پنج شنبه 30 فروردین سال 1403 Thu, 18 Apr 2024 19:12:37 GMT
کد خبر : 44595       تاریخ : 1397/09/26 08:42
 بخشی از کارکردهای مساجد مورد غفلت قرار گرفته است
عضو فرهنگستان علوم:

بخشی از کارکردهای مساجد مورد غفلت قرار گرفته است

حجت‌الاسلام پیروزمند گفت: اگر چه امروز همه به کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مساجد واقف هستند اما متاسفانه بخشی از کارکردهای مسجد مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان؛ «حجت الاسلام علیرضا پیروزمند» با اشاره به جایگاه کمرنگ مساجد در پژوهش های علمی گفت: از صدر اسلام تاكنون مساجد همواره نقش مهمي در تحولات اجتماعي داشته‌اند و تنها مكاني براي عبادت نبودند، بلكه كاركرد اصلي آن‌ در موضوعات فرهنگي و معنوي نیز بوده است، اما متاسفانه امروز موضوع اهتمام به پژوهش و تحقیق در عرصه مساجد به عنوان دغدغه از سوی صاحب نظران مطرح نمی شود.

 

وی بیان کرد: در زمینه تحقیق و پژوهش موضوعاتی همواره مورد توجه قرار می گیرد، که دغدغه صاجب نظران و محققان و نیز مردم است، امروز اگر چه همه به این موضوع باور دارند که مساجد می توانند در عرصه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی اثر گذاری داشته باشند، و به عنوان یک پرستشگاه فردی و جمعی در موضوعات یاد شده از آن بهره برداری کرد، ولی در این زمینه هیچ افق دیدی وجود ندارد.

 

عضو فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه همواره به اداره اماکن مذهبی و مساجد نگاه سنتی وجود دارد، اظهار کرد: این نگاه نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا نسبت به مساجد چنین نگاهی وجود دارند و حتی در این زمینه از سوی مردم هم غفلت هایی صورت می گیرد و همین امر باعث شده، بخش قابل توجهی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در زندگی که از طریق مساجد می توان نسبت به پیگیری آنها اهتمام داشت، مورد توجه قرار نگیرد.

 

وی به تبیین راهکارههایی که می تواند در زمینه اهتمام به موضوع مساجد و اهتمام به ضعف ها و قوت های مدیریت این مراکز از طریق پژوهش و تحقیق اشاره کرد و گفت: حمایت و انتخاب امام جماعت فرهیخته برای مساجد و سرمایه گذاری در چنین مدیرانی در مساجد می تواند در رونق این موضوع تاثیرگذار باشد، حاکمیت همان گونه از خانه های خدا حمایت های مادی و معنوی دارد می تواند در این زمینه گام های تاثیرگذاری بردارد.

 

این کارشناس و پژوهشگر در حوزه مساجد اظهار کرد: با محور قرار دادن مساجد اعم از مساجد جامع و يا مصلاها در محورهایی که مورد دغدغه مردم است و نیز برقراری ارتباط فراملیتی می توان بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه از طریق مساجد پیگیری و حل و فصل کرد. چرا که همه تلاش انبياء برای بسط و گسترش عبادت در جامعه بوده است و مساجد بهترین مکان های عبادی به شمار می روند تا هم به پرستش خداوند مشغول شوند و هم نسبت به بسط و گسترش تفکر الهی اهتمام داشته باشند.

 

پیروزمند تصریح کرد:مساجد با ايجاد آشنايى و پيوند ميان مؤمنین با نخبگان جامعه می توانند بستر مناسبی براى پرورش و تربيت  اجتماعى فراهم  کنند از طرفی با اعلام فراخوان میان مسلمانان، جايگاه مساجد را به طرح مشكلات و مباحث اجتماعی تبدیل کنند و به طور طبيعى، با حضور در چنين مكانى روح تعهد و دردمندى در فرد ايجاد مى شود.

 

وی الگوبرداری از مدیریت کشورهایی همانند عربستان و ترکیه را در مساجد قابل قبول ندانست و تصریح کرد: معتقدم جنبه مدیریت مردمی بر مساجد باید حفظ شود، اگرچه کمک های دولتی از مساجد می تواند مزیت های بسیاری به همراه داشته باشد ولی در عین یک مدیریت فرمایشی در مساجد اتفاق می افتد که می تواند اثرگذاری معنوی مساجد را کاهش دهد و خانه های خدا از هدف های اصلیشان دور شوند.

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=44595

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402