سه شنبه 29 اسفند سال 1402 Tue, 19 Mar 2024 11:38:35 GMT
کد خبر : 44646       تاریخ : 1397/09/27 10:30:44
فاطمه معصومه(س) مظهر فضایل و شفیعه محشر

فاطمه معصومه(س) مظهر فضایل و شفیعه محشر

دهم ربیع الثانی سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س)، شفیعه محشر و مظهر فضائل و درخشان ترین ستاره از میان دختران هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت امام موسی کاظم(ع) است .

به گزارش مبشرین به نقل از ایرنا، آن حضرت گوهری گرانبها درآسمان ایران اسلامی بویژه قم است که روز به روز شعاع نورانی ایشان فزون تر می شود. بانوی گرامی که از برکت حضور پرخیر و برکت آن حضرت به قم، این شهر مرکز علوم دینی درجهان اسلام و مامن شیعیان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شد.
حضرت فاطمه معصومه(س) خواهر بزرگوار امام رضا(ع)، بانویی وارسته و باتقوا بود که دردوران کوتاه عمر خویش با تکیه بر ولایت پذیری و دانش، سرآمد زنان عالم شد.

** نگاهی به زندگانی گوهربار حضرت فاطمه معصومه(س)
حضرت معصومه(س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری درشهر مدینه چشم به جهان گشودند، این بانوی بزرگوار از همان آغاز درمحیطی پرورش یافت که پدرو مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند، عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت.
آن حضرت از دریای دانش بی کران پدر بزرگوارش حضرت امام موسی کاظم(ع) و برادرش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) بهره برد و به فضایل اخلاقی از جمله طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثّه و عابده لقب گرفت.
یکی از عالی ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است و این امر خود سرچشمۀ سایر فـضایل وکمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می باشد که زندگی درجوار امامان معصومی همچون امام موسی کاظم و علیّ بن موسی الرّضـا(ع)و بـهره مند بـودن از تعالیم عالیۀ آن رهبران راه نور و سعادت خود عامل اساسی در تعالی روح و تکامل درجات علمی و عملی آن حضرت بوده است. بنابراین، می توان آن حضرت را الگو و نموداری از فضایل اهل بیت(ع) دانست.
حضرت فاطمه معصومه(س) ماه تابانی بود که پرتو افشانی را از خورشید فروزان امامت آموخته و ازدریای بیکران علوم رضوی کسب فیض می نمود. آن حضرت درسنین کودکی به مقامی رسید که به راحتی می توانست به پرسش های فقهی و عقیدتی، پاسخ مناسب بگوید و پاسخ هایش مورد پذیرش و شگفت پدر بزرگوارش قرار بگیرد.
آن حضرت در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارشان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) قرار گرفت.
در سال ٢٠٠ هجری قمری با اصرار و تهدید مأمون عباسی حضرت امام رضا(ع) به مرو تبعید شد و آن حضرت بدون آن که کسی از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهی خراسان شدند.
حضرت معصومه (س) یک سال بعد از هجرت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت درسال 201 هجری قمری به شوق دیدار برادر با همراهی بستگانش راهی خراسان شد که درنزدیکی ساوه به علت اتفاق هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و در خصوص شهر قم پرس وجو کردند.
خبر حضور فاطمه معصومه (س) در ساوه و بیماری ایشان به قم رسید، بزرگان شهر، از جمله موسی بن خزرج اشعری صحابه امام رضا(ع) به پیشواز ایشان شتافتندتا آن حضرت را به قم دعوت کنند، حضرت فاطمه معصومه(س) ، درحالی که موسی بن خزرج خود زمان ناقه را بر دوش گرفته بود، باشکوه و احترام به قم و در منزل وی وارد شد و افتخار میزبانی آن حضرت نصیب او گشت.
مردم قم با شور و شادی از حضرت رسول خدا(ص) استقبال نمودند، خانه موسی بن خزرج محل آمد و شد و عیادت زنان و مردان دوستدار اهل بیت(ع) و محدثان و روایان حدیث و جویندگان حکمت و معنویت گردیده بود.حضرت معصومه(س) سرانجام در روز دهم ربیع الثانی سال ٢٠١ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و امروز مرقد مطهرش پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) است.

**حضرت معصومه(س) الگویی برای تمام نسل ها
رییس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی قم، حضرت معصومه(س) را الگویی برای تمام نسل ها دانست و گفت: دین مداری، اخلاق گرایی و خدا محوری مهمترین بعد شخصیتی این بانوی باکرامت است.
حجت الاسلام و المسلمین سید جواد عظیمی درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه حضرت معصومه(ص) درعبادات به جایگاهی رسیده که بر اساس روایات همردیف معصومان قرار می گیرند اظهار داشت: در زیارتنامه کریمه اهل بیت(ع) روایت شده است که زائر این بانوی باکرامت برابر با زائر ائمه (ع) است.
وی افزود: حضرت معصومه(س) در زمینه عبادت و خودسازی به درجه ای از ایمان و تقوا رسیده بود که ائمه اطهار(ع) در وصف این بانوی باکرامت روایت های بسیاری نقل کرده اند.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی قم، بعد علمی را از دیگر ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) دانست و تاکید کرد: درآن زمان برخی از ارادتمندان امام موسی کاظم(ع) به مدینه آمدند و چون امام در شهر نبودند، نامه پرسش هایشان را به منزل ایشان دادند و حضرت معصومه(س) جواب نامه ها را داد، در راه بازگشت، امام هفتم شیعیان با این افراد مواجه و جواب دخترشان به این پرسش را دیدند و ایشان سه بار خطاب به حضرت معصومه(س) فرمودند پدرش فدایش باد.
وی علم همراه با تزکیه نفس را از جمله ویژگی های برجسته حضرت معصومه(س) دانست و افزود: علم آموزی همراه با تهذیب یکی از مسائلی است که باید از ابعاد زندگی ائمه اطهار(ع) الگو بگیریم، چرا که علمی ارزشمند است که همراه با تهذیب نفس باشد.
وی تاکید کرد: حوزه علمیه قم به برکت وجود حضرت معصومه(س) ساخته، پایه گذاری و قوام یافت و امروز این مجموعه به مرکز نشر معارف اهل بیت(ع) در جهان تبدیل شده است.

**شفاعت از جمله مقامات والای حضرت معصومه(س) است
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، مقام شفاعت را از جمله مقامات کریمه اهل بیت(ع) دانست وتاکید کرد: در روایتی از امام جعفر صادق(ع) آمده است که «شیعیان من، همگی به برکت شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) داخل بهشت می شوند»، که این نشان از جایگاه رفیع این بانوی باکرامت است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حضرت فاطمه معصومه(س) را سرچشمه نور، هدایت، معرفت، بصیرت، بیداری و ولایت دانست و افزود: این بانوی با کرامت، الگویی تمام عیار در عرصه های معرفتی، بصیرتی و مجاهدت در راه خداست.
وی با بیان اینکه شفاعت، عصمت، محدثه و رضا(راضی بودن) را از جمله مقامات و ویژگی های فاطمه معصومه(س) دانست و تاکید کرد: آن حضرت الگوی زنان عالم هستند که سخنان نورانی و گوهر بار چهار امام معصوم(س) درباره منزلت، شخصیت و زیارت این وجود نازنین وجود دارد.
وی قم را مرجِع وپناهگاه جهان اسلام دانست و تاکید کرد:این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید ثبت جهانی شود که در این زمینه مسئولان آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) و مسئولان اجرایی استان باید تلاش کنند تا قم به عنوان پناهگاه و محل رجوع ملل اسلامی در جهان شناخته شده باشد.
قاسمی نیا با بیان اینکه با بیداری انسان ها در سال ها و ماه های اخیر در سراسر دنیا مواجه هستیم گفت: در این شرایط قم به عنوان مرکز معنویت در جهان اسلام باید در جهان معرفی شود.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=44646

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402