پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 16:39:25 GMT
کد خبر : 44563       تاریخ : 1397/09/25 10:21:02
تفکر قرآنی و نگاه دینی در چهار دهه انقلاب رشد داشته است
سرپرست شبکه قرآن:

تفکر قرآنی و نگاه دینی در چهار دهه انقلاب رشد داشته است

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما به مناسبت بیست سالگی فعالیت این شبکه یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما به مناسبت بیست سالگی فعالیت این شبکه یادداشتی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

بدون شک پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان از مصادیق نصرت الهی دانست. حرکتی عظیم که با هدف حاکمیت فرهنگ قرآنی و با رهبری بزرگ مردی قرآن‌شناس، تحقق یافت تا زمینه‌ساز برپایی حاکمیت قرآن بر سراسر گیتی باشد.

با نگاهی به تاریخ پیشرفت های چهار دهه اخیر نشانه‌های رشد و تفکر قرآنی و نگاه دینی در جای جای کشور اهل بیت(ع) یافت می‌شود. افزایش بی‌شمار قاریان و حافظان قرآن، علاقه‌مندان به تحصیلات دینی و همچنین حضور نوجوانان و جوانان در تمامی فعالیت‌های دینی همه و همه نمایانگر موفقیت تفکر دینی در سال های پس از انقلاب اسلامی است.

با توجه به گفتمان قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه ملی می‌توان با اتکا بر آیه ۱۰۶ سوره اسراء که می‌فرماید: «و قرآن را جزء جزء بر تو فرستادیم که تو نیز بر مردم به تدریج قرائت کنی» راه‌اندازی شبکه قرآن و معارف سیما را فرصتی مطلوب برای رسانه ملی دانست تا به این آیه و این گفتمان جامه عمل پوشاند و قدم در برنامه‌سازی دینی گذارد. فرصتی که با همراهی و کمک نهادهای فرهنگی قرآنی کشور بنا گذاشته شد.

با نگاهی به برنامه‌های پربیننده شبکه به عنوان یک رسانه اخلاق‌گرا، حضور قاطبه مردم را از یک طرف و نگاه وثیق نخبگان قرآنی، علما و مدرسین مراکز علمی پژوهشی را از سوی دیگر کنار هم جمع کرده است. به عنوان نمونه طرح فراگیر ملی «بشارت» با هدف تربیت حافظان قرآن دوازده سال پیش بنیان گذاشته شد و همه نهادهای مرتبط این مهم را در دستور کار قرار دادند. این طرح در دوازدهمین دوره خود با استقبال بی نظیر نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها همراه بود و بار دیگر نشان داد که در عرصه قرآنی می‌توان پله‌های ترقی را با هم طی کرد.

تولید برنامه‌هایی با مخاطب کودک و نوجوان مانند برنامه «نوگلان قرآنی» در این شبکه نشان می‌دهد که با محتوای دینی هم می‌توان در این عرصه گام‌های خوبی را برداشت. برنامه موفق «اسراء» تلاش کرد تا با شناسایی و معرفی استعدادهای تلاوت قرآن، افق روشنی پیش رو و در قالب مسابقه استعدادهای بی نظیری را به جامعه قرآنی معرفی کند. برنامه «اسراء» به نوجوانان سراسر کشور فرصت داد تا صوت و لحن خود را در حضور اساتید بزرگ قرآن به محک آزمون گذاشته و موجب ارتقاء جنبه‌های آموزشی شود.

مجالس و محافل قرآنی جایگاه ویژه‌ای در شبکه دارد، اجتماعی که توجه به قرآن را در میان آحاد مردم را از دریچه نگاه رسانه نمایان می‌کند. ورود به اجتماعات قرآنی برای شبکه این فرصت را فراهم کرد تا لحظاتی روحانی و معنوی را برای مخاطبان خود به تصویر کشد. در چنین اجتماعاتی فرصت برنامه‌ریزی و تعامل با مجامع تاثیرگذار جامعه (چون قراء، حفاظ، مادحین، سخنرانان و اساتید کشوری) را برای شبکه فراهم کرد.

شبکه قرآن از هنگام راه اندازی با نگاه وثیق و طلب استعانت از نخبگان قرآنی، علماء، مدرسین مراکز علمی پژوهشی از سال ۷۸ به تدوین برنامه‌های سراسری قرآن همت گمارد. به گونه ای که با کمک و همراهی کارشناسان نخبه و طراز اول حوزه و دانشگاه برنامه‌هایی در زمینه ترویج دقیق و صحیح مفاهیم از زبان راسخون علم اهل بیت علیهم‌السلام پایه‌گذاری شد.

نباید از یاد برد که نیمی از جامعه کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، جامعه‌ای ارزشمند و تأثیرگذار که در فرآیند رشد نسل‌های آینده اثرگذار بوده و گرمای کانون خانواده ثمره تعالی این قشر عظیم است. شبکه قرآن بهره‌مندی از نخبگان بانوان و معرفی کارشناسان را در برنامه‌های خانواده محور نظیر برنامه «روزی بهتر» در دستور کار قرار داده و تلاش کرد، تا سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را از نگاه و زبان دین به بینندگان خود آموزش دهد.

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران صدا و سیما را دانشگاه عمومی دانستند که همین موضوع تربیت و آموزش را از اصلی‌ترین سرفصل‌های شبکه قرار داده است و به منظور ارتقاء سطح سواد دینی و قرآنی برنامه‌هایی نظیر یاد خدا را تولید کرده است.

حضور موثر شبکه قرآن نه تنها به عنوان یک کانال تلویزیونی، بلکه مرکزی راهبردی در زمینه موضوعات معارفی و قرآنی در سطوح مختلف مطرح است و ارتباطی مؤثر با مراکز دینی، چون اعتاب مقدس، بقاع شریف و امامزادگان دارد. به این ترتیب در تمامی مناسبت‌های مذهبی این فرصت در اختیار آن ها قرار می‌گیرد تا آئین‌های عزاداری و جشن‌های مذهبی را روی آنتن ببرند. فراموش نکنیم اماکن متبرکه پایگاه مهمی در جلسات تلاوت و محافل قرآنی، تدریس نهج‌البلاغه، تفسیر قرآن کریم و توسعه برنامه‌های مختلف تلویزیونی هستند و برنامه‌سازان هنرمندانه می‌توانند در ساختارهای مختلف و قال‌های رسانه‌ای کارهای جذابی تولید کنند.

امروزه فضای مجازی مهمترین مسیر ارتباط موثر با مخاطب به شمار می‌رود. به همین دلیل توجه به فضای مجازی و ضرورت اهتمام به این بستر باعث شد تا توانایی شبکه در پاسخگویی به مخاطب و توجه به نیازهای او بیشتر گردد. پاسخگویی به سوالات دینی و قرآنی و معارفی مخاطبان در راستای نیاز مخاطب در برنامه «پرسمان» را می توان نتیجه تعامل با مخاطب دانست.

با هدف اطلاع رسانی اتفاقات حوزه فرهنگ، دین و قران شبکه تلاش کرده تا به کمک رسانه های هم افزا در صف نخست قرار گیرد. بخشی از این اطلاع‌رسانی در تولید برنامه‌های گفتگومحور و خبری نظیر برنامه «رصد»، مستند نظیر برنامه‌های «حدیث بندگی» و «سعادتمندان» بسته‌های رسانه‌ای از مفاخر دینی و علما جانمایی کند.

«ایجاد کارگروه‌های تخصصی چون تلاوت ابتهال و... با حضور اساتید برتر قرآنی و رسانه‌ای» و «بهره‌مندی از متخصصان شورای عالی قرآن و تشکل‌های مردم نهاد» از دیگر برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر دنبال شده است.

جذب و آموزش سرمایه انسانی متخصص و دلسوز از مهمترین نیازمندی‌های شبکه به شمار می‌رود، چرا که تولید آثار فاخر چشم‌اندازی است که مدیران بر آن باور دارند و تلاش می‌کنند تا به پشتوانه اندیشه‌های قرآنی امام عظیم‌الشأن، اجرای منویات راهبردی مقام معظم رهبری، دسته‌بندی فرامین معظم‌له، فصلی درخشان در سایه قرآن خلق نمایند. مبانی اندیشه برنامه‌سازی برگرفته از تعالیم فکری نامدارانی همچون مرحوم علامه طباطبایی، شهید مطهری و علامه جوادی آملی، علامه مصباح یزدی به عنوان استوانه‌های معارفی شبکه دیده می‌شود.

در پایان تأکید می‌کنم تلاش همکاران و مدیران رسانه از یکسو و ارتباط مطلوب با جوامع قرآنی و نخبگان حوزه و دانشگاه همواره کمبود امکانات سخت‌افزاری و اعتباری را جبران کرده و می‌توان آینده‌ای روشن و تأثیرگذار در عرصه فرهنگ و اندیشه برای شبکه قرآن و معارف سیما پیش‌بینی کرد


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=44563

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402