جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 19:28:48 GMT
کد خبر : 44508       تاریخ : 1397/09/24 09:54
استفاده از ابزار هنر راهکاری برای کیفیت‌بخشی آثار دفاع مقد
برشی از فرمایشات رهبری؛

استفاده از ابزار هنر راهکاری برای کیفیت‌بخشی آثار دفاع مقد

متولیان امور دفاع مقدس با سرلوحه قرار دادن فرمایشات رهبر انقلاب درباره کیفیت‌بخشی به آثار دفاع مقدس، می‌توانند به سوی تولیدات چند رسانه‌ای و نرم‌افزارهای موبایلی (اپلیکیشن) و حتی بازی‌های رایانه‌ای فاخر حرکت کنند.

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، یکی از وظایف مهم نهادها و سازمان‌های مرتبط با امور شهدا و دفاع مقدس نشر و ترویج آموزه‌های الهام‌بخش دفاع مقدس با ابزارهای مختلف همچون ابزار هنر  و رسانه است. این هنر شامل هنر شعر،‌ تجسمی، سینما، تئاتر و  سایر تولیدات رسانه‌ای است. چرا که تأثیر هنر در انتقال آموزه‌های دینی و حماسی تأثیری بی‌بدیل است. رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت هنر در انتقال مفاهیم دینی و انقلابی در فرمایشاتی فرمودند: «شک نباید کرد که انقلاب به هنر نیازمند است و هنر انقلاب از آنجا که باید حامل مفاهیمی نو وقهراً  نا آشنا باشد و از آنجا که باید با همه معارضه‌ها وخصومت‌هایی که هیچ انقلابی  از آن مصون  نیست، درگیر شود و از آنجا که باید معارف نوین را در ذهن‌ها راسخ وماندگار سازد، ناگزیر باید هنری ممتاز و فاخر و پیشرو باشد.» 

هرچند در عرصه هنر شعر و ادبیات دفاع مقدس به موفقیت‌هایی دست یافتیم و آثار مناسبی در این زمینه به زیور طبع آراسته شده است،‌ اما در سایر بخش‌های هنری دچار کمبودهایی هستیم. به ویژه آنکه در عصر مدرنیته ابزارهای انتقال فرهنگ از حالت مکتوب به سوی هنرهای صوتی و تصویری سوق پیدا کرده و به این ترتیب ذائقه نوجوانان و جوانان نسل کنونی را تحت تأثیر قرار داده است. در چنین فضایی کیفیت‌بخشی بر آثار هنری در زمینه آموزه‌های دینی و آیینی از اهمیت خاصی برخوردار است. رهبر معظم انقلاب در چهاردهم آبان‌ماه امسال در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان خراسان جنوبی ضمن تأکید بر ضبط و ثبت خاطرات شهدا، بر لزوم کیفیت‌بخشی بر آثار دفاع مقدس اشاره داشتند و در بخش‌هایی از این بیانات فرمودند: «... سی سال از پایان جنگ گذشته لکن قضایای مهمّ دفاع مقدّس تمام‌شدنی نیست، روزبه‌روز اینها رو به پیشرفت است. شهدای عزیز ما در زمانی که زنده بودند، دفاع کردند؛ با جانِ خودشان رفتند میدان؛ امروز با هویّت خودشان، با معنویّت خودشان دارند از هویّت کشور دفاع میکنند، از اسلام دارند دفاع میکنند؛ این خیلی چیز مهمّی است. سراغ پدرها و مادرها بروید. حالا متأسّفانه بسیاری از پدران و مادران شهیدان از دنیا رفته‌اند لکن سراغ آنهایی که هستند -پدرانشان، مادرانشان، آنهایی که همسر داشتند، همسرانشان- بروید، بپرسید، بخواهید شرح حال این شهدای عزیز را و آنها را ثبت کنید؛ و سعی کنید که باکیفیّت از آب [درآورید]؛ حالا کمّیّات قابل توجّه است لکن مهم‌تر از کمّیّات، کیفیّات است که آنها را بایستی ان‌شاءالله ملاحظه کنید.» به طور قطع یکی از راه‌های کیفیت‌بخشی آثار دفاع مقدس بر اساس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب روی آوردن به تولیدات چند‌رسانه‌ای و هنری است.

باید گفت عمده آثار مربوط به شهدا به صورت متنی و در قالب کتاب یا کتابچه است و کمتر از امکانات چند رسانه‌ای در زمینه ترویج آموزه‌های دفاع مقدس و خاطرات شهدا استفاده شده است. لذا متولیان امور دفاع مقدس و مراکز حفظ و نشر آثار شهدای دفاع مقدس می‌توانند با سرلوحه قرار دادن این فرمایش رهبر انقلاب به سوی تولیدات چند رسانه‌ای و نرم‌افزارهای موبایلی (اپلیکیشن)  و حتی بازی‌های رایانه‌ای فاخر حرکت کنند و اینگونه آثار را از جهت کمّی به قدری گسترش دهند که در بین نوجوانان و جوانان این مرز و بوم رسوخ کند. 

این رفتاری است که دشمنان طی دهه‌های گذشته نسبت به آن اهتمام دارند و با اینکه در جبهه باطل قرار دارند، آنچنان بازی‌های رایانه‌ای فاخر و نیز فیلم‌های فاخر درباره رزمندگان خود تولید می‌کنند که باطل بودن خود را با این ابزارهای هنری، حق جلوه می‌دهند. بازی‌هایی با نام  «بتلفیلد ویتنام»، «شل‌شاک: نام '67» و «ندای وظیفه: بلک اپس» تنها گوشه‌ای از ساخت بازی‌های رایانه‌ای کشور آمریکاست که با موضوع جنگ آمریکا با ویتنام تولید شده است و اکنون متأسفانه در بین جوانان ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال در کشوری که از جهت وجود مهندسین نرم‌افزاری و بازی‌های رایانه‌ای دست کمی از کشورهای پیشرفته دنیا نداریم و رتبه‌های برتر رایانه‌ای ــ نرم‌افزاری جهان را در المپیادهای کامپیوتری کسب می‌کنیم، چرا نباید به مقداری بازی‌های رایانه‌ای و نیز نرم‌افزارهای رایانه‌ای و موبایلی فاخر تولید شود که مورد استفاده جوانان و یا نوجوانان قرار گیرد و به جای روی آوردن به بازی‌های غربی، از این بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنند؟ به طور قطع این حجم تولیدات بصری در زمینه دفاع مقدس پاسخگوی نیازهای جامعه در بهره‌گیری از معنویات شهدا و حقیقت معنوی دفاع مقدس نیست.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=44508

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402