پنج شنبه 30 فروردین سال 1403 Thu, 18 Apr 2024 22:57:41 GMT
کد خبر : 53807       تاریخ : 1399/05/04 24:23
 آیا زیارت قبر سبب شادی روح مردگان می‌شود؟

آیا زیارت قبر سبب شادی روح مردگان می‌شود؟

انسانها به طور طبیعی دارای عاطفه و احساسات هستند و حس دلتنگی نسبت به خویشاوندان و نزدیکانی که سالها با آنها مأنوس بودیم و حالا در بین ما نیستند، حق طبیعی هر فردی محسوب می‌شود.

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، زیارت قبور، یکی از اعمال مورد اهتمام مسلمانان است و در این باره تفاوتی میان اهل سنت و شیعیان نیست. سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام از واضح‌ترین دلایل فضیلت زیارت قبور است. همچنان که ما وقتی به زیارت قبور مطهر ائمه علیهم‌السلام می‌رویم، زیارت قبور سایر مؤمنان نیز دارای استحباب است.

هرچند نباید این نکته را فراموش کرد که انسانها به طور طبیعی دارای عاطفه و احساسات هستند و حس دلتنگی نسبت به خویشاوندان و نزدیکانی که سالها با آنها مأنوس بودیم و حالا در بین ما نیستند، حق طبیعی هر فردی محسوب می‌شود و نمی‌توان با ایده‌های روشنفکرانه روی این عواطف سرپوش گذاشت. بنابراین زیارت قبر نزدیکان و آشنایان، یعنی پاسخ  دادن به حس عاطفه‌ای که خداوند در نهاد آدمی قرار داده است. 

از این جهت است که در کتب روایی، روایات زیادی درباره تشویق به زیارت رفتن قبور وجود دارد. از این روایات، استحباب زیارت قبور، متوجه شدن و شاد شدن روح میت نسبت به زیارت رفتن او، نحوه سلام دادن بر مردگان، دعا کردن برای آنها و در صورت کلی آداب زیارت قبور برداشت می‌شود. به عنوان نمونه محمد‌بن‌مسلم از امام جعفر صادق و ایشان از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می‌کند «به زیارت مُرده‌هاى خود بروید. آنها از زیارت شما شاد مى‌شوند.» (الکافی، ج‌3، ص230) البته باید یادآور شد زیارت قبور کارکردهای دیگری دارد از جمله آنکه این عمل یادآوری مرگ و توجه به کوتاهی زندگی است.

نکته آخر اینکه هیچ گاه نباید امواتمان را فراموش کنیم و از خیرات دادن برای آنها کم بگذاریم؛ چه اینکه آنها در موقعیتی قرار دارند که ممکن است هر خیرات ما سبب ارتقای آنها و یا زدودن خطاهای آنها و یا عمل حسنه‌ای در کارنامه‌شان باشد.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=53807

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402