جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 16:57:52 GMT
کد خبر : 50658       تاریخ : 1399/03/01 20
آیین رونمایی از چهار ویژه نامه قرآنی برگزار شد

آیین رونمایی از چهار ویژه نامه قرآنی برگزار شد

آیین رونمایی ازچهار نشریه با محوریت قرآن با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار شد .

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان،  چهار ویژه نامه به چهار زبان  غیر فارسی با حضور معاون قرآن و عترت وزیر و مدیر عامل فرهنگی ، هنری و انتشارات بین المللی الهدی و جمعی از مسئولین سازمان فرهنگ و ارتباطات امروز سی و یکم اردیبهشت ماه در معاونت قرآن و عترت رونمایی شد.

 

لازم به ذکراست، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی با همکاری  مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ویژه نامه هایی با محوریت قرآن و گام دوم انقلاب به زبان های انگلیسی، عربی ، اردو و ترکی منتشرکرده است.

 

بنابراین گزارش در این مراسم  «عبدالهادی فقهی زاده» گفت: در آغاز حضور من در معاونت عترت و قرآن وزارت ارشاد این بحث را مطرح کردند که معاونت قرآن و عترت در چهارچوب معاونت های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک معاونت کاملا اسلامی و غیر فقهی است به این معنا که قرآن کریم بزرگترین وجه اشتراک همه مسلمانان جهان می باشد. قرآن اصلی ترین نظام نامه در بین همه مذاهب و فرق اسلامی است؛ همین طور محبت اهل بیت که یک سرمایه گرانقدر برای همه مذاهب اسلامی محسوب می شود و حب اهل بیت در همه مذاهب اسلامی یک واجب قطعی شرعی می باشد لذا ما حتی در منطقه جغرافیایی ایران اسلامی و در این معاونت نیز به دنبال تشدید اختلافات میان فرق مختلف نیستیم. ما به عنوان این دو سرمایه گرانقدر که مشترک بین تمام جهان اسلام است به این یادگار حضرت رسول (ص) توجه کرده و عمل می کنیم.

 

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه افزود: عمل همه ما در سال های متمادی نشان دهنده این امر مهم است. هرگز هیچ یک از بزرگان و مسئولان ارشد معاونت قرآن و عترت میل و علاقه ای به چنین رفتارهایی نداشتند البته ما مفتخریم که بیش از سایر مذاهب اسلامی به این حوزه گرانقدر توجه داشته ایم و فراتر از این عملی در تحریک احساسات مذاهب دیگر نداریم و مسیری که ما انتخاب کردیم، مسیر امامان معصوم (ع) و سپس مسیر بزرگان جمهوری اسلامی ایران که در رأس آنها امام راحل و مقام معظم رهبری قرار دارند، می باشند.

 

روایات مشترک زیادی بین شیعه و سنی وجود دارد

وی تصریح کرد: ما نباید تصور کنیم که فقط قرآن کریم و اهل بیت مشترک بین ما و جهان اسلام است. تعداد زیادی از روایات مشترک بین شیعه و سنی وجود دارد به طوری که مجمع جهانی اهل بیت بیش از 30 جلد کتاب را منتشر کرد که از روایات مشترک شیعه و سنی می باشد. همچنین روایات زیادی هم در طرق شیعه از اهل بیت (ع) نقل شده است که در میان اهل تسنن نیز وجود دارد لذا آن چیزی که مهم است، بن مایه های موضوعی و محتوایی مشترک بین این دو است؛ بنابراین این سرمایه عظیم از اعتقاد، عاطفه و سرمایه های فرهنگی اگر هر جای دیگر بود، می توانست تحولات بیشتری را در روابط ملت های مسلمان ایجاد کند.

 

فقهی زاده با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیشترین اهتمام و تاکید را در میان جهان اسلام به قرآن کریم نشان داده است، بیان کرد: هفته قرآنی که جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در هندوستان برگزار کرد، این برنامه مایه تعجب بسیاری از هندوها قرار گرفته بود. آنها اظهار تعجب می کردند که مگر می شود یک نظام سیاسی که باید بیشترین دغدغه هایش مسایل سیاسی و انقلابی باشد تا این حد به حوزه فرهنگ دینی اهتمام بورزد.

 

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه افزود: پیروزی انقلاب اسلامی یک رنسانس توجه و ترویج به فرهنگ قرآنی محسوب می شود. صدها و هزاران رساله دانشگاهی درخور در حوزه های گوناگون مطالعات بنیادی، میان رشته ای و کاربردی در جمهوری اسلامی ایران بر محور معارف قرآن و عترت شکل گرفته است ولی افسوس که همه اینها زمینه انتشار پیدا نمی کنند و اگر هم انتشار یابند به هیچ عنوان به اتاق های فکر و حوزه های مدیریت کلان که خروجی مثبتی داشته باشند، راه نمی یابند لذا امیدواریم نگرش موجود در گام دوم انقلاب نقطه قوتی برای این مهم باشد.

 

فقهی زاده اظهار کرد: من خوشحالم که این رونمایی و تدوین آثار دوازده گانه اشاره شده با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب بر محور قرآن کریم که اصلی ترین نظامات فرهنگی در جمهوری اسلامی ایرانی است، شکل بگیرد لذا بنده بیانیه گام دوم انقلاب را منشور امید، حرکت و پیشرفت در زمینه های گوناگون فقهی می دانم و به گمانم بتوانیم حوزه فعالیت آن را از حوزه جغرافیایی ملی کشور خودمان هم فراتر ببریم و ارتباط بین المللی جمهوری اسلامی ایران را بیشتر از گذشته تقویت کنیم.

 

وی اظهار کرد: از همکاری خالصانه و تخصصی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات به ویژه بنیاد بین المللی الهدی کمال تشکر و قدردانی را در این زمینه داریم.

 

وی با اشاره به تشکیل یک کارگروه اظهار کرد: این کارگروه متشکل از چند نفر از مدیران کل معاونت عترت و قرآن است، چندین جلسه در این کارگروه برگزار شده است، زمینه های همکاری ممکن را فراهم کردیم و این گام را نخستین گام تلقی می کنیم و امیدواریم با تامین اعتبار گام های بعدی را هم برداریم، این در حالی است که ما گام های اولیه را از سال 97 برداشته بودیم. در همین راستا همایش مفسران برجسته مفسر ایران و هند و هفته قرآنی جمهوری اسلامی ایران را برای نخستین بار در هندوستان برگزار کردیم.

 

فقهی زاده با بیان اینکه ما دو ظرفیت در معاونت قرآن و عترت برای گسترش تعاملات علمی و فرهنگی در حوزه بین المللی سازمان فرهنگی و ارتباطات داریم، تصریح کرد: یکی از این ظرفیت ها حوزه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و دیگری حوزه کمیسیون توسعه معاونت های تبلیغی و ترویجی است. ما اولین فعالیت های بین المللی جمهوری اسلامی ایران را رسما در قالب فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن که در معاونت قرآن و عترت مستقر هستند را تدوین کردیم و مراحل تصویب نهایی آن هم سپری شده است. اکنون در آستانه اجرایی کردن آن هستیم؛ بنابراین این دو ظرفیت می تواند رضایت لازم در حوزه بین المللی را برای ما حاصل کند.

 

بنابرگزارش شبستان در ادامه این مراسم حجت الاسلام «محمد اسدی موحد»گفت: این کار یک اقدام مبارکی است که امیدواریم نتایج و اثرات مطلوبی در آینده برای ترویج فرهنگ قرآنی داشته باشد.

 

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری انتشارات بین المللی الهدی تصریح کرد: از برنامه های مصوب و جدی رایزنان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نشر فرهنگ قرآنی از طریق برگزاری همایش های علمی و پژوهش های قرآنی است.

 

وی در ادامه افزود: یکی از ابزارهای مهم چه در عرصه حج و چه در کشورهای اسلامی برای تبلیغ اهل بیت خود قرآن کریم است.

 

اسدی موحد در ادامه افزود: من اخیرا در تونس بودم. وقتی ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن کریم را برای معاون دانشگاه آنها بیان می کردم، تعجب کرده بودند؛ ضمن اینکه در سال 96 نیز یکی از قاریان جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب رتبه نخست در مسابقات قرآنی شد که حتی آنها از این موفقیت قاریان ایرانی نیز تعجب کرده بودند.

 

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری انتشارات بین المللی الهدی با بیان اینکه حمایت از دارالقرآن ها یکی از اقدامات مهم رایزنان جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این ویژه نامه های قرآنی کار بسیار ارزنده و پسندیده ای است ولی جای زبان های فرانسوی و مالاوی در آن خالی می باشد.

 

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات مهم موسسات ما ارسال فایل های این نشریات به سایت ها و مراکز اسلامی می باشد.

 

اسدی موحد بیان کرد: با توجه به تجربه ای که داریم این نشریات را در آرشیوها نگهداری نخواهیم کرد بلکه 63 نماینده رسمی و غیر رسمی جمهوری اسلامی ایران از آنها استفاده خواهند کرد و تلاش ما بر این است که بتوانیم در سال به جای یک نشریه دو یا سه نشریه را چاپ کنیم.

 

وی اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد می تواند این نشریات و ویژه نامه های قرآنی را با کمک و همکاری رایزن های ایرانی در خارج از کشور به زبان های دیگر ترجمه و توسعه دهد؛ ضمن اینکه یکی از بندهای مهم اساسنامه ما هم توسعه ظرفیت های قرآنی می باشد.

 

گفتنی است  نشریات موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین المللی الهدی حدود سی سال است که به قلم صاحب نظران حوزه‌های مختلف، با رویکردی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، پیوسته به چاپ رسیده و در بیش از 120 کشور جهان عرضه شده است.

1. "الطاهره" ماهنامه ای اجتماعی – فرهنگی است که مطالبی در زمینه الگوی خانواده اسلامی و زن مسلمان به مخاطبان عرب زبان به زبان عربی

2."محجوبه"  ماهنامه‌ای اجتماعی – فرهنگی است که مطالبی را در زمینه الگوی خانواده اسلامی و زن مسلمان و شخصیتهای علیم، فقهی اسلامی به مخاطبان انگلیسی زبان ارائه می‌نماید.

3."ایران نوین" ماهنامه‌ اجتماعی – فرهنگی و سیاسی که برای مخاطبان اردو زبان منتشر می‌شود.

4. "در پرتو قرآن"  ماهنامه‌ اجتماعی – فرهنگی و سیاسی که برای مخاطبان آذری زبان منتشر می‌شود.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=50658

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402