جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 09:45:57 GMT
کد خبر : 50703       تاریخ : 1399/03/07 29:12
مهلت ارسال آثار به رویداد شناسایی ایده‌های اربعینی تمدید شد

مهلت ارسال آثار به رویداد شناسایی ایده‌های اربعینی تمدید شد

رئیس کمیته علمی رویداد روشنا، از تمدید مهلت ارسال آثار به ایده های اربعینی تا سوم تیرماه سال جاری،‌ خبر داد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های اربعینی خود را به نشانی ROWSHANA۴۰.IR ارسال کنند.

به گزارش مبشرین، رویداد شناسایی ایده‌های اربعینی تحت عنوان «روشنا» از ابتدای ماه رمضان امسال آغاز به کار كرد. مهلت ارسال ایده‌ها در گام نخست تا عید سعید فطر یعنی چهارم خردادماه جاری، بود که با تصمیم شورای سیاست‌گذاری رویداد، همزمان با بررسی ایده‌های دریافتی، مرحله دوم ارسال ایده‌ها از پنج خرداد تا سوم تیرماه سال جاری، همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود. بنابراین کماکان فرصت ایده‌پردازی و ارسال آن به دبیرخانه رویداد از طریق وبگاه ROWSHANA۴۰.IR وجود دارد.

 

سیدمجید مطهری‌نژاد، رئیس کمیته علمی روشنا، این رویداد را به عنوان اولین رویداد شناسایی ایده‌های اربعینی معرفی کرد که توسط دانشگاه امام صادق(ع) برگزار خواهد شد. در این راستا، اندیشکده راهبردی اربعین و مرکز نوآوری این دانشگاه طی همکاری مشترک تلاش می‌کنند که ایده‌های خلاق مردمی را به خدمت حرکت عظیم الهی اربعین آورده و گامی هر چند کوچک در جهت آزاد شدن ظرفیت‌های نهفته این پدیده بزرگ بردارند.

 

وی ضمن بر شمردن مراحل رویداد روشنا شامل؛ ۱- فراخوان و دریافت ایده‌ها، ۲- رشد و پرورش ایده‌های برگزیده، ۳- برگزاری رویداد و انتخاب ایده‌های برتر، ۴- معرفی ایده‌های برتر به حمایت‌کنندگان، اظهار کرد: تلاش شده است که رویداد روشنا اتفاقی فراتر از صرف رقابت و انتخاب ایده‌های اربعینی باشد و پرورش ایده‌ها از طریق برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین معرفی ایده‌های مناسب به حمایت‌کنندگان از جمله دستگاه‌های مسئول، خیران و شتاب‌دهنده‌ها از مأموریت‌هایی است که برای این رویداد تعریف شده است. در واقع اجرایی شدن بخشی از ایده‌های بکر و خلاق در اربعین ۹۹ هدف ما در این رویداد است.

 

مطهری‌نژاد رویداد روشنا را دارای چهار محور موضوعی اساسی دانست و در تشریح آن گفت: در این رویداد تلاش شد که منظومه محتوایی و فکری به شکلی جامع و منظم دیده شود و در همین جهت چهار محور «اربعین نورانی»،‌ «اربعین الهام‌بخش»، «اربعین شیرین»، «اربعین در مواجهه با بحران» تعیین شد.

 

وی در تشریح بیشتر این محورهای چهارگانه، گفت: اربعین نورانی به دنبال رشد زائران نسبت به شأن آسمانی و نورانی اربعین هست. در واقع سؤال ما آنست که با چه ایده‌های نوآورانه و فناوری‌های مناسبی می‌توان، ادراک و احساس صحیح‌تر و زیباتری از نورانی بودن و آسمانی بودن اربعین، برای حرکت به سوی امام عالم(ع) را، به تمام جامعه اربعینی انتقال داد؟ اربعین الهام‌بخش به دنبال رشد حکمرانی منبعث از تجارب الهام‌بخش است و سؤال آنست که از کدام ظرفیت‌های اربعین و با چه فناوری‌هایی می‌توان برای ارتقای الگوی حکمرانی و اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در ایران و بقیه کشورهای جهان استفاده کرد؟ محور سوم یا همان اربعین شیرین به دنبال احساس شیرینی و رشد معنوی و همراهی بیشتر زائران با نور امام در اربعین است، بدون اینکه در مشکلات سفر و یا تجملات اضافی گرفتار شوند. برای آنکه شیرینی این سفر برای سربازی در حریم امام بیشتر شود، چه مسئله‌ها و مشکلات فنی، ارتباطی، فرهنگی و اجتماعی و با چه ایده‌های نوآورانه‌ای باید حل شود؟ و در نهایت آنچه که اخیراً مورد تصویب قرار گرفت و به نظرم از مهمترین ممیزات این رویداد است، محور اربعین در مواجهه با بحران است. اینکه اگر در روند برپایی اربعین با بحران‌‌هایی نظیر کرونا، گرما و بیماری‌های عفونی، بحران‌‌های سیاسی و اجتماعی عراق مواجه شویم، با چه ایده‌‌های نوآورانه‌ای می‌‌توانیم از فضای نورانی اربعین بیشترین بهره را ببریم؟ با چه اید‌ه‌‌هایی می‌توانیم از ظرفیت‌‌های اربعین برای بحران‌‌های ملی خودمان نظیر کرونا استفاده بیشتری بگیریم؟

 

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر ایران، منطقه و جهان، گفت: همه‌گیری این ویروس، برگزاری اربعین ۹۹ را با اما و اگرهایی همراه کرده که به نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌های پیشگیری از تضعیف پیاده‌روی حضوری اربعین، توجه به ایده‌های خلاقانه آحاد مردم و نخبگان در این زمینه و کمک به دیده‌شدن و رشد آنهاست. از همین رو می‌توان با ایده‌های جدید از تضعیف و حتی خدای ناکرده تعطیلی کامل این آئین جهانی جلوگیری کرد. تجربه تلخی که پیش از این در مورد بسته شدن کامل اماکن زیارتی در ایران داشتیم

 

رئیس شورای علمی روشنا اگرچه اجر معنوی شرکت در این رویداد و خدمت به دستگاه امام حسین(ع) را اصلی‌ترین مشوق حضور در این رویداد دانست اما خبر از تعیین جوایز ارزنده برای برندگان این رویداد داد و گفت: جوایز این رویداد به دو دسته جوایز نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شود. در دسته اول، به گروه اول پنج میلیون تومان، گروه دوم سه میلیون تومان و به چهار گروه بعدی هر کدام یک میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. بنابراین در این بخش مجموعاً به شش فرد یا گروه جایزه نقدی داده خواهد شد. اما در دسته دوم تلاش می‌شود که علاوه بر این شش گروه، ایده‌هایی که مستعد سرمایه‌گذاری تشخیص داده می‌شوند به دستگاه‌های مرتبط، خیرین و مراکز نوآوری معرفی کنیم تا زمینه رشد و اجرایی شدن ایده فراهم شود.

 

مطهری‌نژاد در انتها، با اعلام به پایان رسیدن مرحله نخست دریافت ایده‌ها تا عید سعید فطر و شروع بررسی و ارزیابی اولیه آنها، گفت: با تصمیم شورای سیاست‌گذاری رویداد، فرصت ارسال ایده کماکان وجود دارد و متقاضیان می‌توانند در گام دوم دریافت ایده‌ها تا سوم تیرماه سال جاری، همزمان با ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) با مراجعه به وبگاه رویداد به نشانی rowshana۴۰.ir نسبت به ثبت ایده اقدام کنند. همزمان بررسی و ارزیابی ایده‌های دریافتی تا الان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد که اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه انجام خواهد شد./شبستان

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=50703

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402