جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 13:47:41 GMT
کد خبر : 53584       تاریخ : 1399/04/25 10:26:42
«سیدمتولی عبدالعال» با تلاوتی خاشع و حزن‌انگیز

«سیدمتولی عبدالعال» با تلاوتی خاشع و حزن‌انگیز

مرحوم سیدمتولی عبدالعال، قاری مشهور مصری ازجمله قاریانی بود که توانست پس از مدتی تقلید از اساتید و قراء مشهور جهان اسلام، سبکی نوین و حزن‌انگیز را از خود در تلاوت ارائه دهد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ سید‌متولی عبدالعال، ۲۶ آوریل سال ۱۹۴۷ میلادی در روستایی واقع در استان الشرقیه در مصر متولد شد. خانواده روستایی او علاقه فراوانی به فراگیری تلاوت قرآن داشتند. پدرش «متولی» همیشه از خداوند متعال پسری را طلب می‌کرد که از عالمان دینی عصر خود شود.

سیدمتولی از همان اوان کودکی برای تحصیل به مکتب رفته و در آنجا با وجود سن اندک، سه جزء از قرآن را حفظ و در این راه پیشرفت زیادی کرد. وی در ابتدا از استادان «عبدالباسط» و «مصطفی اسماعیل» تقلید می‌کرد و در همین ایام حافظ کل قرآن و مبدع شیوه جدیدی شد.

طولی نکشید که توانست سبکی نوین و حزن‌انگیز برای خود برگزیند به طوری که پیوسته تلاوت‌های خود را با سبک خود اجرا می‌کرد.

سیدمتولی درباره سبک تلاوت خود می‌گوید: «خداوند سبحان در صوت هر انسان، طنین و آواى خاصى نهاده است و بر این اساس هیچ‌گاه نمى‌تواند صوتى را به صوتى تشبیه کرد. آن زمان که یک قارى پس از ممارست و پشتکار فراوان مى‌تواند قارى برجسته‌اى شود، بهتر آن است که طریقه‌اى خاص خویش برگزیده و به این ترتیب بر این سبک که نمایان‌گر شخصیت حقیقى اوست استوار بماند؛ زیرا الگو ساختن تلاوت خاصى در اوان کودکى و آغاز کار و تقلید از آن شیوه، کار نیکویى است که قارى مى‌تواند به این طریق با پیشرفت خویش، سبک خاص خود را انتخاب کند.»

«تلاوت به سبک تقلیدى از یک استاد، در واقع سبب معروفیت و شهرت همان استاد مقلّد است، نه فرد تقلیدکننده و من باز توصیه مى‌کنم که هر فردى براى خویش سبکى خاص داشته باشد.»

سیدمتولی در سال‌های حیاتش از محضر اساتید بزرگی مانند محمود‌ علی البناء، عبدالباسط محمد عبد‌الصمد، مصطفی اسماعیل، حمدی زامل و زناتی تلمذ و در کنار آنان در محافل مختلف به تلاوت پرداخت.

از سال ۱۹۸۰ آوازه سیدمتولی از مرز‌های مصر فرا‌تر رفت و از این سال صداوسیمای مصر با ضبط و انتشار تلاوت‌های وی زمینه را برای حضور شیخ در سایر بلاد اسلامی فراهم کرد.

این قاری نامدار اولین‌بار سال ۱۳۷۰ به همراه مرحوم شحات محمد انور به کشورمان سفر کرد و به جز تلاوت در محافل مختلف در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران هم داوری کرد. او در طول عمر با برکتش بار‌ها به کشورمان سفر کرد و آخرین‌بار طی ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۳ (تیرماه) میهمان ملت ایران بود که در سفرش به مشهد مقدس تلاوت‌های زیبایی در حرم امام رضا(ع) به یادگار گذاشت.

سرانجام این قاری نامدار ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۴ در سن ۶۸سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت و پیکرش در زادگاهش در روستای الفدادنه استان الشرقیه مصر به خاک سپرده شد.

تلاوت آیاتی از سوره مبارکه آل عمران با صدای متولی عبدالعال

 

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=53584

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402