سه شنبه 29 اسفند سال 1402 Tue, 19 Mar 2024 13:05:17 GMT
کد خبر : 44424       تاریخ : 1397/09/21 09:00
 گذری بر خدمات شهید دستغیب
به مناسبت سالروز شهادت آ‌یت الله دستغیب

گذری بر خدمات شهید دستغیب

مسجد عتیق کهن‌ترین مسجد شیراز با قدمت هزار ساله، سنگر اصلی فعالیت‌های شهید دستغیب بود، که وی از طریق این سنگر مستحکم تمام فعالیت‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را رقم می زد.

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، شهید آیت الله دستغیب سید عبدالحسین دستغیب شیرازی، معروف به شهید دستغیب، مجتهد شیعه اهل ایران، شهید محراب، رئیس حوزه علمیهٔ فارس، نماینده ولی فقیه در استان فارس، امام جمعه شیراز و نمایندهٔ استان فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود..

 

 وی درس را از مکتب‌خانه شروع کرد و با فراگیری قرآن و نصاب و خواندن چند کتاب منظوم و منثور فارسی دوره مکتب را پشت سر گذاشت. پس از آن شروع به تحصیل علوم اسلامی کرد و درس‌های ابتدایی حوزه علمیه را نزد پدر خواند. پس از فوت پدرش، تحصیلات را در مدرسه خان شیراز ادامه داد و نزد اساتیدی همچون شیخ اسماعیل، ملا احمد دارابی و ملا علی‌اکبر ارسنجانی دوره مقدماتی و سطح را به پایان رساند و در سال ۱۳۱۴ به نجف رفت و در طول هفت سال به درجه اجتهاد نایل آمد.

 

از دیگر خصوصیات ارزنده این شهید والامقام، برگزاری مراسم هفتگی دعای کمیل و هدایت و ارشاد مردم بود، وی با بیان شیوا و نفوذ کلام گمراهان بسیاری را براه می آورد و موجب توبه گنهگاران زیادی شد. در حقیقت، در دوران طاغوت علیرغم فشار و تباهی عالمگیر دستگاه حاکم، مجالس دعای کمیل او اثری شبیه تأثیر صحیفه سجادیه و مبارزه منفی ائمه اطهار(ع) داشت.

 

مسجد عتیق،کهن‌ترین مسجد شیراز با قدمت هزار ساله،سنگر اصلی این شهید بزرگوار بود که در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی بعد از آنکه تبدیل به یک مخروبه متروکه شد،شهید آیت‌الله دستغیب با همکاری مردم شیراز توانست آن را مرمت کرده و مجدداً احیا کند و بدین طریق سنگری محکم و پرمعنا برای تمام فعالیت‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود در شیراز فراهم کند.

 

 وی خود را به ساده زیستن عادت داده بود و همیشه معتقد بود که مبلّغ و دعوت کننده مردم به سوی حق باید از هوا و هوس و زرق و برق دنیا دور باشد و وصل به یاد حق، با سلاح دعا و مناجات باشد. شایستگی های روحی و کرامات معنوی این شهید محراب خود گواه مدّعا و موفّقیت وی در عرصه تبلیغ و سخنرانیهای تبلیغی بود.

 

این شهید بزرگوار روز جمعه بیستم آذر سال ۱۳۶۰ مطابق با ۱۴ صفر ۱۴۰۲ هنگامی که عازم نماز جمعه بود در یکی از کوچه‌ها با انفجار بمبی از سوی منافقان ضد انقلاب به درجه رفیع شهادت نایل آمد و به اجداد طاهرینش پیوست.

 

از دیگر خدمات این شهید به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

 

1. بازسازی مسجد جامع شیراز

 

2. نوسازی مدرسه علمیه حکیم

 

3. تأسیس حوزه علمیه آیة اللّه دستغیب

 

4. ساخت مسجد الرضا (ع) ، مسجد شهید خلیل دسغیب، مسجد المهدی علیه السلام ، مسجد روح اللّه، مسجد فرج آل رسول (ع) و مسجد امام حسین (ع) در شیراز

 

5. کمک در ساخت و تکمیل مجتمع خاتم الاوصیاء و مجتمع مرد اوّل و ایجاد شهرک شهید دستغیب

 

6. همراهی و همگامی ایشان با حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک سرباز راستین و مطیع آن رهبر فرزانه در قیام علیه طاغوت و در حرکتهای انقلابی از سال 1341 هجری شمسی و نقش مؤثّر ایشان در دعوت مردم شیراز به مقابله و قیام علیه طاغوتیان

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=44424

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402