحث حوزه‌ محتواهای استاندارد الکترونیک و تولید موشن‌‌گرافیک ورود کرده و نسبت به تولید محتواهای آموزشی استاندارد اقدام کرده است.

انجام برنامه‌های مختلف در حوزه محتواهای مکتوب و نیز حوزه محتواهای الکترونیک نیز از جمله مواردی است که در رویکرد جدید سازمان دارالقرآن در بخش پژوهش و تولید محتوا در نظر گرفته شده است.

راه‌اندازی مدرسه مجازی در حوزه قرآن و عترت طی سال جاری از جمله برنامه‌هایی است که این حوزه از سازمان دارالقرآن بدان می‌پردازد. تاکنون نیز نزدیک به ۱۰ عنوان درس برای این مدرسه مجازی در نظر گرفته و تولید محتوا شده که هر درس شامل ۱۶ جلسه آموزشی با مدت زمان نیم‌ساعت تا چهل دقیقه است.

معاونت ارتباطات، امور تشکل‌ها و مؤسسات از دیگر بخش‌های سازمان دارالقرآن الکریم است که سرپرستی آن در دوره مدیریت جدید سازمان برعهده حجت‌الاسلام الهایی‌سحر است.

سازمان دارالقرآن

الهایی‌سحر با بیان اینکه مهمترین برنامه این معاونت، پیگیری موضوع رصد و پایش مؤسسات قرآنی کشور است، گفت: بیش از دو هزار و ۵۰۰ مؤسسه دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند که پایش این مؤسسات از پایان ماه مبارک رمضان سال جاری آغاز شده و تا پایان تیرماه نیز ادامه داشت.

وی بیان کرد: در پایان این برنامه نیز مؤسسات، رتبه‌بندی شده و مؤسسات برتر کشور در زمینه‌ها و شاخص‌های مختلف معرفی خواهند شد. همچنین، از مؤسسات برتر کشور طی همایشی که بهمن‌ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود تجلیل خواهد شد.   

حوزه معاونت توسعه منابع و پشتیبانی نیز از دیگر بخش‌های سازمان دارالقرآن است که مسئولیت آن در این دوره با حجت‌الاسلام حسینی‌نهاد است. به نظر می‌رسد که موضوع شفافیت مالی، مهمترین بحث در این حوزه معاونتی از سازمان دارالقرآن است که باید به صورت جدی پیگیری شود.

سازمان دارالقرآن

حسینی‌نهاد ضمن تأکید بر موضوع شفافیت مالی سازمان اظهار کرد: رایزنی برای دریافت بودجه از دستگاه‌های مختلفی که فعالیت قرآنی دارند و مشارکت با نهادها نیز از فعالیت‌هایی است که باید در این معاونت به طور دقیق پیگیری شود.

وی با بیان اینکه بودجه امسال سازمان دارالقرآن نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، گفت: امسال با توجه به مشکلات بودجه‌ای در کشور، مبلغی در حدود شش‌ میلیارد تومان به سازمان دارالقرآن تخصیص یافته است که کاهش زیادی نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین، از این مبلغ نیز حدود دو و نیم میلیارد تومان بودجه استان‌هاست و فقط سه و نیم میلیارد تومان در اختیار خود سازمان و بسیار اندک است و باید به خوبی مدیریت شود.       

یکی از معاونت‌هایی که در دوره جدید سازمان دارالقرآن شکل گرفت، معاونت تعلیم و تربیت قرآنی است که سرپرستی آن را نیز حجت‌الاسلام جامعی بر عهده دارد.

سازمان دارالقرآن

حجت‌الاسلام جامعی با بیان اینکه علاوه بر مأموریت‌های قبلی سازمان در این حوزه، برنامه‌های مختلفی در زمینه تعلیم و تربیت قرآنی در دست اقدام داریم، تصریح کرد: تعلیم و تربیت قرآنی از جمله مسائل مورد تأکید مقام معظم رهبری است که ریاست سازمان دارالقرآن نیز بر اجرای برنامه‌های تأثیرگذار اهتمام دارد.

وی ادامه داد: موضوع تعلیم و تربیت قرآنی از مهمترین موضوعات و نیاز مبرم جامعه اسلامی ماست. ضرورت انس با قرآن و دستیابی به جامعه‌ای که رفتار قرآنی داشته باشد، امروز از مهمترین مسائلی است که باید بدان پرداخت. در سال جاری برنامه‌های مختلفی در معاونت تعلیم و تربیت قرآنی در نظر گرفته شده و اجرا خواهد شد که جزئیات دقیق این برنامه‌ها نیز به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سازمان دارالقرآن

معاونت‌های برنامه‌ریزی و توسعه فناوری، نظارت بر چاپ و نشر و آموزش و سنجش نیز دیگر معاونت‌های سازمان دارالقرآن الکریم هستند که گفته شده هر یک از این معاونت‌ها نیز در حوزه فعالیتی خود برنامه‌های مختلفی را در سال جدید به ویژه در مسیر تحقق برنامه‌های قرآنی در گام دوم انقلاب تدارک دیده‌اند که باید منتظر بود و دید که چه برنامه‌هایی را چینش و اجرا خواهند کرد.

گزارش از مجتبی افشار


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=54075

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402