چهارشنبه 5 اردیبهشت سال 1403 Wed, 24 Apr 2024 12:40:27 GMT
کد خبر : 53514       تاریخ : 1399/04/23 04
مسجدی که داعش تخریب کرد

مسجدی که داعش تخریب کرد

مسجد جامع«نوری» در موصل با مناره کج خود که یکی از نمادهای اصلی این شهر محسوب می شد، توسط داعشی ها تخریب شد که هم اکنون در مرحله بازسازی قرار دارد.

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، مسجد جامع«نوری» یکی از مساجد تاریخی شهر موصل عراق است که توسط «نورالدین زنگی»، از فرمانروایان محلی ای که علیه صلیبی ها می جنگیدند، ساخته شده است.

 

 

این مسجد در غرب موصل و در شهر قدیم موصل واقع شده است و با مناره کج خود، یکی از نمادهای اصلی شهر محسوب می شده است.

 

ساخت این مسجد کمی پس از مرگ نورالدین زنگی در سال 1172 میلادی به پایان رسید و در داخل این مسجد، یک مدرسه اسلام ساخته شد.

 

 

مناره این مسجد بعدها پس از ساخت کج شده است و به مناره «حدباء» مشهور است. در ساخت این مسجد از هفت ردیف آجرکاری تزیین استفاده شده بود  که با اشکال هندسی پیچیده به سمت بالا در هم تنیده بودند.

 

مناره مسجد جامع نوری، قدیمی ترین مناره عراق بود که نبرد موصل فروریخت.

 

پس از اشغالگری مغول ها، این مسجد همچون مساجد دیگر تخریب شد و تنها مناره و محراب آن باقی مانده بود، این مسجد بار دیگر مرمت شد و مصلای جدید با مساحت 143 متر مربع در آن ساخته شد.

 

در واقع، در سال 1146 هجری قمری «حسین پاشا» حکومت را در این کشور به دست گرفت و در سال 1150 میلادی با وجود آنکه کشور را طاعون فرا گرفت و باعث مرگ و میر بسیاری شد، اما در همان سال این مسجد بازسازی شد.

 

 

پس از آن در سال 2014 میلادی، «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروهک تروریستی داعش در این مسجد اعلام خلافت کرد.

 

در سال 2017 میلادی گروهک تروریستی داعش در پی نبرد در موصل و از ترس خود، این مسجد را منهدم کردند.

 

تروریست‌های داعش همزمان با پیشروی نیروهای عراقی، این مسجد و مناره 850 ساله را با مواد منفجره، تخریب کردند.

 

خبرگزاری رویترز نیز در بازدید از این مکان نوشت: مناره 75 متری مسجد جامع نوری همچون یک درخت، خرد شده و بر زمین ریخته است و تنها گنبد سبز این مسجد باقی مانده است.

 

 

پس از بازپس گیری شهر موصل از دست تروریست های داعش، کشور عراق با همراهی برخی دیگر از کشورها اقدام به بازسازی این مسجد تاریخی کرد.

 

طرح بازسازی مسجد جامع «نوری» موصل با همکاری سازمان یونسکو، وزارت فرهنگ عراق و مرکز بین المللی مرمت املاک فرهنگی عراق با سرمایه دولت امارات با عنوان «احیای روح موصل» نیز همچنان در حال اجرا است و نخستین مرحله از این کار انجام گرفته است.

 

عملیات بازسازی این مسجد در سال 2018 میلادی آغاز شده و و دو سال پیش 50 میلیون دلار برای مرمت آن هزینه شده است. دولت عراق هزینه بازسازی این مسجد را دو میلیارد دلار برآورد کرده است.

 

 


 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=53514

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402