جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 04:46:40 GMT
کد خبر : 54014       تاریخ : 1399/05/09 22:30
نگاهی به سنت سالانه دوخت و آماده‌سازی پرده کعبه

نگاهی به سنت سالانه دوخت و آماده‌سازی پرده کعبه

پرده کعبه هر ساله در کارگاهی ویژه در عربستان دوخته و طی مراسم و آداب خاصی بر قبله گاه مسلمانان نصب می‌شود.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ پرده کعبه شب گذشته، هشتم مردادماه در شرایطی تعویض شد که خانه خدا امسال به دلیل کرونا، تنها تعداد محدودی از زائران از داخل عربستان را پذیرا شده است.

به همین مناسبت نگاهی به مراحل تولید و آماده‌سازی پرده کعبه که به همت گروه‌های هنری و حرفه‌ای انجام می‌شود، خواهیم داشت.

ملک سلمان بن‌عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان در ماه شعبان سال ۱۴۳۸ هجری قمری، نام کارگاه تولید و دوخت کعبه را به مجمع پرده کعبه «ملک عبدالعزیز» تغییر داد، این کارگاه چند بخش دارد و هر سال در این مکان، پرده جدید دوخت و آماده می‌شود.

«الصباغه» از بخش‌هایی است که کار تولید پرده کعبه در آنجا انجام می‌گیرد، در این بخش خالص‌ترین ابریشم‌های جهان و بهترین نوع ابریشم طبیعی جمع‌آوری شده و برای دوختن عبارت‌ها و آیات قرآنی به کار گرفته می‌شود.

بخش دیگر «المختبر: آزمایشگاه» نام دارد و در آن نحوه دوخت پرده خانه خدا مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا پرده به بهترین شکل و با رعایت استانداردهای لازم برای قرارگرفتن روی قبله گاه مسلمانان دوخته شود.

مرحله چاپ، دوخت کمربند پرده و بخش خیاطی پرده و همچنین بخش بازرسی و بازنگری پرده دوخته شده از دیگر بخش‌هایی است که در حوزه دوخت پرده خانه خدا فعالیت دارند.

پس از پایان تمامی مراحل تولید و ساخت پرده کعبه، در نیمه ماه ذی القعده مراسمی سالانه در کارگاه دوخت پرده کعبه برگزار و پرده جدید به پرده‌دار بزرگ بیت‌الله الحرام داده می‌شود و تولیت کل امور مسجدالحرام و مسجد النبی آن را تحویل می‌گیرد.

پرده کعبه در طول سال یک بار تعویض می‌شود و آن هم در مراسم حج و پس از رفتن حجاج به سرزمین عرفات است و در این مراسم تولیت مسجدالحرام پرده جدید را جایگزین پرده قدیم کرده و این مکان را برای پذیرایی از حاضران در صبح روز بعد که مصادف با عید قربان است، آماده می‌کند.

ناوگان حمل پرده خانه خدا از یک کامیون ویژه تشکیل شده است که پوشیده از ماده‌ای خاص برای مراقبت از پرده کعبه و جلوگیری از پارگی یا وارد‌شدن خسارت به آن است. یک خودرو نیز کامیون اصلی را پشتیبانی می‌کند.

 یک کارگاه سیار نیز همراه با خدمه فنی و خیاط‌ها برای نصب پرده جدید بر خانه خدا به همراه این ناوگان راهی مسجدالحرام می‌شود.

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=54014

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402